Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Nei, der er jeg (dessverre!) ikke, men jeg er på en annen produksjon nå. Jeg jobber på film- og seriesett.

Alle utenlandske produksjoner som har fått insentiv til å skyte i Norge fikk tillatelse til å komme til landet fra i sommer, under strenge smitteverntiltak. Akkurat nå er det "bare" Mission Impossible og én til av de utenlandske såvidt jeg vet.

Når det gjelder norske produksjoner er det faktisk veldig mye som spilles inn nå, som sagt. Etter et halvt år nærmest uten noe aktivitet (kun EXIT sesong 2 + et par andre mindre greier) er det nå endelig mye som skjer igjen og det meste har kommet i gang. Vi på norske produksjoner må også følge svært strenge smittevernregler med munnbind og desinfisering hele tiden, testing, eget smittevernteam, forskjellige smittesoner, febermåling, kun to personer per bil, klippe negler, bytte klær og så videre.

Men det fungerer veldig bra foreløpig og en positiv sideeffekt av pandemien er faktisk at norske filmer og serier som vanligvis spiller inn en del scener i lavkostland som Tsjekkia, Ungarn og Litauen nå er nødt til å gjøre alt i Norge. Det betyr mer jobb på norske filmarbeidere fremover. Det blir også en merkostnad for produksjonsselskapene, men er langt billigere enn å måtte skrinlegge et halvferdig prosjekt.

Stas å ha noen i filmbransjen på forum. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank.N.Steen skrev (På 17.9.2020 den 10.06):

For min del kunne jeg nok like greit ha sagt "ingen", da man har jo sett sin porsjon med b-filmer, kult/kalkun og større box-office "katastrofer" gjennom årenes løp. Men om den slags underholdning ikke ligger så nært, så ville jeg vel anbefalt hvert fall å gitt Plan 9 from Outer Space (1959) og kanskje Bride of the Monster (1955) ei nærmere kikk, da inntrykket mitt etter å ha sett dem et par ganger de senere årene, er jo at de falt best i smak, men også at de i perioder greide til en viss grad å leve noenlunde opp til en del av humoren, sjarmen og stilen/stemningen fra Ed Wood filmen.

Men uansett, dersom du er glad i sjarmerende og morsomme filmer/historier om den type folk der kanskje ikke har all verdens talent bakom seg, men likevel besitter et stort bankende hjerte, masser av fantasi og ikke minst tro på hva de forsøker å oppnå. da tross av å jobbe store deler av livet i konstant motbakke og aldri kommer noen særlig vei. Vel, da er jo Ed Wood filmen midt i blinken.

Og om det skulle stemme, så trenger man jo egentlig ikke å ha sett noen av filmene hans på forhånd, for å få særlig til utbytte. Men klart, det kan jo ikke skade å gi noen av hans mest kjente ei sjanse, og kanskje bedre å se unna et par av dem før Ed Wood (1994), enn etterpå. For inntrykket mitt er jo at de sjeldent var i nærheten av å være like komiske som det man ville "forventet" eller kanskje håpet på, etter å ha sett de mange latterlige scenene og hendelsene i Tim Burtons film, som sikkert også (big shock) har tatt seg noen "kunstneriske" friheter, her og der. 

Takk for utfyllende svar! Blir nok å se Plan 9 og deretter Ed Wood.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
11 hours ago, Spartapus said:

Det har potensiale til å bli skikkelig seigpining, men samtidig så finnes det allerede en del filmer og serier om Napoleon som hærfører.

Det er nesten ikke laget noe om Napoleon som general,  du har Waterloo og det er det, du har også Napoleon mini serien fra 2002 eller noe, som viser små glimt fra hans militær karriere, men kan best beskrives som tilfeldige snutter uten mål og mening. Og 3 av 4 episoder domineres av hans forhold til Josephine. 

Eneste andre jeg kan komme på en enkelt episode fra serien "heroes and villains " som viser en ung Napoleon ved beleiringa av Toulouse, og er vel den eneste som har greid å fange noe av brilliansen til Napoleon.

Og det er egentlig det.

I det store og hele er det veldig lite film og tv om denne perioden,  som er rart med tanke på at etter ww2, er Napoleons krigene den krigen det er skrevet mest bøker om, den dag i dag kommer det sikkert 100++ bøker hvert år om krigen/folk fra krigen.

Du har de 3 jeg nevnte, så har du 3-4 versjoner av war and peace, en liten fransk film jeg ikke husker navnet på, en polsk eller tjekisk action komedie jeg ikke har sett, så har du hornblower  og Sharpe serien. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ein film laga i Norge som heiter En affære. Den var på kino i 2018. Alle snakka om heite sexscener osv. Såg den ikkje på kino sjølv, men skaffa meg den på dvd.

Den fekk terninkast 4. Ein ting eg vil seia at makan til oppskrytt film. Den var ikkje så fantastisk. Plottet var heller ikkje noko bra. Eg vil gje den terningkast 3. Men er det noken her som har sett den filmen? Kva synest dere om den?

Endret av Jostein76
Lenke til kommentar
On 10/19/2020 at 10:03 AM, Gunfreak said:

Det er nesten ikke laget noe om Napoleon som general,  du har Waterloo og det er det, du har også Napoleon mini serien fra 2002 eller noe, som viser små glimt fra hans militær karriere, men kan best beskrives som tilfeldige snutter uten mål og mening. Og 3 av 4 episoder domineres av hans forhold til Josephine.

Så var det den Napoleons-filmen til Stanley Kubrick, som aldri ble realisert.
Jeg kjenner jeg blir litt nedfor av å kjenne på at denne filmen ikke finnes.

Ridley Scott er jo en svært kapabel regissør, med noen glimrende perler i filmografien, men når han er kjedelig er han også helt grenseløst kjedelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Så var det den Napoleons-filmen til Stanley Kubrick, som aldri ble realisert.
Jeg kjenner jeg blir litt nedfor av å kjenne på at denne filmen ikke finnes.

Ridley Scott er jo en svært kapabel regissør, med noen glimrende perler i filmografien, men når han er kjedelig er han også helt grenseløst kjedelig.

Scott har sagt han personlig er interessert i perioden og har hvert det i mange år,  hans første film "The duelists" er jo satt til Napoleons krigene og er jo faktisk en veldig bra film,  uniformer,  omgivelsenes er flotte og passer inn i malerier fra perioden og man ser filmen er inspirert av Barry Lyndon av Kubrick. Til og med sverd kampene er relativt realistiske.

Men Scott får noen rare idéer nå og da som ofte ødelegger filmene hans (Omaha beach ) senen fra Robin Hood er jo et bra eksempel . Jeg ser for meg at Napoleon-Josephine historien kan bli fryktelig kjedelig,  Napoleons romantiske forviklinger er det misnt interessante med hele mannen, livet hans var så fantastisk at ingen fiksjon kan overgå det, men hans forhold til Josephine er så dagligdags og kjedelig at det passer mer inn en episode av Grey's Anatomy.

Da er det bedre å lage film om Eugène de Beauharnais, Josephines sønn og ste sønn av Napoleon,  langt bedre general og leder enn noen Napoleon sine brødre som Napoleon hele tiden prøvde å sette i makt posisjoner. Og langt bedre moralsk karakter. 

 

Ja det er syns Kubrick aldri lagde sin film om Napoleon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...