Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Vet du hvordan Fokus Merchant Bank skal utstede AmEx Centurion i Norge?

 

Kortet finnes ikke pr. dags dato hvor man blir fakturert i norske kroner og i tillegg er det DnB NOR som har avtalen med AmEx på det norske markedet.

 

Fokus Bank og DnB NOR kjemper jo om de samme kundene og jeg synes det er rart at de vil la Fokus Bank gi sine kunder en fordel som de ikke gir sine egene kunder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar til henrikes:

 

Jeg vet ikke mer enn hva som står i Nyhetsbrevet til Fokus Merchant Bank som jeg mottok i dag i posten.

 

Det står der:

"Gjennom American Express Ltd. har vi inngått avtale om å kunne tilby Merchant Banks kunder American Express Centurion." Videre står det jo en del informasjon om tjenester og slike ting, men til slutt: "Din ansarlige kontakt i Merchant Bank står til tjeneste for ytterligere informasjon".

 

Jeg skal i møte med kontakten min på mandag så jeg tenkte og høre med ham om han vet noe mer.

 

Dette med at DNB Nor har avtale med AmEx på det norske markedet kan vel forklares med at Fokus Bank ligger under Danske Bank og at det er de som har forhandlet frem en slik avtale? Jeg bare synser litt her jeg nå da men det er den rimeligste forklaringen jeg kan se.

Endret av ainv
Lenke til kommentar

Det vil overaske meg stort om Danske Bank har lov til å utstede AmEx-kort som belastes i noe annet enn danske kroner.

 

Jeg vil tro at lisensen de har, kun gjelder for kort som belastes i danske kroner.

 

Jeg var faktisk ikke klarover at AmEx i Danmark hadde Centurion Card. Vet at Danske Bank utseder MC World Signia og AmEx Platinum til noen utvalgte kunder (formuende), men ikke at de tilbyr Centurion Card.

Lenke til kommentar

Nevnte avtale Fokus Bank besitter mht. Centurion er forhandlet med American Express i UK. Dette er samme instans av American Express som utsteder International Currency Cards (som tilbys i Green, Gold, Platinum og Centurion).

 

Sitter i taxien på vei hjem, besvarer spm om SAGA senere.

Lenke til kommentar

Det forklarer hvordan Danske Bank/Fokus Bank kan utstede AmEx Centurion Card. Man får kortet som et US Dollar Card eller Euro Card. Dermed har kortet ingen ting å gjøre med det norske "AmEX-systemet" å gjøre og man blir fakturert i entet US Dollar eller Euro og ikke i norske kroner.

 

Virker som AmEx har "lempet" litt på kravene, før var det kun "By Invitation Only".

 

Er det forresten noen her inne som vet om det er designforskjell på DnB NOR Saga Platinum-kortene og Platinum-kortene til DnB NOR Privat Banking, eller er disse kortene like? Står det f.eks. "Saga" på "Privat Banking-kortet" også?

Lenke til kommentar

Var en tur i Göteborg i helgen som var og det er en helt annen verden i Sverige når det gjelder å betale med betalingskort/kredittkort.

 

Overalt hvor jeg handlet aksepterte de AmEx (og "alle" andre kort) og de kan rutine ved denne type kortbetaling 100%.

 

Det er etter min mening skremmende hvor langt bak Norge ligger når det gjelder å akseptere f.eks. American Express og jeg opplever at Teller har en stor oppgave med å få flere AmEx-brukersteder på plass.

 

Jeg føler vel egentlig ikke at det har blitt bedre med Teller som brukerstedsservice for AmEx, på samme måte som jeg heller ikke opplever at DnB NOR har bedret sitt fokus på AmEx og ulike tjenester og tilbud knyttet opp mot dette. Slik jeg oppfattet det, var noe av poenget for DnB NOR ved å overlate brukerstedsservicen til Teller AS, at de skulle bedre servicen og tjenestene på kortene og ha full fokus på dette.

 

Er det noen som vet om det har blitt flere AmEx-brukersteder i Norge etter at Teller overtok, eller er det status quo?

Lenke til kommentar
Det er etter min mening skremmende hvor langt bak Norge ligger når det gjelder å akseptere f.eks. American Express og jeg opplever at Teller har en stor oppgave med å få flere AmEx-brukersteder på plass.

 

Tror nok det er 2 hovedproblemer med Amex, sett fra brukerstedets side. Det første er prisen man betaler for å la kunden betale, nesten det dobbelte av Mastercard. Det andre er at oppgjørsrutinene tar vesentlig lengre tid, og for mange brukersteder er ikke det akseptabelt å vente opptil 2 uker på oppgjør fra AMEX når MC gir oppgjør ukentlig.

 

I tillegg er ikke prosessen med å bli brukersted like enkel og grei som med MC, da sistnevnte ofte "følger med" terminalen.

Lenke til kommentar
Var en tur i Göteborg i helgen som var og det er en helt annen verden i Sverige når det gjelder å betale med betalingskort/kredittkort.

 

Overalt hvor jeg handlet aksepterte de AmEx (og "alle" andre kort) og de kan rutine ved denne type kortbetaling 100%.

 

Det er etter min mening skremmende hvor langt bak Norge ligger når det gjelder å akseptere f.eks. American Express og jeg opplever at Teller har en stor oppgave med å få flere AmEx-brukersteder på plass.

 

Jeg føler vel egentlig ikke at det har blitt bedre med Teller som brukerstedsservice for AmEx, på samme måte som jeg heller ikke opplever at DnB NOR har bedret sitt fokus på AmEx og ulike tjenester og tilbud knyttet opp mot dette. Slik jeg oppfattet det, var noe av poenget for DnB NOR ved å overlate brukerstedsservicen til Teller AS, at de skulle bedre servicen og tjenestene på kortene og ha full fokus på dette.

 

Er det noen som vet om det har blitt flere AmEx-brukersteder i Norge etter at Teller overtok, eller er det status quo?

 

 

Ok, henrikes og dere andre som får brukt AmEx mye, her er en oppdatering fra de to siste dager for mitt vedkommende.

 

I går:

Bakeri i Bergen, tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

Kaffebar i Bergen, tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

"Bedre" matvareforretning i Bergen, Lerøy, tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

Musikkforretning i Bergen, tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

 

I dag:

Dagligvareforretning i Bergen, tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

Tannlegekontor i Bergen, med AmEx-skilt på ytterdøren!!!! tok ikke AmEx, måtte bruke student BankAxept.

 

 

Så sånn går det!

Jeg hadde jo kvalifisert til AmEx GULL dersom jeg faktisk fikk brukt kortet!

Dessverre blir det isteden til at jeg ligger på et firesifret beløp i måneden for tiden, og dette er jo altfor lite i så måte.

 

Så jeg heller mer og mer mot hva andre sier.

"Hvorfor skal jeg betale for å ha et kort som er vanskelig og upraktisk å bruke?"

 

Liste over brukersteder?

Å nei du!

Kan maile Teller igjen og spørre!

 

"There's a new king in town" stod det i BankAxept-reklamene.

Det stemmer!

AmEx er for bygdetulling å regne i forhold.

Ihvertfall her i Bergen.

 

Noen av de få "sikre" steder er stadig.

Flybilletter, taxi, leiebil, pluss bensinstasjoner dersom man orker et oppstyr med ID-sjekk og signering og notering av f. eks kortnummer og personnummer innimellom.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen nevneverdige problemer med å få brukt AmEx-kortet mitt...

 

Og må vel også få nevne at det et bakeri og en kaffebar med hovedsaklig norske kunder, vil det ikke være naturlig å forvente å få brukt hverken MC eller AmEx.

 

Jeg har de to siste dagene kjøpt tog-billett med AmEx, lunch på OSL, taxi*2, dagligvarer på ICA, et stykk Brämhults på Rimi, konsertbilletter, restaurant(Coco Vika), samt flybilletter. Om jeg ikke får tatt latten min fra kaffebrenneriet på AmEx, er ikke det døden. Nå er mitt AmEx i USD, så jeg bruker det sjeldent i Norge dersom det ikke er noe som skal føres på reiseregning eller viderefaktureres. (Dagligvarene tok jeg riktignok på MC - men point is er at jeg fint kunne brukt et AmEx).

Lenke til kommentar
Klipp kortet i to og si opp. Siden du heller ikke benytter noen av tilbudene til AmEx aktivt og har en livsstil som ikke passer overens med målgruppen til AmEx, blir det til at du dessverre kaster penger ut av vinduet.

 

Mine $0,02 :)

 

 

Ja det er jo det som er det mest praktiske faktisk/dessverre.

Jeg vet om flere som har AmEx, men bruker det meget sjelden da BankAxept/Visa student/bankkortet er det som er anvendelig. Litt kontrast til historiene man hører om folk som bruker det til alt.

Men her synes det å være "sære" arbeidsgivere som har ansatte som reiser en del som bruker det mest.

Forøvrig har en del bransjer som tar (kun) kredittkort inkl. AmEx suverent mest bruk av Visa og MC.

 

Når man er sånn i "klinsj" med mangel på steder å bruke kortet hadde det vært gull verdt med liste over hvor det faktisk kan brukes.

Skjønt er man mye på flyplasser og dyre butikker er det mye større anledning til å få brukt det, lever man som en vanlig nordmann er AmEx dessverre i stor grad en plagsom kuriositet.

Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykk av at det er andre forhold i Sverige.

 

Her er min oppsummering av dagen i Oslo:

 

Jeg skulle betale reparasjon på bilen...de tok ikke amex. ( Har dog opplevd at noen verksteder faktisk aksepterer amex)

 

Kjøpte sushi på restaurant...de tok ikke amex

 

Kaffebar....ikke amex ( hadde ikke store forhåpninger ;) )

 

Bestilte pizza ...de tok ikke amex.( Selv om det hang amex klistremerke på døren)

 

 

 

Norge ligger et stykke tilbake for oss kredittkortbrukere dessverre :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en norsk bedrift med hq langt oppe i nord, riktignok underlagt et internasjonalt konsern. Kan vel nevne at en av forskjellene da jeg ble overført fra morselskap til datterselskap var at Diners ble byttet ut med "DnB NOR Corporate Gold", et Visa-kort. ;)

 

Skjønt er man mye på flyplasser og dyre butikker er det mye større anledning til å få brukt det, lever man som en vanlig nordmann er AmEx dessverre i stor grad en plagsom kuriositet.
Er kanskje ikke den livsstilen/brukergruppen AmEx ønsker seg? Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
... selv om det hang amex klistremerke på døren)

 

Klistremerker på dørene har jeg sluttet å stole på etter at jeg prøvde å dra VISA-kortet på en butikk med VISA-merke på døren og fikk beskjed om at slike kort tar de ikke, men det var minibank over gata (?) Jeg regner nesten med at det er uvitenhet over hva som faktisk er VISA og hva som er Bank Axept som er "problemet"... Siden det så spør jeg nå på forhånd om jeg er usikker på om det står penger på Bank Axept kortet mitt om de faktisk tar Visa eller Mastercard.

 

På et lokalt hotell her i utpå landet her vi bor så skulle jeg også betale med kredittkort VISA og fikk beskjed om at de tok alle kredittkort... men jaggu avviste ikke terminalen 2 av mine... selv om jeg inderlig godt vet at det var langt fra brukergrensen da er det ikke noe gøy og stå med kort som blir avvist.

 

Er det forresten noen som vet her om hvorfor man av og til må taste inn kode på Mastercard og av og til bruke signatur når man betaler via terminal?

 

Mens jeg er inne på det samme; et lite spørsmål: Vi (jeg og min mann) sto forleden på Grand Hotell i Oslo med en hotellregning på 60 000 og fikk ikke betale med hverken VISA eller Bank Axept, hotellet skjønte ingenting, heller ikke banken da vi hadde penger langt ut over dette på kortet og ingen grense var satt der heller. Mastercard var det derimot ikke noen problem med, så hvordan kan dette ha seg? Hadde det ikke vært for at vi har veldig god service i banken så ville vi faktisk hatt store problemer med å betale, men at et hotell her i landet tar Mastercard fremfor VISA/Bank Axept syntes jeg var litt vel merkelig. Har man penger på lønnskontoen sier det seg jo selv at man heller bruker det på en så stor sum fremfor og bruke et kredittkort med rente fra første øyeblikk man drar kortet...

 

Tror i alle fall ikke at det blir noe American Express Centurion på meg med det første i alle fall etter å ha lest dette...

Lenke til kommentar

AmEx er regnet for å være et "High Society-kort" og er derfor ikke for "alle". Det stilles nokså strenge krav for å få innvilget et American Express-kort.

 

Det er også derfor mere "eksklusive" restauranter, forretninger, hoteller osv. aksepterer AmEx. Som regel er det slik at AmEx-kort medlemmer har en solid økonomi og derfor handler og frekventerer mere eksklusive steder enn andre kortbrukere. I tillegg er det "ingen" øvre beløpsgrense på kortet som nærmest oppfordrer til å bruke kortet for mye penger. Dermed er det heller ingen ting som stopper en fra å handle mye.

 

For min del, er det slik at jeg stort sett aldri har problemer med å få betalt med mitt AmEx-kort, da de stedene jeg bruker det, aksepterer AmEx.

 

De gangene jeg ikke får brukt det, kontakter jeg enten brukerstedet eller Teller AS for å høre om de kan begynne å akseptere AmEx. Noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke.

 

Jeg fikk f.eks. Vinmonopolet.no til å akseptere AmEx ved å kontakte dem pr. mail.

 

Om flere kontakter brukerstedene som ikke aksepterer AmEx, vil det muligens legge press på dem til å gjøre det i fremtiden.

 

FORSLAG: Kan ikke ALLE som opplever å ikke få betalt med AmEx poste info om hvor det var her på forumet (brukerstedets navn), samt mailadressen til stedet, slik at så mange som mulig av "oss" her inne, kan maile dem for å opplyse om at vi ønsker å handle, spise, oppleve osv. der, men kun dersom de begynner å akseptere AmEx. Vil tro at dette kan være med på å legge et press på brukerstedet, slik at de begynner å akseptere AmEx så fort som mulig. Er det mange nok som oppfordrer dem til å akseptere AmEx, er det håp om at det vil skje ganske raskt.

 

Jeg ønsker f.eks. at Bolia.com skal begynne å akseptere AmEX. Bolia i Tyskland og Sverige gjør det, men ikke Danmark og Norge.

 

Bolia.com

[email protected]

 

Mail i vei, muligens at det skjer noe da. (Man trenger jo ikke å skulle handle der i fremtiden, men det vil muligens hjelpe de som skal)

 

Vi kan jo se om det hjelper, dette kan jo være en test på det.

 

Jeg mailer gjerne alle brukersteder som dere ønsker å betale med AmEx.

Lenke til kommentar

Godt initiativ og en utmerket måte å vise at omsetning vil gå tapt dersom de fremdeles lever i BankAxept-alderen.

 

Hva gjelder kundegruppen til AmEx så stemmer det bra det Henrik påpeker. Studenter eller de med brutto årsinntekt på 300.000 er ikke attraktive kunder for AmEx i Norge, "dessverre". Norske AmEx-medlemmer tjener dobbelt så mye som andre kortbrukere, bor i de største byene, reiser ofte og har høyere utdannelse. Dette segmentet er mao. meget kjøpesterk og oppegående -- de er heller ikke opptatt av å bruke AmEx på supermarkedet på landet.

 

Derfor er det ikke et "reelt" problem for AmEx om man klager over ymse brukersteder.

 

--

 

armania: Hvorfor takker du nei til Centurion?

Lenke til kommentar
Godt initiativ og en utmerket måte å vise at omsetning vil gå tapt dersom de fremdeles lever i BankAxept-alderen.

På hvilken måte mener du Amex er mer moderne enn BankAxept?

 

Jeg synes noen i denne tråden har et merkelig fokus på Amex-bruken sin. Merk "noen", ikke alle. Hvis man på død og liv må handle med kreditt på Narvesen og 7-Eleven, bruk Visa da vel. Hvorfor det skal være et nederlag å handle med BankAxept fatter jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
armania: Hvorfor takker du nei til Centurion?

 

Fordi det kan virke som, etter jeg har lest en del i denne tråden at AmEx Centurion, sammenlignet med World Signia kortet som jeg har ikke tilbyr den samme mengden brukersteder som Mastercard gjør pr. i dag. Jeg er avhengig av å få brukt kortet her i landet også og jeg vet iallfall at Mastercard kan man f.eks. bruke på lokalbutikken utpå landet og på legekontoret.

 

Jeg har vel ennå ikke opplevd et sted med terminal som ikke har tatt Mastercard når jeg har hatt behov for det... :)

Lenke til kommentar

Apropos 7-11 og Deli deLuca tar ihvertfall disse mastercard. Jeg bruker dette i forbindelse med kjøp av kollektivtrafikkort - der betaleren ikke er meg selv, men mottaker av fakturaen. Jeg ser ikke helt poenget med å dra et MC/AmEx for 15 kroner.

 

Steingrim, tror riktignok du har misforstått litt hva gjelder BankAxept/Visa. Dette er to forskjellige ting - tar de ikke MC, tar de antagelig ikke Visa heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...