Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Dårlig kontroll av id får vel bare betydning dersom det blir stjålet evt. kopiert? Blir det stjålet må det jo bare sperres og kopiering er det ikke så lett å beskytte seg mot... Feks fikk pappa belastet €20000 på et av kortene sine i Frankrike da han selv var i Russland. Rimelig greit å bevise at det ikke var han, men var et styr å få ordnet opp i likevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at min far har takket nei til platinum (både privat og corporate, forstod jeg han rett) fordi det er dårlig kontroll av identifikasjon.

 

Jeg forstår ikke helt, hva mener du (rettere sagt han)? :)

 

Ah! Jeg tror jeg forstår, han mener kanskje slike prestisjekort er mer utsatt for svindelforsøk enn et helt vanlig Visakort - og derfor ønsker han ikke å ha dette? For rent teknisk har det jo ikke si noenting om du skimmer et Visakort fra Postbanken eller AmEx Platinum (selv om sistnevnte på mange måter garanterer at kortet disponerer likvide midler).

Lenke til kommentar
Til dere som har Platinum/Gold-kort fra AmEx og andre;

hvordan opplever dere kontroll av identifikasjon ved kredittkjøp (hovedsaklig i utlandet)?

 

Jeg vet at min far har takket nei til platinum (både privat og corporate, forstod jeg han rett) fordi det er dårlig kontroll av identifikasjon.

Stemmer dette med deres erfaringer?

 

Jeg opplever det generelt som bra, bedre enn i Norge til tider. I Tyskland ble jeg nektet bruk av kortet fordi de ikke hadde signatur å sammenlikne på bankkortet og legitimasjonen. Polen, Italia og resten av Tyskland er tilsvarende.

Lenke til kommentar
Har selv mastercard og visa gjennom dnbnor "Student" og er fornøyd.

 

Er kanskje ikke den billigste banken når det kommer til gebyer, men har hatt dem som bank hele livet og aldri hatt noen problemer med dem. Så langt jeg har opplevd har jeg også fått veldig bra service, med blant annet tilbud om egen fast rådgiver i banken.

samme som meg det. har alltid hatt dnbnor. kanskje ikke billigst, men er veldig fornøyd med kundeservicen og ser ingen grunn ti å bytte. bruker mitt student mastercard ganske ofte, men pleier som regel å betale når jeg får den første regningen i posten. enkelt og greit. bruker som regel kortet da jeg handler på internett grunnet sikkerhet.

Lenke til kommentar
Til dere som har Platinum/Gold-kort fra AmEx og andre;

hvordan opplever dere kontroll av identifikasjon ved kredittkjøp (hovedsaklig i utlandet)?

 

Jeg vet at min far har takket nei til platinum (både privat og corporate, forstod jeg han rett) fordi det er dårlig kontroll av identifikasjon.

Stemmer dette med deres erfaringer?

 

Vi er tydeligvis forskjellige. Jeg vil jo heller ha den type kort fordi jeg tror at:

- kundeservicen er bedre den dagen svindel eventuelt skjer og det vil ta meg mindre tid å få ordnet opp i det, og det er for meg verdt en del å slippe å bruke tid på denslags

- dersom jeg er på reise (eller hjemme for den del) og kortet mitt blir misbrukt slik at det må sperres/jeg trenger et nytt kort vet jeg at Amex leverer det raskt til meg

 

Hvor godt det sjekkes ved bruk varierer. I Norge er min opplevelse at legitimasjon stort sett i butikker sjekkes der hvor jeg ikke handler så ofte at vedkommende kjenner igjen meg. I utlandet er det litt mer varierende. Barer, hotell og restauranter sjekker nesten aldri. Dette er ikke noe som bekymrer meg egentlig all den tid man som forbruker har et relativt godt vern, jeg ser gjennom kontoutskriften før forfall og ser at det ser greit ut.

Lenke til kommentar
Til dere som har Platinum/Gold-kort fra AmEx og andre;

hvordan opplever dere kontroll av identifikasjon ved kredittkjøp (hovedsaklig i utlandet)?

 

Jeg vet at min far har takket nei til platinum (både privat og corporate, forstod jeg han rett) fordi det er dårlig kontroll av identifikasjon.

Stemmer dette med deres erfaringer?

 

Nei, stemmer ikke med mine erfaringer, jeg har som tidligere nevnt Mastercard World Signia kort. Det er faktisk bare her i Norge jeg ikke har blitt spurt om legitimasjon ved høye kjøpssummer... men nå mens jeg har vært på ferie i Sverige og Danmark så har det jo for det meste gått i PIN-kode og ikke underskrift. Regner med at de ikke må spørre etter ID da. MC WS er jo litt spesielt siden signaturen står på forsiden i gullskrift og da er det jo litt morsomt og se at de som ikke har sett kortet før snur det for å sammenligne signatur :) Så da ser man det jo faktisk på hvilket personale som kjenner til kortet eller ikke.

 

Men det er litt skremmende, siden jeg faktisk kjøpte en klokke til 30 000 uten og vise ID - men derimot var det jo her i Norge da... med signatur.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke skremmende at du slipper å vise ID? Du ville jo aldri fått problemer med det dersom kortet var stjålet. Ansvaret ditt er jo begrenset til, innbiller meg 600 kroner.

 

For å være helt nøyaktig:

Dersom du har oppført deg pent og gjort som du skulle; ansvar begrenset oppad til 800,-

 

Dersom du har vært grovt uaktsom eller ikke meldt fra så snart du ble kjent med tap av kort; ansvar begrenset oppad til 8000,-

 

Dersom du har handlet forsettlig; ingen ansvarsbegrensning.

 

...og etter at du har meldt kortet tapt er du selvsagt ikke ansvarlig for videre bruk på kortet med mindre du har handlet forsettlig.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke skremmende at du slipper å vise ID? Du ville jo aldri fått problemer med det dersom kortet var stjålet. Ansvaret ditt er jo begrenset til, innbiller meg 600 kroner.

 

Det får meg jo til og tenke på at _om_ kortet var stjålet og jeg ikke hadde oppdaget at det var borte, hvilke summer som personene faktisk kunne ha brukt på det om ikke butikkene spurte etter legitimasjon i tillegg. Det er jo ikke noen form for legitimasjon på det kortet. Jeg bruker som regel og vise det uoppfordret. Mulig jeg tar helt feil her, men har ikke butikker også et visst ansvar dersom noen kjøper varer med stjålet kort?

 

Det får meg egentlig også til å tenke litt på om det som er nevnt tidligere, jeg hadde ikke syntes det var noen stor krise om noen hadde svindlet meg på Visa Gebyrfri kortet mitt der jeg har lav kredittgrense, men det hadde vært en smule verre om noen hadde f.eks. kjøpt en bil på World Signia kortet... akkurat der ligger vel kanskje skepsisen i å ha "prestisjekort"?

Lenke til kommentar

Affinion Int. (Concierge Service) har tydelig mye å gjøre om dagen. Sommeren er den mest hektiske perioden i året ble jeg fortalt, da jeg spurte om hvorfor det tok "så" lang tid.

 

Jeg opplever at det ofte tar mer enn 24 timer å få tilbakemelding på henvendelser til American Express Concierge Service.

 

Opplever dere andre det samme? Er det annerledes for de som bruker DnB NOR, Fokus, SEB/Eurocard etc? Det er samme firmaet som server "alle", men lurer på om det er samme responstid via f.eks. DnB NOR, Fokus, Storebrand osv?

 

Blir dette bedre om det kommer AmEx Platinum til Norge?

Lenke til kommentar
Skandiabanken strenge? Prøv Diners Club, eller kanskje Centurion. :wee:

Haha, ja.

 

Venn av meg fylte atten paa mandag. I gaar kom invitasjon fra AmEx Platinium (privatkort).

 

 

Raptor,27/04-2007 : 00:46]Fikk mitt American Express kort i posten idag.

 

Ikke ille med tanke på at søknaden ikke gikk med posten før på mandag. Har også VISA (debet) og MasterCard igjennom Gjensidige fra før.

Gratulerer med Green Card. :wee:

 

Både mormor og bestefar i england har AmEx Centurion. Er det mulig for barnebarn å få tilleggskort i platinum?

Endret av Haute couture
Lenke til kommentar
Affinion Int. (Concierge Service) har tydelig mye å gjøre om dagen. Sommeren er den mest hektiske perioden i året ble jeg fortalt, da jeg spurte om hvorfor det tok "så" lang tid.

 

Jeg opplever at det ofte tar mer enn 24 timer å få tilbakemelding på henvendelser til American Express Concierge Service.

 

Opplever dere andre det samme? Er det annerledes for de som bruker DnB NOR, Fokus, SEB/Eurocard etc? Det er samme firmaet som server "alle", men lurer på om det er samme responstid via f.eks. DnB NOR, Fokus, Storebrand osv?

 

Blir dette bedre om det kommer AmEx Platinum til Norge?

 

Er du sikker på at alle bruker samme? Jeg har World Signia gjennom Fokus Merchant Bank, og fikk tidligere i uken bekreftelse på mail fra conciergetjenesten, med adresse [email protected]. Noen som kjenner til de?

 

Fikk forresten tilbakemelding i løpet av kun et par timer.

 

Mvh

Lenke til kommentar

MasterCard World Signia har en egen dedikert Concierge Service kun for World Signia-kunder.

 

For de europeiske kundene skal denne tjenesten ligge i London.

 

Dermed vil jeg tro at deres svartjeneste er raskere enn Affinion Int. som de "fleste" i Norge kjøper tjenestene fra.

Lenke til kommentar

For deg/dere som hadde problemer med SkandiaBanken, og synes de var strenge, eller gav dere for lav kredittgrense:

 

De har nå justert det, og dere kan søke på nytt, for å få høyere kredittgrense eller kredittkort hos SkandiaBanken :)

 

Tenkte jeg bare skulle si ifra. Stod på hjemmesiden dems når jeg logget ut av nettbanken deres.

Lenke til kommentar
Og da var eurocardet sagt opp og nytt kort i havn! (jada, veit det ikke er plantinum, men alt etter hva en får for hva en betaler)

 

post-24-1215201944_thumb.jpg

Hvorfor?

Jeg har planer om å skaffe betalingskort, og mitt inntrykk (bl.a. fra mine foreldre som er mye ute og reiser i USA) er at Eurcocard fungerer mye bedre i både Norge og USA enn AmEx.

 

Så hvorfor valgte du å bytte? (Og hvorfor ikke ha to?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...