Gå til innhold

Norsk PlayStation 3-pris klar? (PS3)


Anbefalte innlegg

Mye greier.

 

Ellers synes jeg argumentasjonen din ikke henger helt sammen, først mener du forskjellen mellom 25 Gig mpeg2, og 30 Gig mpeg er miniskul, horfor skulle sa litt mer plass hjelpe blu-ray å slå igjennom?

 

Mye rart fra deg her. For det første, jeg sier ikke at forskjellen er miniskul, testene jeg har lest sier derimot det.

 

For det andre er det en vesensforskjell mellom 5GB mer plass, og 20GB mer plass, eller enda mer, om vi skal ta dette i ytterste konsekvens (med så mange (og så «store») lag som det er mulig å lage på de respektive teknologiene).

 

horfor skulle sa litt mer plass hjelpe blu-ray å slå igjennom?

 

Det var ikke det jeg sa, og det vet du vel godt selv. Jeg sa at når BR begynner med fler-lags-plater og MPEG4-encoding, så er det liten vits i å fortsette med HD-DVD, såfremt det ikke har fått skikkelig fotfeste. Dette er noe helt annet.

 

BR kommer antageligvis til å overleve på PC-industrien alene, det kommer antageligvis ikke HD-DVD. Hvis BR blir kvalitetsmessig bedre på film før noen av formatene har fått fotfeste kan HD-DVD-campen begynne å forberede seg på å rive leiren, siden det er entusiastene som kjøper i første omgang.

6715966[/snapback]

 

Er du ikke enig i testene du viser til? Blir litt forvirret her, det er et par ting det hadde vært fint om du kunne oppklare. 1. Mener du at forskjellene er minimale? 2. Mener du bildekvaliteten er det viktigste for hvilket format som slår igjennom?

 

Hvorfor er det liten vits for HD-DVD å fortsette om det blir fler-lags mpeg4 på bluray? Jeg nevnte flere fordeler med HD-dvd som du ikke quotet, sånn jeg forstår deg da, så mener du at bilekvaliteten (gitt av størrelse og encoding) er det viktigste? På den fronten har HD-DVD en fordel i dag. Når kommer blu-ray med bedre bildekvalitet? Det vil jo vise seg, men den dag i dag ligger HD-DVD best ann.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med at førsteutgavene av PS3-en evt. skal være skrap, er interessant. I så fall tror jeg (uten noen særlig juridisk bakgrunn, dog) at vi som forbrukere står ganske sterkt i Norge. Tittet litt opp i det, mange herlige detaljer her som forhåpentlig kan brukes om nødvendig:

 

Forbrukerkjøpsloven

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

[...]

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

[...]

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Mon tro om en spillkonsoll er "ment å vare vesentlig lengre" enn to år? Jeg vil påstå det (SNES-en funker fortsatt), men hva er den gjengse oppfatning?

 

Det ser i hvert fall ut til at man har to års garanti mot produksjonsfeil, slik jeg mente det var. Skal bli spennende å se om førsteopplaget med PS3-er holder så lenge, hvis kjørt hardt og mye, slik jeg har planer om å gjøre med min... ;)

 

(Men, viktig, innenfor grensen av det lovteksten kaller "vanlig bruk", naturligvis.)

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Interessant ... med tanke på Sony sin etter alt å dømme villedende markedsføring fra E3 2005, samt eventuelle reduksjoner i klokkehastighet og features ... Mon tro om "selger" her utelukkende innebærer utsalgsstedene, eller om det også må sies at Sony selv (for PS3-en sin del) er selger av varen?

Lenke til kommentar
§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Interessant ... med tanke på Sony sin etter alt å dømme villedende markedsføring fra E3 2005, samt eventuelle reduksjoner i klokkehastighet og features ... Mon tro om "selger" her utelukkende innebærer utsalgsstedene, eller om det også må sies at Sony selv (for PS3-en sin del) er selger av varen?

6723500[/snapback]

Nå går jeg utifra at du mener at PS3 skal sees på som mangelvare fordi den ikke fremstår som det den gjorde i "markedsføringen" for et år siden? Høres litt fishy ut for min del, og det kan neppe holde mål. Og: Hvor/når ble klokkehastigheten satt ned? Dette er vel fremdeles bare dumme rykter..

 

Om vi da ser i ettertid, når konsollen er kjøpt og det viser seg at en faktisk har gått fra 3,2 til 2,4Ghz, SÅ vil jeg si den går under som mangelvare ja.. Men jeg tviler på at noe slikt vil skje.. Da om de fremdeles mener at den er 2,4

Lenke til kommentar
Nå går jeg utifra at du mener at PS3 skal sees på som mangelvare fordi den ikke fremstår som det den gjorde i "markedsføringen" for et år siden? Høres litt fishy ut for min del, og det kan neppe holde mål. Og: Hvor/når ble klokkehastigheten satt ned? Dette er vel fremdeles bare dumme rykter..

6723587[/snapback]

Sant, jeg bare spekulerer. Men med tanke på at Sony har markedsført PSP-en med at den har en 333MHz-prosessor (som så langt kun har kjørt på 2/3 av kapasiteten grunnet batteritid, så vidt jeg har forstått) er det ikke veldig overraskende om de tar en spansk én med PS3-en også, og at den endelige PS3-en evt. ender med å kjøre like raskt som utviklingsmodellene gjør nå, etter hva jeg leste 2,8GHz.

 

Sannsynligvis temmelig irrelevant for spillene sin del, men jeg synes det er et interessant spørsmål hvordan lovteksten her vil forstås, og skulle gjerne hatt innspill fra folk med peil på feltet. Én ting er klokkehastigheten, den vil vel dekkes opp ved spesifikasjonslisten, men noe annet er hvorvidt E3 2005-videoene i ettertid må anses som villedende reklame, og lureri.

Lenke til kommentar
Det er for øvrig et slags poeng at selv Xbox 360 Premium har a.) en tredjedel av harddiskplassen til en PS3 premium, og b.) mangler støtte for trådløst nett. Jeg endte med å betale 3300 kroner for selve boksen da jeg kjøpte den, og 700 for den Wi-Fi-dingsen, så den reelle prisen ble faktisk fire høvdinger. I tillegg må man betale ekstra hvis man ønsker oppladbare kontroller på 360, noe som vel er standard på PS3, hvis jeg ikke husker feil.

 

Til slutt er det verd å nevne at PS3-en, i følge det jeg har lest, skal støtte en hvilken som helst PC-harddisk. Kanskje tøv, men hvis det stemmer er det klart å foretrekke framfor de vanvittig dyre 360-spesifikke diskene, sett i forhold til hvor mye plass du får for pengene.

 

Med denslags i bakhodet er igrunn 5500 litt mer forståelig, selv om det fortsatt er dyrt. Men som ble sagt her: PS3-en kommer sannsynligvis til å gå som varmt brød uansett, så hvorfor ikke ta litt ekstra for den?

6715873[/snapback]

 

 

Men det er jo nettopp det som er hele poenget, at man ikke MÅ kjøpe med alt mulig man ikke har behov for. At du "måtte" ha Wifi betyr ikke at jeg må ha, så den reelle prisen er forsatt (ifølge ditt eksempel) 3300, ikke mer, ikke mindre. Jeg "måtte" ha en 42" HD Plasma når jeg kjøpte 360'en, men anseer ikke den reelle prisen på min box som 35 000kr. Jeg har heller ikke bruk for verken fjernkontroll eller headsett. Vil da min reelle pris være rundt 2900? I PS3 sitt tilfelle har jeg ikke bruk for Wifi, oppladbar kontroll eller HDMI, gjør det min nye PS3 rimeligere? Kan jeg be om få den for 4500 hvis jeg lover å ikke bruke Wifi og HDMI? Ved kjøp av PS3 blir jeg påtvunget til å kjøpe teknologi jeg personlig ikke har bruk for, og DET gjør prisen på PS3 reellt dyrere enn hva tilfelle er hvis dette har vært mulig å kjøpe personlig nødvendig utstyr utenom.

 

Når det er sagt, så skal nok en PS3 finne veien hjem til meg også, jeg liker da tross alt spill og vil nødig gå glipp av stortitler pga av et usunt og skrudd lojalitetsforhold(FYI; ikke rettet mot noen spesielle her på Gamerforumet) til et enkelt merke, som ikke kunne gitt en større F i meg som forbruker...

Endret av BioNor
Lenke til kommentar
Var overraskende at HD-DVD ikke skal innom spillmarkedet. Fatter ikke hvorfor de skal prøve seg på filmmarkedet når 95% av filmbransjen har allerede signert for Blu-Ray filmer. De har jo allerede kommet en del av de. Tror det blir en major blow for Xbox360. Folk blir mer og mer gira for HD materiale og da trengs det noe mer enn 4gb på platene ;)

 

Lanseringen her kommer til å eksplodere. Sitter og venter på store markedskampanjen fra Sony nå. Regner med de fyrer løs som bare det når det nærmer seg November. Stakkars Wii sier jeg bare og ikke minst Xbox360 !

6702292[/snapback]

Feilinformasjon! Vanlige DVD-plater kjører i dag med to lag, altså 9 GB lagringsplass. Ikke kom med så mye feilinformasjon, kun for å spre din egen propaganda, som tatt fra Goebbels propaganda ministerium.

Lenke til kommentar
Forbrukerrådet har slått fast at det er 5 års garanti på en ps2. Må jo gjelde for en ps3 og da.

 

http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59

6723828[/snapback]

 

Kjøpsloven sier absolutt ingenting om Garanti. Det er noe produsentene gir som garanter reperasjon selv av slitedeler innenfor en gitt tid. Reklamasjon er det som gis fra kjøpsloven. Og det er mye deler i en PS2 som normalt ikke dekkes av reklamasjon etter f.eks 4års bruk. (for å nevne et par ting. Pick-up aka linse, Vifter og lignende) Grunnen til det er at de regnes som slitedeler og er ikke ment å ha en så lang levetid. I praksis er det mye forskjellig som skjer i disse tilfellene og ofte får kunden medhold selv om de i mange tilfeller er tvil om det faktisk bør dekkes. Men som kjøpsloven sier : Tvil skal komme kunden til gode.

 

Det er for øvrig et slags poeng at selv Xbox 360 Premium har a.) en tredjedel av harddiskplassen til en PS3 premium, og b.) mangler støtte for trådløst nett. Jeg endte med å betale 3300 kroner for selve boksen da jeg kjøpte den, og 700 for den Wi-Fi-dingsen, så den reelle prisen ble faktisk fire høvdinger. I tillegg må man betale ekstra hvis man ønsker oppladbare kontroller på 360, noe som vel er standard på PS3, hvis jeg ikke husker feil.

 

Til slutt er det verd å nevne at PS3-en, i følge det jeg har lest, skal støtte en hvilken som helst PC-harddisk. Kanskje tøv, men hvis det stemmer er det klart å foretrekke framfor de vanvittig dyre 360-spesifikke diskene, sett i forhold til hvor mye plass du får for pengene.

 

Med denslags i bakhodet er igrunn 5500 litt mer forståelig, selv om det fortsatt er dyrt. Men som ble sagt her: PS3-en kommer sannsynligvis til å gå som varmt brød uansett, så hvorfor ikke ta litt ekstra for den?

6715873[/snapback]

 

 

Men det er jo nettopp det som er hele poenget, at man ikke MÅ kjøpe med alt mulig man ikke har behov for. At du "måtte" ha Wifi betyr ikke at jeg må ha, så den reelle prisen er forsatt (ifølge ditt eksempel) 3300, ikke mer, ikke mindre. Jeg "måtte" ha en 42" HD Plasma når jeg kjøpte 360'en, men anseer ikke den reelle prisen på min box som 35 000kr. Jeg har heller ikke bruk for verken fjernkontroll eller headsett. Vil da min reelle pris være rundt 2900? I PS3 sitt tilfelle har jeg ikke bruk for Wifi, oppladbar kontroll eller HDMI, gjør det min nye PS3 rimeligere? Kan jeg be om få den for 4500 hvis jeg lover å ikke bruke Wifi og HDMI? Ved kjøp av PS3 blir jeg påtvunget til å kjøpe teknologi jeg personlig ikke har bruk for, og DET gjør prisen på PS3 reellt dyrere enn hva tilfelle er hvis dette har vært mulig å kjøpe personlig nødvendig utstyr utenom.

 

Når det er sagt, så skal nok en PS3 finne veien hjem til meg også, jeg liker da tross alt spill og vil nødig gå glipp av stortitler pga av et usunt og skrudd lojalitetsforhold(FYI; ikke rettet mot noen spesielle her på Gamerforumet) til et enkelt merke, som ikke kunne gitt en større F i meg som forbruker...

6724110[/snapback]

 

Det blir å sette det veldig på spissen egentlig. En produsent kan jo nesten ikke intregrere nye teknologier i sitt produkt da fordi noen ikke har bruk for det. Er som å boikotte en mobiltelefon fordi den har fått innebygget kamera når man kan kjøpe det løst ved siden av.

 

Jeg vil heller ha en maskin med dette intregrert enn å ha et juletre av en spiller med ting stikkende ut i hytt å gæver.

For at en enhet skal være fremtids rettet må den intregrere funksjonalitet som ikke nødvendigvis er så viktig pr dags dato. Og dette har sony gjort på en mye bedre måte enn MS.

 

Var overraskende at HD-DVD ikke skal innom spillmarkedet. Fatter ikke hvorfor de skal prøve seg på filmmarkedet når 95% av filmbransjen har allerede signert for Blu-Ray filmer. De har jo allerede kommet en del av de. Tror det blir en major blow for Xbox360. Folk blir mer og mer gira for HD materiale og da trengs det noe mer enn 4gb på platene ;)

 

Lanseringen her kommer til å eksplodere. Sitter og venter på store markedskampanjen fra Sony nå. Regner med de fyrer løs som bare det når det nærmer seg November. Stakkars Wii sier jeg bare og ikke minst Xbox360 !

6702292[/snapback]

Feilinformasjon! Vanlige DVD-plater kjører i dag med to lag, altså 9 GB lagringsplass. Ikke kom med så mye feilinformasjon, kun for å spre din egen propaganda, som tatt fra Goebbels propaganda ministerium.

6724175[/snapback]

 

Morsomt å se noen virkelig kjefte andre huden full når de selv ikke vet hva de snakker om.

 

DVD-5, holds around 4 700 000 000 bytes and that is 4.37 computer GB where 1 kbyte is 1024 bytes* . DVD+R/DVD+RW and DVD-R/DVD-RW supports this format. Also called Single Sided Single Layered. This is the most common DVD Media, often called 4.7 GB Media.

 

DVD-10, holds around 9 400 000 000 bytes and that is 8.75 computer GB. DVD+R/DVD+RW and DVD-R/DVD-RW supports this format. Also called Double Sided Single Layered.

 

DVD-9, holds around 8 540 000 000 bytes and that is 7.95 computer GB. DVD+R supports this format. Also called Single Sided Dual Layered. This media is called DVD-R9, DVD-R DL, DVD+R9, DVD+R DL or 8.5 GB Media.

 

DVD-18, holds around 17 080 000 000 bytes and that is 15.9 computer GB. DVD+R supports this format. Also called Double Sided Dual Layered.

 

Men ikke nok med det. Man må ta i betraktning av kopi beskyttelse tar opp plass avhengig av hvor avansert den er så på originale plater vil aldri denne oppgitte størrelsen være den faktiske ledige lagringsplass.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Nettbutikken Komplett åpnet i dag for forhåndsbestilling av PlayStation 3 til 5495 kroner.

 

Les mer

6699469[/snapback]

det er ikke bare Komplett..

men..

jeg fikk mail fra GAMEZONE.NO

 

Kjære kunde.

 

 

 

Du mottar denne mailen i forbindelse med din forhåndsbestilling av PlayStation3.

 

 

 

Prisen på PlayStation 3 60GB pakken er blitt redusert til 5490,- og Din ordre er oppdatert med den nye prisen.

 

 

 

Med vennlig hilsen / Kind regards

Kristian Nilsen

WWW.GAMEZONE.NO

 

+47 38 17 83 13

Lenke til kommentar
Reklamasjon er det som gis fra kjøpsloven. Og det er mye deler i en PS2 som normalt ikke dekkes av reklamasjon etter f.eks 4års bruk. (for å nevne et par ting. Pick-up aka linse, Vifter og lignende) Grunnen til det er at de regnes som slitedeler og er ikke ment å ha en så lang levetid.
Nei! Loven sier ingen ting om 'slitedeler', kun at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Dette tøyset om 'slitedeler' er et ord bransjen forsøker å få innarbeidet fordi det kan brukes som en blankounnskyldning ovenfor alt og alle. Hvor lenge en vifte eller en laserpickup varer er totalt uvedkommende så lenge dette ikke er deler som er allment tilgjengelige og man med rimelighet kan forvente at en sluttbruker skal bytte selv. Derfor blir spørsmålet kun hvor lenge man med rimelighet kan forvente at en PS2 skal vare som helhet, intet annet.

 

For batterier, toner, pærer, støtdempere, vinduskviskere, og så bortetter, stiller det seg selvsagt annerledes. Her er det *forventet* at disse delene ikke skal vare så lenge som de øvrige komponentene i produktet og reklamasjonstiden følgelig justert deretter. Disse villedende forsøkene på å få 'slitedel' til å oppfattes som et juridisk begrep med noen vekt har derimot gått for langt.

Lenke til kommentar
Er du ikke enig i testene du viser til? Blir litt forvirret her, det er et par ting det hadde vært fint om du kunne oppklare. 1. Mener du at forskjellene er minimale? 2. Mener du bildekvaliteten er det viktigste for hvilket format som slår igjennom?

 

Hvorfor er det liten vits for HD-DVD å fortsette om det blir fler-lags mpeg4 på bluray? Jeg nevnte flere fordeler med HD-dvd som du ikke quotet, sånn jeg forstår deg da, så mener du at bilekvaliteten (gitt av størrelse og encoding) er det viktigste? På den fronten har HD-DVD en fordel i dag. Når kommer blu-ray med bedre bildekvalitet? Det vil jo vise seg, men den dag i dag ligger HD-DVD best ann.

 

AtW

6722385[/snapback]

 

AtW. Hvorfor gidder du å ta denne debatten her? Styrkeforholdet mellom HD-DVD og Blu-Ray er godt kjent, sammen med de tekniske forskjellene mellom de ulike formatene. Som ingeniør synes jeg din iver etter å forsvare et valg av den teknisk dårligste løsningen overrasker meg litt (for det er et valg som må tas, vi kan ikke i framtiden leve med to konkurrerende formater på videosiden).

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Er du ikke enig i testene du viser til? Blir litt forvirret her, det er et par ting det hadde vært fint om du kunne oppklare. 1. Mener du at forskjellene er minimale? 2. Mener du bildekvaliteten er det viktigste for hvilket format som slår igjennom?

 

Hvorfor er det liten vits for HD-DVD å fortsette om det blir fler-lags mpeg4 på bluray? Jeg nevnte flere fordeler med HD-dvd som du ikke quotet, sånn jeg forstår deg da, så mener du at bilekvaliteten (gitt av størrelse og encoding) er det viktigste? På den fronten har HD-DVD en fordel i dag. Når kommer blu-ray med bedre bildekvalitet? Det vil jo vise seg, men den dag i dag ligger HD-DVD best ann.

 

AtW

6722385[/snapback]

 

AtW. Hvorfor gidder du å ta denne debatten her? Styrkeforholdet mellom HD-DVD og Blu-Ray er godt kjent, sammen med de tekniske forskjellene mellom de ulike formatene. Som ingeniør synes jeg din iver etter å forsvare et valg av den teknisk dårligste løsningen overrasker meg litt (for det er et valg som må tas, vi kan ikke i framtiden leve med to konkurrerende formater på videosiden).

6732468[/snapback]

 

For å ta det første spørsmålet først: hvorfor er dette relevant for denne tråden: fordi Sony har tatt to store sjangser med denne konsollen, Cell og bluray, og hvorvidt de vinner på denne gamblinge tror jeg kommer til å være vesentlig for konsollens suksess. Om blu-ray ikke blir vinneren, så tror jeg det kommer til å skade de mye.

 

Det jeg vil fram til er ikke nødvendigvis at HD-DVD er så fantastisk mye bedre, men at blu-ray langt ifra er noen sikker vinner. Sånn jeg ser det er HD-DVD bedre på alle tekniske fronter (i praksis) i dag. Bildekvaliteten er bedre, de er billigere, og de har mindre kopibeskyttelse. Men jeg tror ikke sånne ting har så mye og si når alt kommer til alt, jeg tror mye av grunnen til DVDs suksess ikke nødvendigvis er bildekvaliteten, men at det er enklere å bruke og mer praktisk for den gjengse mann, enn VHS. Derfor tror jeg andre faktorer vil være det viktigste for massemarkedet.

 

Personlig tror jeg at sony har satset for høyt med denne konsollen. Den er dyr, jeg synes ikke det ser ut til at cell-prosessoren gir den noen særlig praktisk fordel ovenfor konkurrentene, og om blu-ray ikke blir noen suksess heller, så betaler man mye ekstra, for liten praktisk fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar
For å ta det første spørsmålet først: hvorfor er dette relevant for denne tråden: fordi Sony har tatt to store sjangser med denne konsollen, Cell og bluray, og hvorvidt de vinner på denne gamblinge tror jeg kommer til å være vesentlig for konsollens suksess. Om blu-ray ikke blir vinneren, så tror jeg det kommer til å skade de mye.

 

AtW

6733791[/snapback]

 

Tråden er nå dedikert til at den norske prisen for PS3 er er close2fastsatt.. (Ser mpx har gått ned fra 7000 til 54xx de også)

 

Ikke hvilke sjangser Sony har tatt i forkant.Eller hvorvidt Blu-ray vil bli vinneren i kampen om det nye "super"-formatet.Eller om Sony vil lykkes med gamblingen. Det finnes nok av slike tråder fra før..

Lenke til kommentar
Det jeg vil fram til er ikke nødvendigvis at HD-DVD er så fantastisk mye bedre, men at blu-ray langt ifra er noen sikker vinner. Sånn jeg ser det er HD-DVD bedre på alle tekniske fronter (i praksis) i dag. Bildekvaliteten er bedre, de er billigere, og de har mindre kopibeskyttelse. Men jeg tror ikke sånne ting har så mye og si når alt kommer til alt, jeg tror mye av grunnen til DVDs suksess ikke nødvendigvis er bildekvaliteten, men at det er enklere å bruke og mer praktisk for den gjengse mann, enn VHS. Derfor tror jeg andre faktorer vil være det viktigste for massemarkedet.

6733791[/snapback]

Greier bare ikke å la denne stå ukommentert...

 

VHS slet i sin tid med elendig billedkvalitet. VHS var seierherren i en formatkrig, hvor VHS var det teknisk mest ubrukelige formatet. Folk var etterhvert grundig lei av billedkvaliteten og brukskvaliteten på VHS, for lav oppløsning, skurring og analog billedstøy og for å ikke å snakke om den autostrammingen av selve båndet som måtte gjøres flere ganger under spillingen. Og leiefilmer som hadde en tendens til å skitne til videohodene i spilleren... Da DVD kom var det for de fleste en befrielse.

 

HD har ennå ikke blitt den store snakkisen her i Norge, selv om noe HD-prat rundt kaffeautomatene på arbeidsplassene i landet utvilsomt har funnet sted. En skal likevel ikke stikke nesa så langt ut av landet før en opplever et ganske annet klima. At både Microsoft og Sony markedsfører HD i deres nye konsoller er ikke tilfeldig, selv om deres tekniske tilnærminger er forskjellig. Jeg ser du, AtW, rangere billedkvaliteten på HD-DVD likt om ikke bedre enn Blu-Ray. Jeg håper dette bare skyldes manglende kunnskaper på videofronten og kjennskap til hva en egentlig sammenlikner. Minner om at DVD et par år etter lanseringen billedmessig fortsatt ble rangert som dårligere enn laserdisk. Ettersom studioene har blitt flinkere til å utnytte kvalitetene som ligger i DVD-formatet er nå DVD milevis foran laserdisk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...