Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Roger Gunvaldsen skrev (14 minutter siden):

Mener å huske at Jack Nicholson fikk enormt med penger for batman. Husker jeg rett var det ingen som hadde tro på at filmen skulle bli en stor kassasuksess, så han ville ikke ha lønn for filmen, men en mindre prosentandel av filmens inntekter. Filmen ble en gigant suksess og Jack steinrik..mulig dette bare er noe jeg har drømt!

Høres i grunn meget riktig ut, for dette var jo en periode der superhelt genren var alt annet enn særlig lukrativt, og hvor de fleste store filmstudio ikke ville ta i den slags, selv med ildtang, og med nyheten om at Michael Keaton tok på seg rollen som Gothams mørke ridder, ble ikke forventningene skrudd opp akkurat, hvert fall blant fansen, som muligens forventet en tøffere kar, enn en som var på den tid, mest kjent for lettere og komiske roller. 

Nicholson var vel også et stort sjansespill, da med tanke på hvordan det gikk når en seriøs og høyt respektert skuespiller som Marlon Brando, greide å karre til seg enorme summer, for kun knappe par minuttene, i den første Supermann filmen. 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Roger Gunvaldsen skrev (22 minutter siden):

Ace ventura var den første av disse jeg så og ble frelst..siden kjøpte jeg alle filmene hans når de kom ut. Cable guy var jo også en stor favoritt, men kan jo skjønne at den ikke var for alle.

Scener som denne, viser nok greit til, hvorfor den definitivt ikke var for alle, særlig oss barn og unge, som først ble introdusert via Ace Ventura, The Mask og Dumb og Dumber filmene, selv om flere av disse har jo noen scener og hint om litt mer "voksne" ting og tang, men The Cable Guy er jo nesten som en psykologisk thriller å regne, enn mer "streit" feel-good crazy komedie.

Hadde ikke nubbesjanse til å fange opp humoren som guttunge i dette klippet, men også  kanskje noe av grunnen til at senere besøk, har vært langt mer givende:

Tror faktisk rollen som Cable Guy, først var tiltenkt Chris Farley, og skulle da være langt mer sympatisk og likandes, men han backa ut, og gikk for Black Sheep med kompisen David Spade. Litt rart i grunn, da Farley etterlyste jo "annerledes" roller, enn kun "tjukken som ramler og slår seg, skriker og lager rare lyder" type humor, som virker å være det folk flest husker fra hans filmer, minus Tommy Boy, der faktisk viser han fra en noe mer seriøs side, i mindre perioder. Men det var vel langt mer salgbart å være den store klovnen.

Uansett, glad Carrey påtok seg rollen, for du kan helt klart og tydelig se hvor han fikk karakterene til Me, Myself and Irene i fra. Tenker på en viss toalettscene, der Owen Wilson får kjørt seg, rikelig.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 minutter siden):

Høres i grunn meget riktig ut, for dette var jo en periode der superhelt genren var alt annet enn særlig lukrativt, og hvor de fleste store filmstudio ikke ville ta i den slags, selv med ildtang, og med nyheten om at Michael Keaton tok på seg rollen som Gothams mørke ridder, ble ikke forventningene skrudd opp akkurat, hvert fall blant fansen, som muligens forventet en tøffere kar, enn en som var på den tid, mest kjent for lettere og komiske roller. 

Nicholson var vel også et stort sjansespill, da med tanke på hvordan det gikk når en seriøs og høyt respektert skuespiller som Marlon Brando, greide å karre til seg enorme summer, for kun knappe par minuttene, i den første Supermann filmen. 

Synes egentlig ikke at Brando var så mye å rope hurra for etter gudfaren, men han fikk jo masser av penger for lite jobbing da..noe som vel passet bra da han ble passe stor etterhvert. Apocalyse now fikk han jo også store summer for lite jobbing. Skulle gjerne vært flue på veggen når Brando, coppola, Sheen og Hopper hadde sine diskusjoner. Sheen var vel en godgutt, men de tre andre..

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (2 minutter siden):

Synes egentlig ikke at Brando var så mye å rope hurra for etter gudfaren, men han fikk jo masser av penger for lite jobbing da..noe som vel passet bra da han ble passe stor etterhvert. Apocalyse now fikk han jo også store summer for lite jobbing. Skulle gjerne vært flue på veggen når Brando, coppola, Sheen og Hopper hadde sine diskusjoner. Sheen var vel en godgutt, men de tre andre..

Ble veldig positivt overraska over western filmen han gjorde i hop med Nicholson, kalt The Missouri Breaks (1976), en ganske eksentrisk og spesiell type filmskurk fra Brando. Men spiseproblemer (mannen gikk vel opp noen buksestørrelser, eller mer på den tiden) og andre ting, gjorde vel at hans ry ødela mer og mer for potensielle filmroller.

Lenke til kommentar

Det er for varmt og bra vær til at jeg gidder å være inne og se film for tida, selv på kvelden. Men i går fikk jeg endelig sett Nomadland. Damn, for en film - uten at jeg nødvendigvis trenger å utdype mer da jeg vil tro de fleste interesserte kanskje har sett den nå. Og har du ikke sett den, gjør det.

Masterclass av Frances McDormand og ikke minst fotograf Joshua Richards. Nesten bare naturlig lys ser det ut som. Må nesten se Gods Own Country nå som han også har skutt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (3 minutter siden):

Ble veldig positivt overraska over western filmen han gjorde i hop med Nicholson, kalt The Missouri Breaks (1976), en ganske eksentrisk og spesiell type filmskurk fra Brando. Men spiseproblemer (mannen gikk vel opp noen buksestørrelser, eller mer på den tiden) og andre ting, gjorde vel at hans ry ødela mer og mer for potensielle filmroller.

Ja, den var bra, mulig han har noe mer bra under den store vesten, må sjekke litt hva han gjorde etter gudfaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (2 minutter siden):

Ja, Carrey dukka vel opp i minst to av Eastwood sine åttitalls filmer, var det den siste Dirty Harry filmen, og som stand up komiker i den krigs-action filmen jeg har selvsagt glemt navnet på, akkurat nå.

 

 

Frank.N.Steen skrev (3 minutter siden):

Ja, Carrey dukka vel opp i minst to av Eastwood sine åttitalls filmer, var det den siste Dirty Harry filmen, og som stand up komiker i den krigs-action filmen jeg har selvsagt glemt navnet på, akkurat nå.

 

Pink cadillac. Clint var vel dusørjeger i den. Jim som Elvis imitator i las vegas.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (10 minutter siden):

Pink cadillac

Ah, ja selvsagt. En film jeg så gjerne ville like, men tross den sen 80-talls dusørjeger/road trip trenden der ble toppet med fantastiske Midnight Run (1988), så tja, følte jeg vel at Clintern dessverre bomma grovt med sin film. Mer småflau enn "morsom", og nei, en jeg så igjen for 2 år siden, og så gikk den i søpla.

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (3 minutter siden):

Ah, ja selvsagt. En film jeg så gjerne ville like, men tross den sen 80-talls dusørjeger/road trip trenden der ble toppet med fantastiske Midnight Run (1988), så tja, følte jeg vel at Clintern dessverre bomma grovt med sin film. Mer småflau enn "morsom", og nei, en jeg så igjen for 2 år siden, og så gikk den i søpla.

Har ikke sett den siden 90 tallet engang, men Clint Eastwood går aldri i søpla her i gården..aldri! 
Sjekket litt Brando. The score og the freshmen var vel det jeg fant. Førstnevnte har jeg ikke sett engang..nei, best å minnes Brando for hans storhet back in the days.
Nei 5 minutter med litt lesing her på forumet og så film!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (8 minutter siden):

Clint Eastwood går aldri i søpla her i gården..aldri! 

For min del, må jeg være brutal, for skulle jeg tatt vare på alt, selv filmer man ikke liker/misliker, ville jeg ikke fått plass til å sove i leiligheten. Men selv flere av hans svakere utgivelser har vært vanskelig å kvitte seg med, men dessverre var nevnte Pink Cadillac en jeg ikke trengte mye tid, på avgjøre skjebnen til. 

The Score? Den rans-komedien med Ed Norton og De Niro? Husker jeg så den 2 ganger på tidlig 00-tallet, var jo et lass av lignende heist-komedier, hvor Ocean 11 virket å bli den største suksessen av dem alle. 

The Freshman med Matthew Broderick, kjøpte jeg på et loppemarked for et par år tilbake. Ikke sett siden TVnorge viste den som fredagsfilmen på 90-tallet. Også en, tja, ikke fullt imponerende komedie, men syntes Broderick hadde en fin kjemi med Brando.

Guys and Dolls (1956) så jeg nylig, og selv om lengden på nærmere 2 og en halv time, ble litt vel mye i det lengste laget, for min del. Og musikaler og synging/dansing er aldri vært min greie, så var Brando og Sinatra en solid duo, og en film jeg ga en positiv rating.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte ta en pause i filmen..veldig varmt idag også, men heldigvis skal temperaturen ned noen grader fra i morgen tror jeg det var. Kastet en haug med Eastwood filmer engang i tiden..kastet alle vhs filmene mine og der var det en god del Eastwood filmer, så jeg burde ikke klage over at du kastet en film med han.

The score har jeg på dvd usett i ca en evighet..guys and dolls er nok ikke blant Brando's beste nei, men fin og sjarmerende film mener jeg å huske.Sinatra har faktisk mange gode filmer på samvittigheten når man tenker seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nicolas Cage var faen meg stor i Pig, ass. Gud bedre for en prestasjon. Nicolas Cage har alltid vært en favoritt, men han har aldri vært så briljant som i Pig. Enormt!

Fet film også, selv om den ikke treffer meg like godt som mange av hans andre filmer. Men den prestasjonen er minneverdig som bare det, og samspillet mellom Cage og en glimrende Alex Wolff er helt magisk.

 

Gjennomført film, og godt å se at den får velfortjent skryt all over the place.

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (6 timer siden):

men heldigvis skal temperaturen ned noen grader fra i morgen tror jeg det var. Kastet en haug med Eastwood filmer engang i tiden..kastet alle vhs filmene mine og der var det en god del Eastwood filmer, så jeg burde ikke klage over at du kastet en film med han.

Ja, fikk med meg 5 dagers varselet (for Oslo og omegn), og skal visst bli kjøligere fremover. Deilig med litt mildere kvelder/netter. 

Har full forståelse for at er man en fan, så er man fan. Har vel litt slik med karer som Arnie, Sly og Bronson, alt er ikke gull, men sliter med å kvitte meg med deres mindre imponerende filmer, og har til og med kvitta meg med enkelte, for deretter å kjøpt dem på ny, og innsett tabben ved double-dipping, og ja, sånn kan det gå. :p 

 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (3 timer siden):

Hva med å gi bort filmer man ikke har tenkt å beholde? Det er alltid noen som vil ha det, uansett hva slags format det er snakk om. Å kaste dem i søpla er jo bare trist. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk kjøper masse ræl usett når de ikke vet om de vil like det.

Ga bort søplesekk, på søplesekk med film og musikk, av alt jeg ikke ville ha, for en del år tilbake. Og ettersom ingen i nær omgangskrets har særlig interesse av film og musikk i fysisk format lengre, så ble mesteparten gitt bort i den naive tro, at man gjorde andre en tjeneste, da ved å levere det til ulike bruktsjapper/loppemarked osv. Men dette viste seg etter en stund, å bli litt for ofte av "hvorfor gjøre fra seg der man spiser" type situasjon.

Dusin av forferdelige filmer, som jeg aller helst aldri ville se igjen, og der fortsatte i lengre perioder, å nærmest forfølge meg i butikkhyllene, da gjennom flere år. Har ikke mange vannhull igjen, da med tanke på film og musikk bruktsjapper, hvert fall av de en vet om. Og da er det siste man vil se, når en først tar seg en tur innom disse, ens gamle møkkafilmer.

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (17 timer siden):

Clint Eastwood fan på 80 tallet

Firefox ble vel min favoritt fra det tiåret. En film som ikke er nevnt ofte, og som jeg forsto Clint ikke har så mye til overs for selv heller.
Det er en av de filmene jeg ser oftest på nytt faktisk.
Men best liker jeg filmene fra 90 tallet og framover. Unforgiven, In the Line of Fire, Absolute Power, True Crime, Space Cowboys, Gran Torino, The Mule er alle høyt rangert hos meg.  Der er enkelte jeg ikke har sett enda da.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...