Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (6 minutter siden):

Men best liker jeg filmene fra 90 tallet og framover. Unforgiven, In the Line of Fire, Absolute Power

Ja, han gjorde et solid comeback på tidlig 90-tallet, var vel nedenom ei tid, med flere flopper, selv om enkelte fikk meget god kritikk, så var det mye ujamnt som ble til. Glad han slo tilbake, og selv "flopper" som tøffe The Rookie (1990) er meget severdige Clintern filmer. 

In the Line of Fire Absolute Power er to 90-talls godbiter, mens jeg alltid har hatt sans for Bloodwork (2002) som kom ut, rett før Mystic River (2003), og fremstår kanskje noe mer komisk og lett, enn sistnevnte. Men er noe med Jeff Daniels og Clintern, samt den latterlige Paul Rodriguez, stereotypiske latino-betjenten, med kort lunte og masse one-liners, der gjør at den har forblitt en liten favoritt den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (11 minutter siden):

Firefox ble vel min favoritt fra det tiåret. En film som ikke er nevnt ofte, og som jeg forsto Clint ikke har så mye til overs for selv heller.

Var ikke klar over at han mislikte den, men mulig en av flere 80-talls filmer, hvor flymaskiner ble tungt benyttet. Husker ikke så mye fra filmen selv, men kanskje en jeg må få sett igjen. 

Av favoritter fra 80-tallet, er nok Sudden Impact (1983) den jeg alltid returner til. Føles mer som en "parodi" av Dirty Harry møter Paul Kersey (Death Wish filmene), og nesten hvor enn Callahan beveger seg, så dukker det avskum opp, og han løser alltid problemet, da ved å dra frem pistolen sin, og blåse dem bort.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 timer siden):

Det er for varmt og bra vær til at jeg gidder å være inne og se film for tida, selv på kvelden. Men i går fikk jeg endelig sett Nomadland. Damn, for en film - uten at jeg nødvendigvis trenger å utdype mer da jeg vil tro de fleste interesserte kanskje har sett den nå. Og har du ikke sett den, gjør det.

Masterclass av Frances McDormand og ikke minst fotograf Joshua Richards. Nesten bare naturlig lys ser det ut som. Må nesten se Gods Own Country nå som han også har skutt. 

Nomadland er en film jeg absolutt skal se. Kanskje kjøpe den på blu-ray? Platekompaniet har jo en av sine sjeldne filmfester denne helgen. Men det jeg skulle si var at jeg har sett gods own country og likte den veldig godt, kanskje ikke en film for alle, men det er det vel med de fleste filmer..ga den 4/5.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Firefox ble vel min favoritt fra det tiåret. En film som ikke er nevnt ofte, og som jeg forsto Clint ikke har så mye til overs for selv heller.
Det er en av de filmene jeg ser oftest på nytt faktisk.
Men best liker jeg filmene fra 90 tallet og framover. Unforgiven, In the Line of Fire, Absolute Power, True Crime, Space Cowboys, Gran Torino, The Mule er alle høyt rangert hos meg.  Der er enkelte jeg ikke har sett enda da.  

De fleste Clint filmene har jeg sett flere ganger, men akkurat firefox er bare sett en gang og det var ca 93-95 så husker ikke så mye fra den må jeg medgi. 80 talls Eastwood er ganske varierende kan man vel trygt si..men f.eks de any witch way filmene med apekatten har jo sin sjarm selv om de ikke er mesterverk. Tightrope trodde jeg første gang jeg så den var en dirty Harry film..nei foruten nevnte dirty Harry filmene så er vel heartbreak ridge og pale rider favoritte mine fra det syndefulle 80 tall..
 

The mule har jeg liggende usett i hylla og skal sees snart, ellers har jeg vel sett det meste fra Clint etter 1960.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (10 minutter siden):

Nomadland er en film jeg absolutt skal se. Kanskje kjøpe den på blu-ray? Platekompaniet har jo en av sine sjeldne filmfester denne helgen. Men det jeg skulle si var at jeg har sett gods own country og likte den veldig godt, kanskje ikke en film for alle, men det er det vel med de fleste filmer..ga den 4/5.

Er på Disney + oppdaget jeg i går 😃

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (22 timer siden):

1968

2001: A Space Odyssey
Rosemary's Baby
Once Upon a Time in the West
Bullitt
Planet of the Apes
Where Eagles Dare
Barbarella

Veldig hyggelig at du har valgt mitt fødselsår som favoritt!

2001-once upon..og planet of the apes er soleklare 5/5 for min del. Kikket litt på letterboxd hva jeg faktisk har sett fra dette året:

The party med Peter Sellers er jo aldri feil. Truffaut har to kvalitetsfilmer dette året- stolen kisses og the bride wore black. Absolutt verdt å få med seg hvis de er usett.Witchfinder general og the night of the living dead er jo gode skrekkfilmer. Henry Fonda hadde et travelt år med once upon a time in  the west- the Boston strangler og Madigan. Sistnevnte huskes ikke som en fantastisk film, men sikkert verdt å se en Søndag ettermiddag..

Kuroneko og death by hanging er to Japanske filmer som absolutt burde sees. Sistnevnte er på you tube.Kultfilmen the killing of sister George er stor favoritt her i heimen. Krigsfilmen the charge of the light brigade er også en favoritt her i gården. Dette var jo også året hvor man fikk Oliver (Twist) og Romeo and Juliet. Finfine filmer begge to. The great silence er jo en finfin western,

Ble mye rabling her..Får avslutte med at svenskene hadde et fint år med bl.a to Bergrman filmer Ole Dole Doff fra Jan Troell som er en av mine absolutte favorittregissører her i norden. finfin film som jeg tror de skal sende på svt1 neste uke. De skulle sende flere filmer med han så jeg. Dom kallar oss mods er første del i en dokumentar triologi som er verdt å se. Min favoritt er den midterste delen, men del 1 er også veldig bra.Badarna er også en fornøyelig film fra dette året. Nei nok babling!

Endret av Roger Gunvaldsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1968 var et flott år ja. Faktisk helt magisk. Night of the Living Dead, The Devil Rides Out, Witchfinder General, Botan-dorô, Dracula Has Risen from the Grave, Destroy All Monsters, The Strange World of Coffin Joe, The Living Skeleton, Goke, Body Snatcher from Hell, Curse of the Crimson Altar, Even the Wind is Afraid and The Wind of Fear, Diabolik, Golden Swallow, The Snake Girl and the Silver-Haired Witch, Gatling Gun, Zatoichi and the Fugitives, If You Meet Sartana Pray for Your Death, 

 

Bare for å nevne noen få gode filmer fra 1968. Ja, også fikk vi mesterverket The Astro-Zombies, da. Den er så fantastisk ræva av den ender opp som et mesterverk. Nydelig film!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Snikpellik said:

Det er for varmt og bra vær til at jeg gidder å være inne og se film for tida, selv på kvelden. Men i går fikk jeg endelig sett Nomadland. 

Jeg likte den også godt, og må si at den ble noe ekstra på grunn av at mange av "skuespillerne" er hentet fra det miljøet og bare er seg selv. Ble også glad for at jeg bor i Norge og ikke USA når jeg så den.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Gunvaldsen said:

Veldig hyggelig at du har valgt mitt fødselsår som favoritt!

2001-once upon..og planet of the apes er soleklare 5/5 for min del. Kikket litt på letterboxd hva jeg faktisk har sett fra dette året:

The party med Peter Sellers er jo aldri feil. Truffaut har to kvalitetsfilmer dette året- stolen kisses og the bride wore black. Absolutt verdt å få med seg hvis de er usett.Witchfinder general og the night of the living dead er jo gode skrekkfilmer. Henry Fonda hadde et travelt år med once upon a time in  the west- the Boston strangler og Madigan. Sistnevnte huskes ikke som en fantastisk film, men sikkert verdt å se en Søndag ettermiddag..

Kuroneko og death by hanging er to Japanske filmer som absolutt burde sees. Sistnevnte er på you tube.Kultfilmen the killing of sister George er stor favoritt her i heimen. Krigsfilmen the charge of the light brigade er også en favoritt her i gården. Dette var jo også året hvor man fikk Oliver (Twist) og Romeo and Juliet. Finfine filmer begge to. The great silence er jo en finfin western,

Ble mye rabling her..Får avslutte med at svenskene hadde et fint år med bl.a to Bergrman filmer Ole Dole Doff fra Jan Troell som er en av mine absolutte favorittregissører her i norden. finfin film som jeg tror de skal sende på svt1 neste uke. De skulle sende flere filmer med han så jeg. Dom kallar oss mods er første del i en dokumentar triologi som er verdt å se. Min favoritt er den midterste delen, men del 1 er også veldig bra.Badarna er også en fornøyelig film fra dette året. Nei nok babling!

Veldig mye av det du nevner har jeg ikke sett. Skal sjekke det ut.

Men hvordan kunne jeg glemme Night of the Living Dead! 😮

Lenke til kommentar

Barbarella må jeg nok få sett igjen, men av de få favoritter en kan komme opp med fra 1968, så er nok Once Upon a Time in the West, tett fulgt av en annen meget fin spaghetti-western perle, da via The Great Silence.

Roger Gunvaldsen skrev (2 timer siden):

80 talls Eastwood er ganske varierende kan man vel trygt si..men f.eks de any witch way filmene med apekatten har jo sin sjarm selv om de ikke er mesterverk. Tightrope trodde jeg første gang jeg så den var en dirty Harry film..nei foruten nevnte dirty Harry filmene så er vel heartbreak ridge og pale rider favoritte mine fra det syndefulle 80 tall..

Ja, Tightrope er vel av hans mer sleazy filmer, får definitivt litt av de samme b-film/sleaze vibbene, ala hva Bronson drev på med, i en annen nasty serie-morder thriller i 10 to Midnight (1983), men følte at sistnevnte lyktes mer med handling, karakterer og nei, gikk litt kjappere unna i svingene, enn Tightrope, som jeg har sett to ganger, og begge var meget langsomme og kjedelige besøk.

De apekatt filmene, husker jeg godt fra barndommen. Morsomme den gang, ikke fullt så, når en så de igjen i voksen alder.  

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (4 minutter siden):

De any witch way filmene har jeg ikke sett i dette årtusenet, men tror faktisk jeg hadde likt de idag også. Håper iallefall..

Virka å være ei "greie" med apekatt filmer på den tiden, både av de mer lett underholdende, og til de mørkere og mer, tja, ikke fullt så hyggelige. Kjøpte jo, og så nylig igjen Richard Franklins Link (1986), der en sjalu og voldelig sjimpanse starter en mindre drapstokt utpå den engelske landsbygda, og så lagde vel også George Romero en slettes ikke gæren ape-skrekk thriller, hvor en kar blir påkjørt og havner i rullestol, får en liten hårete hjelper, som også utvikler en slags psykologisk og etter hvert morderisk overtak, på sin pasient.

Tror det var et par til fra 80-tallet, samt at de lagde vel også en ny King Kong, tror den fulgte remaken med Jessica Lange og Jeff Bridge fra et tiår tidligere, men hvor Linda Hamilton blant annet, spilte i en av hovedrollene. Kanskje på tide å ha en killer-monkey filmtema gående til høsten, når en skal kjøre i gang ny runde med Horror Oktober utfordringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (23 timer siden):

1994 har blitt nevnt, og ja, det var nå et meget sterkt og underholdende filmår. Men som den 80-talls elskeren man jo er, må jeg nok gå for filmåret 1985, som har i mine øyne, forblitt værende selve "symbolet", på alt man elsker ved det tiåret, og særlig underholdningsbiten og kanskje også det at flere av de store favorittene innehar så masser av den klassiske re-watchability egenskapen, som jo gjør at man alltid returnerer.

Alt i alt, orker ikke liste opp absolutt alt av favoritter, men føler at disse er en fin oppslutning av alt jeg liker ved det året:

1985

Commando

Re-Animator

Brazil

Day of the Dead

Phenomena

Death Wish 3

Howling II: Your Sister is a Werewolf

To Live and Die in L.A. 

Rocky IV

The Return of the Living Dead

Filmer som er ikke langt bakom de nevnte: 

Runaway Train, Fright Night, Ran, The Quiet Earth og Back to the Future

Vel, en kjapp kikk, og må vel innse at året som fulgte, var nok et sterkere, film for film, hvert fall av de jeg har sett og likt, men føler underholdningsbiten gjør at 1985 stikker av med seieren. Likevel, kan jo slenge ut noen favoritter derfra også:

1986

Manhunter

Aliens

From Beyond

The Fly

Big Trouble in Little China

Cobra

Mona  Lisa

Something WIld

Blue Velvet

Stand By Me

Filmer som er ikke langt bakom de nevnte: 

At Close Range, The Hitcher, Salvador, Highlander og 52 Pick-Up

1985 og 1986 var store år for meg, men ikke så mye filmatisk, men mer musikk, drikking kamerater og denslags. Den virkelige store filminterressen kom på tidlig 90 tall når man hadde fått rast fra seg det værste..

Ok 1985 først. Runaway train som du nevner er en stor favoritt her også. Vagabond anbefales hvis den er usett. Shoah er en drøyt  9 timers dokumentar som er et must for den som ikke har sett. Tidenes viktigste dokumentar? En av mine favorittfilmer fra hele 80 tallet er Spielbergs the color purple.

When father was away on business, mitt liv som hund og the official story er andre filmer jeg setter veldig høyt. (4.5-5/5)
1985 var også året som ga oss krigsfilmen come and see som er en must see film.

1986

Platoon huskes som en god krigsfilm. Children of a lesser god er 5/5 for meg. The name of the rose var jo gøy. Betty blue har jeg gode minner fra. Seize the day var kanskje ikke en fantastisk film, men Robin Williams er så herlig inntens i denne!

Kommer ikke på noe mere. Kanskje jeg en dag skal kikke litt på 1939?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (15 minutter siden):

Virka å være ei "greie" med apekatt filmer på den tiden, både av de mer lett underholdende, og til de mørkere og mer, tja, ikke fullt så hyggelige. Kjøpte jo, og så nylig igjen Richard Franklins Link (1986), der en sjalu og voldelig sjimpanse starter en mindre drapstokt utpå den engelske landsbygda, og så lagde vel også George Romero en slettes ikke gæren ape-skrekk thriller, hvor en kar blir påkjørt og havner i rullestol, får en liten hårete hjelper, som også utvikler en slags psykologisk og etter hvert morderisk overtak, på sin pasient.

Tror det var et par til fra 80-tallet, samt at de lagde vel også en ny King Kong, tror den fulgte remaken med Jessica Lange og Jeff Bridge fra et tiår tidligere, men hvor Linda Hamilton blant annet, spilte i en av hovedrollene. Kanskje på tide å ha en killer-monkey filmtema gående til høsten, når en skal kjøre i gang ny runde med Horror Oktober utfordringen.

Drapsapekatter altså..hvor skal dette ende? Snart får man vel dukker som dreper.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 minutt siden):

1985 og 1986 var store år for meg, men ikke så mye filmatisk, men mer musikk, drikking kamerater og denslags. Den virkelige store filminterressen kom på tidlig 90 tall når man hadde fått rast fra seg det værste..

Ok 1985 først. Runaway train som du nevner er en stor favoritt her også. Vagabond anbefales hvis den er usett. Shoah er en drøyt  9 timers dokumentar som er et must for den som ikke har sett. Tidenes viktigste dokumentar? En av mine favorittfilmer fra hele 80 tallet er Spielbergs the color purple.

When father was away on business, mitt liv som hund og the official story er andre filmer jeg setter veldig høyt. (4.5-5/5)
1985 var også året som ga oss krigsfilmen come and see som er en must see film.

1986

Platoon huskes som en god krigsfilm. Children of a lesser god er 5/5 for meg. The name of the rose var jo gøy. Betty blue har jeg gode minner fra. Seize the day var kanskje ikke en fantastisk film, men Robin Williams er så herlig inntens i denne!

Kommer ikke på noe mere. Kanskje jeg en dag skal kikke litt på 1939?

Kan vel i grunn takke pappa for filminteressen som oppsto på tidlig 90-tallet. Søndagsfilmene på tv3, og senere lørdagsfilmen på tvnorge og så når en begynte å bli stor nok, til å snike seg opp, og se litt "ulovlig" nattunderholdning, det var spennende tider. Men VHS og barnebursdager, dæven, der var det mye rart man fikk se, og utrolig hvor varierte grensa ble satt, med tanke på hva foreldrene til mine kompiser og klassekamerater fikk lov å se og leie av filmer. 

9 timer dokumentar? Høres ut som noe en burde få stykka litt opp, men klart, har man tid og interesse går vel det unna over et par dager, eller kortere. 😉

The Color Purple har jeg ofte lurt på å få sett, vet at pappa har den på DVD i heimen, får se om jeg ikke kan låne den en kveld.

Kirgsfilmer og 80-tallet var jo big business (men sånn har det alltid vært, vel, så lenge jeg kan huske angående krig og filmbransjen) men særlig Vietnam filmene kom jo i hytt og pine, ikke alle like gode, men likevel, en solid porsjon var av høy kvalitet.

1939? 

Vil tippe jeg kun har en håndfull, eller knapt nok det, av sette filmer fra det året. Men skal nok få sett litt mer 20-30-talls underholdning fremover også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...