Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avengers: Age of Ultron på kino i går. Jeg begynner å bli ganske flink til å forutsi akkurat hva jeg får ut av superheltfilmene; masse spektakulære scener og effekter som er smørt tykt på et ganske tynt plot og mye døll humor (hva er egentlig greia med at superheltfilmer skal ha så mange dårlige vitser for tiden?). Absolutt en fordel å se på kino, siden det er en film man ser for det visuelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Må se meg opp på Marvel snart tror jeg. Ikke sett siste Xmen, ikke sett noe siden Iron Man 2.

Er nok mye drit i Marvel-filmene, men du bør absolutt se begge Cap America-filmene, Thor 1, og ikke minst Avengers 1 og 2. Resten er ikke så nøye.

 

Denne trenden har vart sjokkerende lenge, og ser ikke ut til å avta med det første. Jeg vil se blockbustere uten menn med underbuksene utenpå.

Fail. :p Det er en sjanger, ikke en "trend". Du kan like gjerne si trendem med å lage actionfilmer har vart for lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en anmeldelse av den i anmeldelsetråden. :) At de vitser og spøker nå er jo bare bra. Er møkk lei "dark and gritty" superhelter. Bra med variasjon. "Dark and gritty" får vi jo mer enn nok av i Daredevil og DC-filmene uansett.

 

Problemet mitt er heller hvordan de vitser og spøker. De morsomme poengene understrekes altfor hardt, som om vi ikke skjønner hvor vi skal le uten at noen holder opp et blinkende skilt. Jeg synes filmskaperne skal ha litt større tiltro til publikumet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Må se meg opp på Marvel snart tror jeg. Ikke sett siste Xmen, ikke sett noe siden Iron Man 2.

Er nok mye drit i Marvel-filmene, men du bør absolutt se begge Cap America-filmene, Thor 1, og ikke minst Avengers 1 og 2. Resten er ikke så nøye.

Denne trenden har vart sjokkerende lenge, og ser ikke ut til å avta med det første. Jeg vil se blockbustere uten menn med underbuksene utenpå.

Fail. :p Det er en sjanger, ikke en "trend". Du kan like gjerne si trendem med å lage actionfilmer har vart for lenge.

Er vel ikke så mange flere enn de du nevner? Thor 2?

Lenke til kommentar

Kommer nok ann på hva man mener med Marvel. Iron Man 3 er jo en stinker, og de to Hulk-filmene bør jo unngås for enhver pris. De kom før dagens Marvel-filmer, men de er likevel knyttet til dem. Spider-man vil også dukke opp i MCU snart, så da kan vi teknisk sett ta med de filmene også. Videre har vi jo Fantastic Four osv. De er ikke med i MCU, men de er fortsatt Marvel-filmer, da de er basert på Marvel-tegneseriene. Du nevnte også X-Men, og de er heller ikke med i MCU. Så hva som er Marvel kan diskuteres lenge. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg tenkte vel mest på filmene som er knyttet til Avengers. Så Thor, Hulk (med han fra Fight Club) , Iron Man og Captain America.

 

Har sett begge Fantastic Four. Kjipe greier.

 

Ang Lee sin Hulk har jeg ikke sett. Ei heller nyeste Spiderman. Heller ikke Guardians of the Galaxy.

 

Får kanskje starte på nytt og se de i utgivelsesrekkefølge.

Lenke til kommentar

Tja, Guardians er nok en film det er like greit å unngå. For all den, den er overdådig, prøver så godt den kan å være blockbuster osv, men det hele endte opp som triste greier. Det er jo bare en ren Star Wars parodi, uten alt som gjorde Star Wars bra. Traileren er svært bra, men resten av filmen... bleh.

 

Men ja, er interessant å se hva de legger opp til. Avengers 3 vil hete så mye som Infinity War Part 1 and 2 (og er i to filmer), og vil handle om Thanos, en av de farligste folkene i hele Marvel-universet. Han vil endelig få tak i alle infinity-steiene, dvs noen seriøst farlige magiske greier. Kan bli interessant. De må jo nødvendigvis gjøre ting verre og verre for Avengers for å holde spenningen oppe, og etter Age of Ultron må de nok dra den rimelig langt. :p

 

Og når man først nevner Iron Man 3 er det jo mange rykter om at Mandarin vil dukke opp etterhvert. Da snakker jeg ikke om han fra Iron Man 3, men den ekte Mandarin, som vi fikk sterke hint om i en av de kortfilmene fra filmen. Husker ikke i farten hva den het, men handler om Trevor i fengsel. Tør vi håpe Fing Fang Foom også dukker opp? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er din mening om hva som er triste greier.

 

Merkelig at den mest kritikerroste Marvel-filmen er den som er mest triste greier. Mer nyskapende enn rukla av alle Marvel-filmene, noe genuint interessante karakterer og humor som passer med filmen og sin del av universet. 

 

Bare "ren Star Wars"-parodi....lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iron Man 3 var en unødvendig film og det var strengt tatt toeren også. Eneren gjør alt som trengs for å gjenopplive Iron Man og er i tillegg en av de beste, nyere superheltfilmene som er blitt laget, da den ikke bare er underholdende men også utvikler hovedpersonen på en en så god måte at Tony Stark nesten er blitt viktigere for Marvel-universet nå enn han noensinne har vært. De andre karakterspesifikke filmene; Thor, Captain America, Hulk osv. når ikke denne til knærne - synes nå jeg. Fantastic Four synes jeg var grei men overfladisk underholdning, de nye Spider Man-filmene har jeg ennå ikke sett (utrolig nok) og heller ikke Super Man.

 

Angående Guardians of the Galaxy så vil jeg si det er det beste eksemplet på denne nye typen superhelt-blockbustere som tar utgangspunkt i et syltynt "gode mot de onde"-plott der en magisk gjenstand eller vennskapets makt avgjør utfallet, men dekker over det med så mange spektakulære scener og effekter at det er fort gjort å glemme hvor tynt det hele er. Også er det den kleine sitcom-humoren da. For min del holder det akkurat og at jeg er ikke lei av denne formelen ennå.

 

Men ja, er interessant å se hva de legger opp til. Avengers 3 vil hete så mye som Infinity War Part 1 and 2 (og er i to filmer), og vil handle om Thanos, en av de farligste folkene i hele Marvel-universet. Han vil endelig få tak i alle infinity-steiene, dvs noen seriøst farlige magiske greier. Kan bli interessant. De må jo nødvendigvis gjøre ting verre og verre for Avengers for å holde spenningen oppe, og etter Age of Ultron må de nok dra den rimelig langt. :p

 

Veldig spent på de neste Avengers-filmene nå. Thanos er en av favorittkarakterene mine, så fallhøyden er litt større enn med de andre filmene. Infinity Gauntlet-historien har også så enormt stor skala at jeg tror den kan bli krevende å gjengi selv med moderne teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Guardians er nok en film det er like greit å unngå. For all den, den er overdådig, prøver så godt den kan å være blockbuster osv, men det hele endte opp som triste greier. Det er jo bare en ren Star Wars parodi, uten alt som gjorde Star Wars bra. Traileren er svært bra, men resten av filmen... bleh.

Likevel, når din mening er så fundamentalt forskjellig fra majoriteten av kritikere, marvelfans og øvrig publikum, synes jeg det er på plass å heller si noe sånt som "Jeg synes den er dritt, men veldig mange elsker den, så kan være verdt å ta en titt på." Hvis ikke leder du jo folk som Benbjo vekk fra en filmopplevelse han sannsynligvis ville satt pris på, kun fordi du ikke likte det personlig. 

 

Blir vel også feil å si at Ang Lee-Hulken og tidligere Spider-Man-filmer er tilknyttet MCU? Incredible Hulk var da så vidt jeg skjønner en fullstendig reboot (som hoppet over opprinnelseshistorien), og regner med det samme vil skje med Spider-Man. Ikke at det gjør så mye, men greit å vite at man ikke trenger å se dem, i og med at jeg føler de stort sett har fått negative tilbakemeldinger. (Ikke sett noen av dem selv. Var litt gira på Amazing Spider-man, men etter å ha hørt så mye dritt om oppfølgeren har jeg aldri helt funnet motivasjonen.) 

 

Gleder meg stort til å se Avengers 2! Er redd for å bli skuffa, men anmeldelsen din var oppløftende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle Marvel-skurkene på film har vært elendige utenom Loki og Captain America: The Winter Solider (som i grunn ikke hadde noe bestemt main baddie) synes jeg. Ronan var det eneste minuset med Guardians of The Galaxy for min del, for humoren, stilen og karakterene traff meg veldig. 

 

Ultron var klart en forbedring, og jeg tror nok kanskje jeg kommer til å like han en dose mer når jeg får sett Age of Ultron på nytt. Men jeg likte at de kombinerte med andre skurker som Ulysses Klaw. Først og fremst veldig friskt å se Andy Serkis utenom motion capture.

 

NEKQ2RSOGKjUPK_1_1.jpg

Ser veldig fram til Daniel Brühl som Baron Zemo i Civil War neste år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...