Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig sikker på at American Express Centurion Card via Fokus Bank vil opperere med UK-basert Concierge Service. Kortet er jo også utstedt i UK.

 

Det er krav om 24/7 Concierge Service for både AmEx Platinum Card og AmEx Centurion Card, noe som pr. dags dato ikke eksisterer i Norge.

 

Om det f.eks. skulle bli lansert AmEx Platinum i Norge, må derfor dette kortet kunne tilby 24/7 Concierge Service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp sendt søknad om kredittkort, men jeg lurer på om jeg kan registrere en amerikansk adresse på dette kortet? Jeg trenger det når jeg skal handle fra butikker som krever lik shipping og billing adresse. Anyone?

 

Jeg fikk registrert en amerikansk addresse midlertidig, i tillegg til min norske, på mitt AmEx International Dollar Card. Det har funket fint. Denne praksisen varierer sikkert fra kortselskap til kortselskap.

Lenke til kommentar
Noen som har opplevd lignende? Har et MasterCard gold via den lokale banken. Eller rettere sagt pappa har, da jeg er under 18 år.

 

Har opplevd det med Visa Kredittkort, men aldri med Mastercard... kan det være at kortutstedere kanskje legger inn sperrer på enkelte nettsider på grunn av risiko for svindel?

Lenke til kommentar

Dårlige erfaringer med Consierge service på Master Card World Signia :( Jeg mener bestemt at de lovet skandinavisktalende "assistenter" på det call-senteret i London da, men han jeg sist snakket med benektet det. Er helt sikker på at jeg har lest det også et sted på nettet.

 

Det irriterer meg sanseløst, er jo ikke alltid man har tilgang på mail heller og jeg snakker ikke så bra engelsk muntlig, men har ikke noe særlig problem med skriftlig. Er på ferie i Stockholm/Gøteborg/København osv. men neida, hjelpe kan de ikke.

 

American Express Centurion eller Quintessentially er de jeg vurderer... men er fremdeles usikker på hvilket. Kan vel kanskje prøve og be om info fra begge da og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
American Express Centurion eller Quintessentially er de jeg vurderer... men er fremdeles usikker på hvilket. Kan vel kanskje prøve og be om info fra begge da og se hvordan det går :)

 

Hvis ditt hovedkriterium er en consiergetjeneste med skandinavisktalende kundebehandlere, er nok Quintessentially ditt beste alternativ da de tilsynelatende nå har en norsk avdeling: http://www.dn.no/forsiden/article714294.ece

 

AmEx Centurion finnes ikke i Norge, så da må du få deg kortet fra et annet land. Hvorvidt Centurion Concierge i Sverige/Danmark snakker svensk/dansk eller er outsorcet til England vet jeg ikke. AmEx Gold Concierge i Norge fikser det meste, dog ikke 24/7. Skal du ha døgnbemannet concierge som fikser deg på gjesteliste på (utvalgte) nattklubber o.l. må du nok opp på AmEx Platinum som heller ikke finnes i Norge.

Lenke til kommentar
Det irriterer meg sanseløst, er jo ikke alltid man har tilgang på mail heller og jeg snakker ikke så bra engelsk muntlig, men har ikke noe særlig problem med skriftlig. Er på ferie i Stockholm/Gøteborg/København osv. men neida, hjelpe kan de ikke.

 

Hva er problemet når du er i de nevnte byene? Hvorfor kan de ikke hjelpe deg? Ofte finner jeg det for øvrig lettere å maile inn henvendelsen rett fra mobilen min enn å ringe, da kan man bruke kjedelige møter til noe likevel.

Lenke til kommentar
Hva er problemet når du er i de nevnte byene? Hvorfor kan de ikke hjelpe deg? Ofte finner jeg det for øvrig lettere å maile inn henvendelsen rett fra mobilen min enn å ringe, da kan man bruke kjedelige møter til noe likevel.

 

Direkte mailadresse til World Signia Assistance Centre virker det som om ingen har... ingen info på nettet heller merkelig nok. All kommunikasjon har gått igjennom Fokus Assisanse. Jeg har visst fått oppgitt feil telefonnummer også, men det oppdaget jeg i dag at direktenummeret står på kortet. Men sist var det Fokus Assistanse som hjalp meg da, med hotellrom i Oslo når jeg ikke fikk noe selv. Dermed var han lite imøtekommende han jeg snakket med sist og sa at dette kan han ikke gjøre noe med, eneste å sette meg over til WSAC.

 

I Sverige oppdager jeg også at jeg ikke får brukt det vanlige VISA kortet mitt. Ikke i Danmark heller for den del. Det er ikke "chip" på det, derfor er det visstnok vanskelig og få brukt det her. Og jeg har ikke chip på de andre kortene heller. Så jeg sitter med 5 kort som er ubrukelige pluss ett jeg har glemt koden til. Prøvde i 3 minibanker, på 2 butikker og ingen penger ut eller avvist kort. Skjer det noe med Mastercardet så står jeg der uten noe.

 

Nå er jeg litt sur så i morgen tar jeg og ringer kontakten min i Fokus.

Lenke til kommentar
Hvis ditt hovedkriterium er en consiergetjeneste med skandinavisktalende kundebehandlere, er nok Quintessentially ditt beste alternativ da de tilsynelatende nå har en norsk avdeling: http://www.dn.no/forsiden/article714294.ece

 

AmEx Centurion finnes ikke i Norge, så da må du få deg kortet fra et annet land. Hvorvidt Centurion Concierge i Sverige/Danmark snakker svensk/dansk eller er outsorcet til England vet jeg ikke. AmEx Gold Concierge i Norge fikser det meste, dog ikke 24/7. Skal du ha døgnbemannet concierge som fikser deg på gjesteliste på (utvalgte) nattklubber o.l. må du nok opp på AmEx Platinum som heller ikke finnes i Norge.

 

Quintessentially er absolutt de jeg helst vil ha, men jeg er litt usikker på hvilke krav de faktisk stiller.

 

Jo, AmEx Centurion finnes i Norge via Fokus Bank nå (ligger litt lenger oppe i tråden) og Merchant Bank kunder kan få dette ved henvendelse, men jeg tenkte at jeg var fornøyd nok med World Signia så jeg mente det var unødvendig med begge deler. Hvordan er det forresten med AmEx, har disse kortene såkalt "chip"?

Lenke til kommentar
Quintessentially er absolutt de jeg helst vil ha, men jeg er litt usikker på hvilke krav de faktisk stiller.

 

Ut i fra artikkelen virker det som det ikke er noen krav utover at du betaler.

 

Hvordan er det forresten med AmEx, har disse kortene såkalt "chip"?

 

AmEx har visstnok chip i noen land. Det har visst vært utfordringer med å få chip på titanium-utgaven av Centurion, men det løser seg vel...

Lenke til kommentar
I Sverige oppdager jeg også at jeg ikke får brukt det vanlige VISA kortet mitt. Ikke i Danmark heller for den del. Det er ikke "chip" på det, derfor er det visstnok vanskelig og få brukt det her. Og jeg har ikke chip på de andre kortene heller. Så jeg sitter med 5 kort som er ubrukelige pluss ett jeg har glemt koden til. Prøvde i 3 minibanker, på 2 butikker og ingen penger ut eller avvist kort. Skjer det noe med Mastercardet så står jeg der uten noe.

 

Nå er jeg litt sur så i morgen tar jeg og ringer kontakten min i Fokus.

 

I løpet av de siste tre helgene har jeg vært i København, Amsterdam/Rotterdam, Madrid/Alicante, Stockholm og jeg har faktisk ikke ett eneste kort med chip og har heller ikke hatt problemer. Har benyttet mine kort til både vanlig butikkjøp, restaurantbesøk, kontantuttak samt betalingsautomater på flytog (o.l.). Bruker alltid AmEx til alt utenom Visa som kun brukes til kontantuttak. Merkelig at du opplever slike problemer? Som sagt, jeg har ikke ett eneste kort med chip.

Lenke til kommentar
I løpet av de siste tre helgene har jeg vært i København, Amsterdam/Rotterdam, Madrid/Alicante, Stockholm og jeg har faktisk ikke ett eneste kort med chip og har heller ikke hatt problemer. Har benyttet mine kort til både vanlig butikkjøp, restaurantbesøk, kontantuttak samt betalingsautomater på flytog (o.l.). Bruker alltid AmEx til alt utenom Visa som kun brukes til kontantuttak. Merkelig at du opplever slike problemer? Som sagt, jeg har ikke ett eneste kort med chip.

 

Så merkelig at jeg tror at det er noe galt med det. Men nå har jeg iallefall skrevet en mail til kontakten min som antageligvis kommer til å ringe meg i morgen så jeg får sjekket det, dumt og ikke ha debet-kort tilgjengelig når man er tilbake i gamlelandet igjen iallefall. Det står til og med på terminalene her at man _må_ bruke chip, mener å ha lest noe om det på nett, at butikkene er ansvarlige selv om noe skulle skje dersom man ikke bruker chipterminal. Da er det vel det samme med minibanker.

Lenke til kommentar

Jeg er en del i København, da jeg planlegger flytting, samt relativt hyppig i Amsterdam pga jobb. Jeg har, la meg se, to stykk visa debit, tre stykk MC, et stykk visa credit, og et AmEx. Kun et av kortene har chip - og det kortet brukes sjeldent da det faktureres min far. Ergo brukes ikke det kortet når jeg er på tur eller tjenestereise. Aldri hatt problemer, men både i UK og DK har jeg merket at det noen steder er "hakket mer stress" å ha et "swipe-card" og ikke chip, men de har da jammen fått det til, også på små kiosker i UK.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å bruke MC eller VISA uten chip i utlandet da alle butikker som aksepterer disse kortene er nødt til å la deg bruke dem. De kan kun "nekte" å akseptere kort uten chip hvis kortet er utstedt i det respektive landet. Hvis ikke kortet fungerer i terminalen bør betjeningen heller finne fram det gode gamle strykejernet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...