Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Det skal ikke være noe problem å bruke MC eller VISA uten chip i utlandet da alle butikker som aksepterer disse kortene er nødt til å la deg bruke dem. De kan kun "nekte" å akseptere kort uten chip hvis kortet er utstedt i det respektive landet. Hvis ikke kortet fungerer i terminalen bør betjeningen heller finne fram det gode gamle strykejernet

 

Ja, du har sannsynligvis rett, snakket med banken i går og det er sikkert kortet som rett og slett har fått seg en knekk på stripen, så de utsteder nødkort :) Det som er merkelig var da at alle Visa-kortene mine ikke gikk an å ta ut penger med da, men da er det vel chip som er nødvendig for å kunne bruke minibanker her regner jeg med.

 

Tror iallefall at sakene blir ordnet etterhvert hørtes det ut til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, minibanken skal også takle "swipe-cards".

 

Bare merkelig synes jeg, gjør alle minibanker det da? Men så lenge Mastercard funker så er det ikke noen krise heldigvis.

 

Fikk iallefall svar på det meste jeg lurte på via Fokus i går så da skal jeg ikke klage mer :)

 

Tror rett og slett at jeg tar og leverer inn igjen kortet fra Kash og får meg et reserve-Mastercard istedet for, da er man iallefall sikret om noe skulle skje det i utlandet.

 

Jeg leste noe forleden på nettet om at disse chip-kort-automatene var pålagt butikkene nå om de ikke skulle ha ansvar for misbruk, kan det stemme? Altså at _butikker_ måtte ha det, men kundene kunne bruke begge deler. Skal se om jeg finner igjen den der linken.

Lenke til kommentar

Og hvis chipen din ikke virker vil du bli bedt om å sette inn chip tre ganger før du får lov til å swipe. :) Når det gjelder brukervenlighet er jeg ikke så sikker på om chip er et fremskritt... Kortet må stå i under hele transaksjonen og tar man det for tidlig ut må man starte på nytt. Videre virker det ikke som det mer holdbart enn magnetstripen, og da er man ofte like langt.

Lenke til kommentar
Og da var eurocardet sagt opp og nytt kort i havn! (jada, veit det ikke er plantinum, men alt etter hva en får for hva en betaler)

 

post-24-1215201944_thumb.jpg

 

Grattis med nytt kort! ;)

 

Hvor har du fått kortet fra? Har aldri sett gullkortet med hvit skrift før. Mitt har norske gullkort har svart skrift (gull med svart skygge), og det har tilsynelatende dollar-kortet også.

Lenke til kommentar
Det var et merkelig kort, fancy greier - er det et norskutstedet AmEx Gold?

 

Ja, det er norskutstedet. På de andre gullkortene jeg har er det normalt sett svart skrift mot gullbakgrunn, så ble litt forundret over dette. Nå skal det sies at navn og kontosiffere står i svart skrift, men av naturlige grunner kan jeg ikke vise det ;)

 

Dog eneste som ikke gjøre det "moro" lengre med amex gold er vel "alle" har dem :(

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Noen som vet hvilke regler brukerstedene egentlig skal forholde seg til for å godkjenne transaksjoner?

 

Noen ganger sjekker de ID, og her om dagen skrev ekspeditøren ned kontrollnr. fra BankAxept kortet mitt. Mye greiere når man bare trenger signere, men litt rart at de ikke sjekker at signaturen stemmer...

 

Har VISA, men regner med at reglene er like for alle kortselskapene?

Lenke til kommentar
Det var et merkelig kort, fancy greier - er det et norskutstedet AmEx Gold?

 

Ja, det er norskutstedet. På de andre gullkortene jeg har er det normalt sett svart skrift mot gullbakgrunn, så ble litt forundret over dette. Nå skal det sies at navn og kontosiffere står i svart skrift, men av naturlige grunner kan jeg ikke vise det ;)

 

Dog eneste som ikke gjøre det "moro" lengre med amex gold er vel "alle" har dem :(

 

Den sorte skriften forsvinner nok rimelig raskt etter hvert som du drar kortet. ;)

 

Nå er det strengt tatt ikke "alle" som har AmEx Gold - det burde vel være mulig å finne et anslag? Er ikke opplaget på Gold Card magasinet ca 20.000? Om vi antar at en del har tilleggskort mv. kan vi vel tippe at mellom 20% og 25% av alle AmEx medlemmene i Norge disponerer et Gold Card?

Lenke til kommentar

Ser en del her har blitt oppgradert til Amex Gold eller har søkt om og fått innvilget kortet. Betaler dere fullpris for det eller har dere andre avtaler? Fikk tilbud om å gå fra det vanlige grønne til gullkortet og betale halv årspris for gullkortet, altså 600,- per år og er usikker på om det er en grei deal. (Betaler 325,- for det grønne for tiden)

 

I tillegg; Er det i praksis noen som helst forskjell på concierge-tjenesten til Amex Gold og DnBNOR Saga, tidligere innlegg i denne tråden kan jo tyde på at de er så godt som identiske, men oppleves det noen forskjell? Har noen funnet en "workaround" for å ha tilgang til concierge når man i utlandet for er utenfor concierge-tjenestens normale åpningstid, kan man innimellom "låne" concierge-tjenesten til Amex Gold i landet man er i? Dette går selvsagt ikke an med DnBNOR Sagas, så det ville i så fall vært et pluss.

Lenke til kommentar
Har noen funnet en "workaround" for å ha tilgang til concierge når man i utlandet for er utenfor concierge-tjenestens normale åpningstid, kan man innimellom "låne" concierge-tjenesten til Amex Gold i landet man er i?

 

Da jeg var i USA på ferie fikk jeg utstedt et AmEx Platinum "emergency card", siden kortet mitt befant seg i Norge. Så nå har jeg to versjoner av kortet, et amerikansk og ett britisk. De er ganske forskjellige i design, og det amerikanske kortet har et international collect call nummer på baksiden man kan ringe gratis til fra hele verden. Jeg ringte US Platinum Service, og etter å ha hørt gjennom regla med "...if you want to hire a private jet, press 5..." osv. kom jeg gjennom til en kundebehandler som ikke kunne hjelpe meg detaljer rundt mitt medlemskap, da kortet var International Dollar Card fra UK, og jeg måtte ringe dem. Greit nok egentlig. Jeg prøvde strengt tatt ikke conciergen til det amerikanske nummeret, men vil tro de hadde hjulpet meg siden jeg hadde et gyldig AmEx Platinum kortnummer. Hvis noen andre har noen erfaringer på området ville det være interessant å høre om det.

Lenke til kommentar
Ser en del her har blitt oppgradert til Amex Gold eller har søkt om og fått innvilget kortet. Betaler dere fullpris for det eller har dere andre avtaler? Fikk tilbud om å gå fra det vanlige grønne til gullkortet og betale halv årspris for gullkortet, altså 600,- per år og er usikker på om det er en grei deal. (Betaler 325,- for det grønne for tiden)

 

I tillegg; Er det i praksis noen som helst forskjell på concierge-tjenesten til Amex Gold og DnBNOR Saga, tidligere innlegg i denne tråden kan jo tyde på at de er så godt som identiske, men oppleves det noen forskjell? Har noen funnet en "workaround" for å ha tilgang til concierge når man i utlandet for er utenfor concierge-tjenestens normale åpningstid, kan man innimellom "låne" concierge-tjenesten til Amex Gold i landet man er i? Dette går selvsagt ikke an med DnBNOR Sagas, så det ville i så fall vært et pluss.

 

Godt mulig at norske Amex også tilbyr det, men jeg synes iallfall det er praktisk at Saga Concierge kan nås pr e-post. Dette er ikke mulig med internationalt platinum fra Amex.

Lenke til kommentar

For å ta debatten "hjem" til mitt nivå er jeg gløad over følgende:

 

Jeg var i Måløy i Sogn og Fjordane, og REMA der tok AmEx!

 

 

Så det er noen vanlige butikker som tar det!

(Jeg lurer på om også Rimi Damsgård i Bergen tar det!)

Lenke til kommentar
For å ta debatten "hjem" til mitt nivå er jeg gløad over følgende:

 

Jeg var i Måløy i Sogn og Fjordane, og REMA der tok AmEx!

 

 

Så det er noen vanlige butikker som tar det!

(Jeg lurer på om også Rimi Damsgård i Bergen tar det!)

 

 

Jeg har selv fått det "nye" Amex gold kortet. Ja, jeg kan bekrefte at Rimi Damsgård tar amex, var innom der for noen dager siden, bor på Laksevåg selv.

 

Når det gjelder Amex-gold, så kommer det frem av denne siden at det finnes ca 5000 kort av det i gamlelandet. Det var dog i 1998!? Hva jeg kan se av datoen på artikkelen.

Se http://www.dinside.no/php/art.php?id=823

 

Må også legge til at om noen har noen spørsmål ang reiseforsikringer på disse kreditt, og betalingskortene er det bare å fyre løs. Jeg har for tiden et engasjement innen forsikringsbransjen, og mitt engasjement krever at jeg kjenner godt til disse produktene. Kan vel si at når det kommer til vilkår & service så er det definitivt Eurocard Gold & platinum som kommer best ut.

 

--thomas

Endret av fluxie
Lenke til kommentar
Hvilke(n) reiseforsikring gjelder selv når vedkommende har drukket tre øl på byen? :)

 

Jeg har gått gjennom en del av de nevnte, spesielt oppgjørsrutiner ved Eurocard gold & platinum, og sikkerherforeskriftene nevner ingenting ang alkohol. Hvor mange øl vedkommende har drukket blir skjelden eller aldri ett tema i behandlingen av sakene. Selvfølgelig hvis det blir avdekket at operasjonen til en person som kostet 200000 skylles overdrevet alkoholkonsum, vil man nok kunne se skjerpende på det, men ved normale saker vil nok dette være et ikke-tema.

 

--thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...