Gå til innhold

Har dere noengang tenkt på hvor små vi er ?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke annet enn å kaste meg på denne debatten. Emnet er jo sinnsvakt spennende. Jeg er av en slik oppfatning at jeg forkaster all vitenskaplig tenkning når det gjelder verdensrommet eller universet om du vil.

 

Det virker på meg som at man tar solen som sentrum og beverer seg utover het til man forventer å finne en ende på alt. Har man lett like langt ut i alle retninger? Jordens posisjon forandrer seg jo hele tiden i forhold til alt som befinner seg utenfor vår galakse.

 

Sett at vi tenker oss et kart, jorden finnes på dette kartet, vi har "nord, sør, øst og vest" samtidig som at vi har innover og utover og bortover og ditover, hitover og slik kan man fortsette i det uendelige. Sett at vi er plassert helt nord på kartet og vi leter sørover for å finne enden... Dette blir bare rot, men håper dere fatter hva jeg tror jeg selv mener.

 

Jeg tror ikke vi klarer å forestille oss uendelighet. Uendelig er ikke en avstand, eller er det? Si at du skal til planeter zwycxstrgh som ligger uendelig langt borte, hvor langt er det da til asdtyqwh som ligger enda legner bort? Det blir noe annet å reise fra Trondheim til Oslo for da har vi ca 50 mil. Uendelig i avstand og tid er helt ubegripelig for oss, de som påstår at de forstår det har ikke forstått begrepet uendelig, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke mennesket er i stand til å kunne forstå eller lære seg begrepet uendelig. Samtidig prøver jeg meg: om verdensrommet er uendelig vil dette si at det finnes enplanet der ute som er akkurat prikk lik denne. Det vil da si at hvis det er uendelig så vil det finnes en person med akkurat samme navn som deg, akkurat samme kvise i trynet, leser og skriver på diskusjon.no som er akkurat likt dette, har samme sokker på seg som deg. Om alt er uendelig vil dette kunne være tilfelle siden uendelighet har uendelig mange muligheter.

 

For å ta et eksempel så ville man kunne kaste en million seksere på en terning om man kunne kaste i det uendelige. Sannsynligheten sier noe annet, men om man ville kunne prøve det uendelige mange ganger så ville man ha klart det til slutt. Om du spiller dart så vil du med mange nok forsøk kunne klare å kaste en million piler i "bullseye" på rad. :hmm:

 

I dag går klodens befolkning på universet i tre dimensjoner. Du og jeg vet at det finnes ikke mer en det vi kan tegne i akser. Du og jeg tror på kloden slik:

(Jorden) --> (Månen) --> (Galaksens planeter) ---> (Andre stjerner) ---> osv.

Vi tror at om vi reiser i en retning så vil vi kommer langt, langt, laaangt, langt. Det er her min teori blir trekt inn om at uendelighet fører til slutt til at det finnes en person som leser og skriver på diskusjon.no som er akkurat likt dette, har samme sure sokker på seg som deg. Du henger vel fortsatt med? :)

 

 

Hva om universet ikke var slik vi tror i det hele og det store? Hva om vi faktisk kommer tilbake til oss selv? Har du tenkt på universet på at en reise i universet faktisk vil kunne ende slik som dette:

universet.jpg

 

Comeon.. quote me like hell.

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar

Jeg ble veldig nysgjerrig på en ting.Forskere har jo regnet ut at universet er et sted mellom 13 og 15 milliarder år gammelt i følge BigBang teorien,og i følge dette bildet så ser vi faktisk lenger ut i universet enn noengang,faktisk hele 13 milliarder lysår tilbake i tid,og universet vi ser på bildet er "bare" 800 millioner år gammelt.

 

Vil dette da si at hvis vi hadde hatt muligheten til å se enda et par milliarder lysår lengre,ville da alt være svart,til tross for at universet hele tiden ekspanderer? For siden lysene fra stjernene i galaksene vi ser på bildet allerede har brukt over 13 milliarder år på å nå oss,og siden dette også er den omtrentelige alderen på universet,er da da blitt begrensninger på hvor langt vi kan se fra vårt ståsted uten selv å måtte bevege oss?Er dette riktig?

post-15029-1161408102_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være flere univers :D

Vårt univers blir bare større og større

Det er antatt å være MINST 125 milliarder galakser i universet

De største Galaksene er over 100 ganger større enn melkeveien

Melkeveien inneholder 400 milliarder stjerner, og er 400 000 lysår bredt (3 784 211 361 951 600 000 kilometer)

Den største stjerna i melkevein er antatt til å ha engang vært 250 ganger større enn sola

Sola er 333 ganger større enn jorda. På jorda bor det 6637 millioner mennesker

Norge opptar bare 0,06% av jordas overflate, og bare 0,07% av alle mennesker bor i Norge

Oslo opptar bare 0.15% av Norges areal

Et menneske (0,2 m^2 ca) opptar ca 0,000000004% av oslos areal. Hadde man pakket Oslo kommune tett i tett med mennesker kunne man fått plass til 3,5 jordkloder verdt med mennesker.

Et menneske er bygget opp av ca 700000000000000000000000000000000 atomer

Det er så mye tomrom i et atom at atomkjernen er ca 100 000 ganger mindre enn hele atomet

et elektron er ca 2000 ganger mindre enn et partikkel i atomkjernen .

:w00t:

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Det kan være flere univers :D

Vårt univers blir bare større og større

Det er antatt å bære MINST 125 milliarder galakser i universet

De største Galaksene er over 100 ganger større enn melkeveien

Melkeveien inneholder 400 milliarder stjerner, og er 400 000 lysår bredt (3 784 211 361 951 600 000 kilometer)

Den største stjerna i melkevein er antatt til å ha engang vært 250 ganger større enn sola

Sola er 333 ganger større enn jorda. På jorda bor det 6637 millioner mennesker

Norge opptar bare 0,06% av jordas overflate, og bare 0,07% av alle mennesker bor i Norge

Oslo opptar bare 0.15% av Norges areal

Et menneske (0,2 m^2 ca) opptar ca 0,000000004% av oslos areal. Hadde man pakket Oslo kommune tett i tett med mennesker kunne man fått plass til 3,5 jordkloder verdt med mennesker.

Et menneske er bygget opp av ca 700000000000000000000000000000000 atomer

Det er så mye tomrom i et atom at atomkjernen er ca 100 000 ganger mindre enn hele atomet

et elektron er ca 2000 ganger mindre enn et partikkel i atomkjernen .

:w00t:

7120705[/snapback]

 

 

Og det finnes mennesker som tror de kan regne ut hvor stort universet er.. :) Og de som tror de vet hvordan og hvorfor jorda ble til.. joa.. :)

Lenke til kommentar
Og det finnes mennesker som tror de kan regne ut hvor stort universet er.. :) Og de som tror de vet hvordan og hvorfor jorda ble til.. joa.. :)
Er det uenighet om hvordan planeter blir til? Kan ikke huske at det ble nevnt da jeg tok astronomi. Mulig jeg er glemsk...

 

 

Universet derimot - ikke snakk om at noen i dag vet hverken størrelsen eller formen på det. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Uendeligheten forutsetter jo at det finnes paralelle planeter, ganske enkelt fordi at molekylene har en begrenset måte å binde seg på. Eller vi tror i alle fall at det er et begrenset antall stoffer og måter de kan binde seg på. Hva vi måtte finne "der ute" har vi jo enda ikke full oversikt over:) Jeg foreslår egentlig å forkaste det periodiske system, ganske enkelt for at det er vranglære. Siden vi ikke har klart å påvise flere stoffer, så er det helt absurd å si at det ikke finnes flere, men dessverre så er det vitenskapsmenn som bestemmer hva som er rett og galt, mens fornuftige folk blir oversett.

 

Tenk deg bare at det finnes et uendelig forskjellige personer, som er helt lik deg, nesten lik deg, kanskje er "du" verdens hersker.. Uante muligheter hvis man plutselig klarer å reise til en annen planet. Reiser du til gal planet, så kan du jo selvsagt risikere å bli arrestert siden du er en massemorder. Folk kan bli svimmel av mindre.

Lenke til kommentar
Og det finnes mennesker som tror de kan regne ut hvor stort universet er.. :) Og de som tror de vet hvordan og hvorfor jorda ble til.. joa.. :)

7120986[/snapback]

Størrelsen på det oberserverbare universet er regnet ut er på ~ 78 milliarder lysår og har et volum på 1.9 × 1033 kubikk-lysår (hvis man tenker universet er en kule).

http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

 

Vi vet hvordan jorden ble til.

Lenke til kommentar
Hvis den stjernen eksploderer er vi vel ganske døde...?

7004744[/snapback]

Denne ligger nok millioner på millioner av lysår unna og vi ville nok ikke se noe i det hele tatt.

 

Jævlig synd om vi skulle miste universets største ting.

7005140[/snapback]

Den ligger faktisk 3000 lysår unna i henhold til wikipedia. Jeg vil tro man kan se stjernen på himmelen om den blir en supernova.

 

 

Det er fordi senterpetralkraften (gravitasjonskreftene) har trukket massen på planeten så nærme senter som mulig, og når mest mulig masse er nærmest mulig senter er planeten rund. Litt vanskelig å forklare men håper du forstår :).

7011102[/snapback]

Gravitasjonskraften trekker det sammen så det blir rundt. Sentripetalkraften gjør at midten slenges litt ut på grunn av rotasjon, dermed blir det en utbuling nær ekvator.

 

Hvis en ting er uendelig stort, så er det jo rimelig å tro at ting er uendelig lite.

Men hva er virkelig uendelig? Er hjernen vår i stand til å forstå at noe er uendelig?

7085488[/snapback]

I henhold til en teori som kalles Loop Quantum Gravity er minste volum en kubikk-plancklengde, eller 10^-99 kubikkcentimeter. Ganske utrolige eksponenter i den lille enden av skalaen også.

 

(Jeg gjør oppmerksom på at Loop Quantum Gravity er høyst usikker, det er en av flere teorier som kanskje kan gi en link mellom kvantefysikk og relativistisk fysikk.)

Lenke til kommentar
Og det finnes mennesker som tror de kan regne ut hvor stort universet er.. :) Og de som tror de vet hvordan og hvorfor jorda ble til.. joa.. :)

7120986[/snapback]

Størrelsen på det oberserverbare universet er regnet ut er på ~ 78 milliarder lysår og har et volum på 1.9 × 1033 kubikk-lysår (hvis man tenker universet er en kule).

http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

 

Vi vet hvordan jorden ble til.

7134840[/snapback]

 

Vi tror vi vet hvordan jorden ble til mener du. Vi visste at jorden var flat også:) Vitenskapen forandrer seg og utvikler seg hele tiden, derfor så vet vi aldri noe sikkert, vår viten er begrenset til hva folk i hvite frakker måtte tro at DE vet. Du vet ikke noe om hvordan jorda ble til, du tror bare det du er blitt fortalt, hva som faktisk er sannheten vet ikke du og heller ingen andre.

Lenke til kommentar
Og det finnes mennesker som tror de kan regne ut hvor stort universet er.. :) Og de som tror de vet hvordan og hvorfor jorda ble til.. joa.. :)

7120986[/snapback]

Størrelsen på det oberserverbare universet er regnet ut er på ~ 78 milliarder lysår og har et volum på 1.9 × 1033 kubikk-lysår (hvis man tenker universet er en kule).

http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

 

Vi vet hvordan jorden ble til.

7134840[/snapback]

 

Vi tror vi vet hvordan jorden ble til mener du. Vi visste at jorden var flat også:) Vitenskapen forandrer seg og utvikler seg hele tiden, derfor så vet vi aldri noe sikkert, vår viten er begrenset til hva folk i hvite frakker måtte tro at DE vet. Du vet ikke noe om hvordan jorda ble til, du tror bare det du er blitt fortalt, hva som faktisk er sannheten vet ikke du og heller ingen andre.

7139323[/snapback]

Stemmer, var kanskje litt for bestemt det jeg skrev tidligere. Man har hvertfall 3-4 hovedteorier om dannelsen av jorden.

Angående flat jord. http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

Lenke til kommentar
Stemmer, var kanskje litt for bestemt det jeg skrev tidligere. Man har hvertfall 3-4 hovedteorier om dannelsen av jorden.

Angående flat jord. http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

7141928[/snapback]

 

Ja det var det jeg også tenkte.. At det er kun teorier, mennesker vet ingenting. Og i stedet for å bruke tiden på å tenke på "hvordan det kanskje er" eller "hva kommer til å skje", kan vi ikke heller bare ta det med ro og kose oss mens vi er her da? :D

Lenke til kommentar
Stemmer, var kanskje litt for bestemt det jeg skrev tidligere. Man har hvertfall 3-4 hovedteorier om dannelsen av jorden.

Angående flat jord. http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

7141928[/snapback]

 

Ja det var det jeg også tenkte.. At det er kun teorier, mennesker vet ingenting. Og i stedet for å bruke tiden på å tenke på "hvordan det kanskje er" eller "hva kommer til å skje", kan vi ikke heller bare ta det med ro og kose oss mens vi er her da? :D

7142649[/snapback]

Kunnskap er ikke waste. Det gir også mer forståelse om hvordan verden fungerer, slik at vi slipper hjernevasking og andre fanatiker til å få sin vilje (litt overdrevet :p men du skjønner kanskje poenget). Mennesker er nyskjerrige av natur av og hvis man hadde bare tatt det med ro og la alt bare gå sin gang hadde vi ikke hatt noen teknologiske ting som f.eks. data, mobil, tv osv. Steinalderen hadde jo vært noe det.

Bare ta en sammenlikning med deg selv, du er kjempe interessert i biler, mens noen andre er interessert i verdensrommet. Det er jo ingen som tvinger astronomene å gjøre det de gjør :p

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Ja, vi er igrunn jævlig små...

 

 

_____

  :whistle:

6991329[/snapback]

Haha, morsom den med XBox kontrolleren. Ikke så langt fra sannheten ;).

 

Kan jo fundere på hvor stort universet egentlig er. Riktignok er den stjernen stor, men når vi tenker avstander så passer jo flere x antall tusen milliarder sånne stjerner mellom jorden vår og den fjerneste stjerna vi kan se, og det er sikkert enda lengre bak der igjen. Er til å bli gal av å fundere på det... :p

6995991[/snapback]

 

De skal jo bygge ett utrolig stort observatorium nå, som visstnok skal kunne se til enden av universet.

 

Finner ikke link, men leste det i Illustrert Vitenskap.

Lenke til kommentar
Jo, det er for stort til at du kan fatte det. Bare se paa sammenligningen mellom sola og VV Boble. Enorm forskjell. Se saa paa forskjellen mellom sola og jordkloden. Proev da aa se paa forskjellen mellom et menneske og hele jordkloden. Vil du ikke da si at vi er ganske saa smaa?

 

Dette blir jeg sproe av aa tenke paa.

7063775[/snapback]

 

 

Alt er relativt dere, vi er store iforhold til atomer, men vi er små iforhold til den største stjerna vi hittil vet om, men den er sikkert liten igjen iforhold til annet i verdensrommet =)

Lenke til kommentar
Er det ikke utenfor menneskets fatteevne å forstå hvor stort universet er?

7176629[/snapback]

 

Akkurat det må jeg si meg enig i, jeg trur ikke mennesket kan skjønne begrepet uendelig. Vi er på en måte avhengig av tanken på at ting har en begynnelse og en slutt. Og så lenge hodet til mennesket er besatt på den tanken, så vil vi ikke forstå hvor stort universet er. Begrepet uendelig er noe som ikke passer inn i vår kultur og tenkemåte.

 

men dette er jo bare min måte å tenke på.

 

Jeg støtter også teorien om at hvis man drar en retning veldig langt så vil du komme tilbake til jorda. det gjør at hjernen min slipper å tenke at det er en slutt på universet. Og hverdagen blir mye enklere. (den teorien kom til meg helt av seg selv i en norsk time på skolen, og etter det har jeg holdt meg til den) :p

Lenke til kommentar
Er det ikke utenfor menneskets fatteevne å forstå hvor stort universet er?

7176629[/snapback]

 

Akkurat det må jeg si meg enig i, jeg trur ikke mennesket kan skjønne begrepet uendelig. Vi er på en måte avhengig av tanken på at ting har en begynnelse og en slutt. Og så lenge hodet til mennesket er besatt på den tanken, så vil vi ikke forstå hvor stort universet er. Begrepet uendelig er noe som ikke passer inn i vår kultur og tenkemåte.

 

men dette er jo bare min måte å tenke på.

 

Jeg støtter også teorien om at hvis man drar en retning veldig langt så vil du komme tilbake til jorda. det gjør at hjernen min slipper å tenke at det er en slutt på universet. Og hverdagen blir mye enklere. (den teorien kom til meg helt av seg selv i en norsk time på skolen, og etter det har jeg holdt meg til den) :p

7176710[/snapback]

 

Søtt sagt da.. :)

 

Meeeen... det er ikke bare din måte å tenke på tror jeg. Jeg tror ikke det er ett menneske som kan fatte det. Derfor kan man ofte bli litt småsprø av å tenke på det, hehe.

 

Og teorien du støtter, er jo bare en teori. Og du sier det selv: du vil tro på det så hjernen din skal slippe å tenke på slutten på universet. Ta sjansen og tenk lenge på hvor stort universet er. Det er ganske spennende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...