Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet fram til at jeg kanskje burde skaffe meg et kredittkort. Det er jo tryggere å handle med på nettet, og jeg slipper å måtte overføre så mye penger fram og tilbake fra sparekontoen hvis jeg skal kjøpe noe som koster litt.

 

Da jeg er student, og ikke jobber ved siden av, lever jeg av studielånet. I tillegg har jeg en 120K på en sparekonto.

 

Etter hva jeg har forstått, så krever de fleste, og spesielt disse gebyrfri.no osv. at man har en inntekt. Medfører dette riktighet? Hadde vært greit å vite så jeg ikke sløser bort masse tid på unødvendig research og søknader.

 

Men, jeg tenkte på at jeg kanskje vil ha litt større sjanse hvis jeg søker om kredittkort hos Storebrand, hvor jeg har brukskontoen min. Der har jeg vært kunde i litt over et år, så de kjenner ihvertfall delvis min økonomi, og vil da kanskje ikke sette så strenge krav. Tror dere dette kan gå, og hvis ikke, er det noe annet sted jeg kan skaffe meg kredittkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kommet fram til at jeg kanskje burde skaffe meg et kredittkort. Det er jo tryggere å handle med på nettet, og jeg slipper å måtte overføre så mye penger fram og tilbake fra sparekontoen hvis jeg skal kjøpe noe som koster litt.

 

Da jeg er student, og ikke jobber ved siden av, lever jeg av studielånet. I tillegg har jeg en 120K på en sparekonto.

 

Etter hva jeg har forstått, så krever de fleste, og spesielt disse gebyrfri.no osv. at man har en inntekt. Medfører dette riktighet? Hadde vært greit å vite så jeg ikke sløser bort masse tid på unødvendig research og søknader.

 

Men, jeg tenkte på at jeg kanskje vil ha litt større sjanse hvis jeg søker om kredittkort hos Storebrand, hvor jeg har brukskontoen min. Der har jeg vært kunde i litt over et år, så de kjenner ihvertfall delvis min økonomi, og vil da kanskje ikke sette så strenge krav. Tror dere dette kan gå, og hvis ikke, er det noe annet sted jeg kan skaffe meg kredittkort?

 

Selve søknadsprosessen hos Gebyrfri.no er jo ikke akkurat rocket science da... tar maks 1 minutt å fylle ut de opplysningene de trenger også er det bare å vente. Behandlingstid på søknaden tar mellom 1 time og 5 dager avhengig av hvordan søknaden er og om de trenger mer opplysninger. Skader jo ikke å prøve...

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Først ønsker jeg å si at min erfaring med AmEx Concierge Service er helt fantastisk. Min opplevelse tilsier at de står på "pinne" for meg hver gang jeg kontakter dem, noe jeg også gjør meget ofte.

 

Jeg bruker Concierge Service til å bestille bord på alt fra "enkle" restauranter til de med både 1, 2 og 3 stjerner, hotell, blomster, gaver, billetter (konsert, opera, teater, fotball osv.), skaffe meg klokker, klær, reisetips osv.

 

De er med på å sørge for å gjøre min hverdag mye enklere, og jeg kan bruke tiden min på andre ting enn f.eks. å stå i billettkø for å nevne noe.

 

Det eneste jeg skulle ønske var at den var oppe 24/7, spesielt når jeg befinner meg i Nord Amerika og/eller Asia/Pacific. Det løser seg som regel uanset, det gjelder bare å planlegge litt lengre fram i tid og man kan ikke ta "alt" på sparket når man må ta hensyn til at deres åpningstider følger EST.

Lenke til kommentar

Interessant om du kan beskrive noen konkrete tilfeller! Dersom jeg skal oppsummere de to siste ukene har jeg:

 

- Bestilt gaver og fått disse levert, herunder blomster og konfekt (samt en bamse).

 

- Blitt satt opp på diverse gjestelister de to siste helgene samt bordreservering på Valentines Day når det egentlig var "fullt".

 

- Min kjæreste var desperat etter en biologibok (pga eksamen), boken var selvsagt utsolgt i hele Oslo. Jeg kontaktet Conciergen med min henvendelse onsdag kveld, og ba dem om å ordne dette senest innen fredag. De ringte meg tilbake samme kveld da de hadde fått sporet opp en kopi utenfor Oslo. Boken ble videre sendt med bud til Oslo over natten slik at min kjæreste hadde den torsdag morgen.

 

- Jeg trengte å vite åpningstidene på 4-5 butikker på lørdag og spurte om disse kunne bli mailet. Etter 8 minutter hadde jeg mottatt mailen på min mobil og kunne ordne dagens gjøremål deretter.

 

- Billetter til en musikal på mine foreldres brullypsdag, når det egentlig var "fullt".

 

- Etter at jeg hadde kommet hjem fra ferien la jeg merke til at jeg hadde glemt en skjorte på hotellet, ringte Conciergen som igjen kontaktet hotellet og fikk ordnet levering med DHL. Skjorten er på vei og jeg fikk også tracking nummeret på mail.

 

Dette er som sagt kun ila. de to siste ukene. Concierge tjenesten er blitt meget viktig for meg og er også utvilsomt den beste tjenesten tilleggstjensten til American Express (selv bedre enn Priority Pass og Hilton samt Starwood Gold).

Lenke til kommentar

Har tilgang på en sekretær som i utgangspunktet klarer brasende, så bruker ikke conciergen såå mye, men i det siste har det vel blitt et par restaurantbestillinger(én hvor sekretæren faktisk var avvist..) og et par blomsterbuketter.

 

En litt artigere og spesiell ting var anskaffelse og forsendelse av vikinghatter til USA. Litt usikker på om de skaffet vikinghattene i Norge eller fra Disney World (Epcot - hun foreslo det da jeg snakket med henne) eller hvor de kom fra - men fire vikinghatter ble ihvertfall sendt hurtig med UPS til en adresse i Phoenix, hvor trillingene jeg hadde lovet å skaffe vikinghatt med horn på hadde bursdag.

Lenke til kommentar
Interessant om du kan beskrive noen konkrete tilfeller! Dersom jeg skal oppsummere de to siste ukene har jeg:

 

- Bestilt gaver og fått disse levert, herunder blomster og konfekt (samt en bamse).

 

- Blitt satt opp på diverse gjestelister de to siste helgene samt bordreservering på Valentines Day når det egentlig var "fullt".

 

- Min kjæreste var desperat etter en biologibok (pga eksamen), boken var selvsagt utsolgt i hele Oslo. Jeg kontaktet Conciergen med min henvendelse onsdag kveld, og ba dem om å ordne dette senest innen fredag. De ringte meg tilbake samme kveld da de hadde fått sporet opp en kopi utenfor Oslo. Boken ble videre sendt med bud til Oslo over natten slik at min kjæreste hadde den torsdag morgen.

 

- Jeg trengte å vite åpningstidene på 4-5 butikker på lørdag og spurte om disse kunne bli mailet. Etter 8 minutter hadde jeg mottatt mailen på min mobil og kunne ordne dagens gjøremål deretter.

 

- Billetter til en musikal på mine foreldres brullypsdag, når det egentlig var "fullt".

 

- Etter at jeg hadde kommet hjem fra ferien la jeg merke til at jeg hadde glemt en skjorte på hotellet, ringte Conciergen som igjen kontaktet hotellet og fikk ordnet levering med DHL. Skjorten er på vei og jeg fikk også tracking nummeret på mail.

 

Dette er som sagt kun ila. de to siste ukene. Concierge tjenesten er blitt meget viktig for meg og er også utvilsomt den beste tjenesten tilleggstjensten til American Express (selv bedre enn Priority Pass og Hilton samt Starwood Gold).

 

Kan du si noe om hva du betaler for de ulike tingene som er nevnt her? Er Concierge tjenesten en gratis tilleggstjeneste eller betaler du pr oppdrag?

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Lykke til alle store AmEx-brukere!

 

Jeg har lagt på et 5-sifret månedlig forbruk via mitt AmEx grønt kort.

Dette hadde nok vært en del høyere hadde flere steder tatt AmEx!

 

Jeg var i utlandet forrige måned, og oppelvde et sabla styr ifm. bruk av AmEx!

Det var snakk om en regning tilsvarende NOK 1700 eller deromkring, og noe terminalproblemer elerl lignende medførte at det måtte ringes inn og ventes UTROLIG lenge på telefon via brukerstedets "direktenummer" til AmEx. Man ventet der, ble satt over ti lnoen andre for å vente enda mer!

Da man endelig fikk snakke medsvensktalende kundebehandler (dette var utenfor AmEx Norges begrensede åpningsttider selvfølgelig) kom der alle mulig spørsmål om faktureringsrutiner. (Kunne de ikke bare sjekket navn på kort mot annen ID?)

Fasit ble at man gjorde avtrykk av kortet manuelt med sånn avleser de brukte før i tiden!

Tror kassen var stengt i nærmere halvtimen pga. dette oppstyret! Godt jobba av personalet som holdt ut!

 

Forøvrig en nesten sjokkartet opplevelse med AmEx-bruk:

I Måløy i Sogn og Fjordane tok REMA 1000 American Express! Helt utrolig!

AmEx på Rema!!!!! Det er deet nok mange som drømmer om!

Lenke til kommentar
Selve søknadsprosessen hos Gebyrfri.no er jo ikke akkurat rocket science da... tar maks 1 minutt å fylle ut de opplysningene de trenger også er det bare å vente. Behandlingstid på søknaden tar mellom 1 time og 5 dager avhengig av hvordan søknaden er og om de trenger mer opplysninger. Skader jo ikke å prøve...

Gjorde som du foreslo, og fikk godkjent søknad med 10k i kreditt, ganske enkelt :)

Lenke til kommentar
Selve søknadsprosessen hos Gebyrfri.no er jo ikke akkurat rocket science da... tar maks 1 minutt å fylle ut de opplysningene de trenger også er det bare å vente. Behandlingstid på søknaden tar mellom 1 time og 5 dager avhengig av hvordan søknaden er og om de trenger mer opplysninger. Skader jo ikke å prøve...

Gjorde som du foreslo, og fikk godkjent søknad med 10k i kreditt, ganske enkelt :)

 

Grattis :)

Lenke til kommentar
Att. Robbie!

 

Hvilken Concierge Service benytter du deg av om dagen? Bruker du Concierge Servicen til AmEx i Norge eller AmEx Int. Platinum sin?

 

Hva er erfaringene dine med Platinum Concierge så langt. Bedre, det samme el. dårligere enn via den norske tjenesten?

Benytter Platinum Concierge når den norske Conciergen er stengt -- eller dersom jeg ikke søker noe spesifikt i Norge.

 

Jeg har ikke satt meg så grundig inn i dette, men hva er kravene for AmEx ?

Grønt kort opererer med krav til inntekt på ca 400K i året og 23 år aldersgrense. For Gold bør du være eldre og ha høyere inntekt samt ha et nokså høyt forbruk. Merk at alle krav er fleksible.

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

Jeg har Cresco Gold og Cresco Car. Gebyrfritt, inkl reiseforsikring og 6% rabatt på drivstoff. Og så ligger det under DnBNor, så er et stabilt firma. Funker bra for meg i hvert fall, og det var ikke vanskelig å få en OK kreditt. Men tror de har ganske streng kredittsjekk, sånn at studenter f.eks ikke kan få sånn uten videre. Vet i hvert fall at venninna mi ikke fikk fordi hun ikke hadde inntekt i forrige ligningsår.

 

Jeg vil ikke anbefale SpareBank1 sine kredittkort. Der fikk jeg så latterlig lav kredittgrense at det ikke er noen vits å ha det, og så koster det 75 kr mnd å ha det + et visakort. Det syns jeg er dyrt, når det finnes kredittkort andre steder som er gratis. Tror kanskje Norwegian har noen gode tilbud også, med poeng som du får når du reiser.

Lenke til kommentar
Tar nettbutikken American Express, tar den veldig sannsynlig også Visa og Mastercard.

 

Problemet er at jeg må ha kortet registert på en adresse i USA (i mitt tilfelle Jetcarrier) for å kunne betale med det. Etter hva jeg forstår kan man ikke gjøre dette med VISA, men jeg har hørt at dette går med AmEx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...