Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Det er vel litt same med ditt sitt yrke og? Om du skal ha jobb som du er EGENTLEG utdanna til, må du først skaffe deg litt erfaring ved å jobbe med noe litt anna, mindre krevande?

 

Skyter inn at ingenør er ikke en vernet tittel som f.eks doktorgrader o.l. Ergo kan stortsett alle inntre en rolle som ingenør så fremst du kan vise til erfaring og kunnskapen som trengs for stillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt same med ditt sitt yrke og? Om du skal ha jobb som du er EGENTLEG utdanna til, må du først skaffe deg litt erfaring ved å jobbe med noe litt anna, mindre krevande?

 

Skyter inn at ingenør er ikke en vernet tittel som f.eks doktorgrader o.l. Ergo kan stortsett alle inntre en rolle som ingenør så fremst du kan vise til erfaring og kunnskapen som trengs for stillingen.

 

Alle kan få en jobbtittel som inneholder ingeniør, men ikke alle har en B.Sc eller M.Sc til å "forsvare" tittelen. I mange selskaper er nettopp det papiret nøkkelen til videre karriereutvikling.

Lenke til kommentar

Det er vel litt same med ditt sitt yrke og? Om du skal ha jobb som du er EGENTLEG utdanna til, må du først skaffe deg litt erfaring ved å jobbe med noe litt anna, mindre krevande?

 

Skyter inn at ingenør er ikke en vernet tittel som f.eks doktorgrader o.l. Ergo kan stortsett alle inntre en rolle som ingenør så fremst du kan vise til erfaring og kunnskapen som trengs for stillingen.

 

Alle kan få en jobbtittel som inneholder ingeniør, men ikke alle har en B.Sc eller M.Sc til å "forsvare" tittelen. I mange selskaper er nettopp det papiret nøkkelen til videre karriereutvikling.

 

Sivilingeniørtittelen er så vidt meg bekjent beskyttet, i.e., om vedkommende sier han/hun er sivilingeniør vil det bety at han/hun har en Master of Science-grad.

Endret av micjj
Lenke til kommentar

Ingeniør er ikke beskyttet (uheldigvis) men høgskoleingeniør er beskyttet og betyr implisitt at man har en typisk ingeniørutdannelse (f.eks. b.sc). Sivilingeniør er også beskyttet. Er mye rusk som tar teknisk fagskole og som prakker på seg å være ingeniør selv om de er milevis borte fra kompetansenivået (selv om det selvfølgelig finnes noen som har mye kunnskap med teknisk fagskole som bakgrunn). Problemet er heller at bedrifter har masse "småjobber" som man sånn halvveis trenger en teknisk spesialist på, men som man ikke har behov for så stor dybdekompetanse for, og da er man ikke så selektiv på hva man plukker opp fra bakken. I mer seriøse bedrifter/stillinger har man krav om kompetansebevis for å få jobb som "ekte" ingeniør og det er her man ønsker å havne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mye rusk som tar teknisk fagskole og som prakker på seg å være ingeniør selv om de er milevis borte fra kompetansenivået (selv om det selvfølgelig finnes noen som har mye kunnskap med teknisk fagskole som bakgrunn).

Med all respekt så er det altfor mange ingeniører som ikke har teknisk innsikt overhodet. De har gått rett fra allmennfaglig videregående skole, tatt 3 års bachelor men aldri rørt en skrutrekker før de begynner i arbeid.

 

Dette er et stort problem da mange av disse ingeniørene havner i stillinger som innebærer at de skal prosjektere store anlegg - anlegg de ikke har vært i nærheten av å ha vært borti før.

 

Jeg har selv sett makkverk av tegninger som nyutdanna ingeniører har laget, som sikkert virker greie når man sitter på kontoret og forestiller seg hvordan anlegget ser ut, men som enten innebærer dårlige tekniske løsninger eller som ikke engang lar seg gjennomføre i praksis.

 

Jeg går teknisk fagskole selv, og vet godt at ingeniørene ligger foran meg teoretisk, men det betyr så lite når man begynner i arbeid og faktisk skal begynne å bruke det man har lært. Du har misforstått hvis du tror at du sitter og finregner på den samme måten som du gjorde på skolebenken. Man må håndtere å jobbe i et tempo som innebærer at man må velge løsninger på bakgrunn av erfaring og grove overslag. En nyutdanna ingeniør med allmennfaglig bakgrunn har ikke disse ferdighetene.

 

Jeg er ferdig på fagskolen til sommeren, og er blant annet invitert på to jobbintervjuer der de i utgangspunktet har krevd M.Sc/B.Sc, men har tatt i mot søknaden min fordi jeg har teknisk bakgrunn utover tiden på skolebenken. Dette er i store internasjonale selskaper, bare så det er sagt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

*snip*

 

Ingeniørtittelen på mitt studie innebærer at vi har allmen fag som både har og ikke har relevanse til vårt felt, men også til generelt ingeniørtittelen(vanskeligere matte, fysikk, kjemi osv).

 

Mye av dette er på en måte ubrukelig, og i teorien trenger ikke vi i overhodet være bedre i praksis enn en som ikke har ingeniørtittelen.

 

Tittelen er derfor tilsier bare at personen har vært i gjennom et lite ekstra helvete i studiet, men trenger ikke å ha noe i si i praksis når man kommer i jobben.

 

Dog høres det bedre ut å bære tittelen ingeniør :)

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Du kommer mye lenger med en ordentlig ingeniørutdanning enn uten :-)

Men da er det jo fint at noen av fagskolene begynner å tittulere sine utdannede med Fagskole Ingeniør

regner med du tenker på bachelor i ingeniørfag?

forøvrig kan jeg bekrefte det Funtazz sier.

 

*tillegg*

Bemerker meg her at mange har et nasjonalt begrenset syn på hva en ingeniør er, hvis man ser på bedrifter som NatOil og Aker så er Ingeniør en tittel og intet mer.

hvis man ser til andre land, helst da USA mener jeg det er, så ser man at engineer ikke sier så mye om utdanningen, derimot en Bachelor in Engineering eller er Master of Science ja da snakker man om noe annet.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Du kommer mye lenger med en ordentlig ingeniørutdanning enn uten :-)

Men da er det jo fint at noen av fagskolene begynner å tittulere sine utdannede med Fagskole Ingeniør

regner med du tenker på bachelor i ingeniørfag?

forøvrig kan jeg bekrefte det Funtazz sier.

 

Fagskole er bra supplement til yrkeserfaring det, for all del. Men ville bare poengtere at fagskole og yrkeserfaring ikke er det samme hva angår muligheter i arbeidslivet. Helt enig med Funtazz jeg også. Tenkte hovedsaklig på bachelor ja, mastergrad blir liksom noe helt annet igjen :-)

 

Edit: jobber forøvrig i NOV. Og er jo gjerne slik at mange stillinger krever teoretisk utdanning på høyere nivå. Samme gjelder Aker og andre lignende selskaper. Uavhengig av hva tittelen heter.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Forsvaret

 

Hvor gammel du er: 21 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Uten felttillegg, uten ekstra timer, 16.000 i måneden. Med felttillegg kan det variere fra 16.000-50.000

 

Hvor mye betaler du i skatt? 36 %

 

Utdanning: Ferdig med videregående

 

Hva gjør du i forsvaret?:)

 

Hva du jobber som: SuperElektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 70k i måneden. Synes jeg tjener alt for lite, burde hatt mye mer!

Utdanning: VGS

 

Hvordan får du det til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...