Gå til innhold

Har dere noengang tenkt på hvor små vi er ?


Anbefalte innlegg

Interresant dette her ass:D elsker å tenke på hva som er ute i verdensrommet :).. Er ganske sikker på at det er noe annet liv der ute jeg =) kan jo ikke være alt det tomrommet uten noe annet liv...,

 

Men hvor små er vi egentlig? kanskje det er noe som er så smått som vi ikke vet om enda som kanskje forsker på oss nå? :D vanskelig å tru men en litt interresant tankegang vil jeg påstå.. gleder meg til vi mennesker flytter vekk fra jorden:D

7000009[/snapback]

hvis vi i det hele tatt gjør det tror jeg ikke du lever da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en bok av Bill Bryson, tror den het A Small History of Nearly Everything.

Veldig god bok egentlig, som tar for seg hvordan jorda ble til og hvordan man fant ut om størrelsen, alderen og vekten på jorda.

 

Uansett, når han forklarer diverse ting der, som foreksempel hvor sjukt stort universet er (tror det var noe slikt som at den utvider seg raskere enn lyset, og dette har den gjordt i 13,noe milliarder år), det får deg til å tenke på hvor utrolig små vi er.

Lenke til kommentar

Røed Ødegaard må vel en av Norges mest entusiastiske menn. :)

 

 

Og den stjernen er jo SINNSYKT stor. Tenk hvor mange Telluser vi kunne stappet inn i en sånn'a. :O

 

Og det med mennesker som flytter til andre planeter, det å møte folk på internett kan bli en liten nedtur når du finner ut at jenta bor på Mars.

Endret av simen2k
Lenke til kommentar
Hvis den stjernen eksploderer er vi vel ganske døde...?

7004744[/snapback]

 

Det er faktisk feil, ingen stjerner i vårt "nabolag" er en trussel mot oss, og den nærmeste "sprengeklare" stjernen ligger såpass langt unna at vi ikke ville merke det.

 

Denne ligger nok millioner på millioner av lysår unna og vi ville nok ikke se noe i det hele tatt.

 

Jævlig synd om vi skulle miste universets største ting.

Lenke til kommentar

Denne animasjonen her kan også hjelpe til å sette perspektiv på saker og ting: The Universe Within

 

Den zoomer gjennom hele det observerbare universet. Og det er snakk om temmelig svære størrelsesordner. :)

 

 

 

Det er forresten en kjempeinteressant artikkel som diskuteres her. Lurer også på hva som skjer når en slik stjerne dør ut. Må jo etterlate seg en temmelig stor "rift" i rommet...

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Interresant dette her ass:D elsker å tenke på hva som er ute i verdensrommet :).. Er ganske sikker på at det er noe annet liv der ute jeg =) kan jo ikke være alt det tomrommet uten noe annet liv...,

 

Men hvor små er vi egentlig? kanskje det er noe som er så smått som vi ikke vet om enda som kanskje forsker på oss nå? :D vanskelig å tru men en litt interresant tankegang vil jeg påstå.. gleder meg til vi mennesker flytter vekk fra jorden:D

7000009[/snapback]

 

Tror ikke vi kommer til å oppleve at mennesker flytter fra jorden ^_^

 

Men men, alt kan skje ;)

7000827[/snapback]

 

Vel vi er jo igang allerede. Vi har jo folk stasjonert på romstasjonen ISS. De bor jo vekke fra jorden i veker og månder om gangen.

 

Og når ISS er fult operativ i 2010 tor jeg, vil vi sette igang med nye ferder til månen i nye typer fartøyer. Månen blir da et springbrett videre til mars. Og senere fra mars ut i det ukjente. Jeg er fortsatt litt usikker når mars står for tur. Tror ikke det var så fryktelig langt ute i horrisonten. Noen som vet?

 

Så vi får da oppleve litt i vår levetid.

 

sjekk ut flashfilmen på NASA http://www.nasa.gov/mission_pages/constell...edia/index.html

 

:D

Lenke til kommentar
Hehe, ja vi er små, men ein ting eg lurer mye på er hvorfor er alt rundt, altså jorda å månen osv ?
Kuleformen er den mest stabile. Dessuten har jorden en større diameter rundt ekvator enn rundt polene, så den er ikke helt rund, men litt oval. Det kommer av sentripetalkraften rundt solen eller noe sånt.
Lenke til kommentar
Astronomene i dag må ha det kjipt - de er født ca. 15 millioner år for tidlig :p For da kommer vi til å få oversikt over stort sett hele galaksen på nattehimmelen (sola er på vei ut av galakseplanet en tur)

7003081[/snapback]

 

Han derre Røed-Ødegaard ser ikke ut til å ha det direkte kjipt.

Stikk motsatt, faktisk.

7003544[/snapback]

 

Ødegaard er en morsom fyr :p Husker når han skulle fortelle om den nye boka si (BANG! heter den). Iallefall sier han "B.." og så smeller det en tung dør noe sinnsvakt hardt bak ham... Var perfekt tima, og helt tilfeldig :p

 

En annen ting ang. Ødegaard - han er temmelig annerledes "on stage" og "off stage". Når han ikke skal fortelle noe astro-relatert til en gjeng folk, så er han akkurat som alle andre, normale folk. Men med en gang han skal fortelle noe astro relatert, som omtrent hopper han opp og ned av entusiasme :)

Lenke til kommentar
Hehe, ja vi er små, men ein ting eg lurer mye på er hvorfor er alt rundt, altså jorda å månen osv ?

7006011[/snapback]

Det er fordi senterpetralkraften (gravitasjonskreftene) har trukket massen på planeten så nærme senter som mulig, og når mest mulig masse er nærmest mulig senter er planeten rund. Litt vanskelig å forklare men håper du forstår :).

 

Og ja, Mr. Ødegaard er morsom, ja :). Har sett han mange ganger, han er skikkelig entusiastisk.

Lenke til kommentar

hehe.. hadde disse bildene i miniformat i gamle namiboka :D:p

uansett er jo det litt sykt å tenke på noe sånn størrelsesrelatert til universet ,, kommer til å gå hele høstferien og irritere meg over at jeg ikke skjønner noe -_-*

 

hehe.. men er det ikke slik at Stjernen (sola ) i vårt solsystem er så liten at den ikke kan vokse seg større til en kjempestjerne, og så eksplodere? eller tar jeg helt feil nå`?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...