Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Sekretæren på jobben søkte for meg (vi har konsernavtale med Eurocard) og fikk da et raskt avslag. Jeg var 21 på daværende tidspunkt og både SAGA-kunde i DnB NOR, innehaver av Diners Club med EuroBonus Gold (som jo er same shit fra samme finansielle institusjon) samt innehaver av et AmEx Gold Card. Sekretæren ringte de opp og fikk tak i en account manager, jeg tok da kontakt med KAMen vår og fikk beskjed om at aldersgrensen var ufravikelig.

 

Jeg kan ikke si jeg lider noen nød, eller at det var et fryktelig stort tapt. Det er derimot første gangen alderen min har hatt noe å si, så det fant jeg - slik jeg sa til denne kvinnen hos SEB - heller "søtt". Oh well. Kanskje jeg kvalifiserer til Fox og Pia hos DnB NOR - får vel spørre SAGA-rådgiveren min nesten gang. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Robbiedeluxe,

 

Du har helt rett. Regner med vi er i ganske lik stilling når det gjelder disse kortene, men det handler kanskje hvor en kommer raskest inn. Jeg fikk ganske uproblematisk på eurocard (dog familiehistorie med lang og veldig, veldig høy bruk), men på amex var de mer fravikende. Dog da jeg snakket med amex sa de det ikke skulle være et stort problem "Bare søk om kortet, så får du det - bruk det er par måneder med ditt forbruk, så får du det oppgradert", så det ser jeg jo på som en fair nok deal - er trossalt bare 23.

 

Men når det gjelder Eurocard, så er de rett og slett frekke, noe de burde passe seg for syntes jeg - særlig når en er generelt sett gode kunder. For å illustrere kopierer jeg inn svarene (i noe sensurert forhold - direkte opplysninger kan jeg gi på pm hvis noen lurer).

 

Slik du/dere kan se, så nøler de grunnet alder ("Sikkerhetsvurdering")

 

 

*****

 

xxx

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Slike problemer har jeg heldigvis aldri hatt med AmEx. Første gangen jeg skulle bestille en lang reise med fly og hotell (og hadde "bare" Green Card) ringte jeg på forhånd for å avklare alt.

 

Nå står det riktignok på diverse andre fora at AmEx opererer med en grense som ligger tilsynelatende på mellom 2 og 2,5 ganger den høyeste innbetalingen du har foretatt. Eksempelvis, benytter du kortet for NOK 10.000 er din normale kredittgrense nærmere NOK 25.000. Selvsagt er det andre faktorer som kan påvirke dette, men jeg kan fint leve med en grense på 2,5 ganger den høyeste innbetalingen min. Skulle jeg derimot finne på å kjøpe meg en bil med AmEx er det jo bare å ringe og dette klarert på forhånd. :wee:

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Slike problemer har jeg heldigvis aldri hatt med AmEx. Første gangen jeg skulle bestille en lang reise med fly og hotell (og hadde "bare" Green Card) ringte jeg på forhånd for å avklare alt.

 

Nå står det riktignok på diverse andre fora at AmEx opererer med en grense som ligger tilsynelatende på mellom 2 og 2,5 ganger den høyeste innbetalingen du har foretatt. Eksempelvis, benytter du kortet for NOK 10.000 er din normale kredittgrense nærmere NOK 25.000. Selvsagt er det andre faktorer som kan påvirke dette, men jeg kan fint leve med en grense på 2,5 ganger den høyeste innbetalingen min. Skulle jeg derimot finne på å kjøpe meg en bil med AmEx er det jo bare å ringe og dette klarert på forhånd. :wee:

 

Jeg hadde nok ikke møtt på slik hvis jeg kommuniserte bedre, men jeg liker mer tanken om at ting skal "ordne seg". Greit, at en grense rundt 100.000 er det de aller færreste som når, men allikevel, så er det noen av oss som gjør det...

Lenke til kommentar
Det er sikkert mulig Robbie. Ligger World Signia over Platinum i korthierarkiet? Det jeg lurer på er hvilket kort som er vanskeligst å få tak i.

 

Takker for svar. MVH

 

World Signia innebærer "Private Banking" så vidt jeg vet. Mener å ha lest et sted at det bare er en Nordmann som har fått det utstedt i Norge.

 

Private banking innebærer at du iallfall ikke har mindre enn 20 mill i finansiell formue.

 

Tipper de fleste Platinum kort baserer seg på forbruksmønster, så altså enklere. Amex platinum har riktignok ett krav på inntekt i underkant av 500 000 NOK, avhengig av hvilket land du søker.

Lenke til kommentar

chrisscross, takk for svar.

 

Det var det jeg trodde. Vil det altså si at World Signia er det mest ekslusive kortet som blir utstedt i Norge? (vet det er flere som har Centurion, men de har vel fått det fra utlandet)

 

Kan også opplyse om at det er mer enn én nordmann som har World Signia her i landet.

 

MVH

Lenke til kommentar

Pr. dags dato er MasterCard World Signia etter min mening det mest eksklusive kortet som blir utstedt i Norge. De som f.eks. har AmEx Platinum og Centurion Card i Norge har dette utstedt fra andre land. F.eks. Sverige, UK, Tyskland osv. eller via AmEx sitt International Dollar Card/Euro-program. (via UK i Europa).

 

Har selv førhørt meg mang en gang om AmEx/DnB NOR i Norge kan tilby Platinum Card, men får bare beskjed om at dette ikke vil skje med det første.

 

Samtidig hører jeg at de skal gjøre noe med tilbudet sitt, men dette har jeg hørt de snakke om i minst 5 år. Virker ikke som DnB NOR ønsker å bruke mye tid og ressurser på AmEx, men har heller fokus på Saga (Gold og Platinum), samt Privat Banking.

 

Som veldig mange andre, ønsker jeg sterkt at de skal oppgradere American Express kortporteføljen i Norge ved i det minste å tilby Platinum Card.

 

Mulig de må tilby 24/7 Concierge Service, men det kan ikke være vanskelig å få til skulle jeg tro. De har jo 24/7 StopService+-tjeneste.

 

World Signia-kunder i Norge har 24/7 Concierge Service via UK.

Lenke til kommentar
Sekretæren på jobben søkte for meg (vi har konsernavtale med Eurocard) og fikk da et raskt avslag. Jeg var 21 på daværende tidspunkt og både SAGA-kunde i DnB NOR, innehaver av Diners Club med EuroBonus Gold (som jo er same shit fra samme finansielle institusjon) samt innehaver av et AmEx Gold Card. Sekretæren ringte de opp og fikk tak i en account manager, jeg tok da kontakt med KAMen vår og fikk beskjed om at aldersgrensen var ufravikelig.

 

Jeg kan ikke si jeg lider noen nød, eller at det var et fryktelig stort tapt. Det er derimot første gangen alderen min har hatt noe å si, så det fant jeg - slik jeg sa til denne kvinnen hos SEB - heller "søtt". Oh well. Kanskje jeg kvalifiserer til Fox og Pia hos DnB NOR - får vel spørre SAGA-rådgiveren min nesten gang. :wee:

 

 

 

Robbie og andre,

det er stadig "bare" det lille antallet brukersteder samt tidvis (teknisk?) krøll hos disse som gjør at jeg opplever anvendeligheten av AmEx som lav.

Til "småkjøp" har jeg drevet med BankAxept og kontanter, det er tydeligvis dette banker og butikker vil "tvinge" en til å bruke; jf. nitid kontoll av ID og notering av nummer for kjøp av småting uansett hvor seriøs man ser ut.

 

Ellers drømmer jeg stadig om liste av brukersteder, slik at man kan gå mellom AmEx-brukersteder når man handler.

(Hva om en med utenlandsk "høytstående" AmEx-kort skulle bo i Norge en liten periode og ville ha liste over brukersteder, ville da den omtalt gode Concierce-tjeneste bare si at dette ikek finnes, eller faktisk frembringe en liste? AmEx/DnB MÅ jo ha liste over sine brukersteder, det virker bare som om de er for "gjerrige" til å fortelle kortholdere hvor kortet kan brukes!)

 

Jeg henfaller til det ikke-AmEx-folk spør om;

"Hvorfor skal jeg betale hundrevis av kroner i året for å ha et kort som er vanskelig å bruke?"

 

Ellers konstaterer jeg at status er som i fjor: Det er ikke kommet resultater av Robbies møter med "ledelsen"(?) og jeg ønsker flere brukersteder samt liste over disse!

 

Eneste "sikre" steder å bruke AmEx er for flyreiser, billeie og visse "faghandel"butikker, pluss bensinstasjoner, vel å merke dersom man er klar til å undergå nitid ID-kontroll.

Upraktisk!

Min AmEx-bruk er for tiden festet på firesifret månedlig forbruk, jeg har vanskelig for å tenke meg økning med det første.

Lenke til kommentar

Har du kontaktet Teller AS for å høre om de kan sende deg en oversikt over AmEx sine brukersteder i Norge?

 

Det er Teller som står for brukerstedsservicen til American Express i Norge.

 

Du kan f.eks. sende de en mail på [email protected] å høre om de har mulighet til å maile deg en slik oversikt, men husk at det er over 40.000 AmEx-brukersteder i Norge.

 

De aller fleste forretninger som aksepterer AmEx og andre betalingskort har dekaler på dør el. i kassen som informerer om dette, selv om det selvfølgelig ikke gjelder alle.

Lenke til kommentar
det er stadig "bare" det lille antallet brukersteder samt tidvis (teknisk?) krøll hos disse som gjør at jeg opplever anvendeligheten av AmEx som lav.

 

Hvor i Norge er det du primært bruker kortet? Som jeg spurte om i mitt forrige innlegg, hvor (som i hvilke brukersteder) er det du har problemer med å bruke kortet?

Lenke til kommentar

Virker som at det er American Express som er mest populært her på denne tråden, og jeg lurer på om jeg skal skaffe meg et jeg også. Er ferdig med studier til høsten og regner med at grønt kort ikke bør være noe problem å få innvilget når jeg begynner å jobbe, kanskje går jeg rett på gull hvis jeg er heldig.

 

Samtidig klager noen her over at det er begrenset med brukermuligheter for AmEx i Norge. Spørsmålet mitt, til dere som har litt peil, er: Hvorfor bør jeg velge American Express?

 

Per i dag har jeg mange kredittkort, men ingen betalingskort. Et av kredittkortene koster litt i året, men har flere fordeler, som concierge, meget god reiseforsikring og Priority Pass. Vil AmEx da tilføye noe på tjenestesiden, eller vil jeg komme til å betale for tjenester jeg allerede har med det ene kortet mitt?

 

Takker for svar,

 

mvh

Lenke til kommentar
Et av kredittkortene koster litt i året, men har flere fordeler, som concierge, meget god reiseforsikring og Priority Pass. Vil AmEx da tilføye noe på tjenestesiden, eller vil jeg komme til å betale for tjenester jeg allerede har med det ene kortet mitt?

 

Takker for svar,

 

mvh

Kan jeg spørre deg hvilket det er? Jeg er selv på jakt etter et kort med god reise forsikring.

Lenke til kommentar

Everlong:

Det er et mastercard World Signia. Husker ikke detaljene, men det er bra dekning, også dersom flyet er forsinket eller bagasjen kommer bort/kommer sent. Hvis du reiser mye er det også praktisk med Priority Pass som gir tilgang til i underkant av 500 flyplasslounger.

Lenke til kommentar

Om du har et MasterCard World Signia er det ikke noe poeng for deg å gå til anskaffelse av et norsk American Express-kort.

 

AmEx i Norge kan pr. i dag ikke tilby noe som helst som World Signia ikke kan. I tillegg er det mange flere MasterCard-brukersteder i Norge og resten av verden enn American Express-brukersteder.

Lenke til kommentar
Everlong:

Det er et mastercard World Signia. Husker ikke detaljene, men det er bra dekning, også dersom flyet er forsinket eller bagasjen kommer bort/kommer sent. Hvis du reiser mye er det også praktisk med Priority Pass som gir tilgang til i underkant av 500 flyplasslounger.

 

Kan du informere om detaljene? Gjennom American Express Platinum får du (man er dekket ved enhver reise utenfor hjemland - det stilles ikke krav om at reisen er betalt med kortet):

 

- (Alle sykehusutgifter mv. dekket - nokså standard).

- Reiser du alene og blir syk i utlandet flyr AmEx en av dine pårørende og dekker billett samt opphold inntil €250 pr natt.

- Inntil €100 pr dag for å gjøre sykehusoppholdet bedre (kjøp av bøker/blader/blomster etc).

- Bestemmer legen at du ikke kan reise hjem med det første, dekker forsikringen hotelloppholdet i utlandet.

- Avbestillingsforskring opptil €10.000 pr person.

- Mistet bagasje erstattes med inntil €3.500 pr person.

- Dersom flyet er forsinket i fire timer kan du spise for €250.

- Ved forsinket baggasje kan du shoppe for: Etter fire timer: €500. Etter 48 timer: €1.000

 

Du får også Priority Pass medlemskap (det høyeste nivået der alle lounge-besøk er gratis), verdt $400.

Lenke til kommentar

Robbie:

 

Har nå funnet papirene. Det er masse detaljer, men kan ta med et lite utdrag.

 

Det kreves at minst 50 % av reisen er betalt med World Signia MC.

- EUR 75 per døgn ved sykehusopphold.

- Virker som forsikringssummen ved medisinske kostnader er EUR 7.500.00 per reise. Innbefattet i dette er reise og opphold for ledsager, forelder eller foresatt.

- Forsinket reisegods (2 timer/6 timer) kr. 2 500/ kr. 7 500

- Kjøpsforsikring kr. 25 000

- Forsinkelse av reisearrangørens transportmiddel kr. 2 000

- Reiseavbrudd kr. 15 000

 

-En litt morsom en: Hole-in-one kr. 15 000. Får du hole-in-one og det kan dokumenteres dekkes utgifter til champagne for deg og medspillere inntil kr. 15 000.

 

Er det noe bestem du lurer på så spør. Info kan lastes ned fra fokus.no selv om du ikke er kunde.

 

Når det gjelder Priority Pass er jeg ikke sikker på hvilken av nivåene det er, men jeg har ikke opplevd å måtte betale enda hvertfall. Tipper det er det høyeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...