Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Nei, det er det ikke. Du kommer mye lenger med en ordentlig ingeniørutdanning enn uten :-)

Men da er det jo fint at noen av fagskolene begynner å tittulere sine utdannede med Fagskole Ingeniør

regner med du tenker på bachelor i ingeniørfag?

forøvrig kan jeg bekrefte det Funtazz sier.

Edit: jobber forøvrig i NOV. Og er jo gjerne slik at mange stillinger krever teoretisk utdanning på høyere nivå. Samme gjelder Aker og andre lignende selskaper. Uavhengig av hva tittelen heter.

Fikk jobb i NOV på dagen når jeg var på intervju der, som design engineer, i konkurranse med både siv. ingeniører og høyskoleingeniører. Takket dog nei, grunnet et mer fristende tilbud en annen plass. Hyggelig å se at teknisk fagskole er en utdanning som også settes pris på.

Endret av Funtazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Truckfører plukk

Hvor gammel du er: 24 år.

Hva tjener du i timen/månedslønn: 165,- timen + 40,- timen/kveld

Utdanning: Studie pågår.

 

Da har lønnen steget på grunn av forhandlinger. Og fire måneder til så har jeg jobbet der i ett år og

da skal vel lønnen stige gjennom ansinitet. ;)

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Deltidsselger

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 130,- grunnlønn + provisjon og bonus. De 2 siste årene har jeg regnet ut at timeslønnen har vært i snitt 183.7,- før/uten feriepenger.

 

Utdanning: Ingenting relevant, er midt i et bach. studie.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Heltidsselger

Hvor gammel du er: 20

Hva du tjener du i timen/månedslønn: I snitt ligger jeg på drøyt 40 000 i måneden. 15 000/mnd i fastlønn, og resten provisjon og bonuser

Utdanning: Foreløbig kun Vgs studiespess. Sliter veldig med å finne en passende utdannelse, der jeg får ivaretatt behov for trivsel og engasjement, samtidig som det eksisterer jobbmuligheter etter endte studier.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Automatiker

Hvor gammel du er: 27år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 190 - 380kr timen - 580k årslønn

Hvor mye betaler du i skatt? Tabell-trekk

Utdanning: Automasjon vk2

 

Fastlønnen suger men 340ish overtidstimer + vaktordning hjelper på.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: IKT Teknikar kommunalt.

 

 

Hvor gammel du er: 22år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn:

 

Årslønn på 280'000

 

 

Hvor mye betaler du i skatt? usikker..

 

Utdanning: VGS 3 år svakstraum, servicelektronikk og lærling m fagbrev.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Rigger @ Transocean

Hvor gammel du er: 26

Hva tjener du i timen/månedslønn: 37000 brutto i måneden uten tilleggene

Utdanning: mekatronikk ingeniør, teknisk fagskole. jobbe en stund på "gulvet", deretter videre på petroleums ingeniør.

Lenke til kommentar
Hva du jobber som: 1 Maskinist Hvor gammel du er: 24 Hva du tjener du i timen: Ukjent! Tjener ca 490.000kr (jobber 6 mnd i året) Hvor mye betaler du i skatt? 45%
Hvor jobber du?

 

Er jo helt normalt at sjøfolk jobber / har fri 50/50. 45% i skatt var jo litt mye, men du har vel sjømannsfradrag på 80-90k også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883
Hva du jobber som: 1 Maskinist Hvor gammel du er: 24 Hva du tjener du i timen: Ukjent! Tjener ca 490.000kr (jobber 6 mnd i året) Hvor mye betaler du i skatt? 45%
Hvor jobber du?

 

Er jo helt normalt at sjøfolk jobber / har fri 50/50. 45% i skatt var jo litt mye, men du har vel sjømannsfradrag på 80-90k også.

 

Sjømannsfradraget er på 80k, og utløses ved å jobbe 130 dager ombord i løpet av inntektsåret. Med vanlig 4/4 turnus som vi har på båtene i Nordsjøen jobber vi 182 dager i året.

 

Synes dog 45% skatt høres litt mye ut, og 490k i året høres litt lite ut for en 1. maskinist.

Lenke til kommentar

Om man skulle hatt fast skatt

-snip.

 

 

Viss man sitter igjen med en dårlig lønn har en gjort noe galt, ansvar for egne valg i livet, du velger din egen suksess.

 

Men 36% av lønnen din er fortsatt 36% av inntekten, kor mye en sitter igjen is up to you.

 

Du skyter over poenget igjen, men stå på! Fortsetter du som de andre diskusjonene dine her på forumet får du nok siste ordet her og skal du se.

 

hva er poenget da? 36 % er den samme relative størrelsen om det er av 10 kr eller 10 mill...

er nettop det som er så fint med prosenter.

 

mener du at de som tjener mindre skal betale mindre andel av sinn inntekt i skatt til stat og kommune? det er i så fall en helt annen diskusjon.

 

I Norge så betaler vi også etter inntekt. Jo høyere lønn desto mer skatt betaler du, i prosent.. Tjener du bra med penger blir du jo flådd i dette landet.

 

 

Spørsmålet er vel hva ville skatten ha blitt om man skulle satt en flat skatt. Jeg tror at dette kun ville gagnet de som allerede har bra med penger med mindre man skulle skatte 25%. Så lavt vet vi at det ikke hadde blitt. Jeg flyttet tilbake til Norge igjen etter 5 år i utlandet og sa at jeg kom til å tjene 225.000kr på de resterende månedene. Da fikk jeg en skatteprosent på 27%. Jeg tjente ganske nøyaktig 225.000 og nå venter jeg på å få 20.000 igjen på skatten. For 2012 satt jeg 360.000 som inntekt og fikk 31% i skatt. Nå jobber jeg for et vikarbyrå og skal snart bytte jobb og vet lite om hvor mye jeg faktisk kommer til å tjene. 36% skatt for alle ville gjort at alle som har mindre enn 400.000 i året ville fått mindre utbetalt. Så med flat skatt så måtte den blitt satt så lavt at det er helt urealistisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva du jobber som: Vekter

Hvor gammel du er: 18år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 205kr timen

Hvor mye betaler du i skatt? 35%

Utdanning: Ferdig med videregående.

 

205kr som ny i vekteryrket?

Ja, jeg tror på nissen også.

 

Med natt -og helgetillegg samtidig har jeg 242 kr i timen som vekter etter lønnsøkningen på 3,50 kr fra 1. april i år. Uten helgetillegget ligger jeg rundt 200 kr timen ettersom jeg bare jobber natt.

 

I Oslo vet jeg at flere utesteder som vekter/ordensvakt betaler rundt 200 kr uten tillegg, så det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...