Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja.

Er det noe man automatisk skifter til når man har mulighet, eller er det ikke alltid det lønner seg?

Er det bakdeler kontra Fokus Pluss?

Kanskje ett litt merkelig spørsmål da det ville ha vært litt rart, men ville bare høre hva dere har å si.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen her på forumet som vet om det er mange steder i Tokyo, Japan som aksepterer American Express? (hoteller, forretninger, taxier, restauranter, utesteder etc.)

 

Mener å ha lest at brukerstedene i Japan som aksepterer JCB også aksepterer American Express. (American Express og JCB skal vist ha inngått en brukerstedsavtale seg i mellom på det japanske markedet.)

 

JCB er blant, om ikke det mest vanlige betalingskortet/kredittkortet i Japan.

 

Noen som vet om det er enkelt å betale med AmEx i Tokyo?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Var det bare å søke via AmEx sine hjemmesider?

 

American Express utsteder sine International Currency Cards (Euro og Dollar) gjennom AmEx i UK. Pga. gjeldende lovverk i UK er det en rekke opplysninger som må sendes inn, så du må forberede deg på en del papirarbeid. Kort sagt må du (i tillegg til selve søknaden) fakse inn kopi av pass, utility bill (for å verifisere adressen din) samt en del andre ting. I tillegg må du selvsagt oppfylle kriteriene som inntekt ol. Spør gjerne om det er noe du lurer på!

 

Kan ellers nevne at jeg begynner å oppleve American Express på sitt beste med hensyn til kundeservice. Organisasjonen i UK ligger så fantasktisk mange lysår foran kollegaene i Norge. For det første er de meget høflige (hvilket jeg setter pris på i det ellers så uhøflige norske samfunn), de er også meget opptatt av å finne løsninger (både jeg og det andre medlemmet her som har fått innvilget kort har vært på ferie - begge har fått tilbud om over-natten DHL/UPS levering av kortet, kostnadsfritt). Som et ytterligere bevis på god service, de har til og med et nummer dedikert til samtaler på noteringsoverføring...

 

Reiseforsikringen er også noe for seg selv og krever ikke at reisen blir betalt med kortet. Utbetalingsbeløpene er meget hyggelige (eks. $500 ved forsinket baggasje over 4 timer - etter 48 timer er beløpet $1000) og skulle du bli syk i utlandet kan du føle deg trygg. Befinner du deg alene i utlandet vil de fly ut en av dine nærmeste og dekke både fly og opphold. Du får i tillegg $100/natten som du kan bruke på å gjøre sykehusoppholdet "hyggeligere", eks. kjøpe blomster eller bøker. Nevnte jeg at kortet gir Membership Rewards på all forbruk...? :D

 

Nei, jeg får komme meg ut i solen igjen. :cool:

Lenke til kommentar

Fikk mitt Amex Platinum i posten idag :) Det er euro-kortet, dvs det blir charget i euro, men er de samme som utsteder dollarkortet. Er meget fornøyd så langt. Jeg ble tipset av en kollega jeg møtte i Berlin en stund tilbake. Min erfaring med UK Amex er bare utelukkende positive :D

 

--thomas

Lenke til kommentar
Hva er inntektskravet Robbie for å kunne søke om AmEx Int. Dollar Platinum Card?

Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg vil anta det ligger på samme nivå som høyere kundeprogrammer i Norge, dvs. i området 500-750K NOK.

 

La du med noen form for anbefalling fra AmEx i Norge?

Her har vi et konkret eksempel på servicenivået til Norge vs. UK:

 

Jeg tok kontakt med min kontaktperson i AmEx Norge for å forhøre meg om et anbefalingsbrev, min kontakt var ikke tilstede men en annen "skulle ordne dette med en gang og sende dette til meg". Det er nå gått tre uker siden og jeg har ikke mottatt noe som helst. Et anbefalingsbrev er heller ikke noe jeg ønsker å purre på, så jeg tok kontakt med AmEx International Currency Cards (ICC) og spurte om det var nødvendig med anbefalingsbrev. Svaret jeg fikk var at dette var noe de selvsagt ikke trengte og at jeg var velkommen til å søke samme dag. Gjorde dette og skrev også opp mitt eksisterende kortnummer for referanse (av både forbruk og betalingshistorikk) og tre dager senere var søknaden innvilget. Siden jeg er på ferie ble det derfor satt opp over-natten levering gjennom DHL. Mon tro om jeg får anbefalingsbrevet en gang ila. 2008?

 

Kommer du til å si opp ditt norske AmEx-kort, eller vil du beholde dette også for bruk i Norge?

Jeg kan ikke legge skjul på at det frister å klippe kortet i to og sende dette i retur, men jeg kommer til å beholde det pga dette:

 

1. Jeg er garantert 50% årsavgift så lenge jeg har kortet (dvs. 600 NOK vs. 1200 NOK), 600 NOK er dessuten vanlig pris på Green Card i Norge så dette skal jeg nok klare å betale.

2. Lokal concierge tjeneste. Selv om Platinum kortet tilbyr 24/7 concierge tjeneste vil nok den norske concierge tjenesten ha bedre lokale kunnskaper enn våre venner i UK. Det er greit å si "et bord på Dinner i kveld" enn å forklare at Dinner er en szechuan restaurant som ligger i Oslo ved stortingsgaten vis á vis Nationaltheatret. Samme gjelder nok billetter til andre arrangement samt "research" evnen deres. Med research mener jeg når jeg ønsker å sende en gave eller noe deromkring til en person (og ikke har adressen men vet sånn ca. hvor vedkommende bor).

3. Spesielle arrangment i Oslo som kan være av interesse.

4. Dersom Platinum kommer til Norge...

Lenke til kommentar

Hei igjen Robbie og takk for svar.

 

Har du fått noe ytterligere info om at AmEx i Norge kommer til å lansere Platinum Card i løpet av f.eks. 2008?

 

Hva sier kontakten din hos AmEx om dette?

 

 

Blir det mye dyrere å bruke AmEx Euro-kortet i Norge enn å bruke det norske kortet? (valutapåslag, kurs osv.)

Lenke til kommentar

Har ca ~500k i årsinntenkt og lurer litt på å prøve å skaffe meg en slikt Amex kort, mye på grann av kulhetsfaktoren=) Jeg bruker idag Gebyrffri visa, men er liksom ikke så ofte det blir brukt til å betale ting. Om jeg skulle feks være så heldig å få et slikt Amex kort, ville jeg blitt kastet ut om jeg feks bare brukte 30-50000kr i året på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...