Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har endelig kommet over en norsk nettbutikk som aksepterer AmEx :thumbup:

 

www.butikken.no

 

Jeg ringte dem for å få det bekreftet, og de bekreftet at de skal ta AmEx, selv om ingen enda hadde betalt med AmEx.

De har ihvertfall fått meg som kunde nå :)

Blir vel en HTC Touch Pro når den kommer... :cool:

 

Vet noen om andre norske nettbutikker som tar AmEx?

Lenke til kommentar
Hvorfor?

Jeg har planer om å skaffe betalingskort, og mitt inntrykk (bl.a. fra mine foreldre som er mye ute og reiser i USA) er at Eurcocard fungerer mye bedre i både Norge og USA enn AmEx.

 

Så hvorfor valgte du å bytte? (Og hvorfor ikke ha to?)

 

Eurocard er nok mer utbredt, ikke for eurocardet sin del, men at det er et vanlig mastercard. Amex er greit nok i USA, og jeg har enda til gode å se hoteller mv. (regner med vi ikke snakker under 4stj her) som ikke tar amex.

 

Min hovedgrunn for å si opp eurocardet var todelt. For det første er kundeservicen uakseptabel dårlig. Jeg stod på et hotell i Los Angeles med et streikende kort (kredittgrense) og firmakontakter som så på. Har heldigvis flere kort, men det er flaut og ikke bra at slike ting skal skje. Jeg ringte så til eurocard med en gang da jeg stod der, og fikk beskjed at det var ikke noe de kunne gjøre med det. At jeg fikk sende inn en skriftlig søknad om høyere grense.

 

Som om ikke det var nok, så viser jeg tilbake noen måneder i denne posten hvor jeg hadde møtt på denne kredittgrensen før, og eurocard skriftlig lovet at dette problemet nå skulle være løst, og jeg ikke ville møte på denne grensen igjen. Til tross av dette møtte jeg kredittgrensen på ny.

 

Jeg anser at amex gold er et kort du trenger litt inntekt og bruk for å erverve, og da er det ikke et for allment kort. Det produserer fort høyere standard på kundeservice, og jeg tror ingen her er uenige i at når det gjelder kort vi har høye trekk som 100.0000 på og som MÅ fungere, så må vi ha mulighet til å ha god service.

Lenke til kommentar

Forfallsdato er ca. den 8. i hver mnd.

 

Jeg opplever også at kundeservicen til American Express Gold Card (vet ikke hvordan Green Card er, men sikkert det samme) er helt suveren. De har meget rask respånstid, enten via telefon eller mail, er alltidt imøtekommende og hjelpsomme og pga. det meget lange kundeforholdet og den ekstremt høye omsetningen på kortet i over veldig mange år, har jeg fått spesialfordeler som man normalt sett ikke får som "vanlig" medlem.

 

Jeg hadde tidligere Eurocard, men sa opp dette for mange årsiden da jeg gikk over til DnB NOR Saga Platinum-programmet (MasterCard og Visa) Når jeg har MasterCard via DnB NOR, hadde jeg ikke behov for Eurocard.

 

Servicen fra Eurocard var helt ok, slik jeg opplevde den, men ikke i nærheten av American Express sin servicegrad. Det eneste jeg savner når det gjelder AmEx i Norge pr. dags dato er et norsk American Express Platinum Card.

 

Forhåpentlig vis vil dette komme i løpet av noen år, så inntil det er på plass må jeg klare meg med Gold Card (som selvfølgelig fungerer bra), men som mangler noen fordeler jeg savner med kortet jeg har.

Lenke til kommentar
Utstedt i UK? Jeg var 19 da jeg fikk AmEx Gold i Norge og 21 da jeg fikk Platinum fra UK - ikke for å virke kjip men det er ikke så mye å glede seg til! Gled deg heller til selve bursdagsfeiringen! ;)

 

Utstedt i UK, ja. Både mormor og bestefar har Centurion, så de får lett tilleggskort. Uansett, det er jo litt greit å ha, da :)

Lenke til kommentar
Mine var ikke tilleggskort. :wee:

 

Jojo, men det er det samme for meg. Tydeligvis har de jo penger, da begge har Centurion, så jeg får jo et høyt beløp penger jeg kan bruke uansett, da :wee:

 

Uten å tolke Robbies utsagn alt for mye kan det hende det var en antydning om at det gir litt mer cred å selvstendig bli vurdert kredittverdig for denne type kort enn å få det som tilleggskort, og kanskje spesielt i den alderen ;)

 

...og på spørsmålet angående fakturadato på Amex; jeg hadde rundt den 8. tidligere, men flyttet den til 15. ifm overgang til Amex Gold. Spiller jo ikke all verdens rolle, men har man nå først muligheten til å velge dato gir det jo mer logikk å ha forfall et par dager etter lønningsdato enn et par dager før.

Lenke til kommentar
Mine var ikke tilleggskort. :wee:

 

Jojo, men det er det samme for meg. Tydeligvis har de jo penger, da begge har Centurion, så jeg får jo et høyt beløp penger jeg kan bruke uansett, da :wee:

 

Uten å tolke Robbies utsagn alt for mye kan det hende det var en antydning om at det gir litt mer cred å selvstendig bli vurdert kredittverdig for denne type kort enn å få det som tilleggskort, og kanskje spesielt i den alderen ;)

 

...og på spørsmålet angående fakturadato på Amex; jeg hadde rundt den 8. tidligere, men flyttet den til 15. ifm overgang til Amex Gold. Spiller jo ikke all verdens rolle, men har man nå først muligheten til å velge dato gir det jo mer logikk å ha forfall et par dager etter lønningsdato enn et par dager før.

 

For all del, jeg forstod hva Robbie hintet til, men amex platinum er amex platinum, uansett hvilken konto det trekkes fra :) Jeg får alle fordelene uansett :wee:

Lenke til kommentar

Kom over en artikkel på nettet, hvor det sto at man måtte ha et årlig forbruk på Eurocard Gold på 300.000 NOK for å bli oppgradert til Eurocard Platinum.

 

Noen som vet om dette stemmer og om man må bruke det for minst 300.000 pr. år for å beholde det, eller er det slik at har man først fått det så har man fått det???

 

Blir spennende å se hvilke forbrukskrav American Express setter om de lanserer Platinum Card i Norge.

Endret av henrikes
Lenke til kommentar
Er nok ikke mange Bunnpris som tar Mastercard. Derimot ser jeg at de fleste Rimi'ene jeg har vært innom tar Mastercard. Noen tilbyr til og med inntasting av PIN, noe som gjør at jeg slipper å styre med signatur :)

 

 

 

Her i distriket hvor jeg er en del så tar jo alle matbutikkene på mitt primærsted Visa og MC.

I "nabobyene" så tar jo henholdsvis Bunnpris og Rema AmEx også, og som jeg har skrevet tidligere så er de jo vant til AmEx også, de ser straks hva det går ut på, og pennen ligger allerede fremme på "disken" hvor kunden står, ikke verst.

Noen kroner på AmEx er største selvfølge i de butikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...