Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Henrik: Ingen konkret informasjon vedr. lansering av Platinum i Norge, dessverre. Dersom de har fastsatt en dato (noe jeg tviler) så vil de nok uansett ikke kommunisere dette av hensyn til konkurrentene. Jeg kan fremdeles likevel ikke fatte hvor lite oppdatert AmEx er i Norge og hvordan det er mulig å drive business med så lite (rettere sagt ingen) innovasjon og produktutvikling. Mulig jeg er krass, men når jeg nå får oppleve en helt annen verden av gjennom AmEx UK så blir AmEx Norge en vits.

 

Everlong: Med din inntekt kvalifiserer du (og vel så det) til et Green Card. Jeg vet riktignok ikke hvor "kult" det er å ha et Green Card i Norge, skal du være kul på byen i dag må du vifte med sjekkhefte! Jeg kan vel telle på en hånd de gangene noen har kommentert mtt AmEx så ikke forvent noe utenom kanskje sure blikk fra bartendere som ikke liker kort. :)

 

Det er forresten ingen nedre grense for hvor mye du må ha i forbruk for å beholde et kort. Kvalifiserer du til Gold Card etter å ha hatt 6-sifre forbruk så mister du ikke kortet dersom du skulle gå ned til 10.000 NOK året etter (dersom det var dette du lurte på?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvilket kortselskap/utsteder som er best på rettigheter dersom noe går galt med varen?

Sliter med at både skandiabanken og nordea som forvalter Statoil kortet mitt er veldig negative til kredittkjøpsloven.

 

 

edit;

Da fikk jeg telefon fra saksbehandler i dag, etter å ha fått kopi av kravet og svaret fra Nutel, så får jeg kreditert summen. Dette skjer i løpet av dagen, og det han sa var noe helt annet enn jeg ble fortalt i går.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva kredtittkortselskapene ser på som høyt forbruk på privatkort?

 

Hva regner American Express, Diners Club og Eurocard som høyt årlig forbruk?

 

Er 200 K, 300 K, 400 K mye i deres øyne?

 

Føler selv jeg har et ekstremt høyt forbruk pr. år på mitt AmEx-kort, men vet jo ikke om det stemmer overens med AmEx sine tanker om dette.

 

Har dere noen formening om hva høyt årlig forbruk er?

Lenke til kommentar
Everlong: Med din inntekt kvalifiserer du (og vel så det) til et Green Card. Jeg vet riktignok ikke hvor "kult" det er å ha et Green Card i Norge, skal du være kul på byen i dag må du vifte med sjekkhefte! Jeg kan vel telle på en hånd de gangene noen har kommentert mtt AmEx så ikke forvent noe utenom kanskje sure blikk fra bartendere som ikke liker kort. :)

 

Det er forresten ingen nedre grense for hvor mye du må ha i forbruk for å beholde et kort. Kvalifiserer du til Gold Card etter å ha hatt 6-sifre forbruk så mister du ikke kortet dersom du skulle gå ned til 10.000 NOK året etter (dersom det var dette du lurte på?).

Ja, men Green Card frister ikke=) Du tror ikke jeg kvalifiserer til noe større? Når jeg tenker på kult er det vel mer snakk om alle mulighetene det gir, med feks de tjenestene kortet gir. Noen som vet hvor flinke dem feks er til å skaffe billetter til fotball kamper i england?

 

Hva mener du med å hatt 6-sifret forbruk? Må du ha det f or å få gold card?

 

Hva er forbruket deres og hva slags kort har dere? Tenker da på AmEx ol. ikke creditcard.no og gebyrfri.no!

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva kredtittkortselskapene ser på som høyt forbruk på privatkort?

Jeg har egentlig ingen forutsetning for å svare, men jeg vil anta at alt over NOK 250K pr år anses som høyt forbruk. Spesielt siden det er dette tallet som har kommet opp før mht. krav for AmEx Gold (det er videre flere av oss som er blitt fortalt at et forbruk på NOK 20K i mnd gjerne er et av kriteriene for Gold Card).

 

Om vi ser til Det Store Utland har jo USD $100.000 i flere år vært kravet for Centurion (og er fremdeles det i visse land) - mens det i USA er blitt USD $250.000. Da kan man muligens si at ved NOK 1M og oppover kan snakke om et "ekstremt høyt forbruk"?

 

Ja, men Green Card frister ikke=) Du tror ikke jeg kvalifiserer til noe større? Når jeg tenker på kult er det vel mer snakk om alle mulighetene det gir, med feks de tjenestene kortet gir. Noen som vet hvor flinke dem feks er til å skaffe billetter til fotball kamper i england?

 

Hva mener du med å hatt 6-sifret forbruk? Må du ha det f or å få gold card?

 

Hva er forbruket deres og hva slags kort har dere? Tenker da på AmEx ol. ikke creditcard.no og gebyrfri.no!

Anbefaler at du starter med et Green Card og "jobber deg oppover". Dersom forbruket ikke strekker til men forbruksmønsteret er riktig kan du jo være at du kan få et Gold Card etter noen mnd? (Med 6-sifret forbruk mener jeg alt mellom NOK 100.000 til NOK 999.999).

 

I min lommebok finner du et vanlig bankaxept kort fra DnB NOR samt et MasterCard (begge gjennom DnB NOR Saga), et kombinert Diners/EuroBonus Gold, AmEx Gold (utstedt i Norge) og AmEx Platinum (såkalt International Currency Card). Har dessuten et Gebyrfri Visa for å kunne kjøpe kinobilletter på internett, siden alle i Norge er så fryktelig begeistret for BankID (mens jeg ikke kan fordra nettbankskalkulatoren min og har den sjeldent med når jeg ønsker å kjøpe kinobilletter ;)).

Lenke til kommentar

Tilogmed jeg som student klarer et forbruk på dinerskortet mitt på over 120000 i året :)

 

Hadde forøvrig en fin opplevelse med diners på ICA. Tenkte jeg skulle prøve å betale med diners, dro kortet, fikk mulighet til å taste pinkode. Trykte F1 for kode, skrev under og ferdig med det. Ingen sjekk av kort/id/signatur osv. Akkurat sånn det burde være for et mindre beløp.

Lenke til kommentar

Jeg opplever at Concierge Servicen til AmEx Gold Card i Norge er dyktige til å skaffe billetter til PL-kamper i England.

 

De gangene jeg har bedt de ordne dette for meg, har de alltid skaffet til veie billetter til de aktuelle kampene.

 

Prisen pr. billett varierer jo fra gang til gang, men er du tidlig ute skaffer de deg dette til en "fornuftig" pris.

 

De skaffet meg også 4 stk. billetter i United-seksjonen på FA-Cup-finalen, men jeg måtte betale 26000,- for disse billettene til sammen, så billig ble det jo ikke.

 

 

Robbie:

 

Hvor høyt årlig forbruk ligger du på med ditt norske AmEx-kort? (ca.) Tenker på i forhold til om jeg bør nevne mitt forbruk om jeg ønsker AmEx Platinum Int. Euro el Dollar-kort. Du trenger ikke å si nøyaktig sum, men ca. hadde jo vært fint om du kan og vil poste det her.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Tilogmed jeg som student klarer et forbruk på dinerskortet mitt på over 120000 i året :)

 

Hadde forøvrig en fin opplevelse med diners på ICA. Tenkte jeg skulle prøve å betale med diners, dro kortet, fikk mulighet til å taste pinkode. Trykte F1 for kode, skrev under og ferdig med det. Ingen sjekk av kort/id/signatur osv. Akkurat sånn det burde være for et mindre beløp.

Jeg synes ICAs løsning er fantastisk hva gjelder samtlige kredittkort, selvom de har lagt inn en sperre at ved alle kredittkjøp over kr 1500 må ringes for autorisasjon manuelt. Likevel - ICA skal ha fem stjerner for implentering av kredittkort. Dette med kode gjør det jo så greit i forhold til andre kunder bak deg, at du slipper å styre med signatur etc. Ideelt sett skulle vi jo hatt amerikanske pinpads hvor du kan signere elektronisk.

Lenke til kommentar
Gjelder løsningen til ICA alle ICA-drevne butikker (ICA Supermarked, Nær, Maxi og RIMI), og over hele landet eller er det mer geografisk, evt. konseptavhengig?

Det gjelder samtlige ICA-drevne butikker i Oslo-området. Da jeg var innom en Rimi i Bergen i høst, hadde jeg tenkt å betale også det med CC. Det gikk dessverre ikke. Vil dog anta det blir mer og mer utbredt. Og ihvertfall gjelder det hele Osloområdet foreløpig.

Lenke til kommentar

Jeg er "den andre" som har fått utstedt AmEx Dollar Platinum her. Jeg ser nå av mitt forbruk at jeg betalte flytoget (160 kr) som ble omgjort til 30,74 USD. Så vidt jeg kan regne ut utgjør det et kurstap i min disfavør på nærmere 9 kr. Altså lønner det seg ikke å bruke dette kortet i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg brukte faktisk et AmEx Plat. (Corporate) på Grunerløkken sist jeg var der i forbindelse med innkjøp for min mormor. ICA Nær i nærheten Lakkegaten eller noe.

 

Jeg har jo ikke personlig forbruk til å klassifisere som AmEx Plat, men har det som corporate-kort. Jeg bruker aldri mitt kort i Norge. Det gjelder samtlige amerikanske betalingskort. Disse beregner ofte opp 3 % kurspåslag mot "norsk standard" 1,75. Det er litt når det kommer et stykke.

Lenke til kommentar
Jeg er "den andre" som har fått utstedt AmEx Dollar Platinum her. Jeg ser nå av mitt forbruk at jeg betalte flytoget (160 kr) som ble omgjort til 30,74 USD. Så vidt jeg kan regne ut utgjør det et kurstap i min disfavør på nærmere 9 kr. Altså lønner det seg ikke å bruke dette kortet i Norge.

 

Jeg vil anta at de NOK 9 ikke bare består av kurstap - det er nok valutapåslaget på 2,5% (om jeg ikke husker feil) som også utgjør differansen? Uansett kan man jo nesten "gamble" på at gjelden i USD vil synke i verdi mot NOK...

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

Little known fact (mye morsomt som står med liten skrift): Dersom man har et AmEx-kort utstedt et land er det meget enkelt å flytte dette over til et annet AmEx-land. Dvs. at skulle Norge få et AmEx-Platinum produkt skal det være en smal smak å få dette på grunnlag av at man er innehaver av et (Dollar) Plat i UK - eller et vanlig Plat i USA for den saks skyld. Det skal visstnok være en webside der man kan automatisere søknadsprosessen.

 

Hm, med tanke på de "strenge" kriteriene AmEx har for Gold Card i Norge, kan det jo tenkes at det muligens finnes en "snarvei" gjennom å søke på et International Dollar Gold Card i UK ("alle" får jo Gold) og få dette flyttet til Norge? ;)

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

Mitt råd om Kredittkort:

 

For første, ha kun 1 kredittkort, hvis du MÅ ha det. Men bruk den aldri. Bare ha den og ha noen penger der. Til nød, nød er ikke å kjøpe bil, det er ikke nød å kjøpe playstation, det er ikke nød å kjøpe klær på salg.

 

Men hvis du vil slippe å bruke kredittkort på dette også kan du gjøre følgende: Starte en nød kapital.

Les her: Hvordan og hvorfor starte en nød kapital.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...