Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Ser det er en del SAGA kunder her.

 

Er det noen som vet hva som skal til for å bli oppgradert fra SAGA gull til SAGA platinum hos DnB NOR?

 

Går dette på inntekt, formue eller forbruk? Eller eventuellt en kombinasjon? Eller går det kun på viljen til å betale de ekstra 840,- pr. år i gebyr for platinum?!

 

Er det forresten noen SAGA platinum kunder her, eller har alle gull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er DnB NOR Saga Platinum-kunde.

 

Det er krav til både formue og inntekt for å få Saga Platinum og har ingenting med forbruk på kortet å gjøre. Mener å vite at inntekten må ligge på over 1 million NOK pr. år, muligens at den har blitt oppjustert til 1,2 millioner NOK pr. år, uten at jeg vet det med sikkerhet.

 

Jeg opplever ikke at det er så mye flere fordeler med Saga Platinum enn med Gold, men det er vel muligens noe høyere prestige.

 

I tillegg er det automatisk en kredittgrense på 200.000,- på Saga MasterCard Platinum, mens Saga MasterCard Gold har 100.000,-

 

Jeg foretrekker uansett å bruke mitt AmEx Gold Card når jeg handler.

Lenke til kommentar

Er det noen andre her på forumet som opplever at det er vesentlige forskjeller mellom Saga Gold og Saga Platinum.

 

Etter innleggene i det siste, begynte jeg å tenke over om det var det, og jeg kan vel ikke si at jeg føler det er det. Har noen andre her inne annen erfering?

 

F.eks. er Concierge Servicen den samme. For alt jeg vet kan det tenkes at Saga Platinum har høyere prioritet enn Gold, men dette vet jeg ikke med sikkerhet, og det trenger heller ikke å være slik.

 

Jeg kontakter førøvrig alltid AmEx Concierge Service når jeg har bruk for deres tjenester, som er nøyaktig den samme som DnB NOR bruker for sine Saga-kunder + Privat Banking.

Lenke til kommentar
Jeg kontakter førøvrig alltid AmEx Concierge Service når jeg har bruk for deres tjenester, som er nøyaktig den samme som DnB NOR bruker for sine Saga-kunder + Privat Banking.

 

Vanligvis når Conciergen ringer meg tilbake for å bekrefte, identifiserer de seg som "Hei, dette er X fra American Express Gold Card" (evt. "...fra DnB NOR SAGA Concierge") -- men jeg har faktisk opplevd at de sier "Hei, dette er X fra DnB NOR Assistanse". Go figure. Hadde vært morsomt om de bommet og sa Fokus Bank til DnB NOR-kunder og vice versa. :)

Lenke til kommentar
Er det noen andre her på forumet som opplever at det er vesentlige forskjeller mellom Saga Gold og Saga Platinum.

 

Etter innleggene i det siste, begynte jeg å tenke over om det var det, og jeg kan vel ikke si at jeg føler det er det. Har noen andre her inne annen erfering?

 

F.eks. er Concierge Servicen den samme. For alt jeg vet kan det tenkes at Saga Platinum har høyere prioritet enn Gold, men dette vet jeg ikke med sikkerhet, og det trenger heller ikke å være slik.

 

Jeg kontakter førøvrig alltid AmEx Concierge Service når jeg har bruk for deres tjenester, som er nøyaktig den samme som DnB NOR bruker for sine Saga-kunder + Privat Banking.

 

Saga Platinum har helårs reiseforsikring og medlemskap i Leaders Club (hotellprogram) som jeg har hatt glede av. Bortsett fra dette har jeg ikke merket noen forskjell. Synes de iallfall skulle tilbudt lounge på flyplasser. Bruksgrensene på kredittkortene kan en vel egentlig be om å få endret uansett farge på kortet tror jeg, tipper det finnes endel med Totalkort som har 250 000 kr i grense.

 

Vet ikke om fritids- og kulturtilbudene er de samme, men fikk iallfall tilbud om å kjøpe Springsteen billetter for en måned siden til kostpris? Fikk Saga Gull samme tilbudet?

Lenke til kommentar

Concierge-tjenestene til de fleste (DnB NOR, Fokus, AmEx, Storebrand, Nordea, Eurocard Platinum m.fl.) er outsourcet til Affinion International - som for øvrig også leverer nettsidene med "Spesielle Arrangementer" som du kan finne under bl.a. dinersclub.no eller eurocard.no (samt nettsidene til SAGA). Jeg vil derfor nesten tørre å påstå dersom man er SAGA-kunde og ser at Affinion tilbyr noe spesielt for Eurocard-kunder så vil de kunne levere dette til deg også.

 

Her står det mer om Concierge produktet forresten: http://www.affinioninternational.no/produk...7780001301.html

 

Edit: Listen over kunder ligger også publisert:

 

American Express

Alm. Brand Bank

Club Lorry

Danske Bank

DnB NOR

Fokus Bank

Max Bank

Nordea

SEB KORT

Sparekassen Lolland

Storebrand Bank

Telia(?)

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvorfor American Express har fjernet informasjonen om Express card Travel Service på sine hjemmesider i Norge?

 

Tidligere lå denne informasjonen under "medlemsfordeler", men det gjør den ikke lenger. Står kun litt info på "forsiden" under Green Card og Gold Card.

 

Har benyttet meg av dem tidligere og de har alltid levert topp service og førsteklasses info.

Lenke til kommentar

Robbie:

Jeg bruker AmEx meget lite nå.

Problemene jeg snakker om har vært bla. på Statoil og Ica, men det er en stund siden,

de få siste gangene jeg har brukt det har det gått som det skal.

 

Jeg bruker kortet "primært" til flybilletter, bilutleie pluss bensinstasjoner. (Men også dette har det

vært meget lite av i det siste.)

Og hvor? Mest i Bergen!

De eneste "sikre" steder å få brukt AmEx er jo på hotell, flybilletter og taxi.

 

 

 

henrikes: Jada, jeg har mailet teller om liste over brukersteder opptil flere ganger tidligere.

Diners har jo en fin liste på sine nettsider, skulle ønske AmEx hadde lignende, så kunne man

jo om ikke annet få printet ut en liste som gjelder for stedet man skal. Det er meget irriterende å

ikke få brukt AmEx til en del ting, jeg kunne gjerne ha brukt AmEx til det meste om kortet hadde

blitt akseptert flere steder!

 

 

AmEx Norge har totalt bydd på en god del skuffelser, og etter flere brev og mailer har der vært null forbedring som jeg har merket.

 

Kortet jeg bruker mest er DnB Student BankAxept/Visa kombinasjonskort, "vanlig visa" som mange kaller det.

Det er meget anvendelig i Norge og i utlandet, har god kundeservice og er pålitelig!

Jeg ender opp med å spørre som flere andre ikke-AmEx-brukere:

HVORFOR skal jeg betale for å ha et kort som er lite anvendelig og vanskelig å bruke?

Klusse med signatur og ID når BankAxept-brukeren har tastet kode og er vekk ut av butikken for lengst innen man får gjort seg ferdig og pakket vekk førerkortet og AmEx.

Pluss episoden jeg fortalte om her inne tidligere, skulel kjøpe noe å drikke på en bar, alle med student BankAxeptkort betalte og ordnet opp mens det ble et sabla styr da jeg kom med AmEx, for beløpsgrensen var nådd uten at jeg visste noe om det!

Lenke til kommentar

Angående amex-brukersteder, så begrenser det seg til restauranter, utetsteder bil og fly.

 

Er et fåtall vanlige butikker som tar det. Kjøper du klær må du frem med visa etc. Har vel ikke sett noen norske nettbutikker ta det. Hvitevarer, elektronikk osv. Mulig elkjøp tar det i butikken sin. Kjøper du billetter til diverse arrangementer så går det ikke osv.

Lenke til kommentar
Er et fåtall vanlige butikker som tar det. Kjøper du klær må du frem med visa etc.

 

Igjen, hvor i Norge er dette?

 

For å illustrere kan jeg fortelle om en kort shoppingrunde sist lørdag, startet med en lunsj på Grand Café, var innom Tatler samt Kiman (Paleet), stoppet innom Ferner Jacobsen, byttet indexring på klokken min (Urmaker Bjerke), kjøpte diverse ting i diverse butikker på S&S (deriblant S&S Man, Polo, Lacoste samt parfymeriet) og på samtlige steder ble mitt AmEx akseptert. Jeg ble spurt om identifikasjon én gang, dette av den veldige unge (og søte) jenten i Polo-butikken på S&S. Det var ikke verre enn å gi henne bankkortet mitt og signere.

 

Jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg ble nektet AmEx, jeg tror faktisk må ha vært Lacoste-butikken på S&S - men selv de tar AmEx i dag.

 

Er det bare jeg som har flaks?

Lenke til kommentar
Det er krav til både formue og inntekt for å få Saga Platinum og har ingenting med forbruk på kortet å gjøre. Mener å vite at inntekten må ligge på over 1 million NOK pr. år, muligens at den har blitt oppjustert til 1,2 millioner NOK pr. år, uten at jeg vet det med sikkerhet.

 

I følge min kunderådgiver i DnB er kravet plassert formue på 2 mill i banken. Mulig at en inntekt på 2 mill også kvalifiserer, evt. at summen av inntekt og plassering må være 2 mill. Det magiske tallet var ihvertfall 2 mill.

 

Jeg fikk også økt min kredittgrense på MasterCard Gold til 150.000 etter invitasjon fra banken som jeg måtte takke ja til. Mulig dette er å betrakte som en slags Saga Gold+ :)

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har flaks?

 

De mest kjente butikkene på Karl Johan tar nok som regel AmEx, men når du kommer litt utenfor Oslo sentrum så begynner det å bli sjeldnere akseptert. Mitt AmEx har blitt avvist mange ganger. Det er bl.a. mange utesteder i Oslo som ikke tar AmEx. Store kjeder som McDonald's, 7-eleven og Deli de Luca tar heller ikke AmEx.

Jeg har enda ikke funnet en norsk nettbutikk som tar AmEx. Ikke en gang de store datakjedene. Den eneste norske "nettbutikken" jeg bruker AmEx på er faktisk Vinmonopolet.no! (Og de tar ikke AmEx i butikkene!)

Lenke til kommentar
Om du har et MasterCard World Signia er det ikke noe poeng for deg å gå til anskaffelse av et norsk American Express-kort.

 

AmEx i Norge kan pr. i dag ikke tilby noe som helst som World Signia ikke kan. I tillegg er det mange flere MasterCard-brukersteder i Norge og resten av verden enn American Express-brukersteder.

 

 

Er du sikker? Har du kildehenvisning?

Jeg vil tro du har rett, men som en kuriositet havner AmEx på 20. plass på listen over Top 100 brands, mens MasterCard havner på 99. plass. (VISA er ikke med på listen.)

http://www.millwardbrown.com/Sites/Optimor...ressRelease.pdf

Lenke til kommentar

Jeg opplever så godt som aldri problemer med å handle med AmEx, men det handler selvfølgelig om hvilke forretninger man handler i.

 

Det er f.eks. langt flere forretninger og kjeder i Sverige som aksepterer AmEx enn det er i Norge.

 

Beveger man seg vekk fra "eksklusive" forretninger og store kjeder i Norge er det veldig mange som ikke aksepterer AmEx. Hovedgrunnen til dette ligger nok i AmEx sine høye serviceavgifter. De ligger ofte opp mot 2% høyere enn f.eks. Diners Club, MasterCard og Visa.

 

Hadde AmEx/Teller hatt de samme avgiftene, hadde det jo heller ikke vært av betydning for brukerstedene hvilket kort kunden betalte med.

 

Jeg vil tro at AmEx/Teller totalt sett får høyere inntekter om de senker avgiften sin og dermed får flere brukersteder, enn om de tviholder på å ta seg ekstra betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...