Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kommer nok til å satse på et 7950 eller 1950 kort, og vente på 3. gen DX10 kort. At vista krever DX10 for 3D basert GUI instruksjoner blåser jeg en lang marsj i, da går jeg heller til Linux om jeg vil ha det.

6960665[/snapback]

 

Avanserte #d Funskjoner eller ikke. Når du for første gang spiller et spill på Dir. 10 graffik, skal jeg love deg at du ikke kommer til å angre. Det er verdt ventingen.

6960756[/snapback]

 

Slapp av, Andreas045. Folk som tror at Vista kommer til å kreve DX10 er vi lei av for LENGE siden. :yes:

6960934[/snapback]

 

Mente du at jeg tror at Vista krever dir. 10? LOL såpass vet jeg, får dir. 10 korta har ikke kommet ut enda, og folk har jo vista beta.

 

Men jeg må jo vente på vista hvis jeg skal få spille spill på Dir.10, det er det jeg snakker om. Å kjøpe kort til flere tusen nå synes jeg er sløsing, ihvertfall i følge det jeg har lest og hørt om dir. 10.

Lenke til kommentar
Derfor vi har konkurransetilsynet. Det er ikke bare å kjøpe noen og så ferdig med den saken. Slikt må godkjennes.

6960442[/snapback]

 

I Norge ja.. ;)

 

For min del syns jeg Vista er overhypa noe helt sykt! Hvorfor vil vi ha et operativsystem (dette skal liksom ligge i bakgrunnen å kontrollere at resten av programmene fungerer etc etc) som krever 1 GB (kanskje 2GB) minne, og 15GB (eller 55 (!!)) harddisk plass. Folk flest må jo oppgradere PCen bare for å klare å kjøre operativsystemet. Det virker hinsides all sunn fornuft.

 

Tror faktisk jeg endelig tar steget over til Linux (og bruker det) fremfor å legge inn Vista.

Lenke til kommentar
I Norge ja.. ;)

 

For min del syns jeg Vista er overhypa noe helt sykt! Hvorfor vil vi ha et operativsystem (dette skal liksom ligge i bakgrunnen å kontrollere at resten av programmene fungerer etc etc) som krever 1 GB (kanskje 2GB) minne, og 15GB (eller 55 (!!)) harddisk plass. Folk flest må jo oppgradere PCen bare for å klare å kjøre operativsystemet. Det virker hinsides all sunn fornuft.

 

Tror faktisk jeg endelig tar steget over til Linux (og bruker det) fremfor å legge inn Vista.

6961163[/snapback]

 

LOL linux.. Vista er så mye bedre, og krever ikke så mye plass. Vista kommer altid å ha mer fordeler uannsett enn Linux, når det gjelder programkomfirtabelhet og alt mulig.

 

Hold med Microsoft sier jeg! :thumbup:

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Hold med Microsoft sier jeg! :thumbup:

6961205[/snapback]

 

LOL!

 

Er enig spill ikke er det beste på Linux, men håper det kommer etter hvert. Ser uansett få/ingen grunner til å installere Vista. XP holder lenge enda.

6961267[/snapback]

 

Microsoft vil altid være dominerende på markedet tror jeg. Spill og programmer osv kommer altid til Windows først, og kanskje til Linux og Mac etterpå.

Sånn vil det forsette en god stund forover oxo.

 

Sier ikke at XP er dårlig, men ville heller hatt Vista når det kommer, komme ann på hva du skal bruke pcen til oxo da seff.

 

Vista er fremtiden.

Lenke til kommentar

Eneste jeg har merket meg for Vista som kan være verdt å gå for er DX10 når den kommer i moden utgave for å få bedre grafikk på spill.

 

Ellers er det vel mye same, same hos sluttbrukeren. Jeg går til Vista kun når DX10 grafikken er så fet at jeg bare må, ellers venter jeg til 2*4GB PC6400 minne koster 2500,- og 64bit er like vanlig som 32bit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Eneste jeg har merket meg for Vista som kan være verdt å gå for er DX10 når den kommer i moden utgave for å få bedre grafikk på spill.

 

Ellers er det vel mye same, same hos sluttbrukeren. Jeg går til Vista kun når DX10 grafikken er så fet at jeg bare må, ellers venter jeg til 2*4GB PC6400 minne koster 2500,- og 64bit er like vanlig som 32bit.

6961314[/snapback]

Okei. Du kan jo ta en titt på blant annet Crysis. Den grafikken er så RÅ at jeg bare må hehe..ellers kan du ta en titt på dette..:

 

http://www.istartedsomething.com/20060817/...ctx10-fabulous/

Lenke til kommentar

"Se og Hør" har klart å få tak i bilder av et G80 prototype-kort... Er vist en kinesisk side som kjenner noen veeeelig godt... blir nok en liten intern oppvask etter dette... ;)

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34772

 

Dette er første revisjon av G80 PCB. Det er laget før nVidia endret logoen sin...

 

Her er et par bilder... Merk dere at det endelige salgsproduktet kommer til å bli forskjellig fra dette.

 

post-22436-1159551510_thumb.jpg

 

post-22436-1159551532_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Raptor,29/09-2006 : 19:40]"Se og Hør" har klart å få tak i bilder av et G80 prototype-kort... Er vist en kinesisk side som kjenner noen veeeelig godt... blir nok en liten intern oppvask etter dette...  ;)

 

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34772

 

Dette er første revisjon av G80 PCB. Det er laget før nVidia endret logoen sin... Her er et par bilder... Merk dere at det endelige salgsproduktet kommer til å bli forskjellig fra dette.

6966202[/snapback]

Spennende. Men hva er det vi kan finne ut fra bildene? Det er neppe endelig layout på kortet, lengde osv. Kjøleløsningen blir høyst trolig endret etter hvert som de får ned effektforbruket på GPU. Portene kan muligens også bli endret. (f.eks til DVI + HDMI). To strømplugger kan godt bli endret til én.

 

Men det er en svært interressant ting som utmerker seg på bildene. Se på minnekonfigurasjonen via banene på undersiden av kortet. Bilde. Det er et uvanlig antall minnebrikker: 12 stk. Dette tyder på en 50% økning av bredden på minnebussen fra 256bit til 384bit. Det tyder også på en 50% økning av mengden minne fra 512MiB til 768MiB. Kanskje det også kommer lavere versjoner på 384MiB. Av mengde og minnebåndbredde mener jeg minnebåndbredden er det viktigste framsteget. En plutselig økning i minnebåndbredde på 50% er ikke til å kimse av. Kanskje vi får se minnebåndbredden på de råeste kortene passere det runde tallet 100 GB/s. Dagens raskeste minne er vel Radeon X1950XTX med 64 GB/s. (2000"MHz" 256bit)

 

Redigert: Jeg ser dette er listet opp tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
må dele ut noen seriøse minus poeng til NVIDIA, de enda ikke skjønnt at kjøleribber hindrer luft og slippe ut av kabinett. og ikke minst lager støy..... ikke minst når de er så svære som nvidia lager de

6966367[/snapback]

Jaha??

 

7900GTX kjøleren er lignende... Det er en av de mest stillegående kjølerene du finner...

Desuten er dette en tidlig engineering sample. G80 spesifiserer et 12-lags PCB.

 

Kjøleløsning er ikke så spennende å se på her, da dette er revisjon 1.

 

Som Simen1 sier så er bildet av kortets bakside er mye mer interesant... Det er 12 minnebrikker... 32bit x 12 = 384bit minnebåndbredde... Og 768MiB minne..

Lenke til kommentar

Noe nytt om R600

 

We have 375 gigaflops, 64 GB/s. We're about a third of a teraflop. Next generation will exceed half a teraflop on a single GPU.

- http://techreport.com/onearticle.x/10907

 

En kommentar til dette på Beyond3D forumet:

I think it's worth cautioning that, per ALU pipeline, Xenos has less FLOPs (for what it's worth) than R5xx's pixel shaders.

 

The Xenos ALU pipeline is Vec4 MAD + Scalar special-function (rcp, rsq etc.). It's problematic because I think the scalar unit is not MAD capable, so you can't simplify FLOPs-counting by saying it's 10 FLOPs per clock. You can't call it 8 FLOPs (Vec4 MAD) either, because the scalar unit can still do at least an ADD. The more complex scalar functions are arguably not 1 FLOP, either.

 

But for the time being, say Xenos is 9 FLOPs. R5xx is Vec4 MAD (or Vec3 MAD + scalar special-function) plus Vec4 ADD, which is usually summarised as 12 FLOPs.

 

So I expect R600 to have a 3/4 the per-ALU-pipe FLOPs, based upon the Xenos pipeline (with additional integer functionality).

 

3/4 * 374 * 64/48 = 374 GFLOPs

 

3/4 * 374 * 96/48 = 561 GFLOPs

 

So, 96 ALU-pipes it is, then (assuming 650MHz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...