Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drakk en Smokey joe på julaften som faren min hadde kjøpt, og det er en ting som er kjipt med disse super røykfulle whiskiene, er at det ofte blir veldig vansklig å få andre smaker ut av dem, ofte blir røyken så kraftig at det er vansklig å kjenne forskjell på de forskjellige røyk whiskeiene

 

Derfor liker jeg Highland park. Røyksmaken dukker opp etterpå som en ettersmak. Da får man med seg alle de andre smakene først, og så sitter man igjen med en herlig røyksmak etterpå.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Vel highland park er ikke en røykwhisky, det er en whisky med svak ettersmak av røyk ikke helt det samme, jeg har mange whiskier med hint av røyk, det er ikke de som er problemet, problemet er laphroaig, lagavulin, ardberg ect. Disse der 95% av smaken kommer fra røyken.

 

Jeg kan fange opp visse forskjeller, laphroaig, er feks. en ren kilde vann ettersmak, mens lagavulin har en saltvann smak. det er liksom den eneste forskjellen jeg merker på dem.

 

Når det er sagt, er det veldig få whiskier som passer bedre enn mørk og kald vinnernatt enn en røyk whisky, så de har sine bruksområder, det bare er litt simplere i smaken, ikke så mange nøyanser.

Lenke til kommentar

Ikke +- men minst 40% ellers er det ikke whisky, irsk whisky er nesten altid akurrat 40%, det samme er billige blends, japanske pleier også å ligge på akurrat 40%

 

En del single malts er også på 40%, men de fleste gode merker gir deg 42-43% en mer unik whisky kommer ofte på 46-48% Noen amerikanske kalles 100 proof, og er derfor 50%,

 

Over 50% er nesten bare reservert for så kalte cask strength, dette er whisky som ikke har blitt vannet ut fra når det var på tønna, dette er alt fra 55-62%

 

Har selv whisky på 40, 48, 50 og 60% jeg kan drikke 40-50 bar, men 60% trenger jeg et par t-skjeer med vann oppi.

 

Det jeg merker er at viss du ikke drikker whisky semi ofte, blir den første whiskien du tar på lenge vedlig sterk, jeg hadde ikke drukket whisky på 4 måneder og da ble selv 40% sterkt, men nå de siste månedene har jeg tatt et par glass i uka og da kan jeg drikke 50% uten problemer.

Lenke til kommentar

Hvor omtrent ligger alkoholprosenten på whisky? Ser for meg at det er noe sterkt griseri kun for sheriffer :hmm:

 

Det er ganske langt fra dagens singlemalts på rundt 40-50% og til det du fikk når du ba barmannen om en "Scotch" i saloonen i Ville Vesten for 100-150 år siden. Dagens whiskyer er godt laga og spritsmaken ikke veldig fremtredende, mens i Ville Vesten gikk det stort sett i dårlig hjemmebrent.

Lenke til kommentar

Jeg syns ærlig talt at HP 18 er overpriset, den er god, men den er ikke dobbelt så god som 12åringen, faktisk er alle HP etter 12åringen overpriset, nesten 2000kr for 25åringen og nesten 3000 for 30åringen, jeg tror bare ikke de er vært det.

 

Jeg har nestne altid blitt skuffet over gammle whiskier, har prøvd flere 30 åringer og ofte er det veldig like sine 10, 12 og 15 årige brødre.

 

Faktisk fikk jeg mye mer ut av å kjøpe en 16 år Bushmills enn jeg noen gang har fått av å prøve 30åringer,

Lenke til kommentar

Vel, de eldre mister jo gjerne en god del av smaken og blir en god del mildere. Derfor foretrekker jeg så langt de litt yngere. 18 åringen blir nok ikke kjøpt ofte, men skal kjøpes en gang for å testes. Er spent på hvor stor forskjell det er på smaken.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Jeg syns whiskier er ofte veldig gode på forskjellige stadier, HP 18 er veldig god, jeg syns bare ikke den er 400kr bedre enn 12åringen.

 

Jeg har drukket mange 10åringer som jeg syns er minst like god som en eldre 16 eller 18.

 

Feks. er Laphrioags 10 minst like god som lagavulin 16.

 

Min yndlings whisky er bare 10 år gammel. En ung whisky er ofte en fin ting, den er kanskje ikke like dyp som en eldre, men i gjenngjell er den friskere som også han være veldig god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakushu 10YO

 

Denne ble ektremt populær og er nå utsolgt i hele landet, det var den først japanske whiskien som ble standar vare på polet.

 

Den er hærlig frisk med grønn eple smak og svak røyk.

 

 

 

Her er forsten de andre whiksiene jeg har.

 

Laphroaig Quarter Cask, eneste røyk whiksien min, den begynner å gå ut på dato, den blir mer og mer vannete. men er bare litt igjen.

 

Aberlour 10, ganske standar krydder whisky, men veldig god for prisen, prefekt om, du vil bare han en whisky som smaker whisky. 40%

 

The Arran Malt, en 60% cask strength, den er overanskene søt og mild, ikke noe røyk i det hele tatt, nesten brandy smak

 

Bladnoch, dette er en såkalt craft whisky, lages bare 150 000 liter bladnoch i året, sammenlign dette med de 5 millioner liter som lages av lagavulin. Denne er 15 år gammel, veldig lik arran, søt brandy aktig smak. den er 46%

 

Bushmills 10, Irsk whisky, lagret på 2 fat, en veldig spesiell og unik whisky, ikke noe røyk i stede har du en sterk bourbon smak og ikke minst kvae/barnåler grønne barnåler, veldig kult.

 

Bushmills 16, dette er samme whisky som 10åringen men er lagret på en treide fat, den har samme smak som 10åringen bare MER av den, mer borboun og mer barnnåler.

 

begge de irske er 40%

 

Rittenhouse rye 100% proof, denne er vedlig spesiell, laget på rug, det er uvist om den er 100% rug eller ikke, men rug whiskey er skjedlent i dag, før i tiden før forbuds tiden var rug whiskey den store whiskieyen i usa og canada, men etter forbuds tiden ble burbon den store. Rug whisky er hva cowboyer drakk, da rug kunne gro overalt, fra skog og mark til ørken, nesten alle gårder hadde litt mark til rug som ble laget whisky av.

Den er EKTREMT søt, ofte beskrvet som sirupp med 50% sprit i. men samtidig masse annen smak, faktisk har du masse andre sukker smaker, du har sirrup, toffey, sjokolade, karamel masse rart, men dette er ikke en whiskey å drikke seg full på, da den er så søt, vil du få ektremt hangover og kaste opp er ikke å ungå.

 

Og til slutt har vi Johnny Walker Green, eneste JW som ikke er en blend, dette er en vattet malt, som i dag heter malt blend, dette er div single malts blandet sammen. Den smaker klassisk whisky, den store smaken som gjør den unik er pepper, seriøst, den smaker svart pepper, utrolig kult og godt, en whisky jeg vil altid ha i sammligen min.

Lenke til kommentar

Hmm, frister å teste Johnny Walker Green og Hakushu 10YO nå. Bare synd vinmonopolet sine sider er nede for øyeblikket akkurat når jeg skulle se på utvalget.

 

Der var de oppe igjen. Har faktisk 5stk igjen av Hakushu 10 YO i mitt fylke, men står som utsolgt fra leverandør, så er tydelighvis en ganske populær whisky.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...