Gå til innhold

Norsk PlayStation 3-pris klar? (PS3)


Anbefalte innlegg

Blu-Ray og HD-DVD er veldig likt men forskjellen er at Blu-Ray greier å sende data ganske mye raskere enn HD-DVD samt du har en god del mer diskplass.

Men Blu-Ray er vinneren da nesten alle som distribuerer filmer i verden har alle signert avtaler om å produsere Blu-Ray filmer. Er flere filmer som er ferdig allerede. HD-DVD kommer heller ikke til å bli brukt til spill og da vil Playstation 3 få en sinnsyk fordel med tanke på at High Definition begynner virkelig å ta av her til lands.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen selskap i USA er kontraktforpliktet, kan gjøre akkurat som dem vil

 

Blue-ray filmer er på 25 gb pr dags dato, HD DVD 30 gb , Blue ray filmer på 50 GB pr dags dato er ikke i nærheten av å bli realisert pga. problemer med filmcoatingen som skulle brukes blir for dyr og og har for mange feil i masseproduksjon

 

HD DVD vil komme med hybridisker, alså både vanlig dvd og HD version på 1 og samme disk, et STOOOORT plus

 

Har ikke hørt noe om region koder til HD DVD, blue ray skal ha 3

 

HD DVD har nå TrueHD lyd i 5.1, noe Blue ray ikke gjør

Lenke til kommentar
Ingen selskap i USA  er kontraktforpliktet, kan gjøre akkurat som dem vil

 

Blue-ray filmer er på 25 gb pr dags dato, HD DVD 30 gb , Blue ray filmer på 50 GB pr dags dato er ikke i nærheten av å bli realisert pga. problemer med filmcoatingen som skulle brukes blir for dyr og og har for mange feil i masseproduksjon

 

HD DVD vil komme med hybridisker, alså både vanlig dvd og HD version på 1 og samme disk, et STOOOORT plus

 

Har ikke hørt noe om region koder til HD DVD, blue ray skal ha 3

 

HD DVD har nå TrueHD lyd i 5.1, noe Blue ray ikke gjør

6738941[/snapback]

 

Må dere slutte å insistere på at dette skal være en form for HD DVD/BD debatt.. Dette har da vært diskutert nord og ned, opp og i mente uten at HD-DVD eller BD tilhengerene klarer å gjøre seg fornøyd. :roll:

 

Jeg legger mine betraktninger som spoiler da den strengt tatt ikke hører hjemme her..

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

1. Kontrakter: Selskaper i USA som ellers i verden støtter sitt samarbeid til en kontrakt. Slike kontrakter kan nok inneholde forpliktelser til å støtte ett format, men de vil neppe forhindre en i å også støtte ett annet format. En kontrakt som hadde knyttet opp ett format mot et selskap vil jeg anta er kartellvirksomhet og en sak for konkurransetilsynet i USA (Antitrust division FTC).

 

Så for å si det kort og brutalt. Min påstand er at dere tar begge feil. De har garantert en kontrakt, men den utelukker ikke konkurrerende formater.

Det kan vi forøvrig se gjennom at flere selskaper har bundet seg opp mot både HD-DVD og BD, mens det er få som har gått fra ett format til et annet. Er de noen i det hele tatt?

 

2. Størrelser på BD og HD-DVD.:

HD-DVD er litt før. Ingen tvil om det både i størrelse og pris. Men det er egentlig knekkende likegyldig for denne debatten. Det som kanskje kan være intressant er potensiale i form av plass. Da kan HD-DVD gå rett til sengs. Mens de tyner platene til det ytterste og skviser 90GB innpå tre lag og to sider, eksperimenterer TDK med 6 lag som tilsvarer 200GB for BD. BD er fremtiden.. Spørsmålet er bare om de er litt for tidlig ute :hmm: Men det er da min subjektive mening.

 

Jeg skulle likt å se kilden din til at man er så milevis fra å få til 50GB BD plater. De bruker kanskje litt tid, men det må nok til.. Foreløpig med tanke på spill, brenner det ikke for BD, og gjelder det film, så kan de jo bare svitsje over til VR-1 ;)

 

3. Hybid DVD: Smilet kan du tørke av deg med en gang :D en liten quote fra wiki:

HD DVD has a single-layer capacity of 15 GB and a dual-layer capacity of 30 GB. Toshiba has announced a triple-layer disc which offers 45GB of storage. HD DVD can offer both the current DVD and HD DVD formats on one disc, which means that special HD DVD discs will play in any DVD player, old or the new high definition players (similar to the Blu-ray/DVD hybrid developed by JVC).

og videre:

JVC has developed a three layer technology that allows putting both standard-definition DVD data and HD data on a BD/DVD combo disc. If successfully commercialized, this would enable the consumer to purchase a disc which could be played on current DVD players, and reveal its HD version when played on a new BD player.[14] This form of hybrid disc does not appear to be ready for production, however, and no titles have been announced that utilize this disc structure.

Så det finnes for BD også. Men i likhet med HD-DVD, har de ikke benyttet seg av det ennå. Konspiratøren i meg sier at de ikke vil kjøre på med denne løsningen før de må :hmm:

 

4. Det er riktig at det ikke er region koder på HD-DVD. Region koder er vel og merke en fordel for distributørene og filmselskapene. Det er bare pluss med dette for industrien generellt. Men for oss forbrukere er det utvilsomt bare rævva med slik koding.. ;)

 

5. Om TrueHD -fra Wiki:

Dolby TrueHD, from Dolby Laboratories, is an advanced lossless audio codec based on Meridian Lossless Packing. Support for the codec is mandatory for HD DVD and optional for Blu-ray Disc hardware.

Det er ikke BD som avgjør om en spiller har dette eller ikke. HD-DVD krever forøvrig ikke 5.1 som minimum. De krever stereo. :roll: En annen sak er at TrueHD er støttet av HDMI standarden som tilsier at man egentlig ikke trenger støtte for dette i spilleren. Signalet blir sluttbehandlet enten i TV eller receiver.

 

Dessuten, hva er nå 5.1 da om man kikker litt lenger enn nesa? :w00t:

Lenke til kommentar

eneste jeg gidder svare på så sent er om Hybid DVD

 

 

fakta: HD dvd har allerede film(er) på markeded, Rumor Has It , MI:3 blir også det, muligens andre som jeg ikke kommer på i farta

 

Blue ray kan også gjøre det på papiret, men i praktis har ikke jeg hørt eller lest et pip om det

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
eneste jeg gidder svare på så sent er om Hybid DVD

 

 

fakta: HD dvd har allerede film(er) på markeded, Rumor Has It  , MI:3 blir også det, muligens andre som jeg ikke kommer på i farta

 

Blue ray kan også gjøre det på papiret, men i praktis har ikke jeg hørt eller lest et pip om det

6739076[/snapback]

fakta: blu-ray har også film(er) på markedet :p Ikke Hybid; men film(er) Jeg TROR har utviklerene kan KAN jobbe med å få til det samme for blu-ray selvom du ikke har hørt et pip om det..

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å kjøpe en hybrid-kopi når man har muligheten til å kjøpe en mye billigere DVD-versjon eller en HD/BR-versjon hvis man har spiller til det? Jeg ser ærlig talt ikke attraksjonen.

 

Er du ikke enig i testene du viser til? Blir litt forvirret her, det er et par ting det hadde vært fint om du kunne oppklare. 1. Mener du at forskjellene er minimale? 2. Mener du bildekvaliteten er det viktigste for hvilket format som slår igjennom?

 

Hvorfor er det liten vits for HD-DVD å fortsette om det blir fler-lags mpeg4 på bluray? Jeg nevnte flere fordeler med HD-dvd som du ikke quotet, sånn jeg forstår deg da, så mener du at bilekvaliteten (gitt av størrelse og encoding) er det viktigste? På den fronten har HD-DVD en fordel i dag. Når kommer blu-ray med bedre bildekvalitet? Det vil jo vise seg, men den dag i dag ligger HD-DVD best ann.

 

Nå er du bare vrang på trass, og det tror jeg du vet selv. Hvis du virkelig ikke forstår hva jeg skriver, så måtte du være trøtt eller noe, jeg klarer ikke å finne noen bedre forklaring på det. Jeg vet du ikke er dum.

 

Jeg poengterte selvfølgelig at det ikke er jeg som sier det fordi jeg ikke har testet formatene personlig (noe som er et viktig poeng), jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på andre, og de sier at forskjellene absolutt ikke er store, men at HD-DVD har et lite overtak. Likevel så er det som med de første DVD-filmene (og som det fortsatt er i mange tilfeller), det er veldig store individuelle forskjeller, slik at man kan finne gode og dårlige kopier på begge sider.

 

Ja, selvfølgelig mener jeg at bildekvalitet er alfa og omega i denne fasen. Nå er det utelukkende entusiaster som kjøper utstyret, og da er det tekniske spesifikasjoner som er kongen. Derfor vil HD-DVD slite hvis BR kommer ut med fler-lags utgivelser, og får i gang bruken av de planlagte standardene (det er blant annet planlagt lydkvalitet som faktisk er bedre enn den på masterkopien man lager til kinobruk).

 

Alt avhenger av hvor fort folk begynner å kjøpe spillere og filmer, for per i dag er markedet nesten dødt. Dessuten trenger nok ikke BR samme støtten fra filmsiden i begynnelsen, siden den nær sagt er garantert et langt liv på grunn av PS3 og PC-industrien (hvor stort sett ALLE store hardware-selskaper har en fot innenfor BR-døra, herre min hatt mann, tenk bare at det er HP som har vært en av hovedutviklerne). BR kan komme til å bli veldig seiglivet på filmsiden på grunn av dette.

 

.... men nå gidder jeg ikke å snakke mer om dette her. Vi får lage en ny tråd om vi skal fortsette :p

Lenke til kommentar
eneste jeg gidder svare på så sent er om Hybid DVD

 

 

fakta: HD dvd har allerede film(er) på markeded, Rumor Has It  , MI:3 blir også det, muligens andre som jeg ikke kommer på i farta

 

Blue ray kan også gjøre det på papiret, men i praktis har ikke jeg hørt eller lest et pip om det

6739076[/snapback]

fakta: blu-ray har også film(er) på markedet :p Ikke Hybid; men film(er) Jeg TROR har utviklerene kan KAN jobbe med å få til det samme for blu-ray selvom du ikke har hørt et pip om det..

6739260[/snapback]

 

 

 

jeg prøver igjen:

 

 

 

fakta: HD dvd har allerede hybrid film(er) på markeded, Rumor Has It (det er en film ja) .MI:3 blir også det, muligens andre som jeg ikke kommer på i farta

 

 

(er) tok jeg med fordi det er flere filmer på vei

 

ps: viste faktisk ikke at blue ray har filmer, utrolig

 

ps2: har aldri sagt at folka ikke jobber med en løsning. _i praksis_ mener jeg da en film i salg som kan vise begge deler. Sannheten er at det er mulighet for at det aldri skjer

Endret av kewell79
Lenke til kommentar
fakta: HD dvd har allerede film(er) på markeded, Rumor Has It  , MI:3 blir også det, muligens andre som jeg ikke kommer på i farta

 

http://search.ebay.com/search/search.dll?f...0&satitle=hddvd

 

Mange filmer som har komt på hddvd. Og en hd-dvd spiller koster ikke mere enn 1000kr som en vanlig dvd spiller når den kom på markedet om ikke billigere.

 

...

 

Lurer på om PS3 har tenkt å bruke Blueray spilleren til spill eller film.. Altså om platene som spillene kommer på kommer på dvd eller blueray. Ulempen om det kommer på blueray er vel att man må ha blueray brenner for å ta backup av spillene sine. Jeg tror det blir dvd de satser på til spill.

Lenke til kommentar

Lurer på om PS3 har tenkt å bruke Blueray spilleren til spill eller film.. Altså om platene som spillene kommer på kommer på dvd eller blueray. Ulempen om det kommer på blueray er vel att man må ha blueray brenner for å ta backup av spillene sine. Jeg tror det blir dvd de satser på til spill.

6739447[/snapback]

 

De aller fleste spill blir nok i BR-format.

 

'Resistance: Fall of Man' er blitt rapportert til å bruke 22gb på en BR-plate hvertfall.

Lenke til kommentar
For å ta det første spørsmålet først: hvorfor er dette relevant for denne tråden: fordi Sony har tatt to store sjangser med denne konsollen, Cell og bluray, og hvorvidt de vinner på denne gamblinge tror jeg kommer til å være vesentlig for konsollens suksess. Om blu-ray ikke blir vinneren, så tror jeg det kommer til å skade de mye.

 

AtW

6733791[/snapback]

 

Tråden er nå dedikert til at den norske prisen for PS3 er er close2fastsatt.. (Ser mpx har gått ned fra 7000 til 54xx de også)

 

Ikke hvilke sjangser Sony har tatt i forkant.Eller hvorvidt Blu-ray vil bli vinneren i kampen om det nye "super"-formatet.Eller om Sony vil lykkes med gamblingen. Det finnes nok av slike tråder fra før..

6734916[/snapback]

 

Men tråden har ganske fort dreid over på PS3 sin pris, og hvorvidt den er for høy i forhold til hva man får. Noe som i mine øyne er en interessant diskusjon, for å være helt ærlig tror jeg neppe diskusjonen hadde vært spesielt lang om man bare skulle diskutere denne prisen, og hvorvidt den blir representativ for prisene når konsollen kommer ut på markedet. Jeg synes det interessante med prisen er om den er verd det for brukerene, for den er høy, og da er hva konsollen kan tilby en vesentlig del av analysen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser du, AtW, rangere billedkvaliteten på HD-DVD likt om ikke bedre enn Blu-Ray. Jeg håper dette bare skyldes manglende kunnskaper på videofronten og kjennskap til hva en egentlig sammenlikner. Minner om at DVD et par år etter lanseringen billedmessig fortsatt ble rangert som dårligere enn laserdisk. Ettersom studioene har blitt flinkere til å utnytte kvalitetene som ligger i DVD-formatet er nå DVD milevis foran laserdisk.

6738164[/snapback]

 

Jeg skrev at HD-DVD har bedre bildekvalitet i dag ja (dette kan endre seg i framtiden), og det har det, 30 Gig mpeg4 i motsetning til 25 gig mpeg2 på bluray-filmer.

 

Jeg er kanskje mot strømmen her, men jeg synes blurays suksess virker til å være høyst vesentlig for om PS3 er verd den høye prisen, og blir en suksess. Om man ser bort ifra Blu-ray hva er det egentlig PS3 kan tiby som en xbox ikke har? Ikke så mye slik jeg ser det, og hvorfor skal man da kjøpe en vesentlig dyrere konsoll? Såvidt jeg har sett er det ikke noen store indikasjoner på at 3d-ytelsen er veldig forskjellig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser du, AtW, rangere billedkvaliteten på HD-DVD likt om ikke bedre enn Blu-Ray. Jeg håper dette bare skyldes manglende kunnskaper på videofronten og kjennskap til hva en egentlig sammenlikner. Minner om at DVD et par år etter lanseringen billedmessig fortsatt ble rangert som dårligere enn laserdisk. Ettersom studioene har blitt flinkere til å utnytte kvalitetene som ligger i DVD-formatet er nå DVD milevis foran laserdisk.

6738164[/snapback]

 

Jeg skrev at HD-DVD har bedre bildekvalitet i dag ja (dette kan endre seg i framtiden), og det har det, 30 Gig mpeg4 i motsetning til 25 gig mpeg2 på bluray-filmer.

 

Jeg er kanskje mot strømmen her, men jeg synes blurays suksess virker til å være høyst vesentlig for om PS3 er verd den høye prisen, og blir en suksess. Om man ser bort ifra Blu-ray hva er det egentlig PS3 kan tiby som en xbox ikke har? Ikke så mye slik jeg ser det, og hvorfor skal man da kjøpe en vesentlig dyrere konsoll? Såvidt jeg har sett er det ikke noen store indikasjoner på at 3d-ytelsen er veldig forskjellig.

 

AtW

6740065[/snapback]

 

Jeg er synes du er vèl subjektiv nå ATWinsor. PS3 har da flere ting å by på som ikke 360 har om man ser nøkternt og objektivt på det. Ytelsen vil vi tidsnok få svar på, den er det ikke så mye å diskutere på i dag, men det er et tankekors at MS svartmaler noe Sony tar som en selvfølge, nemlig spilling i 1080p. PS3 har flere fortrinn over det 360 har;

-Tilbakekompatiblitet til et spillbibliotek som MS bare kan drømme om.

-Et år med teknologisk utvikling og finpussing på diverse greier der 360 har svakheter; Støy, varmeproblematikk osv.

-1080p

-Et utviklet Eyetoy system

bare for å nevne noe.

 

Du tar opp suksessen til BD som et premiss for at PS3 skal gjøre det bra.. Det tror jeg er en høna og egget problematikk du har laget deg til der.

PS3 er blokadebryteren for BD, og det er BD som kommer i stor grad å avhenge av suksessen til PS3 og ikke omvendt.

 

PS3 blir det billigste alternativet til BD ved lansering. -Ser du hva de gjør? De sniker BD inn i stua til de som kjøper PS3. Dette er en bevisst markedsstrategi.

 

Og, jeg skulle ønske at folk kunne holde kjeft om HD-DVD spillere til 1000kr. :mad: . Det finnest like lite som elefanter med vinger. En HD-DVD/BD spiller krever MASSIV prossesseringskraft på lik linje med en HTPC. Kom ikke og si at du får dette til en 1000 lapp. Det er reinspikka løgn. (og ikke kom med noe billige ebay linker.. Utlysningspris og pris er ikke det samme!)

Lenke til kommentar
Jeg er synes du er vèl subjektiv nå ATWinsor. PS3 har da flere ting å by på som ikke 360 har om man ser nøkternt og objektivt på det. Ytelsen vil vi tidsnok få svar på, den er det ikke så mye å diskutere på i dag, men det er et tankekors at MS svartmaler noe Sony tar som en selvfølge, nemlig spilling i 1080p. PS3 har flere fortrinn over det 360 har;

-Tilbakekompatiblitet til et spillbibliotek som MS bare kan drømme om.

-Et år med teknologisk utvikling og finpussing på diverse greier der 360 har svakheter; Støy, varmeproblematikk osv.

-1080p

-Et utviklet Eyetoy system

bare for å nevne noe.

 

 

Bakoverkompabilitet er jo fint, men har man spill til tidligere konsoller, så har man gjerne konsollen også, det er en artig bonus, og kanskje undervurderer jeg effekten av det, men jeg tror ikke det har det helt store å si i praksis.

 

Alle konsoller kommer i mange varianter i løpet av livet, finpussingen kan helt sikkert gjøres på andre konsoller også, i form av "nye versjoner" av samme konsoll.

 

Jeg tror at for enkelhets skyld, så vil spillene være i samme oppløsning på begge konsoller, ihvertfall om det er spill som finnes til begge.

 

Mulig eyetoy endrer endel, men synes ikke de har revulosjonert så voldsomt hittil, selv om det er et par artige konsepter til det.

 

Men du har rett, det er en forenkling fra meg å si at Cell og bluray er alt PS3 har å tilby som xbox ikke har. Og jeg kan jo såklart ta mektig feil, analytikere som har bedre peiling en meg har tatt kraftig feil på slikt før. Ihvertfall for meg, så framstår ikke slike ting spesielt lett å spå utfallet av. Tiden vil vel vise om folk synes den er verd prisen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg tror at for enkelhets skyld, så vil spillene være i samme oppløsning på begge konsoller, ihvertfall om det er spill som finnes til begge.

 

Akkurat som om det er et slit å legge til støtte for høyere oppløsning. Dette er neglisjerbart med tanke på hvor mye arbeid som ellers blir lagt i en port.

Lenke til kommentar
Jeg tror at for enkelhets skyld, så vil spillene være i samme oppløsning på begge konsoller, ihvertfall om det er spill som finnes til begge.

 

Akkurat som om det er et slit å legge til støtte for høyere oppløsning. Dette er neglisjerbart med tanke på hvor mye arbeid som ellers blir lagt i en port.

6740831[/snapback]

 

Altså, å legge inn støtten i seg selv er jo ikke noe vanskelig, men man må jo i tillegg forsikre seg om at ytelsen er tilfredstillende i alle segmenter av spillet, og eventult endre de delene der ytelsen ikke er tilfredstillende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men du har rett, det er en forenkling fra meg å si at Cell og bluray er alt PS3 har å tilby som xbox ikke har. Og jeg kan jo såklart ta mektig feil, analytikere som har bedre peiling en meg har tatt kraftig feil på slikt før. Ihvertfall for meg, så framstår ikke slike ting spesielt lett å spå utfallet av. Tiden vil vel vise om folk synes den er verd prisen.

6740811[/snapback]

 

Synes ikke den er så dyr, i tillegg til Cell og Bluray, så tar ikke Sony betalt for onlinespilling som på samme måte som MS, dersom du vil spille online mot andre.

Hvis du kjøpte 360 Premium på launch, wifi, og trådløse kontrollere og abonnerer på Live Gold så er jeg litt usikker på hva som vil være billigest i November, og du må fremdeles betale for Live Gold videre.

Men dersom Sony klarer å lage en tilnærmet like god tjeneste som MS, så vil nok Live også bli gratis etterhvert tenker jeg.

I tillegg er det jo ett par andre ting du glemmer, som Super Audio CD, linux, keyboard-muligheter, bluetooth, o.l. :)

 

Og mens PS3-fanboyene er her på gamer-forumet for å slenger dritt om 360, så kan jo PS3'en deres gjøre nytte for seg, å kurere kreft i mellomtiden, med folding@home-programmet.. :)

Som Microsoft og Nintendo, bør vurdere å kopiere.. :)

Lenke til kommentar
Ingen selskap i USA  er kontraktforpliktet, kan gjøre akkurat som dem vil

 

Blue-ray filmer er på 25 gb pr dags dato, HD DVD 30 gb , Blue ray filmer på 50 GB pr dags dato er ikke i nærheten av å bli realisert pga. problemer med filmcoatingen som skulle brukes blir for dyr og og har for mange feil i masseproduksjon

 

HD DVD vil komme med hybridisker, alså både vanlig dvd og HD version på 1 og samme disk, et STOOOORT plus

 

Har ikke hørt noe om region koder til HD DVD, blue ray skal ha 3

 

HD DVD har nå TrueHD lyd i 5.1, noe Blue ray ikke gjør

6738941[/snapback]

 

Jeg er ansatt i det ene firmaet som er kontraktforpliktet så jeg vet at dette er faktum. Det er også filmer som Mission Impossible 3 som faktisk kommer på 50GB Blu-Ray plater samt dette vil bli standarden på PS3 spill også. Det blir heller ikke regioner i Blu-Ray plater.

 

Blu-Ray har nesten dobbel så stor kapasitet, flere lydspor og kan prosessere data raskere.

Lenke til kommentar
Jeg er synes du er vèl subjektiv nå ATWinsor. PS3 har da flere ting å by på som ikke 360 har om man ser nøkternt og objektivt på det. Ytelsen vil vi tidsnok få svar på, den er det ikke så mye å diskutere på i dag, men det er et tankekors at MS svartmaler noe Sony tar som en selvfølge, nemlig spilling i 1080p.

Sony tar ikke spilling i 1080p som en selvfølge, selv 720p er ikke et krav som blir stillt av Sony. Minne mengde og båndbredde blir raskt en stor begrensing med 1080p, for å ikke snakke om en 2x pixel workload fra 720p.

 

Sistat fra en spill utvikler:

As for resolution I think if it's modest it's OK. Since RSX in the PS3 is a shader monster, adding more information to a pixel by executing ultra-advanced shader and then antialiasing it completely must make it look more real. I'd like to give priority to the reality charged in one pixel rather than to HD resolution.

 

Spesielt med float point HDR blir det veldig vanskelig med 1080p:

If you think HDR rendering as a premise, PS3 is worse than Xbox 360. Since PS3 doesn't support FP10-32bit buffer, if FP16-64bit HDR is used it requires twice the bandwidth of Xbox 360 but PS3 doesn't have eDRAM like Xbox 360 to mitigate the impact. It's possible that pseudo-HDR employed in Xbox and DX8 that use a conventional 32bit buffer (8bit int per ARGB) is often used in PS3. Besides the display controller may be used to upscale sub-HD images to a HD resolution.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...