Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har sett Utrolig mye Dinners og EB reklame i det siste.. Men trodde ikke det var lov i Norge å få poeng ved kredittkortbruk. Mener å ha lest at det er derfor Mastercard + EB er waste.. noen som har formeninger eller ideer her ?

 

Det stemmer. Pr. dags dato er det IKKE lov med f.eks. American Express Membership Rewards i Norge. Dette finnes det regler for, men jeg har ikke de nøyaktige detaljene på hvorfor dette ikke er lovlig i Norge.

 

Dette stemmer ikke. Lojalitetsprogrammer og andre incentivkonsepter i form av bonuspoeng er lov, selv om det er underlangt nokså strenge regler (deriblant forbudet mot bonuspoeng på innenlandsreiser). Se bare på Trumf og Coop samt de ulike cash-back kortene på markedet.

Lenke til kommentar

Først av alt vil det ila. kort tid komme en ny og revidert markedsføringslov der forbudet mot tilgift oppheves.

 

For det andre vil nok Membership Rewards, dersom man kopierer dagens konsept samt eksakt samme gavekatalog fra USA, muligens være akkurat på kanten av hva som er tillatt etter tilgiftsbestemmelsene i (dagens) markedsføringslov. Jeg er ikke ferdig utdannet jurist (ikke ennå i hvert fall, har noen år igjen ;)), men det å samle opp Membership Rewards skal ikke være ulovlig i seg selv, men dagens regelverk (som jo er på vei ut) stiller et krav til sammenheng mellom hovedytelsen og evt. tilleggsytelser. Et bonuskort utstedt av et flyselskap for å samle opp poeng for å reise er derfor tillatt, samme med hotellovernattinger da det er en normal sammenheng mellom ytelsene.

 

Så AmEx kunne lett ha kopiert tilnærmingen til Diners Club i Norge, problemet er ikke lovgivningen. Man kunne f.eks. ha et mye mindre utvalg i en periode før den nye markedsføringsloven trår i kraft, dersom man ønsker å være helt på den riktige side av loven pr i dag. Eller bare gi fullstendig blaffen og kjøre sitt eget løp. Det spørs om Forbrukerombudet og Markedsrådet hadde ført klager mot AmEx når en revidert lov er rett rundt hjørnet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fikk nettopp bekreftet at Vinmonopolet har sagt opp brukerstedsavtalen med American Express. :thumbdown:

 

Vil med dette oppfordre alle AmEx-medlemmer her til å sende klage til Vinmonopolet. Det kommer ihvertfall jeg til å gjøre!

Oppfordrer til boikott:-) Ettersom jeg i det siste har vært oftere på utenlandsturer enn vanlige handleturer i byen har det faktisk vært mest praktisk å kjøpe alt jeg trenger på taxfree. Problemet er vel at jeg ikke rekker drikke 4 flasker vin, eller 2vin og 1 sprit mellom hvert tur... Blir ikke så mange middager hjemme nå om dagen.

 

UPDATE: Fikk nettopp følgende informasjon av Vinmonopolet vedr. bruk av AmEx: "Vi har ikke lenger denne tjenesten i nettbutikken, men det er mulig å bruke AMEX når du ringer til kundesenteret."

 

Jeg synes dette virker merkelig, men da er det tilsynelatende fremdeles mulig å handle på polet med AmEx :)

Endret av Kapitalix
Lenke til kommentar

Jeg trenger råd av guruene :blush:

 

Jeg er misfornøyd med mitt nåværende kredittkort (vanlig Visa Gold i en liten bank), og tenkte å skaffe meg et annet. Jeg er ikke interessert i å flytte noe bankengasjement, det er bare nytt kredittkort jeg er ute etter. Forbruket på kortet er svært lavt sekssifret, og min årslønn er tett oppunder sjusifret.

 

Hva er mulig for meg å skaffe, og hva er kult? Har fått tilbud om MC Platinum i Storebrand, men steiler litt når jeg ser programprisen (1500/år)

Lenke til kommentar
Er du avhengig av kreditten? Eller kan du betale ned hver mnd?

 

Nei. Rent unntaksvis skyver jeg kostnader, men det er så sjelden at renter ikke er noe viktig kriterie.

 

Kan også legge til at etter å ha brukt Amex corp (grønt) i jobben en årrekke så har jeg ikke latt meg imponere at det kortets anvendbarhet eller fleksibilitet, så Amex er uaktuelt.

 

Knytning til Bank Axept er en fordel, men ikke noe must. Primært bruksområde er netthandel og vanlig bruk i Norge, Europa og USA.

Endret av Traktor1
Lenke til kommentar
Jeg er misfornøyd med mitt nåværende kredittkort (vanlig Visa Gold i en liten bank), og tenkte å skaffe meg et annet.

Hva er du misfornøyd med?

 

Du er heller ikke er imponert over Amex sin anvendbarhet og fleksibilitet. Jeg antar at anvendbarheten er antall brukersteder, men hva legger du i fleksibilitet?

 

Om du klargjør dette vil det være langt lettere å si noe om hvilket kort du egentlig trenger.

Lenke til kommentar
Hva er du misfornøyd med?

 

Du er heller ikke er imponert over Amex sin anvendbarhet og fleksibilitet. Jeg antar at anvendbarheten er antall brukersteder, men hva legger du i fleksibilitet?

 

Min nåværende leverandør gjør endringer i sitt tilbud, så det er mest av prinsipp at jeg da sender dette ut på det åpne markedet.

 

Med 'fleksibilitet' mener jeg slike ting som at du ikke kan se saldoen din i nettbank - du må logge inn på en egen løsning (som er svært dårlig), ingen støtte for 3DS, kortet egner seg ikke som 'det eneste kortet', det har ikke PIN-kode og selvsagt at det er nada prestisje knyttet til et grønt Amex. At kortet ikke har bilde på baksiden er dumt, men ingen katastrofe.

Endret av Traktor1
Lenke til kommentar
Jeg trenger råd av guruene :blush:

 

Jeg er misfornøyd med mitt nåværende kredittkort (vanlig Visa Gold i en liten bank), og tenkte å skaffe meg et annet. Jeg er ikke interessert i å flytte noe bankengasjement, det er bare nytt kredittkort jeg er ute etter. Forbruket på kortet er svært lavt sekssifret, og min årslønn er tett oppunder sjusifret.

 

Hva er mulig for meg å skaffe, og hva er kult? Har fått tilbud om MC Platinum i Storebrand, men steiler litt når jeg ser programprisen (1500/år)

 

Hvis du er ute etter gode Platinumprogrammer, så må du regne med å betale for det. Fordeler som tilgang til Concierge og gode forsikringer, er tjenester som koster penger. Også våre Eurocard Platinum ligger rundt der i pris. Det finnes strippede "Platinumprogrammer" i markedet, som koster en brøkdel. Disse gir deg dog ikke det samme.

 

 

hilsen

Jørn Reidel

Eurocard

Endret av eurocard
Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter gode Platinumprogrammer, så må du regne med å betale for det. Fordeler som tilgang til Concierge og gode forsikringer, er tjenester som koster penger. Også våre Eurocard Platinum ligger rundt der i pris. Det finnes strippede "Platinumprogrammer" i markedet, som koster en brøkdel. Disse gir deg dog ikke det samme.

 

Takk for informativt svar. Hvis det er slikat denne kostnaden er omtrent på benchmark så er det jo greit å vite.

 

Noen som har erfaringer med Storebrand Platinum?

Lenke til kommentar
Takk for informativt svar. Hvis det er slikat denne kostnaden er omtrent på benchmark så er det jo greit å vite.

 

Noen som har erfaringer med Storebrand Platinum?

 

Det finnes muligens et alternativ om du vil forsøke å kutte pris. DnBNOR kuttet jo programprisen på sine programmer til 0,- for alle programmer tidligere i år, eneste man skal betale for er 250,- /år for visakortet og så er mastercard inkludert. De har en inntektsgrense på om lag 600k for å få SAGA (gull). Det inkluderer også concierge. De har Platinum også med litt høyere grense.

 

Ellers tror jeg du vil erfare at Concierge-tjenesten til flere av leverandørene er det samme firmaet uansett hvilken leverandør du har kort gjennom, men det eksisterer muligens en uoffisiell "prioritetsliste" hos conciergen.

 

Om du finstuderer vilkår kan det dog være at enkelte leverandører slenger med Priority Pass eller andre fordelsprogrammer, så det vil nok være forskjeller, og så må du se på vilkår på forsikring osv i hvert enkelt tilfelle. Eurocard har jo vært på banen i tråden her også, så du kan jo gjøre en sammenligning av vilkår og hva som er inkludert hos Storebrand og Eurocard, brukerstedene er jo de samme.

 

Personlig foretrekker jeg Amex Gold pluss at jeg alltid har et Mastercard backup-kort om stedet ikke tar Amex. I tillegg har jeg mitt vanlige visa/bank accept knyttet til brukskonto. Tror aldri jeg hadde tatt sjansen på å dra ut på tur uten mer enn et kort uansett, men hadde sikkert vært mulig med kun to om du går for Mastercard og VISA.

Lenke til kommentar

Litt generell AmEx info: American Express Platinum International Card har lavere krav både inntektsmessig og aldersmessig, sett i forhold til det norske AmEx Gold Card. Forskjellen er at du søker gjennom England på platinumkortet istedetfor Norge. Det er litt ulogisk, men er faktisk en del enklere å få Platinum gjennom AmEx england enn Gullkort gjennom AmEx Norge.

Lenke til kommentar
Litt generell AmEx info: American Express Platinum International Card har lavere krav både inntektsmessig og aldersmessig, sett i forhold til det norske AmEx Gold Card. Forskjellen er at du søker gjennom England på platinumkortet istedetfor Norge. Det er litt ulogisk, men er faktisk en del enklere å få Platinum gjennom AmEx england enn Gullkort gjennom AmEx Norge.

 

For å søke om AmEx i England, må du ha engelsk bank og engelsk adresse, dersom kortet ikke blir utstedt som tilleggskort, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...