Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Buddy Dakota skrev (4 timer siden):

Den heter vel strengt tatt Fear Street Part 2 . Det er nye filmer, Netflix har vel sluppet alle tre ganske rett etter hverandre. Basert på romanserie fra RL Stine, forfatteren av Goosebumps/Grøsserne

Vel det så ikke vi, og så ikke den andre filmen heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en western klassiker fra 1939 i går og det minnet meg på at for lenge siden ble det året kåret til tidenes beste filmår av eksperter/filmhistorikere. Så bare lurte på om folket her inne har noe favoritt år? For min del er det nærmest umulig å si noe år, men 90 tallet er mitt favoritt tiår, så kanskje et av rundt midten av tiåret?

Noen forslag? Nevn gjerne noen av filmene også, så kanskje man kan få noen filmtips på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (9 minutter siden):

Noen forslag? Nevn gjerne noen av filmene også, så kanskje man kan få noen filmtips på veien.

1994 må være mitt. Shawshank redemption, Pulp Fiction, Leon, Forrest Gump og Natural Born Killers er alle store klassikere for meg.

Noen honorable mentions: The Mask, Løvenes Konge og Dum og Dummere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

1994 må være mitt. Shawshank redemption, Pulp Fiction, Leon, Forrest Gump og Natural Born Killers er alle store klassikere for meg.

Noen honorable mentions: The Mask, Løvenes Konge og Dum og Dummere

Det er mitt år også når jeg fikk tenkt meg litt om. 1995 er også et utmerket filmår synes jeg. Skal hoste opp noen favoritter fra 94 må inn på letterboxd og kikke litt først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter nimrad's nevnte filmer og legger til noen personlige favoritter:

Nobody's fool
Little women
Immortal beloved
Ed Wood
Serial mom
Il postino
Bandit queen
Ladybird ladybird
Heavenly creatures
Once were warriors
It could happen to you
Muriel's wedding
Chungking express
To live
Speed
The last seduction
Shallow grave
Exotica
The hudsucker proxy

Ble litt mange..Chungking express er kanskje min favorittfilm fra 90 tallet. To live er 5/5 for meg. Riget er jo også fra 1994. Lars sin beste stund etter min ringe mening.Brent av solen og 4 bryllup og en gravferd er også gode minner fra 94.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 time siden):

Så bare lurte på om folket her inne har noe favoritt år?

1994 har blitt nevnt, og ja, det var nå et meget sterkt og underholdende filmår. Men som den 80-talls elskeren man jo er, må jeg nok gå for filmåret 1985, som har i mine øyne, forblitt værende selve "symbolet", på alt man elsker ved det tiåret, og særlig underholdningsbiten og kanskje også det at flere av de store favorittene innehar så masser av den klassiske re-watchability egenskapen, som jo gjør at man alltid returnerer.

Alt i alt, orker ikke liste opp absolutt alt av favoritter, men føler at disse er en fin oppslutning av alt jeg liker ved det året:

1985

Commando

Re-Animator

Brazil

Day of the Dead

Phenomena

Death Wish 3

Howling II: Your Sister is a Werewolf

To Live and Die in L.A. 

Rocky IV

The Return of the Living Dead

Filmer som er ikke langt bakom de nevnte: 

Runaway Train, Fright Night, Ran, The Quiet Earth og Back to the Future

Vel, en kjapp kikk, og må vel innse at året som fulgte, var nok et sterkere, film for film, hvert fall av de jeg har sett og likt, men føler underholdningsbiten gjør at 1985 stikker av med seieren. Likevel, kan jo slenge ut noen favoritter derfra også:

1986

Manhunter

Aliens

From Beyond

The Fly

Big Trouble in Little China

Cobra

Mona  Lisa

Something WIld

Blue Velvet

Stand By Me

Filmer som er ikke langt bakom de nevnte: 

At Close Range, The Hitcher, Salvador, Highlander og 52 Pick-Up

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (5 minutter siden):

Ble litt mange..

Kan aldri bli for mange godfilmer, og moro å se Shallow Grave, Ed Wood og Serial Mom bli bragt opp. Holder nok Ed Wood som favoritt, men Shallow Grave likte jeg veldig godt, ved sist gjensyn, faktisk mulig bedre enn Trainspotting. Serial Mom er en fartsfylt og morsom svart komedie, kanskje ikke helt på samme høyde som de to nevnte, men i underholdningsbiten, er det lite å si på. 

Har ikke fått stabla meg på beina og på starta diverse årslister, over beste-verste fra 90-tallet, men vil nok påbegynne omsider. Moro å gjøre slike lister, men også en fin måte å gå over hva en mangler eller burde se igjen fra disse årene, og kanskje finne nye favoritter. 

Fra 1994, og noen andre perler som jeg ville garantert slengt med, så ville nok disse ha vært bænkers:

Dumb and Dumber

True Lies

In the Mouth of Madness

The Mask

The Santa Clause

Stargate

Surviving the Game

Wolf

Nå har jeg mye å gå på, utallige 1994 utgivelser man har vært innom mange ganger, men ikke sett (eksempler som Lion King, Pulp Fiction, Shawshank Redemption osv) på evigheter, lenge før man fikk seg en IMDb konto, og føler at å rate filmer man elsket og så for 20 år siden, men smaken har en tendens til å forandre seg, og vil heller se de igjen, før man bare bykser ut med en 10er.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 minutter siden):

Brazil

Denne har noen som favorittfilm. Har prøvd å se den en gang, men forsto den ikke tror jeg. Skal prøve.
1985 (og 1984) er sterke år også innen film. Dessverre har jeg posttraumatiske stresslidelser fra den perioden, fordi det skjedde noe dritt da. Derfor tåler jeg ikke alltid se de gode filmene fra dengang. Det går litt i perioder da.

Vil nevne The Cat også fra 1985.  

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 minutter siden):

Vil nevne The Cat også fra 1985.  

Tenker du på Cats Eye, med James Woods? Eller er det en film som heter The Cat?

Cats Eye er også en herlig blanding av humor, skrekk og spenning, hvor særlig anti-røyke biten med nevnte skuespiller, er helt klart et høydare. Særlig bruken av The Police og Every Breath You Take, og ei meget sprø drømmesekvens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (1 minutt siden):

Tenker du på Cats Eye, med James Woods? Eller er det en film som heter The Cat?

Cats Eye er også en herlig blanding av humor, skrekk og spenning, hvor særlig anti-røyke biten med nevnte skuespiller, er helt klart et høydare. Særlig bruken av The Police og Every Breath You Take, og ei meget sprø drømmesekvens. 

jepp the er Cats Eye, beklager husket feil i farten. En grov stund siden jeg så den nå, får bumpe den på WL

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo lett å glemme vekk norske og nordiske filmer. Ti kniver i hjertet og orions belte minnes jeg med glede og burde ha et gjensyn, men man har jo sjelden tid til gjensyn føler jeg.

Plastposen og Orions Belte, samt en av de siste Olsenbandenfilmene (glemt hvilken), men var muligens den neste siste, av de som ble til på åttitallet, og Veiviseren, er nok de jeg holder høyest av norske 80-talls titler, uten at man har sett for mye av den slags og det tiåret.

Roger Gunvaldsen skrev (13 minutter siden):

80 tallet burde jo egentlig vært mitt favoritt tiår siden jeg hadde hele ungdomstida da, men var alltfor opptatt av drikking og jenter og andre ting..til at det ble mitt tiår for film. Runaway train er iallefall en stor favoritt her i gården.

Musikk, fotball, videospill og jenter tok helt klart opp mye av tiden min på 90-tallet, og vel, interessen og oppmerksomheten er kanskje mer riktig, hvert fall med tanke på jente biten. Men joa, på 90-tallet så man jo en god del film på kino og videoutleie, men så vel faktisk langt mer 80-talls film på hjemmefronten, og en forble liksom værende i det "vakuumet" av et filmtiår, og det hang seg godt igjen, og har vel aldri helt kommet meg ut igjen fra det siden.

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (6 minutter siden):

Ace Ventura var vel også fra 94?

Ja, i hop med The Mask og Dumb and Dumber, så kan en vel trygt si at Jim Carrey dominerte på underholdningsfronten, hvert fall innen komedie genren. Kan ikke huske noen som har hatt 3 så store suksesser på kort tid, slik Carrey gjorde på midten av 90-tallet, før han tok på seg litt mer seriøse og annerledes roller, senere. Men også dette lyktes han jo utmerket med, selv om The Cable Guy forble en der splittet opp fanbasen og kritikerne, så er nok den filmen en man føler viste Carrey på toppen av karrieren som komiker, men den mørkere komediedelen gikk nok ikke helt hjem hos alle, og resultatet ble jo at han gikk raskt tilbake til mer koselige og sympatiske figurer i de neste årene, og pengene og kritikken rullet inn på bok, nok en gang. Selv om da Carrey tvilsomt brydde seg så mye, for rollen i nevnte kino-flopp, bragte ham vel en rekordsvær sum, av oppunder 20 millioner dollar for innsatsen, som var vel uhørt på den tiden.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (6 minutter siden):

Ja, i hop med The Mask og Dumb and Dumber, så kan en vel trygt si at Jim Carrey dominerte på underholdningsfronten, hvert fall innen komedie genren. Kan ikke huske noen som har hatt 3 så store suksesser på kort tid, slik Carrey gjorde på midten av 90-tallet, før han tok på seg litt mer seriøse og annerledes roller, senere. Men også dette lyktes han jo utmerket med, selv om The Cable Guy forble en der splittet opp fanbasen og kritikerne, så er nok den filmen en man føler viste Carrey på toppen av karrieren som komiker, men den mørkere komediedelen gikk nok ikke helt hjem hos alle, og resultatet ble jo at han gikk raskt tilbake til mer koselige og sympatiske figurer i de neste årene, og pengene og kritikken rullet inn på bok, nok en gang. Selv om da Carrey tvilsomt brydde seg så mye, for rollen i nevnte kino-flopp, bragte ham vel en rekordsvær sum, av oppunder 20 millioner dollar for innsatsen, som var vel uhørt på den tiden.

Ace ventura var den første av disse jeg så og ble frelst..siden kjøpte jeg alle filmene hans når de kom ut. Cable guy var jo også en stor favoritt, men kan jo skjønne at den ikke var for alle. Mener å huske at Jack Nicholson fikk enormt med penger for batman. Husker jeg rett var det ingen som hadde tro på at filmen skulle bli en stor kassasuksess, så han ville ikke ha lønn for filmen, men en mindre prosentandel av filmens inntekter. Filmen ble en gigant suksess og Jack steinrik..mulig dette bare er noe jeg har drømt!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...