Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Vista blir ikkeno dilemma for meg før minst SP1 og sikkert en stund etter det. Synd at jeg må ha Vista for DX10 nå som jeg er så fornøyd med XP.

 

Liker ikke å da måtte gå til nye barnesykdommer i 2-3 år. Jeg kjørte også w2k3 workstation-mod en periode men det ble for køddent etterhvert med skriverdrivere faktisk, siden man lager kunstige sperrer for å installere drivere for XP i w2k3 som ellers hadde fungert greit(mye kødden editering av infs).

 

Med w2k3 kjerne og oppsett fikk jeg litt bedre ytelse enn XP, men XP er nå så stabilt go godt med korrekt oppsett at det er en pain å måtte gå til Vista kun pga spill.

 

Det frister nesten å slutte med hele spillrøkla og gå for Linux.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettsider om har testet "Lost Planet" nå...

 

Not only did the NVIDIA GeForce 8800 GTX take the performance lead it clearly had better image quality than the ATI HD 2900 XT with both available drivers.

 

Ser ut som at ATI har en kjempejobb med å snekre sammen en driver som fungerer sikkelig.

 

Yesterday we showed that ATI Radeon HD 2900 XT video card had image quality issues on Call of Juarez and today we find out that ATI has many driver issues on Lost Planet.  Both of these PC game titles are DirectX 10, which is what people have been waiting many months to come out.  Now the benchmarks and demos are finally available it's obvious that ATI still has a way to go on their drivers.  I'll cut them some slack though as their video card has only been out for a day, but don't forget the ATI HD 2900 XT was supposed to be out last year and it was delayed over six months.  With the long delay and rumors that the HD 2000 Series would destroy all on DX10 applications. The past 24 hours have been an eye opener for all those in PC industry as that has not been the case at all. The ball is in AMD's court and for their sake I hope they can get their drivers working right for DirectX 10 applications as right now the game demos from Techland/Ubisoft and Capcom don't look too hot on AMD/ATI cards. I guess the PR folks over at ATI and AMD are saying DAAMIT right about now... whoops... ;)

http://www.legitreviews.com/article/505/3/

Lenke til kommentar

Hehe ingen nyhet om at ATi må gjøre en jobb med drivere. Jeg tror ikke vi ser HD 2900XT i "god stand" før senere i sommer.

 

Jeg forventer faktisk at Nvidia som har hatt DX10 kort ute i markedet i 6mnd allered har ekstremt mye bedre drivere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg forventer faktisk at  Nvidia som har hatt DX10 kort ute i markedet i 6mnd allered har ekstremt mye  bedre drivere.

8624050[/snapback]

Ja, det er jeg helt enig i, men ATI har noen fordeler som etter min mening burde ha ført til at driverene var bedre enn de er.

 

1. De skryter av at dette er 2. generasjon unified shader akritektur. Mye i R600 stammer fra Xenos i 360, så de burde fått mye "gratis" der.

 

2. De har hatt fungerende samples av R600 lenge. Brikker på noen review-kort ble produsert i midten av februar. På CeBIT ble R600 vist frem (bak lukkede dører) med flere spill kjørende.

Lenke til kommentar

har en sånn følese at historien gjentar seg her..... :)

 

nvidia slipper et flott kort 7800 gtx (8800gtx) slipper også det perfekte "mellomklasse" kortet7800gt (8800gts)

 

vi venter alle i spenning på revolusjonen 1800XT, som aldri kommer, og når den endelig kommer er den lever den på langt ner opp til forventingene våre

 

oppi allt dette slipper nvidia 7800 gtx 512mb, dyrt og overprisa med begrensett tilgjengelighet (8800 ultra)

 

 

også kommer endelig ATI med noe som funker bra og endelig overgår NVIDIA.... 1900 serien. nå blir det spennede og se hva slags kort dette blir, synest til tider at 2900XT yter så dårlig at og krympe til 65nm for så og klokke kort 100mhz høyere, neppe vil føre dem noe serlig forbi nvidia.

 

men med de utrolig heftige specsa 2900xt har, tenker jeg at noe anna enn hastighet som ikke helt stemmer men den chipen :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, X1800XT var en langt mindre skuffelse enn dette her, etter mitt syn var den ikke en skuffelse. Overall ytelse ledelse, bedre IQ, samt et bedre rikere feature set.

 

Som Anandtech har spekulert i ser det ut som at ROP AA (hardware AA) er ikke-fungerene på HD 2900, men blir gjordt i software med shader ALU'ene. Om ROP AA blir aktivert samt andre driver optimaliseringer vil nok det stille HD 2900 i en del bedre lys. Tiden vil vise.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
JEG tror at driveren til r600 er elendig. Skulle ikke forundre meg om vi ser klare ytelsesforbedringer etter hvert som oppdateringene kommer.

8624935[/snapback]

Det tror jeg også. Men hvem har sagt at ikke nVidia også kan tweake driverene sine mer... Kommer AMD med high-end kort på 65nm prosess før nVidia, så kan de kanskje klare å ta ytelsestronen. Jeg angrer iallefall ikke at jeg valgte 8800GTX ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er aktivering av ROP AA en hardware- eller software/driver-endring?

 

Får uansett håpe at de kan klokke 65nm utgaven (R650?), som kommer til høsten, såpass mye høyere at den kan slåss mot 8800GTX/Ultra. Samt lage en mindre støyende kjøleløsning. Er lei av støvsugerlyd i bakgrunnen, mens jeg spiller (har x1900xt nå).

Lenke til kommentar
Er aktivering av ROP AA en hardware- eller software/driver-endring?

 

Får uansett håpe at de kan klokke 65nm utgaven (R650?), som kommer til høsten, såpass mye høyere at den kan slåss mot 8800GTX/Ultra. Samt lage en mindre støyende kjøleløsning. Er lei av støvsugerlyd i bakgrunnen, mens jeg spiller (har x1900xt nå).

8626027[/snapback]

 

Ja, blir spennende med 65nm, om de kan få opp dampen litt på GPU. De har jo minnebåndbredde nok til det meste. Med en skikkelig klokk på GPU og bra drivere i DX10, så kan det jo hende at arkitekturen sparker litt ifra.

Lenke til kommentar
Er aktivering av ROP AA en hardware- eller software/driver-endring?

Visnok skal det ifølge AMD bli aktivert i en fremtidig driver oppadetering. Hvis det er et hw problem burde dem få fikset det på R650.

8626606[/snapback]

Meget viktige ting du nevner her som forklarer sjokkresultatene.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk byttet fra 8800GTS 320 til HD2900XT, har enda ikke testet det noe særlig men ytelsen er omtrent identisk. Og det er med drivere som omtrent burde kalles Alpha, ATI CCC krasjer i et kjør og går i loop noen ganger.

 

Her kan det faktisk bare gå en vei :)

 

Men det er ikke tvil om at HD 2900XT kortet bråker noe infernalsk når den går i 3D mode... I 2D mode(i skrivebordet) er den stillere enn 8800(hadde et foxconn kort)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Siden du har kjøpt i 2900XT, investerte du i ny PSU i samme slengen også?

 

Forresten, hvordan er stock kjøleren? Hva ligger temperaturene på? :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg har selv bestilt et Radeon HD 2900 XT. Og til "jeg er sååå skuffet koret" så har jeg bare en ting å si, det har pr dags dato ikke kommet noen offisiell Catalyst driver til Radeon 2xxx serien og det må folk ta i betraktning, la meg også minne på at de første testene (8.nov 06) gjort med Geforce 8800GTX i F.E.A.R så slo Radeon X1950XTX kortet i 1024x768 (det samme skjedde i doom 3 til tross for at ATI`s OpenGL driver ikke er på nivå med Nvidia) noe som ikke er tilfelle pr. dags dato pga skikkelige drivere.

Lenke til kommentar
Siden du har kjøpt i 2900XT, investerte du i ny PSU i samme slengen også?

 

Forresten, hvordan er stock kjøleren? Hva ligger temperaturene på? :)

8630496[/snapback]

 

Skulle egentlig ikke det, men fant fort ut at jeg måtte det. SÅ det ble en 750W TT Toughpower. :)

 

Stockkjølerern er fin den, men den bråker som et jetfly når du er i 3d mode. Ellers er den ganske stille. :) Temps har jeg ikke fått sett enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...