Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lighter

 

 

 

2019s In Search of Darkness var sånn ca. en perfekt dokumentar, og toeren er virkelig ikke noe dårligere. Tvert i mot, den er utrolig nok et lite hakk bedre. Filmen lider av det samme som den første, og det er at 4,5 timer er alt for, alt for lite for en dokumentar som denne, og tiden flyr unna i et forrykende tempo. Begge to burde vært dobbelt så lange og vel så det. Men bortsett fra det er dette en mesterlig dokumentar.

 

In Search of Tomorrow, av samme regissør (David A. Weiner), kan virkelig ikke komme fort nok. Den tar en titt på 80-tallets sci-fi-filmer, og det gleder man seg selvfølgelig til. Blir garantert knallbra!

Lenke til kommentar
""" skrev (På 14.2.2021 den 18.58):

lighter

 

 

 

2019s In Search of Darkness var sånn ca. en perfekt dokumentar, og toeren er virkelig ikke noe dårligere. Tvert i mot, den er utrolig nok et lite hakk bedre. Filmen lider av det samme som den første, og det er at 4,5 timer er alt for, alt for lite for en dokumentar som denne, og tiden flyr unna i et forrykende tempo. Begge to burde vært dobbelt så lange og vel så det. Men bortsett fra det er dette en mesterlig dokumentar.

 

In Search of Tomorrow, av samme regissør (David A. Weiner), kan virkelig ikke komme fort nok. Den tar en titt på 80-tallets sci-fi-filmer, og det gleder man seg selvfølgelig til. Blir garantert knallbra!

Jeg digget den første og siden jeg så den har jeg gjort et prosjekt ut av å få sett en del av skrekkfilmene fra 80-tallet som jeg gikk glipp av, og det var ikke rent få.

Det store aberet var at filmen var umulig å få sett på noen annen måte enn å laste den ned. Jeg vet ikke om det blir det samme problemet om igjen. Såvidt jeg husker ble den kun utgitt i fysisk format i svært begrenset opplag rundt halloween.

Lenke til kommentar

Waterworld er på Netflix, så tenkte å se det, men har ikke kommet langt i filmen før det er så mye som irriterer litt

Selv om alt av is smeltet på jorden så ville det ikke utgjøre så enormt mye
Ville ihvertfall ikke dekke hele kloden med vann

Hvofor mangler de vann, når de bokstavelig talt svømmer i det..
Finnes mange måter å få drikkevann fra saltvann

Jord er dyrere enn olje..
Lurer på hvor de får olje fra, men ikke vann, kanskje jeg får svaret ved å se filmen.

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (9 timer siden):

Kanskje du skal se ferdig filmen først og ikke tenke så hardt over logikken i fantasi/action-filmer? 😄

Fikk svaret på oljen, men ikke hvordan de klarer å lage bensin, men ikke hvordan de skaffer vann

Også mange dumme ting de gjør i filmen og det var kun ungen som gjorde filmen bra nok til å se

Lenke til kommentar
11 hours ago, Dubious said:

Waterworld er på Netflix, så tenkte å se det, men har ikke kommet langt i filmen før det er så mye som irriterer litt

Selv om alt av is smeltet på jorden så ville det ikke utgjøre så enormt mye
Ville ihvertfall ikke dekke hele kloden med vann

Hvofor mangler de vann, når de bokstavelig talt svømmer i det..
Finnes mange måter å få drikkevann fra saltvann

Jord er dyrere enn olje..
Lurer på hvor de får olje fra, men ikke vann, kanskje jeg får svaret ved å se filmen.

Det finnes visst en såkalt Poseidon cut, hvor en hel del visstnok forklares i større detalj, blant annet dette med oljen, og det som tilsynelatende er en kult formet rundt Joseph Hazelwood.
Jeg har ikke sett 'Poseidon cut', men husker at Dennis Hoppers hovedkvarter består av oljetankeren Exxon Valdez, som inntil nylig stod bak Amerikas største oljesøl (1989)
Kanskje var det bare mer olje igjen i skipet? Jeg vet ikke.

Waterworld er et klassisk eksempel på et godt utgangspunkt ødelagt i produksjon og gjenskrivninger, de fikk visst inn Joss Weadon til å fullføre manuset lenge etter de hadde begynt å skyte, fullføringen bestod visstnok av å bare skrive ned Kevin Costners forslag.
Kevin Costner ble etterhvert finansielt innvolvert med produksjonen, og deretter tok han over klipping og redigering, og kastet ut regissøren/regissøren sa opp.

Jeg tror 'Poseidon cut', kan være en fornøyelig opplevelse.
Men også at den beste versjonen av Waterworld ble borte et sted i produksjonen.

At mengden vann fra issmeltingen er overdrevet, er åpenbart, men det er jo liksom filmens natur; det behøver ikke være realistisk, særlig ikke hvis det blir en bedre historie, det er film.
Det er merkelig selektivt å klage på, synes du fks. replikkene innebærer realistisk tale? Eller tror du at vannscootere kan fly?
Jeg forstår et behov for at alt skal holdes innenfor samme fantastiske rammeverk, men jeg synes ikke en overdreven mengde vann fra issmelting er noe mer avvikende, enn noe av det andre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Jeg synes Waterworld er bedre enn Mad Max, med unntak av den nye.

Jeg har ikke så sansen for filmene til Mel, med noen unntak. Likte Apocalypto godt, som han regisserte altså Mel...

Har flere av Kevins filmer...

En vanskelig sammenligning for min del, men jeg synes absolutt at Waterworld er undervurdert. Jeg forstår ikke hvorfor Mad Max fikk slik kultstatus mens Waterworld er glemt av de fleste. Waterworld sin post-apokalyptiske setting er en av de mer originale og er ganske intelligent gjennomført ned til små detaljer som at de filtrerer urinen sin til drikkevann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mad max er fantasi og ser ikke ut som jorden i det hele tatt, om det i det hele tatt var hensikten.

I Waterworld så starter filmen ved å vise at isen på jorden smeltes og at vannet stiger over fjellene.
De lager bensin, ,har strøm og steker mat, så det burde ikke være noe problem å lage drikkevann, og ikke være nødt til å drikke urin..

Lenke til kommentar
15 hours ago, Dubious said:

Mad max er fantasi og ser ikke ut som jorden i det hele tatt, om det i det hele tatt var hensikten.

I Waterworld så starter filmen ved å vise at isen på jorden smeltes og at vannet stiger over fjellene.

Waterworld er i høyeste grad også fantasi.
At begynnelsen viser en animasjon av en jordklode som druknes, gjør den ikke mindre fantasifull enn Mad Max.
(Men som sagt, den Poseidon cut, skal svare på noe av det du spør om.)

Jeg fortrekker Mad Max, mest fordi George Miller får utføre visjonen sin, uten alt for mye innblanding.
Waterworld har masse potensiale, men blir så mye rot med mange produsenter, masse fragmentert manus skrevet av ulike forfattere, løse tråder, tonale skift osv. Den har masse potensiale, men filmen slik den ble, synes jeg er ganske ujevn og til tider ufokusert.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Yesterday på Netflix var meh. Romantisk komedie kamuflert under sci-fi premiss.

The Unthinkable, som også er på Netflix, og handler om en mystisk invasjon av Sverige derimot var veldig bra synes jeg, særlig mtp på at budsjettet var på 19 millioner svenske kroner. Utrolig hva de fikk til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...