Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha skummet tråden, later det til at jeg er en sucker lønnsmessig

Synes ikke 420 K var mye i året med en master nei... de fleste med vanlig elektrikerfagbrev tjener vel like mye og mer i de store byene. Tipper uansett at du om få år er på rundt 600 K :)

Lenke til kommentar

Det er på tide med en oppdatering, da blant annet lønnsforhold er endret siden i fjor.

 

Jobb: Kundeveileder, inntektssikrer og bussveileder i NSB.

Alder: 19 år.

Lønn: Grunnlønna mi er 145,95 kr i timen. Helge- og kveldstillegg er på 45% hver. Hva jeg tjener i måneden varierer veldig, da det kommer an på hvor mange helger jeg har mulighet til å jobbe, hvor mange timer, og om jeg jobber på kvelden eller dagtid. Jeg tjente til sammen 88700 kroner fra mai til desember i fjor.

Skatt: Jeg betalte 10% i fjor, uten at jeg vet om jeg får baksmell. I år har jeg tabelltrekk.

Goder: Jeg kan takke nei til oppdrag når jeg vil, og jeg tar til enhver tid toget gratis på hele Østlandet. Hvis ubeleilige arbeidstider eller -steder fører til at jeg må ta drosje til/fra jobb eller overnatte på hotell, vil arbeidsgiver dekke dette.

Utdanning: Jeg går på vg3 realfag i år.

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet tråden, later det til at jeg er en sucker lønnsmessig

Synes ikke 420 K var mye i året med en master nei... de fleste med vanlig elektrikerfagbrev tjener vel like mye og mer i de store byene. Tipper uansett at du om få år er på rundt 600 K :)

 

Jeg har 400k (med en 5-årig master), og det er etter tre år ... på tide å forlate forskningen, antar jeg.

Lenke til kommentar

Jo. Som nyutdannet bør man bytte jobb jevnlig. Det er slik man går opp i lønn.

 

Sannhet med modifikasjoner.. dersom du bytter jobb som andre skifter underbukser vil du til slutt bli svartelistet hos nye/gamle arbeidsgivere. Det er svært få i min bransje som ansetter døgnfluer da det tar år å bli domeneekspert.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke snakk om å være 0,5 til 1 år. 2,5 til 3 år er fornuftig.

 

Tja, som ingeniør ville jeg aldri ha ansatt noen med en holdning om at det er "fornuftig" med så kort horisont.

Når ble 3 år kort horisont? Jobber selv med økonomi. Der lønner det seg i hvert fall å bytte regelmessig, enten internt eller eksternt.
Lenke til kommentar

Nå er det ikke snakk om å være 0,5 til 1 år. 2,5 til 3 år er fornuftig.

 

Tja, som ingeniør ville jeg aldri ha ansatt noen med en holdning om at det er "fornuftig" med så kort horisont.

Når ble 3 år kort horisont? Jobber selv med økonomi. Der lønner det seg i hvert fall å bytte regelmessig, enten internt eller eksternt.

 

Jeg har ikke noe problem med å se at bytte av jobb er lurt for sin egen lønn på kort sikt. Er ikke uenig der. Jeg synes bare det at 3 år er litt for kort horisont for at det skal være normalen i avanserte yrker. Jeg synes 5 år (pluss/minus) kan være et bedre tall enn 2-3 år. Det er dyrt for en bedrift å lære opp folk, så å bytte jobb like etter at man har blitt effektiv i jobben synes jeg er litt egoistisk som "fornuftig plan". Men selvfølgelig, får man ikke betalt som fortjent, så må man bytte jobb, er man god i jobben sin, skal man ha betalt deretter.

 

Her er det jo forskjeller fra yrke til yrke. Lærer man seg jobben på et par måneder så blir horisonten kortere, og jobben sikkert kjedeligere også.

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet tråden, later det til at jeg er en sucker lønnsmessig

Synes ikke 420 K var mye i året med en master nei... de fleste med vanlig elektrikerfagbrev tjener vel like mye og mer i de store byene. Tipper uansett at du om få år er på rundt 600 K :)

 

Jeg har 400k (med en 5-årig master), og det er etter tre år ... på tide å forlate forskningen, antar jeg.

Høres lite ut ja... jeg er markedsøkonom men jobber som ufaglært nå og tjener lett 500k :)

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet tråden, later det til at jeg er en sucker lønnsmessig

Synes ikke 420 K var mye i året med en master nei... de fleste med vanlig elektrikerfagbrev tjener vel like mye og mer i de store byene. Tipper uansett at du om få år er på rundt 600 K :)

 

Jeg har 400k (med en 5-årig master), og det er etter tre år ... på tide å forlate forskningen, antar jeg.

Høres lite ut ja... jeg er markedsøkonom men jobber som ufaglært nå og tjener lett 500k :)

 

du har altså ett år fra BI på veggen :p

Lenke til kommentar

Etter å ha skummet tråden, later det til at jeg er en sucker lønnsmessig

Synes ikke 420 K var mye i året med en master nei... de fleste med vanlig elektrikerfagbrev tjener vel like mye og mer i de store byene. Tipper uansett at du om få år er på rundt 600 K :)

 

Jeg har 400k (med en 5-årig master), og det er etter tre år ... på tide å forlate forskningen, antar jeg.

Høres lite ut ja... jeg er markedsøkonom men jobber som ufaglært nå og tjener lett 500k :)

 

du har altså ett år fra BI på veggen :p

Nei.. 2 år på Næringsakademiet pluss videregående og div. kurs. Bor for tiden i en liten kommune i Nordnorge og har derfor ingen mulighet til å bruke utdannelsen min :nei: men men.. tjener penger likevel :)

Lenke til kommentar

En ting som later til å bli glemt i oppramsingene til brukerne, er hvilke goder de har gjennom arbeidsgiver.

Goder som

 

* Uførepensjon

* OTP over 2% eller ytelsespensjon (alt fra 6-8 til 8-12%)

* Gruppeliv på x-antall G

* Firmabil

* Gunstige lån/forsikringer

* Fastlønn vs provisjonsbaserte lønninger etc.

 

Faktorer som tilsammen lett kan utgjøre et tillegg på 15-25% regnet på brutto lønn.

 

En med 500K i en jobb hvor man har flere av disse godene, tjener i realiteten i veid verdi 575K - 625K.

Lenke til kommentar

Hvor gammel du er: 22 år

 

Hva du tjener du i månedslønn: > 60k (brutto)

 

Hvor mye betaler du i skatt? 40%

 

Utdanning: Proesess operatør

(2år kjemi-prosessfag, 2år lærling)

 

statoil?

Neppe. Da har han enten tatt i, eller tatt med at han som regel har masse ekstra.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Spania var mye i aviser den siste tiden, derfor tokk eg den. Men det er same for alle andre landt. Hellas, USA og til å med Norge. Yngre - vanskeligere å få seg jobb (mangel på erfaring).

Er du ferdig utdanna? For eg lov til å spørre evt. kva du utdanner deg til?

Se på jobber til og med på nav.no ang din bransje. Du vil nokk finne ut, at dei fleste spør etter erfaring.

Ein av få unntak (som bekrefter regelen), er IT-jobber, der dei ser etter talent, men kommer også litt ann på kva er det du gjer.

 

Anyhow, det er veldig off-topic. Poenget var, at det går ikkje ann å sei "om du ikkje trener squats eller deads, så vil du aldri bli stor og sterk". Det er så BS som det går ann å få.

Selv om det er fantastiske øvelser, utan tvil, så går det veldig fint å ta dei ut, spesielt om dei plager ein og erstatte dei med andre øvelser, som kan gjere jobben like bra, om ikkje bedre (kommer ann på målet).

 

PS: med alt den snakk om deads, gjorde at eg savna den litt faktisk, så no skal ta den tilbake te programmet:)

Hellas og USA er jo ikke bedre eksempler. Haha.

Det kommer rett og slett an på hva en utdanner seg i. Ingeniører ved NTNU får gjerne jobb før de er ferdig med mastergraden sin. De har ingen erfaring.

Jeg blir ferdig med en bachelorgrad i matematikk til sommeren. Går så videre på master. Mitt eksempel er dog noe unormalt, ettersom det har blitt vanskelig å få seg jobb med kun matematiske fag. Ikke at en går arbeidsløs etter en mastergrad i matematikk; En blir bare kanskje nødt til å jobbe med noe annet enn sitt spesialiserte område.

 

Det er jeg enig i. Jeg ser jeg tok det med i forrige innlegg, men jeg glemte å kommentere at jeg var enig. Og det kommer veldig an på målet. Dersom en er styrkeløfter eller vektløfter er å ikke ta knebøy eller mark(drag) utenkelig. En kan selvfølgelig bytte de ut, men for å få samme effekten som de må en gjerne legge til 2-3 øvelser i stedet. Sånn sett er de optimale. Jeg spekulerer også i at dersom en gjør dem begge vil en bli større/sterkere enn noen som ikke gjør dem.

Ingenøra er vel heller litt spesielt yrke, der Norge har ekstremt mangel på ingenøra. Bedrifter tar inn alt som dei får. Dei kan ikkje velge rett og slett.

 

Eg kan komme med eksempel frå fly-bransje. Når det er "gode tider" for piloter, så tar selskapa folk inn før dei er ferdig på skulen, betaler selv for mange ulike kurs, type-rating osv osv (verdi ca 30.000$).

 

Når det er dårligare tider, så vil dei ha folk, til first-officer (altså det lavaste!) med 3000-5000 på type ein skal flyge. Dvs ca 5-10år erfaring med å fly på B737 eller noe slikt.

Unntak, er selskaper som Ryanair, der du får så i så ingen lønn, men dei fortsatt krever at du tar alle kurs selv, betaler selv for alt osv osv.

Og dei bedre selskap, som tilbyr best betingelse, krever mest erfaring.

 

Det er vel litt same med ditt sitt yrke og? Om du skal ha jobb som du er EGENTLEG utdanna til, må du først skaffe deg litt erfaring ved å jobbe med noe litt anna, mindre krevande?

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...