Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: SuperElektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 70k i måneden. Synes jeg tjener alt for lite, burde hatt mye mer!

Utdanning: VGS

 

Hvordan får du det til?

Det var ironi. Det var bare en illustrasjon på hva mange her inne skriver. Hvor mye penger man ender opp med i en måned etter alle vanvittige tillegg, lange overtider og bijobb og bijobb nr 2 er jo helt irrelevant. Ikke interessant. Fritid = penger. Det er det man tjener i timen som er interessant.

 

Hva du jobber som: Økonomirådgiver.

Hvor gammel du er: 23 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: Grunnlønn: 306 kr i timen. + mobil/internett og lunsjordning, feriepenger og pensjon. Vanlig kontorrottejobb 7 timer om dagen, fem ganger i uka. Ingen overtid.

Utdanning: Master fra Norges Handelshøyskole.

Endret av bonaquasilver
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På grunn av alderen din regner jeg med at du nylig er ferdig med utdannelsen?

 

Hvor mye ender du opp med i måneden og i året? Får du tillegg? Hva slags selskap jobber du i? Et lokalt eller internasjonalt? Hvor lett/vanskelig var det å få jobb?

 

Jeg spør fordi jeg selv planlegger å studere på NHH til høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Kokk.

Hvor gammel du er: 17 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: 101kr ihh til tariff. I travle perioder kan jeg hale inn hele 15,000kr i lønn. Tips kommer selfølgelig i tilegg, og varierer fra 50-700kr dagen.

Utdanning: Noen knappe måneder til jeg er ferdig med vg2 Kokk og Servitør.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: SuperElektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 70k i måneden. Synes jeg tjener alt for lite, burde hatt mye mer!

Utdanning: VGS

 

Hvordan får du det til?

Det var ironi. Det var bare en illustrasjon på hva mange her inne skriver. Hvor mye penger man ender opp med i en måned etter alle vanvittige tillegg, lange overtider og bijobb og bijobb nr 2 er jo helt irrelevant. Ikke interessant. Fritid = penger. Det er det man tjener i timen som er interessant.

 

Hva du jobber som: Økonomirådgiver.

Hvor gammel du er: 23 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: Grunnlønn: 306 kr i timen. + mobil/internett og lunsjordning, feriepenger og pensjon. Vanlig kontorrottejobb 7 timer om dagen, fem ganger i uka. Ingen overtid.

Utdanning: Master fra Norges Handelshøyskole.

 

 

Fint dette. Hvilket selskap 575k i året for en nyutdannet?

Jeg kommer bare på to mulige (dersom oljebransjen utelukkes - Conoco og BP har latterlig gode startordninger) og om du har fått jobb der som 23 åring blir jeg kjempeimponert. Spørs om ikke disse to selskapene opererer med en annen stillingstittel enn økonomirådgiver though. Sier ikke at det er umulig.

Endret av micjj
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: SuperElektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 70k i måneden. Synes jeg tjener alt for lite, burde hatt mye mer!

Utdanning: VGS

 

Hvordan får du det til?

Det var ironi. Det var bare en illustrasjon på hva mange her inne skriver. Hvor mye penger man ender opp med i en måned etter alle vanvittige tillegg, lange overtider og bijobb og bijobb nr 2 er jo helt irrelevant. Ikke interessant. Fritid = penger. Det er det man tjener i timen som er interessant.

 

Hva du jobber som: Økonomirådgiver.

Hvor gammel du er: 23 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: Grunnlønn: 306 kr i timen. + mobil/internett og lunsjordning, feriepenger og pensjon. Vanlig kontorrottejobb 7 timer om dagen, fem ganger i uka. Ingen overtid.

Utdanning: Master fra Norges Handelshøyskole.

 

 

Fint dette. Hvilket selskap 575k i året for en nyutdannet?

Jeg kommer bare på to mulige (dersom oljebransjen utelukkes - Conoco og BP har latterlig gode startordninger) og om du har fått jobb der som 23 åring blir jeg kjempeimponert. Spørs om ikke disse to selskapene opererer med en annen stillingstittel enn økonomirådgiver though. Sier ikke at det er umulig.

Kan dessverre ikke gå i detaljer, men det er et selskap i utlandet.

Det er ikke slik at det bestandig er de mest kjente selskapene blant studentene som gir høyest lønn. De fire store er jo et klassisk eksempel på det. De tilbyr en middels lønn (ca. 400k), og hvis en student takker nei - så plukker de bare ut en annen en fra bunken med hundrevis av søknader. De sier at lønn ikke er det viktigste, og det er jeg helt enig i.

Situasjonen for litt mindre kjente selskaper blant studentene er litt anderledes. Når selskapet mitt hadde fått meg ut av Norge på et intervju, så kom de ikke med et tilbud som var på grensen. Det høres jo kanskje ikke så rart ut.

 

Dessuten er en lønn på 500k (ser bort i fra feriepenger her) ikke så ekstremt uvanlig for en NHH-student, så det er overhode ikke umulig, hvert fall ikke i utlandet. Det er alltid et par studenter fra kullet som er litt heldig. Man må bare være litt kreativ når man søker jobb. Det finnes flere selskaper her i Verden, som ikke er på bedriftspresentasjon på NHH, og som ikke alle studentene søker på. Kanskje det kan være litt smart å se seg litt rundt.

 

Økonomirådgiver er ikke min tittel. Men det er det ordet som beskriver på en best mulig måte hva jeg jobber som, her inne på dette forumet.

Endret av bonaquasilver
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: SuperElektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 70k i måneden. Synes jeg tjener alt for lite, burde hatt mye mer!

Utdanning: VGS

 

Hvordan får du det til?

Det var ironi. Det var bare en illustrasjon på hva mange her inne skriver. Hvor mye penger man ender opp med i en måned etter alle vanvittige tillegg, lange overtider og bijobb og bijobb nr 2 er jo helt irrelevant. Ikke interessant. Fritid = penger. Det er det man tjener i timen som er interessant.

 

Hva du jobber som: Økonomirådgiver.

Hvor gammel du er: 23 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: Grunnlønn: 306 kr i timen. + mobil/internett og lunsjordning, feriepenger og pensjon. Vanlig kontorrottejobb 7 timer om dagen, fem ganger i uka. Ingen overtid.

Utdanning: Master fra Norges Handelshøyskole.

 

 

Fint dette. Hvilket selskap 575k i året for en nyutdannet?

Jeg kommer bare på to mulige (dersom oljebransjen utelukkes - Conoco og BP har latterlig gode startordninger) og om du har fått jobb der som 23 åring blir jeg kjempeimponert. Spørs om ikke disse to selskapene opererer med en annen stillingstittel enn økonomirådgiver though. Sier ikke at det er umulig.

Kan dessverre ikke gå i detaljer, men det er et selskap i utlandet.

Det er ikke slik at det bestandig er de mest kjente selskapene blant studentene som gir høyest lønn. De fire store er jo et klassisk eksempel på det. De tilbyr en middels lønn (ca. 400k), og hvis en student takker nei - så plukker de bare ut en annen en fra bunken med hundrevis av søknader. De sier at lønn ikke er det viktigste, og det er jeg helt enig i.

Situasjonen for litt mindre kjente selskaper blant studentene er litt anderledes. Når selskapet mitt hadde fått meg ut av Norge på et intervju, så kom de ikke med et tilbud som var på grensen. Det høres jo kanskje ikke så rart ut.

 

Dessuten er en lønn på 500k (ser bort i fra feriepenger her) ikke så ekstremt uvanlig for en NHH-student, så det er overhode ikke umulig, hvert fall ikke i utlandet. Det er alltid et par studenter fra kullet som er litt heldig. Man må bare være litt kreativ når man søker jobb. Det finnes flere selskaper her i Verden, som ikke er på bedriftspresentasjon på NHH, og som ikke alle studentene søker på. Kanskje det kan være litt smart å se seg litt rundt.

 

Økonomirådgiver er ikke min tittel. Men det er det ordet som beskriver på en best mulig måte hva jeg jobber som, her inne på dette forumet.

 

Renommé, altså.

Lenke til kommentar

På grunn av alderen din regner jeg med at du nylig er ferdig med utdannelsen?

 

Hvor mye ender du opp med i måneden og i året? Får du tillegg? Hva slags selskap jobber du i? Et lokalt eller internasjonalt? Hvor lett/vanskelig var det å få jobb?

 

Jeg spør fordi jeg selv planlegger å studere på NHH til høsten.

Hei du, her var det så mange spørsmål at jeg nesten ikke gidder å svare...

- Jeg er ferdig med mastern i vår, men begynte å jobbe i februar. Jeg er 23, men blir 24 om noen måneder.

- Det er litt vanskelig å beregne nøyaktig hva jeg ender opp med i norske kroner og etter norske forhold. Men det er ca. 500K, så det er en god lønn. Jeg får tillegg hvis jeg får prosjekter som gjør at jeg må jobbe overtid. Ellers er det goder som mobil, internett og lunsj.

- Les denne artikkelen. Men legg merke til at det er inkludert alt av overtid og goder osv. http://www.dn.no/talent/article2328697.ece Gjennomsnittsgrunnlønna ligger rundt 400K.

- Kan ikke si hvilket selskap, men jeg jobber i et internasjonalt selskap i utlandet.

- Tidligere i studiene så tenkte jeg at det skulle bli lett å få jobb. Men når det kom til stykket så var det vanskeligere enn jeg hadde trudd.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare si hvor du jobber? hva tittelen din er, og hva du driver med? Det kan da umulig være hemmelig? :tease:

Da kan jo du bare legge ut facebookprofilen din her og... det hadde jo vært akkurat det samme :)

Med andre ord... det er ikke Statoil ASA jeg jobber i. Hvis det hadde vært det, så hadde jeg sikkert ikke vært redd for å si det:) ,

Endret av bonaquasilver
Lenke til kommentar

Alder: 31

Utdanning: Bachelor i datateknikk. Gått ut i 2004(ingeniør)

Tjener: 590k i året, pluss bonus og overtid. Flexi tid. Veldig gode forsikring og pensjonsordninger.

Tittel: Lead Engineer (byttet akkurat fra Project Engineer).

 

Jobber ikke med IT lenger men i et større Olje Firma på land med gode utsikter og spennende arbeid.

 

Det blir noen få korte reiser i året.

 

Greit fornøyd med det.

Interessang jobb, nære hjemme og lite reiser.

Som en skriver litt tidligere her, en kommer til et punkt hvor pengene ikke er det viktigste lenger.

Endret av slimer
Lenke til kommentar

Angående NHH diskusjonen over her.

 

Først, selv om jeg poster under mitt brukernavn, så ønsker jeg å være fullstendig anonym. Dette gjør jeg av hensyn til at jeg ikke ønsker å legge frem om mitt privatliv. Jeg ønsker ikke bekrefte, eller avkrefte, om jeg kjenner NHH-studenten som har kommentert over her.

 

Som nyutdannet er det fult mulig å runde 600 000 i årslønn. Snittet for NHH '11, inkludert alle utbetalinger, er på over 500 000. Likevel - er det høy utbetaling så tidlig som mulig du ønsker, så søk flygeleder. Du starter høyt, men avanserer marginalt. Siviløkonomer starter over landsgjennomsnittet, og er rangert til tredje høyeste utdannelse hva gjelder lønnsutbetalinger - kun overgått av lege og forsker innen helsefag.

 

Det er flere selskaper enn kun petroleumsrelaterte virksomheter som kan varte opp med cash. Management consulting i for eksempel McKinsey, BCG og Bain har fete lønnsutbetalinger - så vel som corporate finance, asset management og markets. Felles for dem alle er at nåløyet er trangt, trangt, trangt! Generelt er det også høyere grunnlønn i linjeorganisasjoner, da tjenesteyting - som revisjon, consulting, corporate finance og asset management, baserer seg fult ut på din progresjon, og opprykk internt skjer generelt hurtigere i sistnevnte virksomheter enn i linjeorganisasjoner.

 

Jeg er selv NHH og fikk tilbud om fast jobb i begynnelsen av september året får jeg ble uteksaminert (igjen, jeg opplyser ikke om år). Jeg begynte for en av de fire store - som er E&Y, PwC, KPMG og Deloitte (tilfeldig rekkefølge). De benevnes de fire store da de er de fire største revisjonshusene i verden. Alle fire bedriver også consulting, i hovedsak operations. Grunnlønn varierer typisk med 10 000 og 20 000 mellom revisjon og consulting innad i husene (favør consulting), men felles for de alle fire er at de priser nyutdannede til approx. Econa sitt gjennomsnitt for nyutdannede. Som et tillegg - dere har kanskje sett artiklene fra E24 eller DN angående snittlønn over 500 000 for siviløkonomer: dette er alle utbetalinger. Smak på ordet overtid. Mer cash, mindre fritid. Ditt valg.

 

Uansett, hvorfor priser de fire store nyutdannede til snittet? Årsaken er at de ikke ønsker kandidater som er ute etter lønn, men ei heller ønsker at kandidater skal velge dem vekk på grunn av lønn. Bransjen er kjennetegnet av mye overtid, slik at estimert årslønn normalt er mellom 450 000 til 500 000 for nyutdannede - alt etter hvor mye avspasering du tar ut av akkumulert overtid. Slik som NHH-studenten ovenfor kommenterte, så har du en vanskelig posisjon i forhold til å forhandle om lønn som nyutdannet i en av de fire store, da alle fire er svært attraktive virksomheter, både for studenter så vel som senere rekrutteringsplattform for andre selskaper. Det er en kjensgjerning i bransjen at klienter snapper opp revisorer/konsulenter de har hatt gode erfaringer med. Likeså er de fleste virksomheter klar over hvor mye som investeres i nyutdannede i de fire store, slik at denne første jobben blir en attraktiv post på CVen. I tillegg kan selvsagt avansere internt.

 

Nesten samtlige av mine medstudenter hadde fått fast jobb pr vinter året før uteksaminering, grunnet de fleste virksomheter rekrutterer aggressivt høsten året før kandidaten uteksamineres. I all hovedsak er det de fire store, konsulenthus, og bank og finans som står for dette, da de vil tilrive seg de beste kandidatene så tidlig som mulig.

 

De fleste av mine medstudenter prioriterte ei heller lønn ved første jobbtilbud, da det er langt viktigere å få en attraktiv virksomhet på CVen enn å betale ned studielånet så fort som mulig. Alt i alt er NHH-studenter, så vel som indøk-kandidater (som vi konkurrerer sterkt med) blant Norges mest attraktive, og er du over middels smart på skolebenken samt viser god EQ er du sikret jobb lenge før du leverer inn masteroppgaven.

 

:)

Endret av MrBrightside
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for informasjonen.

 

Det er altså sånn at karakterene man oppnår har en del å si for jobben man får? Hva er EQ?

 

Jeg føler ikke at jeg må ha den høyeste lønnen i begynnelsen. Jeg kan fint slå meg til ro med "bare" 400 edvarder i året i begynnerlønn. Jeg kommer til å satse på å jobbe hardt og avansere etter hvert.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen.

 

Det er altså sånn at karakterene man oppnår har en del å si for jobben man får? Hva er EQ?

 

Karakterene har svært mye å si - og ikke gå i fellen og tro at studentverv er alt. Studentverv teller "nesten bare" positivt om du har hatt lederverv, eller verv du har hatt ansvar for økonomi, markedsføring etc - med andre ord relevante verv. Som en hovedregel, tar du på deg verv - uansett hva det måtte være - ikke la det gå ut over karakterene dine.

 

De attraktive virksomhetene får flust med søknader, og det er rett på sin plass at de kan velge ut kandidater til intervju nesten utelukkende basert på karakterer. Som en regel bør du være rundt B for de fire store, og de bedriftene og bransjene jeg har nevnt i mitt forrige innlegg. Karakterer, og tunge verv, ER inngangsporten til intervjuet. Etter intervjuet teller EQ, samt at du takler eventuelle case - som er oppgaver for å teste dine analytiske evner på sparket - på intervjuet. EQ er emosjonell intelligens, som er et fancy ord for people skills. Skal du jobbe innen tjenesteyting er du i kontakt med klienter 24/7.

Endret av MrBrightside
Lenke til kommentar

Jeg begynte for en av de fire store - som er E&Y, PwC, KPMG og Deloitte (tilfeldig rekkefølge). De benevnes de fire store da de er de fire største revisjonshusene i verden.

 

Når man først kommer inn, hvor stor er da sjansen for å etterhvert bli partner i en av disse? Hvor mange konkurrerer om hver plass?

Lenke til kommentar

Det avhenger til syvende og sist om hvor dyktig du er. Derimot, dyktighet er ikke alt. Generelt kan du gå en av to veier for å bli parter. (1) Enten har virksomheten et behov for ekspansjon, der du (som regel) eller bedriften bringer inn nye klienter slik at det blir behov for å opprette en ny partner, eller (2) du overtar stolen fra en annen parter hvor virksomheten fortsetter med status quo. Summa summarum, det er ikke enkelt å bli partner, og et snittanslag på 10-12 år (som nyutdannet) er et rimelig godt estimat.

Endret av MrBrightside
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: 2 Maskinist på PSV skip.

 

Hvor gammel du er: 27

 

Hva du tjener du: 585 000,- fastlønn. Er på jobb 6 mnd i året.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabelltrekk

 

Jeg jobber også som operatør for et serviceselskap som leverer tjenester til oljeplattformer. Her jobber jeg sporadisk ved behov når jeg er hjemme på fri fra båt, denne ekstrainntekten kommer selvsagt på toppen av fastlønn å varierer etter arbeidsmengden.

Endret av Cm8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...