Gå til innhold

G80 og R600, hva vet vi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er litt merkelig at Ati HD2900XT kortet drar så mye strøm når det yter omtrent som Nvidia 8800GTS. Uansett så yter kortet såpass bra at Ati fansene kan kjøpe det og spille de nyeste spillere bra. Det er viktig å ha konkurranse mellom Ati og Nvidia. Det gir raskere og raskere kort samt lavere priser.

 

Det beste med lanseringen idag er at det ser ut til at Nvidia vil redusere prisen på 8800GTS. :) Jeg ønsker å kjøpe 8800GTS 640MB hvis min nye PC har plass til det. HD2900XT bruker simpelthen for mye strøm og er til og med dyrere enn 8800GTS.

 

Hvis jeg må anskaffe en mindre kort vil jeg kjøpe 8600GTS eller kanskje vente på HS2600XT. Det kortet ser interessant ut. Bruker lite strøm og er ikke noe særlig større enn 8600GTS. Jeg håper det yter endel bedre enn 8600GTS. Er det noen som har lest noe om ytelsesforholdet 8600GTS vs HD8600XT?

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar
Er det noen som vet når X2600Pro og X2600XT kommer i butikkene? Jeg har bare hørt rykter om at de kommer først i slutten av juni, men ikke noe offisielt. Idag er jo lanseringsdatoen så kanskje ATI har nevnt noe om dato for leveranse. Jeg har ikke funnet disse kortene hos norske nettleverandører ennå.

8610516[/snapback]

Tidligst 1. juli sier Guru3D

(sjekk link før i denne tråden)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har altid hatt en følelse nvidia har ligget 2 skritt foran å idag ser vi hvordan det ligger. At XTX versjonen kommer med 65mn tror jeg ikke vil rette opp mye, kanskje få varmen ned men siden de må ganske mye opp på kjernen for å matche GTX'n så tror jeg varmen vil enda være høy. DDR4 minne tror jeg heller ikke vil hjelpe så mye. Jeg tror XTX vil ligge litt over GTX når den kommer, med høyere effekt forbruk og varme, å bare et år senere ;)

 

Men men, de har ihvertfall lansert kortet å det er jeg meget impoenrt over, siden det enda er 6 månder igjen av året :) [GDI]Rapor, litt av et selskap du jobber for :) kan tenke meg der er mange som smiler nå :)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

I "følelser" legger jeg litt "fanboyism". Jeg liker begge produsenter og forsøker hele tiden å se objektivt og på fakta. Sitter med et 7600GS PCIe i en barebone, og et X1950Pro i en PC, samt 6200 i serveren.

 

At nvidia hele tiden ligger 2 skritt foran er ikke riktig, da ser du ikke på fakta. X1950Pro var et produkt som raskt ble favorisert blant kjøpere for god ytelse til lav pris.

 

Hos komplett får du nå Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3 til 3095,- De har _mange_ kort tilgjengelig på lanseringsdatoen i Norske butikker. Dette er det ingen som roser, noe som faktisk er bra.

 

Jeg synes også deler av artikkelen til HW.NO er dårlig. De sammenligner prisen med GTS 320MB med XT 512MB, noe som er tullete. De som klarer seg med lave oppløsninger og lav AA kjøper ikke et 512Mb kort. Skuffende å lese slike skjeve sammenligninger.

 

Våre tester viser at AMDs første DX10-baserte skjermkort jevnt over presterer noe bedre enn Geforce 8800 GTS 320 MB -
Hvorfor sammenligner man med 320MB utgaven når alle selv sier at 640MB utgaven ikke yter bedre enn 320MB utgaven? Dette blir for meg å fremstille produktet totalt skjevt.

 

og merkbart bedre i skyhøye oppløsninger og med mye AA/AF, men det er ikke godt nok for et skjermkort i denne prisklassen.
Bra dere fremhever at XT faktisk er et mye bedre valg en GTS for de som sitter med store skjermer og som ønsker bra kvalitet på det de ser med høy AA. Det er her kortet kommer til sin rett og finner sine kjøpere.

 

Personlig er jeg meget spent på HD 2600XT, samt at HD 2400 også blir spennende å se. Begge med 65nm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hos komplett får du nå Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3 til 3095,- De har _mange_ kort tilgjengelig på lanseringsdatoen i Norske butikker. Dette er det ingen som roser, noe som faktisk er bra.

8615222[/snapback]

ATi skal ha ros for at de lanserer HD 2900XT med full tilgjenglighet, definitivt! Meget bra jobba.

 

Samtidig skal de også ha ris for at de har klart å papirlansere HD 2600 og HD 2400, som desverre ikke kommer før i juli. Flere i topp-ledelsen i AMD/ATi gikk ut og forsikret om at eneste grunnen til at de utsatt R600 til 14. mai var at de ønsket å lansere hele "familien" med full tilgjenglighet.

Lenke til kommentar

Enig i den GDI, og tror det var mye markedsførings viss-vass forårsaket av oppkjøpet fra AMD.

 

Jeg tror vi hadde sett produktene mye tidligere hadde det ikke vært for det forstyrrende oppkjøpet, som helt sikkert har vært en utfordring for begge selskap.

 

Når det gjelder det å utsette 2600 og 2400 så tror jeg det har sammenheng med at de ønsker å levere de på 65nm, noe som jeg ser som meget positivit for dette sjiktet.

 

EDIT:

Jeg er mer spent på HD 2600XT enn jeg var på 2900XT. Jeg synes ATi har klart å treffe _mye_ bedre i dette sjiktet, og i Pro sjiktet men at Nvidia har truffet bedre i High-End sjiktet.

 

Når det er sagt ser jeg meget spent frem til et HD 2950Pro 512MB kort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
EDIT:

Jeg er mer spent på HD 2600XT enn jeg var på 2900XT. Jeg synes ATi har klart å treffe _mye_ bedre i dette sjiktet, og i Pro sjiktet men at Nvidia har truffet bedre i High-End sjiktet.

8615318[/snapback]

Ja, blir spennende.

Er litt bekymret for 128-bit minnebus, og hvilke konsekvenser det får...

 

 

Edit:

På tide å endre navnet på denne tråden til "G8x og R6x0, hva vet vi?"

;)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg er også litt bekymret over 128bit minnebuss og tror dette er noe OEM leverandørene har tredd nedover hodet på dem, desverre. Tullete at de ikke får gi ut disse produktene med 256bit minnebuss.

 

Jeg ble meget skuffet over 8600GTS ytelsen og det har nok helt klart sammenheng med 128bit minnebuss.

 

Kan noen fortelle meg hva de forvirrende 500M, 520M, 640M merkingene av GTS produktene betyr?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...