Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (På 5.5.2021 den 21.29):

Folk bruker vel ikke hatt mer uansett ikke damer engang...

Selv ikke mannen med hatt, på de mange blå overgangsfelt skiltene, slapp unna. Da fordi noen visstnok fant ut at de var blitt kjønnsdiskriminerende med årene, og må vel ha kosta noe vanvittig med penger, for å gjøre dem "kjønnsnøytrale", så ingen skal bli krenka. Men, nei, hatt (tenker ikke på bøtte-lua som en hatt) men sist jeg så noen med bowlerhatt, var vel på et sirkus som guttunge, tilbake på tidlig 90-tallet. Hver gang klovnene slo hverandre i knollen, så smalt det forferdelig høyt, og publikum lo, så dem nesten falt overende. 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det allerede eksisterer, en eller flere lignende tråder fra før av. Men tenkte å bare slenge det ut her, og lurte på (for de som fortsatt er samlere av fysisk film), hvordan sorterer/kategoriserer dere filmene deres? Etter alfabetisk rekkefølge, regissører, skuespillere, filmstudio, farger? (ja, vet om et par som sorterer filmene sine, uti fra fargene på coveret) eller ulike genrer?

Innser at jeg må starte et sted, og har jo hatt tidligere større forsøk i å sortere og kategorisere filmer, men begynner å bli en del år siden, og husker det var en tråd her inne, som inkluderte folks private samlinger. Et fint sted å hente inspirasjon fra, ikke bare filmene, men hyller, hvordan de har ordna seg til med plasseringer og nei, utrolig mye inspirerende innlegg/bilder. 

Når samlingen var mindre, gikk det mest i å sortere/stable etter favoritt skuespillere/regissører, men så begynte filmsamlingen å vokse seg til, og da så det plutselig ikke helt "riktig" ut, synes nå jeg da, å fortsette slik, og begynte å gå etter ulike genrer, og undergenrer sådan, som jo igjen kanskje kunne over komplisere ting, særlig i skrekkfilm og thriller genrene, der har fått så ufattelig mange nye undergenrer.

Har vel innsett at noe må gjøres, for action, skrekkfilm og komedie seksjonen er sånn noenlunde i orden, samt at jeg fikk brynt meg på sci-fi hylla også. Men ser på det som en motiverende "utfordring".

Men det å få plass til alt, det blir ikke lett. Har måtte gjøre en del inngrep i samtlige hyller, fjerne filmer som, tja, rett og slett ikke er verdige å ta opp "verdifull" hylleplass, og av typen som ikke er noe å samle på lenger, mens andre har man handlet inn i flere ulike utgaver (klassisk double-tripple-dip, av favoritt filmer), men trenger en virkelig 3-4 av samme film, stående vedsiden av hverandre? Commando (1985) og Manhunter (1986) har jeg ikke klart å redusere særlig av antallet på, de DVD og VHS utgavene er bare for hellige, til å tukle med.

Må vel også se meg om etter noen nye hyller, til filmbøker, men får ta en ting av gangen.

Er vel bare å søke opp på Youtube, så finner jeg sikkert utallige videoer av folk med ulike system i å holde orden på filmsamlingen. 

Husker jo en, som handla noe vanvittig med film, og alltid oppdaterte hva han hadde handlet, og hvor, men inntrykket var at han aldri så eller tok ut filmene av plasten. Og må jo ha hatt sikkert oppunder 10,000 vis av filmer, og alt bare lå slengt utover stuegulvet. Men, har man plass og råd, så tja, er det vel bare å kjøre på.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/10/2021 at 4:46 PM, Gouldfan said:

Er Jo bare bra at Carew er med, men de kunne hatt oppdatert kostyme. Lite trolig at Egon er en hipster...

Ja jeg så akkurat et klipp fra innspillingen. Jeg skjønner ikke hva de tenker med når kostymene ikke blir oppdatert. Skal de bare spille på nostalgifølelsen fra de av oss som vokste opp med Olsenbandenfilmene? De må da modernisere det litt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (2 timer siden):

De fleste filmene mine ligger i plastposer i diverse skap..Må få kjøpt meg en større leilighet etterhvert.

Kjenner meg godt igjen, angående poser og skap. Før jeg flytta for meg selv, endte mye av tøy og klær opp på gulvet, mens filmene gikk i skuffer og skap. Til slutt var det såpass knapt med plass, at jeg kunne jo nesten flytta ut i et telt, og latt filmene overta soverommet mitt. Men det var den gang, man tok vare på absolutt ALT, og innså smertefullt, at når den store flyttedagen ankom, ble det slutt på å tenke på hva som skulle beholdes, da var det bare å kvitte seg med ræl og middelmådighet, og luke ut perlene, klassikerne og favorittene.

Roger Gunvaldsen skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt de som kjøper tusenvis av filmer uten intensjon om å se de..merkelig form for samling, men men folk er jo heldigvis forskjellig.

Ja, heldigvis er folk ulike. Men rart det der. Tror noen av disse Youtube folka, lever godt, eller gjorde det, da på å markedsføre diverse filmselskap/butikker/utgivere, og fikk kanskje ekstra gode priser/tilbud, så de kunne sitte å snakke og vise frem de aller nyeste DVD og Blu-rayene, men der flere virket å aldri komme med noen anmeldelse av selve filmen/handlingen, mer om DVD/Blu-rayen. Men sikkert mange som er mer opptatt av den slags, enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 time siden):

Trist å se at Charles Grodin er død, men han var jo langt opp i 80 åra. Jeg tenker alltid på midnight run og det flotte samspillet med Robert De Niro når jeg tenker på han.

Var ikke klar over dette, før nå. Ja, Grodin ble nå en godt voksen kar, og var jo allerede det, i hans storhetstid på 70, 80 og tidlig 90-tallet. Midnight Run er jo en klassiker, og fantastisk kjemi i hop med Robert De Niro, der særlig scenene om bord på toget og Litmus testen, er herlig og varm humor, av typen som aldri slår feil:

De to første Bethoven filmene er vel kanskje mest grunnet gode barndomsminner, men likefult to artige tidlig 90-talls familiekomedier, som dessverre fikk litt vel mange, ikke fullt så "imponerende" oppfølgere, med årenes løp.

Ellers var jo komedien, Taking Care Of Business, tror denne var med James Belushi, og hvor også Charles Grodin sørget for en fin balanse mellom de to ulike typene. 

Angående Midnight Run, så gikk det vel rykter, til langt ut i 2010-tallet, om en mulig oppfølger, og det ble jo faktisk gjort et par tv-filmer på midten av 90-tallet, men kanskje like greit at det aldri ble noe mer, enn kun rykter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (På 18.5.2021 den 16.41):

Det er mulig det allerede eksisterer, en eller flere lignende tråder fra før av. Men tenkte å bare slenge det ut her, og lurte på (for de som fortsatt er samlere av fysisk film), hvordan sorterer/kategoriserer dere filmene deres? Etter alfabetisk rekkefølge, regissører, skuespillere, filmstudio, farger? (ja, vet om et par som sorterer filmene sine, uti fra fargene på coveret) eller ulike genrer?

Sorterer i hovedsak etter årstall, men med noen unntak. Franchises sorteres alfabetisk. Criterion, Artificial Eye, Disney og Pixar etter nummerering. 4K, BD, DVD og VHS sorteres hver for seg innenfor dette. Ligger en gammel tråd her, har nylig lagt ut bilder der selv. Har også begynt å beholde plasten på frem til jeg får sett filmene, litt for å bli bevisst på hvilke filmer jeg skal prioritere. Har over 550 usette titler i hyllene så prøver å komme meg under 500 i løpet av året. Ikke så lett når man stadig kjøper nye usette filmer. 

Endret av Jonas2k
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jonas2k skrev (4 timer siden):

Har over 550 usette titler i hyllene så prøver å komme meg under 500 i løpet av året. Ikke så lett når man stadig kjøper nye usette filmer. 

Det er kjekt luksusproblem å ha, selv om det jo fra tid og annen, kan medføre noe frustrasjon. 

Usikker på eksakt hvor mange jeg har liggende usett, men hvert fall nok til å fylle et par svarte søplesekker, og ja, kjenner meg godt igjen, for så blir det til at en handler inn litt til, og vips, så har man enda en pose med film å gå gjennom. Og, tja, så handles det jo også inn en del mengder med musikk og bøker, så det er det å finne tid, til å få gå gjennom alt sammen. Men likevel, et morsom og motiverende prosjekt/hobby, der målet er jo å få luka ut, de virkelige potensielle perlene og godbitene, og kvitte seg med rælet og middelmådighetene.

Lenke til kommentar

Har ikke oversikt over hvor mange filmer jeg har, og hver gang jeg prøver å lage en liste så går jeg lei.

Har prøvd Diseny+, men har sett alle filmene de har i utvalget sitt, og har problemer med å finne noe på Netflix, da jeg har sett mesteparten der også.

Prøver innimellom filmer jeg aldri ville kjøpt, men svært sjeldent det er av interesse.

Setter ofte på filmer jeg har sett flere ganger før enn å prøve noe nytt.
Har f.eks sett Doctor Strange og Martian mange ganger (og mange andre filmer)

Lenke til kommentar
On 5/18/2021 at 7:48 PM, Reg2000 said:

Ja jeg så akkurat et klipp fra innspillingen. Jeg skjønner ikke hva de tenker med når kostymene ikke blir oppdatert. Skal de bare spille på nostalgifølelsen fra de av oss som vokste opp med Olsenbandenfilmene? De må da modernisere det litt.

Jeg skjønner ikke hvem de tenker er målgruppen.
Folk flest liker Olsenbanden, og selv om grunnene er forskjellig, virker de samstemte om at det er gøy å se gårsdagens Oslo.
Ser ikke helt for meg at kidsa skal flokke seg til en nyinnspilling, men kan lett se for meg gamlingene syte over hvordan det ikke er Olsebanden.

For litt siden så jeg en kinoplakat som reklamerte for den nye Lassie-filmen, og har samme betenkeligheter der, er det ikke nostalgien som gjør Lassie verdifult? Forventer de virkelig en at en ny generasjon skal løpe til kinoen for å se et tv-konsept foreldrene deres likte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (12 timer siden):

For litt siden så jeg en kinoplakat som reklamerte for den nye Lassie-filmen, og har samme betenkeligheter der, er det ikke nostalgien som gjør Lassie verdifult? Forventer de virkelig en at en ny generasjon skal løpe til kinoen for å se et tv-konsept foreldrene deres likte?

Jeg tror du undervurderer hvor mye gratis man får gjennom å ha et kjent varemerke på generell basis. Olsenbanden har allerede fått gratis PR i millionklassen. Sett deg i investorskoene, risikoen er mye lavere for økonomisk fail selv om filmen blir middelmådig/dårlig. Det er en grunn til at remakes og oppfølgere har vært så populært den siste tida. Det er mye mer risky å prøve å skape noe helt fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 timer siden):

 kan lett se for meg gamlingene syte over hvordan det ikke er Olsebanden.


Det er vel mest fordi det oftest ikke er samme kvalitet/talent/forsegjort som orginalene. Med få unntak.
Det er aldri lett å "hoppe etter Wirkola" som det heter.
Og ja, erstatte figurene Benny og Kjell er nok en gedigen oppgave. De var tidløst brilliante. Oppsal som Egon var derimot ganske triviell, så den rollen skulle være forholdsvis enkel å erstatte.
Det verste blir å erstatte Hermansen. Sverre Wilberg var simpelthen genial. En av de mest undervurderte skuspillerne i Norge etter min oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Jeg tror du undervurderer hvor mye gratis man får gjennom å ha et kjent varemerke på generell basis. Olsenbanden har allerede fått gratis PR i millionklassen. Sett deg i investorskoene, risikoen er mye lavere for økonomisk fail selv om filmen blir middelmådig/dårlig. Det er en grunn til at remakes og oppfølgere har vært så populært den siste tida. Det er mye mer risky å prøve å skape noe helt fra bunnen av.

Ja, det stemmer nok, tanken min var vel at den blir utgitt på et tidspunkt hvor ingen er særlig opptatt av denne banden, men jeg tar nok feil der også, vi driver jo tross alt å snakker om det her.
Det dummeste må vel være at det i stor grad er de samme sånn har det blitt-folka som står og raljerer over unødigheten av en nyinnspilling, som nysgjerrig stiller seg i køen.
Grunnen til at remakes og oppfølgere gir økonomisk gevinst, er vel når alt komme til alt, mengden folk som flyr ut for å se den nye varianten av noe de allerede er kjent med.

2 hours ago, Delvis said:

Det er vel mest fordi det oftest ikke er samme kvalitet/talent/forsegjort som orginalene. Med få unntak.
Det er aldri lett å "hoppe etter Wirkola" som det heter.
Og ja, erstatte figurene Benny og Kjell er nok en gedigen oppgave. De var tidløst brilliante. Oppsal som Egon var derimot ganske triviell, så den rollen skulle være forholdsvis enkel å erstatte.
Det verste blir å erstatte Hermansen. Sverre Wilberg var simpelthen genial. En av de mest undervurderte skuspillerne i Norge etter min oppfatning.

Snakker du generelt om ny-versjoner av Olsen banden-konseptet, eller re-makes generelt?
Har du sett den originale forresten? Den danske? Jeg ser for meg at den har noen litt mørkere kvaliteter, slik banden ble fremstilt i de aller første filmene, hvor de var litt mer kjeltring-aktige, og baren de hang på også var et bordell.
Synes Sverre Wiberg sin karakter blir litt for revy-aktig, men skuespilleren gjør en god jobb likevel
Enig i at Benny var en flott figur, uten at jeg vet hva som var karakteren, og hva som var skuespilleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...