Gå til innhold

Norsk PlayStation 3-pris klar? (PS3)


Anbefalte innlegg

X360 har da ikke falt en krone siden lansering. Elkjøp hadde den til 3k ved lansering og selger den til 3k den dag i dag

 

Xbox 360 idag koster 1695,-

 

Såvitt jeg kan se så er DETTE en pris stigning iforhold til lansering. Hva core koster er uinteressant da det er en krøpling maskin og kan på ingen måte sammenlignes mot f.eks ps3.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
X360 har da ikke falt en krone siden lansering. Elkjøp hadde den til 3k ved lansering og selger den til 3k den dag i dag

 

Xbox 360 idag koster 1695,-

 

Såvitt jeg kan se så er DETTE en pris stigning iforhold til lansering. Hva core koster er da uinteressant da det er en krøpling maskin og kan på ingen måte sammenlignes mot f.eks ps3.

6710565[/snapback]

 

Det er en temmelig vanlig sak det fra enkelte av Xbox360 eiernes side å sammenligne den kjipeste 360'en med den dyreste PS3'en + diverse spill og greier som man MÅ ha i tillegg. :roll:

 

Eks. 1700 for core versjon versus 7000 for PS3.. PS3 er kanondyr :!:

Lenke til kommentar

Jeg kan tenkte meg at uttalelsen til komplett er en slags pr kampanje. "Vi dekker de eventuelle ekstra kostnadene". Da tenker jo noen sikkert at 5500kr er billig, og at hvis de ikke bestiller nå ender de opp med å kjøpe den dyrere.

 

btw: tror dere det blir noe butikk av å kjøpe flere ps3 når de lanseres, for å så selge dem på qxl eller no? ( i tilfelle de blir utsolgt )

Endret av asad
Lenke til kommentar
Enig. Folk snakker om at "HD spiser mye plass" hvilket bare er tull med tanke på at de nye PC spillene (som kan kjøres i HD) ikke krever mange GB. For all del - plassbehovet er der, men neppe så sårt som mange vil ha det til.
I følge utviklere er ikke plassproblemet på Xbox360 så mye at det er plassmangel i seg selv, men at de ikke kan stole på at det er en HD tilgjengelig for mellomlagring av hyppig brukte data. Siden søketiden på optiske medier er ganske horribel vil lastetiden lett kunne bli uholdbar lang om man spesifikt måtte lete opp (for eksempel) de teksturene som trengs på et gitt brett/level. Defor blir gjerne de samme spillressursene lagret mange ganger på samme plate for Xbox360-spill slik at lastingen alltid kan bli gjort i en kontinuerlig blokk. Dette er bl.a. være grunnen til at teksturene er dårligere i Xbox360-versjonen av Prey, selv om PC-versjonen er langt fra 7GB (se også demostørrelsen som er nesten 3X på Xbox).
Lenke til kommentar

Men gjør Sony egentlig noe dumt når de setter prisen så høyt? Egentlig ikke. De første fem millioner konsollene vil selges ut omtrent samme hva de koster. Jeg tror ærlig talt ikke så mange færre hadde forhåndsbestilt hvis den hadde kostet 8.000 kr.

 

 

Vi så hva som skjedde med Xbox 360 i fjor. Den var knapt å oppdrive i butikkene, og ble solgt for det dobbelte av den originale prisen på Ebay og lignende nettsteder. Dette dreier seg om enkel mikroøkonomi. Priser reguleres etter tilbud og etterspørsel. Som med Xbox 360 vil ikke Sony kunne levere i nærheten så mange konsoller som etterspørselen tilsier i de første månedene, og dermed kan de ta omtrent de prisene de vil.

 

Faktisk vil jeg si Microsoft la seg på en alt for billig linje ved Xbox 360-lanseringen i fjor. Hadde jeg vært MS hadde jeg solgt Xbox 360 til 5000 kroner de første tre månedene, for deretter å kjøre et priskutt på 2000 kroner så også vi andre vil være med på leken. Prisnedgangen ville gitt MS voldsom oppmerksomhet, og de nye kjøperne vil følt at de fikk et opprinnelig dyrt og eksklusivt produkt til en billig penge. Samtidig ville MS tjent en god del ekstra penger. 2000 kroner x 2 millioner konsoller = 4 milliarder kroner. Penger det også, selv for Microsoft.

 

På lang sikt er selvsagt PS3 for dyr. Særlig med tanke på konkurransen. Når "mannen i gata" kommer inn på elektrobutikken og ser to bokser til henholdsvis 3000 kroner og 6000 kroner, må sistnevnte klare å overbevise om at den faktisk er verdt prisdifferanseen. Det tror jeg ikke PS3 klarer, selv ikke med PlayStation-navnet i ryggen. Etter de første seks månedene bør PS3 komme ned i pris, og det tror jeg selv arrogante Sony forstår.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

PS3 fordeler:

- BD spiller

- 1080p output med kraft nok til å levere det.

(Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p)

- Linux støtte

- Wi-Fi IEEE 802.11 b/g (et must i mine øyne i 2006)

- Bluetooth 2.0 (EDR)

- Trådløse håndkontrollere

- Storslått bakoverkompabillitet

+++

 

Ser for meg at PS3 kan bli en populær allround underholdningsmaskin for de litt mer beviste brukerne som vil slå flere fluer i en smekk.

 

Jeg sitter også med en 1920*1200 skjerm som jeg kan koble PS3 rett opp til og nyte film i 1080p.

 

Så at noen kritiserte at den har kortleser? Vel noe av poenget er at man skal kunne lagre spilldata på vanlige SD/CF kort noe som er et stort fremskritt etter min mening. SD/CF bruker man i alt i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snip!

6702459[/snapback]

Grunnen til PS3 er dyr er bluray-spilleren og cell-prosessoren, cell-prosessorens evne til ågjøre spillene særlig bedre er diskutabel, og nytten av blu-ray er også diskutabel, kanskje med unntak av CPUen så har MS bare kjørt inn med deler som gir mye spillytelse for pengene. Kanskje er det kjedelig, men det er mye lurere i mine øyne. Og de holder seg i det minste borte ifra monsterhyping av konsollen av den typen sony gjør, både 360en og PS3 ser omtrent ut til å bli helt på linje med en relativt kraftig PC.

 

AtW

6703834[/snapback]

 

Hvorfor svarer du meg?

 

Ugh, hardware som ikke yter til over 5000 blanke norske? Nei takk. Jeg skal se PS3 i aksjon lenge før jeg eventuelt skal vurdere et kjøp. Akkurat for øyeblikket har jeg lest alt for mye negativt om Cell, og sett altfor mange dårlige screenshots til at det blir noen forhåndsbestilling.

 

Noen som har sett de siste bildene fra F.E.A.R.-porten for eksempel? Det ser faenmeg ut som Half-Life (1), eller det første Sin-spillet at best. Nei, jeg tror nok Sony har bæsjet på lokket med Cell. Den skal visst være omtrent umulig å programmere til grunnet separerte ALU-er (minne-messig), og alt for liten kraft i hver ALU. Litt det samme om man skulle lage en 7-kjerners Celeron anno 2000 eller noe slik. Det hjelper lite om man har 7 svake kjerner når de aller fleste har problemer med å load-balance skikkelig med 2 kraftige kjerner. MS har nok valgt helt riktig ved å gå for færre kjerner med mer slagkraft per kjerne.

 

Blu-ray har jo ikke akkurat kommet med særlig mange spillere, og av de filmene som har kommet hittil har HD-DVD hatt endel bedre kvalitet (Blueray gis ut på single-layer (25 gig), og mpeg 2, HD-DVD på dual-layer (30 gig) og mpeg-4).

 

Det er jeg fullstendig klar over. Igjen, hvorfor er dette et direkte svar til meg? Jeg kunne ha hentet frem sitater fra meg selv i hytt og pine, men jeg orker ikke å lete nå.

 

Dessuten. Det er nær sagt umulig å se forskjell på Blu-Ray og HD-DVD-filmer per i dag, selv om HD-DVD har en 5GB ledelse i plass, og bruker bedre encoding. Les tester mann, alle sier at forskjellen er miniskul, siden bitraten er mer enn bra nok. Dessuten kommer BR til å ta i bruk flere lag snart, samt MPEG4, så da blir HD-DVD liten vits å fortsette med (såfremt det ikke har fått skikkelig fotfeste selvfølgelig).

 

BR er en bedre teknologi, det er bare det at det har blitt rushet litt, siden HD-DVD klarte å komme seg på markedet såpass tidlig.

6704945[/snapback]

 

Jeg svarete først til deg fordi jeg fikk inntrykk av at du mente HD-DVD så og si hadde tapt allerede og svarte på dette, og deretter tok jeg et nytt avsnitt med noen genrelle betraktninger rundt temaet, jeg burde kanskje ha tatt de generelle betraktningene i et eget innlegg, beklager om det har skapt misforståelser.

 

Ellers har jeg sett flere tester som klager over dårlig kvalitet på Blu-ray-filmer, og selv om Blu-rayt på papiret er bedre teknisk, så hjelper det lite om filmene i praksis er dårligere, dyrere, og mer kopibeskyttet.

 

Ellers synes jeg argumentasjonen din ikke henger helt sammen, først mener du forskjellen mellom 25 Gig mpeg2, og 30 Gig mpeg er miniskul, horfor skulle sa litt mer plass hjelpe blu-ray å slå igjennom?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...