Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Mitt råd om Kredittkort:

 

For første, ha kun 1 kredittkort, hvis du MÅ ha det. Men bruk den aldri. Bare ha den og ha noen penger der. Til nød, nød er ikke å kjøpe bil, det er ikke nød å kjøpe playstation, det er ikke nød å kjøpe klær på salg.

 

Men hvis du vil slippe å bruke kredittkort på dette også kan du gjøre følgende: Starte en nød kapital.

Les her: Hvordan og hvorfor starte en nød kapital.

 

Hm, tror den passer for de med manglende impuls eller økonomi kontroll, no offence. Har hatt kredittkort i snart 2-3 år. Jeg er sjeleglad for at jeg har det, praktisk, ikke kapitalbindende, og nå har jeg som tidligere nevnt fått hele studentkortbeløpet og nutelprisen tilbakeført pga kredittkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia igjen folkens!

Jeg har nå mottatt mitt Amex Platinum Euro Charge Card, men jeg lurer egentlig på hvorfor Kapitalix og dere andre som har Amex Currency Card valgt dollar? Er det pga mange reiser til USA? For min del var Euro ganske natulig da jeg reiser masse på kontinentet, og det er MYE større sannsynlighet at jeg besøker ett land som bruker euro enn dollar.

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
...jeg lurer egentlig på hvorfor Kapitalix og dere andre som har Amex Currency Card valgt dollar?

 

Jeg var litt i tvil hva jeg skulle velge siden jeg befinner meg ca. 1/3 av tiden i Euro-land, 1/3 i USA og 1/3 i land med andre valutaer. Jeg antar at jeg kommer til å reise oftere til USA i tiden fremover, samt at jeg handler en del på nettet fra USA, så da landet jeg på dollar-kortet.

Lenke til kommentar
For min del var Euro ganske natulig da jeg reiser masse på kontinentet, og det er MYE større sannsynlighet at jeg besøker ett land som bruker euro enn dollar.

 

mvh

thomas

Siden du besøker Euro-land mest, er det klart mest naturlig. Besøker du US mer, er det naturlig. :)

 

Jeg bruker så godt som aldri USD-kortet(ikke intl-utstedt kort riktignok) utenfor USA. Men som Kapitalix sier - også jeg handler mye på nettet i USD.

Lenke til kommentar

Har noen her på forumet erfaring eller kjenner noen som har erfaring til Kaupthing Platinum-programmet?

 

Virker som deres Concierge Service er den samme som AmEx, DnB NOR, Storebrand, Fokus osv. bruker.

 

Virker som de også leverer bra tjenester, men på den andre siden, det gjør vel de fleste banker og kortutstedere som oppererer i det øvre kundesegmentet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er for tiden en anelse blakk, og vurderer av den grunn anskaffelse av et kredittkort. Er student, men har inntekt på siden. Pengeproblemet mitt oppsto nylig pga en "liten" uforutsigbar post i regnskapet. Jeg har til vanlig mer en nok penger, så tror derfor jeg skal klare et kredittkort.

 

Siden jeg er kunde hos Spare-Banken NordNorge, tenkte jeg det var greiest og ha kortet der. De har da følgende å tilby:

 

# Ingen årspris

- Vil dette si at det ikke koster noenting og la kortet ligge når det ikke brukes?

# Ingen gebyrer på varekjøp i innland og utland

Greit nok, men ifølge VG-testen var det altså gebyr på kontantuttak, gjelder det uansett metode?

# 0 prosent rente i inntil 45 dager

Ergo betaler jeg kun tilbake summen jeg bruker de første 45 dagene?

# Du velger selv om du vil ha Visa eller MasterCard

# Reise- og avbestillingsforsikring når minimum 50 prosent av reisens kostnader er betalt med kortet

# Full oversikt over transaksjoner, saldo og disponibel kreditt via nettbanken

# Betaling via eFaktura

 

Beklager eventuelle teite spørsmål, men dette blir da mitt første kredittkort - er en anelse skeptisk, så vil derfor ha alt på "det tørre" før jeg evt. anskaffer et.

 

Takk for svar :)

Endret av the Stig
Lenke til kommentar
Ergo betaler jeg kun tilbake summen jeg bruker de første 45 dagene?
Helt riktig.

 

Ingen årspris betyr at det ikke koster noe å ikke bruke det.

 

Helt riktig - og det med kontantuttak er i utgangspunktet ikke mulig i butikk med MC/Visa (da skal du være bra heldig i en mindre butikk, vil jeg tro. Dette har med gebyrene butikken må betale på beløpet du tar ut. Butikken gidder ikke betale 35 kroner ekstra i gebyr for at du skal ta ut en tusenlapp, hvis du er med. Eneste måte for kontantuttak er mao. minibank. Og JA, kontantuttak koster flesk - ofte beregnes det også rente fra dag 1 ved k-uttak.

Lenke til kommentar

Jeg har selv to "skikkelige" kort, AmEx green og Diners. Diners er de som har imponert meg mest, i tillegg til de vanlige "fordelene" som reiseforsikring etc. så får man jade-avtale og lunge-tilgang (Begrenset, men dekker de flyplassene jeg bruker mest). Eneste irritasjonsmoment er at de ikke har gullkort.

 

På den annen side så blir det vanskelig å få noe "skikkelig" omsettning på AmEx når nesten alt av hoteller går på Diners (jade-avtalen). Det jeg ikke kan forstå er at AmEx ikke greier å legge litt flere fordeler inn i greencard, og i det miste skaffer seg lunge-tilgang på Gold. Den største motivasjon for å få AmEx gold er concierge-servicen (+ eventuell status, men akkurat det driter jeg i).

 

Er det jeg som har oversett noe, eller har Diners det desidert beste tilbudet for basiskort?

Lenke til kommentar

Vel, man kan få et "gullkort" fra Diners dersom du er SAS EuroBonus Gull -- da er kortet gratis og i tillegg til alle Diners lounger kan du også benytte kortet i Star Alliance Business og/eller Star Alliance Gold lounger rundt om (med noen forutsetninger, eks. samme-dag billett).

 

AmEx tilbyr faktisk Jade i sitt Gold Card produkt, men jeg synes dette er null verdt. Jeg har eksempelvis aldri tatt med mitt Jade kort og vist dette til kelneren før jeg bestiller mat. :roll:

 

Jade er for øvrig en dårlig kopi av AmEx Fine Hotel & Resorts programmet som er tilgjengelig i andre land (og også gjennom Platinum International Currency Card :)). Brukte dette sist i går og fikk booket et Sheraton hotell med 40% rabatt og garantert oppgradering. :)

 

Dessuten er Diners Club som konsept snart helt dødt. Citibank kommer vel neppe til å gjøre noe drastisk med produktet.

Lenke til kommentar

Er det noen her på forumet som har erfaring med MasterCard World Signia?

 

Dette kortet eksisterer i Norge via Fokus Bank/Danske Bank.

 

Kortet skal ligge litt bak AmEx Centurion Card, men er fortsatt et superkort. Det er uten tvil det "beste" kortet som er å oppdrive i Norge pr. dags dato.

 

Forstår ikke at AmEx ikke kan lansere Platinum i Norge når det er et marked for et slik toppkort i Norge. World Signia er jo et solkeklart bevis på det.

Lenke til kommentar
Jeg har selv to "skikkelige" kort, AmEx green og Diners. Diners er de som har imponert meg mest, i tillegg til de vanlige "fordelene" som reiseforsikring etc. så får man jade-avtale og lunge-tilgang (Begrenset, men dekker de flyplassene jeg bruker mest). Eneste irritasjonsmoment er at de ikke har gullkort.

 

Diners tilbyr ikke gullkort i ordets rette forstand, men det finnes det som kalles Diners Club Carte Blanche. Har selv et slikt kort i Corporate utgave gjennom min arbeidsgiver i London, og det kan tilby for eks.

 

-Automatisk oppgradering på hotell (inkluderer også gratis bruk av personlig trener og gratis middag for to på restaurant)

-Gratis flybillett for reisefølge med British Airways til og fra USA.

-Gratis leie av mobiltelefon i USA

-Carte Blanche Concierge Service

-Carte Blanche Travel Service som bla. tilbyr gratis advokatbistand i utlandet.

Lenke til kommentar

Carte Blanche er et godt produkt, men igjen, basert på et døende nettverk. Jeg tror ikke det går så lenge før Diners som selvstendig betalingsnettverk avsluttes, og "Diners-kort" blir et slags Eurocard på MC-betalingsnettverket, slik det allerede kan brukes i US og Ca.

 

Reisefølgeflybilletter er det vel også på AmEx Platinium, men dette fordrer at du kjøper en fleksibel billett i utgangspunktet, og det er jo ofte dobbelt så dyrt som en inflexible, så du ender opp med samme pris for en og en gratis, som to infleksible. Anyways. Grei og hyggelig avtale, absolutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...