Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke egentlig. Du får bare ikke slippe unna med sånne utsagn sånn helt uten videre.

 

Jeg vet at innkjøpsjefen fra Bagatelle under Hellstrøm jobber for colorline... Dette har jeg selv fra Color line, skriftlig.

 

Ellers er dette å lese om varene deres...

 

http://www.colorline.no/om_bord/deli_shop

 

Gidder ikke krangle med deg mer, da du er et troll som bare er ute etter folk og ikke saken.

Lenke til kommentar

Mohawks julestoutene er slett ikke værst, prøvde en Snowmelter Imperial Stout på 11% som avec etter ribbemiddagen på Fredag.

 

Jeg synes den var bedre enn Nøgne Imperial stout i og med at Mohawk hadde mer smak, samtidig er nok Nøgne best komponert/balansert. Begge har ekstra gode sider.

Takk som deler. Jeg bemerket meg forskjell i smak, for det er det jeg nettopp er ute etter. Begge er/var uansett gode.

Avslutter i skrivende stund med imperial stouten til Nøgne Ø.

 

Fikk du med deg tipset mitt om en annen god imperial stout på sensommer'n? Hornbeers Black Magic Woman. Se etter den neste gang du er ute og farter eller legg inn ei bestilling på den.

 

Også må jeg si at det rett og slett er folkelig å ta seg en øl iblant. Hva er jeg forno'? Jo, en mislykket etterlatt ved selvmord singel halvdeprimert pedagogikkstudent som er praktisk og teknisk anlagt, elsker musikk, film og tv-serier. Jeg vil ikke engang påstå at jeg har studert fordi det er pretensiøst å si noe sånt. Betyr det at jeg ikke kan klare meg i livet? Nei. For å klare seg i et nestenmoderne Norge så burde man ha tilegnet seg minst fire grunnleggende ferdigheter: å lese og skrive, bruk av PC (det er jeg født med) og regning (grunnleggende.)

 

Du må forresten gi meg tips om flere øl jeg burde smake (PM.) Kan jo gjøre oppgaven enklere og si at øl fra Mikkeller og Brewdog har jeg ennå ikke fått prøvd. Trappistøl har lenge stått på handlelista mi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, sammenligningen med dagligvareforretning er ikke urimelig. Disse står i dag for 99,X% av omsetningen av øl, utenom utelivsbransjen, med ABV opp til 4,7% og en solid andel av totalomsetningen av øl. De vil utvilsomt gå tungt inn om det åpnes for butikksalg av sterkere alkoholholdige varer. Dette vil føre til import av "standardøl" fra utlandet og ikke minst ferdigmiksede drinker tett oppunder den nye grensen.

Hvordan Vinmonopolet håndterer små bryggerier er ikke nødvendigvis en del av denne diskusjonen.

 

Du påpeker hvertfall selv at det er et marked for spesialforretninger, da du absolutt ikke vil at dette skal gå via dagligvarebutikkene. Jeg har vært i spesialforretninger utenlands som skilter med langt høyere utvalg enn vinmonopolet.

 

Det er selvsagt rom for spesialforretninger i de største byene, men ikke glem at det aller meste av ølomsetningen skjer via dagligvareforretninger (ca. 93%) og at en ikke kan sette en ny grense for øl alene. Dermed kan utvalget bli bedre i en del byer, der en har ildsjeler som starter spesialforretninger, men høyst sannsynlig mindre de aller fleste steder.

 

En ordning med lisenser for privatpersoner er ikke engang verdt å diskutere.

 

Glem heller ikke at andre alkoholprodukter vil få samme grense.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, sammenligningen med dagligvareforretning er ikke urimelig. Disse står i dag for 99,X% av omsetningen av øl, utenom utelivsbransjen, med ABV opp til 4,7% og en solid andel av totalomsetningen av øl. De vil utvilsomt gå tungt inn om det åpnes for butikksalg av sterkere alkoholholdige varer. Dette vil føre til import av "standardøl" fra utlandet og ikke minst ferdigmiksede drinker tett oppunder den nye grensen.

Hvordan Vinmonopolet håndterer små bryggerier er ikke nødvendigvis en del av denne diskusjonen.

 

Du påpeker hvertfall selv at det er et marked for spesialforretninger, da du absolutt ikke vil at dette skal gå via dagligvarebutikkene. Jeg har vært i spesialforretninger utenlands som skilter med langt høyere utvalg enn vinmonopolet.

 

Det er selvsagt rom for spesialforretninger i de største byene, men ikke glem at det aller meste av ølomsetningen skjer via dagligvareforretninger (ca. 93%) og at en ikke kan sette en ny grense for øl alene. Dermed kan utvalget bli bedre i en del byer, der en har ildsjeler som starter spesialforretninger, men høyst sannsynlig mindre de aller fleste steder.

 

En ordning med lisenser for privatpersoner er ikke engang verdt å diskutere.

 

Glem heller ikke at andre alkoholprodukter vil få samme grense.

 

 

Er ikke verdt å diskutere?

 

Selvsagt skjer 93% av ølomsetning via dagligvareforretninger, når polet og sterkøl er eneste alternativ. At andre produkter vil få samme grense gjør at vi får spesialforretninger for vin også, det gjør meg ingen verdens ting, og det påvirker ikke spesialforretningene noe som helst. Jeg skjønner ikke argumentasjonen din.

 

Jeg ser at utvalget mest sannsynlig blir mindre mange steder, men da får man heller bestille seg vin/øl via post.

 

Vin/øl hører dessuten sammen med mat (og derav dagligvarer). Kanskje norges drikkekultur in the long run ville blitt litt sunnere om man droppet noen av disse strenge retningslinjene hva gjelder salg.

Lenke til kommentar

Se på dette bildet av Drangedal vinmonopol og fortell meg at avvikling av vinmonopolet er ensbetydende med dårligere utvalg i utkantstrøk. Og ja, Det dere ser på bildet + en hylle som er tilsvarende lang som den til venstre for damen er hele utvalget...

 

3837346286.jpg

 

Edit: Litt tillegsinfo angående dette: Vinmonopolet planlegger flere slike "mini-pol" rundt om i landet. Utvalget skal faktisk være mindre enn hva buikken på bildet tilbyr, og de vil kun ha åpent fire timer hver torsdag, fredag og lørdag.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Se på dette bildet av Drangedal vinmonopol og fortell meg at avvikling av vinmonopolet er ensbetydende med dårligere utvalg i utkantstrøk. Og ja, Det dere ser på bildet + en hylle som er tilsvarende lang som den til vemstre for damen er hele utvalget...

 

3837346286.jpg

 

Edit: Litt tillegsinfo angående dette: Vinmonopolet planlegger flere slike "mini-pol" rundt om i landet. Utvalget skal faktisk være mindre enn hva buikken på bildet tilbyr, og de vil kun være åpnet fire timer hver torsdag, fredag og lørdag.

Dette gjelder de stedene som i dag er så små at de ikke har polutsalg.

Dette er ca. 15% av kommuene og 10 av innbygerne i landet.

95 % har mindre enn 30 km til polutsalg.

Samtidig er de små polene utleveringssted for alt i polets lister, uten tillegg gi prisen

 

Jeg er ikke nødvendigvis kategorisk mot endringer, men en bør være klar over hva disse medfører. Jeg tenker da på: Dårligere utvalg/tilgjengelighet mange steder, store mengder importert "billigøl" inn på markedet (gjerne markedsført som noe annet enn billig), vin med alkoholinnhold tett på grensen i butikkene, ferdigblandede drinker tett på grensen i butikkene (barn og unge?), manglende ekspertise i butikkene, kjeder med spesialbutikker som dominerer markedet, spesialbutikker startet av eksisterende matvarekjeder, Taxrree-forandlere og tilsvarende for å melke markedet, etc.

 

På den annen side kan en fort få gode spesialbutikker med mye kunnskap, delikatessebutikker som matcher drikke og mat, nye produkter på markedet, lettere tilgang til markedet for nye bryggerier etc.

 

Oppsummert: Dette er ikke en av de tingene en setter "det er bare" foran.

 

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

De stedene som er så små at de får slike mini-pol ville i svært få tilfeller hatt noe særlig avansert ølutsalg dersom polet hadde vært avviklet. Og med den bestillingsordningen polet har, så ville en avvikling av polet ført til massiv reduksjon av tilbudet i størsteparten av landet vårt. Kun i de 10-15 største byene våre ville man oppnådd tilsvarende tilbud. Resten av landet ville blitt en ødemark for øl-interesserte. Det er rett og slett ikke marked nok ute i distriktene for at private ølutsalg ville fått i nærheten av polets tilbud, med unntak av noen svært få entusiast-utsalg.

Lenke til kommentar

Er det ikke allerede en ødemark? Det er jo bare dagligvarebutikker eller "nettbutikken" til vinmonopolet som selger noe til utkantstrøkene og jeg ser ikke hvorfor denne praksisen skulle opphøre dersom noe som i utgangspunktet ikke er der, ble borte (vinmonopolets butikker). Mulig det bare er meg som er trangsynt, men jeg kan ikke se noe annet enn at tilgjengeligheten og utvalget ville blitt større dersom butikkene fikk lov til å selge polvarer. Jeg klarer ikke se logikken i at kjøpmenn skal redusere utvalget når de får hundrevis, om ikke tusenvis flere varer å velge mellom.

 

Nå snakker jeg ikke om utvalget vinmonopolet har på sine nettsider, men hva de faktisk selger i butikk. Og hvis vi ser på hvordan utviklingen er i andre markeder, så burde jo alt ligge til rette for at en privateid nettbuikk har enda bedre nettsider og infrastruktur enn hva vinmonopolet har. En nettbutikk som drives ala komplett (ingen eller få fysiske butikker) burde også ha alt å tjene på å ha samme eller bedre utvalg som vinmonopolet har i dag.

Lenke til kommentar

Er det ikke allerede en ødemark? Det er jo bare dagligvarebutikker eller "nettbutikken" til vinmonopolet som selger noe til utkantstrøkene og jeg ser ikke hvorfor denne praksisen skulle opphøre dersom noe som i utgangspunktet ikke er der, ble borte (vinmonopolets butikker). Mulig det bare er meg som er trangsynt, men jeg kan ikke se noe annet enn at tilgjengeligheten og utvalget ville blitt større dersom butikkene fikk lov til å selge polvarer. Jeg klarer ikke se logikken i at kjøpmenn skal redusere utvalget når de får hundrevis, om ikke tusenvis flere varer å velge mellom.

 

Nå snakker jeg ikke om utvalget vinmonopolet har på sine nettsider, men hva de faktisk selger i butikk. Og hvis vi ser på hvordan utviklingen er i andre markeder, så burde jo alt ligge til rette for at en privateid nettbuikk har enda bedre nettsider og infrastruktur enn hva vinmonopolet har. En nettbutikk som drives ala komplett (ingen eller få fysiske butikker) burde også ha alt å tjene på å ha samme eller bedre utvalg som vinmonopolet har i dag.

I Danmark er det ikke bedre utvalg enn på polet.... De har salg overalt både i butikk, bensinstasjon og vin/brennvins sjapper som Juuls.

 

Og nettsalg sef

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg snakker om markedet som eksisterer i utkant-Norge. Butikkene der har ikke råd til å operere med mer enn noen få typer av hver varesort, og det inkluderer alkohol. Dersom butikkene hadde fått selge polvarer ville det kommet noen få vinflasker, en konjakk, en akevitt, en whisky og litt til i utkant-butikkene. Akkurat slik vi ser på landsbygen i Danmark og andre land som har like spredt befolkning som vi har i utkant-Norge. De fleste som har vært nedover i Europa har vært i byer med kundegrunnlag som hele norges befolkning. Det sier seg selv at markedskreftene gir et fullstendig annerledes resultat i vårt langstrakte og tynt befolkede land. Nettopp derfor er vår pol-ordning den absolutt beste ordningen vi kunne hatt i landet vårt. Det er svært naivt å tro på noe annet. Og svært egoistisk for de som bor i en av de største byene våre.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke allerede en ødemark? Det er jo bare dagligvarebutikker eller "nettbutikken" til vinmonopolet som selger noe til utkantstrøkene og jeg ser ikke hvorfor denne praksisen skulle opphøre dersom noe som i utgangspunktet ikke er der, ble borte (vinmonopolets butikker). Mulig det bare er meg som er trangsynt, men jeg kan ikke se noe annet enn at tilgjengeligheten og utvalget ville blitt større dersom butikkene fikk lov til å selge polvarer. Jeg klarer ikke se logikken i at kjøpmenn skal redusere utvalget når de får hundrevis, om ikke tusenvis flere varer å velge mellom.

 

Nå snakker jeg ikke om utvalget vinmonopolet har på sine nettsider, men hva de faktisk selger i butikk. Og hvis vi ser på hvordan utviklingen er i andre markeder, så burde jo alt ligge til rette for at en privateid nettbuikk har enda bedre nettsider og infrastruktur enn hva vinmonopolet har. En nettbutikk som drives ala komplett (ingen eller få fysiske butikker) burde også ha alt å tjene på å ha samme eller bedre utvalg som vinmonopolet har i dag.

I Danmark er det ikke bedre utvalg enn på polet.... De har salg overalt både i butikk, bensinstasjon og vin/brennvins sjapper som Juuls.

 

Og nettsalg sef

 

Det blir for kategorisk. Utvalget varierer stort. Jeg har f.eks. vært innom Kalundborg noen ganger. Der begrenset utvalget seg til en håndfull varianter hos vinhandleren og "Samvikelagets" standardutvalg.

 

Og om en ser på utvalget i butikkene finner en raskt at det er temmelig kjedelig. Litt som jeg frykter at det kan bli i Norge. Eller for å si det på en annen måte: Det er en grunn til at de store byene har spesialforretninger.

Lenke til kommentar

Se på dette bildet av Drangedal vinmonopol og fortell meg at avvikling av vinmonopolet er ensbetydende med dårligere utvalg i utkantstrøk. Og ja, Det dere ser på bildet + en hylle som er tilsvarende lang som den til venstre for damen er hele utvalget...

 

3837346286.jpg

 

Edit: Litt tillegsinfo angående dette: Vinmonopolet planlegger flere slike "mini-pol" rundt om i landet. Utvalget skal faktisk være mindre enn hva buikken på bildet tilbyr, og de vil kun ha åpent fire timer hver torsdag, fredag og lørdag.

Men du kan bestille hva det skulle være fra polets lister og få det sendt gratis til ditt nærmeste pol. Hvis du bor lang unna tror jeg også at du kan få det sendt gratis i posten.

 

De færreste stedene vil få spesialbutikker med 600 merker øl og 12000 merker vin.

 

Jeg måtte nok kjørt lengere til en spesialbutikk enn til mitt nærmeste pol.

Endret av Panerai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...