Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Et av mine ønsker er å pense mest mulig av forbruket over på ett kort, og bruke bank axept så lite som mulig. Hadde vært gøy om dette var mulig med amex, men da må jeg nok flytte til USA hvor det f.eks ikke er noe problem å betale kaffen med amex eller hva det måtte være. Du betaler selvfølgelig med Amex på billigbutikken Kmart også...du har ihvertfall mulighet til det.

 

Eurocard/mastercard er vel mere kurant her i Europa hvis man ønsker å pense alt over på ett kort. Leser litt rundt på forum at selv folk i UK klager over få brukersteder for Amex ( skulle fortalt dem om situasjonen i Norge ), så får vel bare akseptere at Amex blir et "reise og utelivskort" for meg.

 

Jeg blir gjerne med på å maile norske brukersteder om å akseptere Amex. Har selv gjort dette på et par steder selv, og har fått til svar at nesten alle betaler med bank axept så "de ser ikke behovet ennå".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker også å kunne benytte meg av AmEx på Billettluka.no og Billettservice.no

 

[email protected]

 

Billettservice.no: Gå inn på billettservice.no og send dem em mail fra "Kontakt oss" nederst på siden (ferdig skjema)

 

Fint om så mange som mulig mailer dem og hører om de kan begynne å akseptere AmEx online. Man skal aldri undervurdere forbrukermakt.

Lenke til kommentar

Forresten så vil jeg jo også si det, bare for å dele mine erfaringer at jeg har også hatt Visa Gold fra Gebyrfri og Kash Visa (mener det var det det het - disse med det fancy kortet i flere farger).

 

Disse to Visa-kortene har jeg ikke hatt gode erfaringer med da det faktisk har vært vanskeligere og bruke dem i butikker enn hva Mastercard i dag er. Men det er godt mulig at det har en sammenheng med akkurat dette at butikkene selv ikke vet forkskjell på VISA og Bank Axept. I tillegg hadde jeg også store problemer med å få ta ut penger i minibank her i landet på Gold kortet og etter å ha ringt til Kundeservice så fikk jeg beskjed om at selv om bankene nekter folk å ta ut penger fra en slik konto direkte i skranke så bør man stå på sitt og heller få dem til å ringe til dem. Det er ikke noen ønskesituasjon at man må stå og krangle med bankpersonale før man kan få ut penger.

 

Grunnen til at jeg også har vært misfornøyd med VISA kredittkortene mine er antageligvis fordi jeg hadde et VISA Gold kort fra banken min tidligere som faktisk også var Bank Axept på (kredittkort) og å gå over til et ordinært kredittkort etter å ha hatt Bank Axept på det var uvant på grunn av begrensningene.

 

Nå bruker jeg jo stort sett Bank Axept på de meste kjøp jeg gjør, men om det er store summer det er snakk om, eller jeg faktisk ikke har penger på lønnskontoen der og da så har faktisk Mastercard World Signia vært det beste alternativet for meg. Jeg har vært skeptisk på Mastercard tidligere, men siden det var det eneste kredittkortet jeg fikk tilbud om når jeg skiftet over til Fokus Merchant så måtte jeg jo egentlig bare ta det. Det har vært overraskende bra og det samme mener mannen min som ikke ville ha WS men heller tok Platinum kortet. Spesielt siden vi heller ikke betaler noen gebyr for å bruke WS/Platinum i Fokus ved bruk innenlands.

 

American Express er vel egentlig noe jeg har forbundet med utenlandske brukere, men for all del, det er et veldig stilig kort designmessig sett - Centurion altså... skal gjerne innrømme at det var litt derfor jeg hadde lyst på det :) Litt penere enn WS, for til sammenligning så er jo faktisk det ordinære Bank Axept kortet til Fokus Merchant nesten identisk med et vanlig Platinum kort.

Lenke til kommentar

Ser at man kan søke om Eurocard Platinum på eurocard.se (kun i Sverige)

 

Kortet koster 1500,- SEK pr. år.

 

Virker som dette kortet har my av det samme som AmEx Gold Card i Norge og norsk Eurocard Platinum.

 

Noen som har kriteriene for å bli tilbudt Eurocard Platinum i Norge?

Lenke til kommentar
Eurocard plat er vel ca samme kritierer i No som AmEx Gold.

 

Stilles det ikke krav til heftig forbruk på eksisterende Eurocard Gold?

 

Heftig? Mulig. Da jeg var yngre, hadde både mor, far og jeg hvert vårt ihvertfall, på en faktura. Det kreves vel forsåvidt at man har hatt et Eurocard Gold en stund, og antagelig forbruk over snittet. Men tror ikke det er noen krav til formue og inntekt, utover AmEx Gold(og er ikke det ca. det samme som for Saga - 600k?)

 

...Og så var det jo Prioritypass som var interessant...

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Jeg har i dag (torsdag 8. mai) blitt kontaktet av American Express i Norge for å komme med innspill på hva jeg mener må tilbys av tjenester og fordeler i et American Express Platinum Card utstedt i Norge.

 

De poengterte at de enda ikke kunne komme med noen konkret lanseringsdato, men jeg opplevde det som positivt å bli tatt med på råd om hva et slikt kort bør ha av tjenster og servicetilbud utover det som ligger i dagens Gold Card.

 

De kontaktet meg pga. av mitt lange medlemsskap og meget høye forbruk på kortet over mange år.

 

Så får vi bare håpe at de kommer til å lansere Platinum Card i Norge også om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar
Eurocard plat er vel ca samme kritierer i No som AmEx Gold.

 

Stilles det ikke krav til heftig forbruk på eksisterende Eurocard Gold?

 

Jeg ringte EuroCard før jul for å forhøre meg om muligheten for å få EuroCard Platinum, da jeg var misfornøyd med at AmEx i Norge ikke tilbød Platinum. Jeg fortalte at mitt forbruk på AmEx Gold lå på ca. 400K, og at forbruk på EuroCard Platinum ville være høyere pga. flere brukersteder. Kundebehandleren jeg snakket med sa at jeg uansett måtte ha EuroCard Gold først, men dersom jeg kunne vise til tilsvarende forbruk over et par måneder på EC Gold, så skulle det være mulig å oppgradere til Platinum.

(Nå har jeg uansett fått AmEx Platinum fra UK, så EC Platinum er ikke så aktuelt lenger.)

Lenke til kommentar

Har nettopp reservert noen billetter på billettservice.no som må hentes på Narvesen eller 7-Eleven. Vet noen om en Narvesen- eller 7-Elevenfilial som tar AmEx?

(Billettservice.no tok bare VISA, MasterCard og Diners(!) på online bestilling.)

 

Vet noen om evt. AmEx Concierge kan skaffe billetter på Billettservice og belaste AmEx? Heller tvilsomt vil jeg tro...

Lenke til kommentar
7-11 tar meg bekjent AmEx (ihvertfall i Oslo). De tar uansett MC.

 

Vet du hvilken filial? 7-Eleven på Grünerløkka tar ihvertfall ikke AmEx. Jeg ønsker å bruke AmEx da jeg får poeng for hver dollar jeg bruker, som kan konverteres til frequent flyer miles mm.

Lenke til kommentar

Har ikke regningene for AmEx her(de går til regnskapsfører). Men ser raskt at jeg har brukt Mastercard på "7-ELEVEN NR. 93, BERGEN", "7-ELEVEN 1001, BERGEN LUFTH"(OK, kanskje ikke bombe at denne tok MC). Mener bestemt at jeg har brukt AmEx på 7-eleven i Frognerveien, rett etter Solli plass.

 

Jeg får vel også points for bruk, men betaler såpass mye i valuta conversions at jeg kun bruker mitt Amex (Plat, forøvrig) til bruk som viderefaktureres i USD.

Lenke til kommentar

Jeg ringte AmEx kundeservice i dag og spurte om hvilke 7-Eleven og Narvesenfilialer som tar AmEx. Etter å ha blitt ringt opp igjen kunne de opplyse om at både 7-Eleven og Narvesen har kjedeavtaler med AmEx og bør således akseptere kortet. Jeg ringte deretter Reitan Servicehandel Norge AS som har både 7-Eleven og Narvesen for å spørre hvilke filialer i Oslo som tar AmEx. Dama i telefonen sa at hun ikke visste nøyaktig, men at siden "AmEx er et kort som brukes primært av turister", så anbefalte hun å prøve filialene på Oslo S, Gardermoen eller Karl Johan.

Jeg prøvde først 7-Eleven nærmest Flytogterminalen på Oslo S. De solgte ikke konsertbilletter. Deretter gikk jeg til Narvesen-kiosken rett ved siden av, hvor to av våre nye landsmenn jobbet. Jeg spurte om de tok AmEx. "Hva for noe?" var svaret. "American Express" sa jeg. "Er det et blad?" sa vedkommende. "Nei, det er et betalingskort" sa jeg og holdt frem kortet. Deretter spurte han kollegen: "Tar vi amerikansk ekspress?". Kollegen svarte nei. Jeg spurte "er du HELT sikker?". "Jeg spurte NN, og han har jobbet her kjempe kjempe lenge og han sa nei."

Deretter tok jeg rulletrappen opp og kom over Narvesen Bookstore. Der spurte jeg om de tok AmEx, og en eldre dame svarte "ja, vi gjør vel det." Deretter kjøpte jeg mine to billetter, dro AmEx-kortet og gikk lykkelig avgårde.

Så nå vet dere hvor dere kan kjøpe konsert-/festivalbilletter med AmEx!

Lenke til kommentar
Kan ikke annet enn å gratulere med gjennomført kjøp!

 

 

Slutter meg til gratulasjonene!

 

Morsomt å høre hvilken prosess det er å få brukt AmEx, og at folk er "månebedotne" eller hva det er de sier i Bergen når man spør om de tar det. (Det er jo mye raskere å bare dra kortet og se om det kommer "tjeneste ugyldig" eller noe, og så har MC og/eller BankAxept klar.)

 

Ihvertfall tar 7-11 og Narvesen etc. på flyplasser i stor grad AmEx, jeg fik nesten sjokk første gangen de bare sa "jada", da jeg purte om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...