Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en JW Green Label sist og jeg syns den var veldig fin, men jeg vil gjerne teste en annen nå, så har noen tips til en god whisky som smaker like "nøytralt" som Green Label og som ligger mellom 500-1000kr for 0.7/1.0l flaske? (Altså relativ mild, med ikke for mye røyksmak eller av andre ting).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en JW Green Label sist og jeg syns den var veldig fin, men jeg vil gjerne teste en annen nå, så har noen tips til en god whisky som smaker like "nøytralt" som Green Label og som ligger mellom 500-1000kr for 0.7/1.0l flaske? (Altså relativ mild, med ikke for mye røyksmak eller av andre ting).

 

Ser du etter blended så er Teachers veldig god og mild blended whisky. Ellers blandt single malts er Glenfiddich 12 years veldig mild og ganske god.

 

Passer for folk som er nye i whiskysmaking, og er vel også den mestselgende og rimeligste single malten som finnes.

Lenke til kommentar

Nei tenkte mest på single malt. Glenfiddich syns jeg blir litt for vanlig, har lyst å prøve noe som er mer ukjent.

 

Noe grunn for Glenlivet 12-15? Fant 21 år på systembolaget til en ganske grei pris (829SEK):LINK

 

Forresten, relativ dyr Glenlivet (70år): LINK

 

 

Jo, jeg er forholdsvis enig i den at Glenfiddich er litt for vanlig. Jeg tenkte siden du sa mild.

 

Men jeg kan foreslå en annen whisky også, dersom du så tidligere i tråden så anbefalte jeg og en annen Caol Ila Distillers Edition. Den er ganske mild, men også kompleks og har vunnet en ganske gjev whisky pris.

 

Den er uten peat, og har lite røyksmak. Jeg synes den smakte meget bra og er absolutt ikke vanlig, men har heller ikke vell av røyk og torvsmak.

 

Skulle være noe som faller i smak. Den er forøvrig 13 år og lagret på mørke moscatel casks.

 

Caol Ila Distillers edition

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Er dette den samme Caol Ila whiskyen: Link

 

Takk for god tips, for vel slå en mynt og velge mellom dem to hvis jeg fant riktig Caol Ila whisky. :)

 

Ja, det er den samme.

 

Da får du iallefall noe ganske spesielt, til en ikke så altfor dyr penge også.

 

Det står at den er røkig men det synes ikke jeg. Jeg synes den går mer i det søte og milde hjørnet.

 

Altså totalt forskjellig fra den originale Caol Ila.

 

Som sagt så er denne distillers edition også en prisvinner fra i fjor tror jeg det var. En meget god og distinkt, kompleks men altså også mild whisky...

 

 

Her kan du lese litt mer om den og prisen den vant.

 

Caol Ila Best Single malt Scotch

 

 

Ellers er også Bunnahabhain 12 years craft version som jeg nevnte også å anbefale for de som vil ha en mild men også ganske spesiell whisky. Den er veldig søtmaltsmak aktig med meget lav røyk og peat smak.

 

Synes ikke den var kraftig, den var mild og søtladen tenkte på søt luktende smørblomsteng ved sjøen når jeg smakte på den, også søtmalt smak, litt som kamfer drops på en god måte.....

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Da er det meste av julehandelen over puh, måtte kjøpe noen godsaker til meg selv også.

 

Det ble en Ardbeg 10 years, etter min mening den aller beste Islay whiskyen, sterkt krydret, enorm peat/torv lukt og saltsmak, og masse røyksnadder, også en god sødme og smak av cask, 46 prosent, IKKENO karamellfarge (klar lys, lys gulfarge som Caol Ila og Ledaig) og non chill filtered.

 

Sammen med Laphroaig og Caol Ila den beste Islayen, jeg synes Ardbeg scorer høyest av de tre mtp kvalitet i produktet.

 

ardbeg-10-year.jpg

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nei tenkte mest på single malt. Glenfiddich syns jeg blir litt for vanlig, har lyst å prøve noe som er mer ukjent.

 

Noe grunn for Glenlivet 12-15? Fant 21 år på systembolaget til en ganske grei pris (829SEK):LINK

 

Forresten, relativ dyr Glenlivet (70år): LINK

 

The Glenlivet var den første single malten jeg ble kjent med. Det er en lett tilgjengelig single malt. 12 års versjonen vil nok oppleves litt enkel i smaken når man utvikler smaken, men det er en behagelig whisky og den er langt mer slitesterk enn f.eks Glenfiddich. Higland Park er en whisky som både er lett tilgjengelig for nye, men fortsatt kompleks og spennende over tid.

 

Jeg er svært glad i Caol Ila og annen Islay-whisky, men jeg er ikke helt overbevist om at Islaymalt er det man vil sette mest pris på om man ikke har særlig erfaring med whisky.

Lenke til kommentar

Nei tenkte mest på single malt. Glenfiddich syns jeg blir litt for vanlig, har lyst å prøve noe som er mer ukjent.

 

Noe grunn for Glenlivet 12-15? Fant 21 år på systembolaget til en ganske grei pris (829SEK):LINK

 

Forresten, relativ dyr Glenlivet (70år): LINK

 

The Glenlivet var den første single malten jeg ble kjent med. Det er en lett tilgjengelig single malt. 12 års versjonen vil nok oppleves litt enkel i smaken når man utvikler smaken, men det er en behagelig whisky og den er langt mer slitesterk enn f.eks Glenfiddich. Higland Park er en whisky som både er lett tilgjengelig for nye, men fortsatt kompleks og spennende over tid.

 

Jeg er svært glad i Caol Ila og annen Islay-whisky, men jeg er ikke helt overbevist om at Islaymalt er det man vil sette mest pris på om man ikke har særlig erfaring med whisky.

 

Forstår hva du mener, men Caol Ila distillers edition og Bunnahabhain 12 years er nok absolutt ikke det du tenker på når det gjelder Islay whisky.

 

Stikkord stor sødme og ingen eller liten røyk og torv.

 

(For å bruke noen kjente utrykk så er Highland Park ganske mye sterkere enn de to islayene jeg nevnte).

 

Prøv de selv, glimrende whisky, men altså helt uten særlig røyk og peat.

 

Selv er jeg så heldig at dama mi bor vedsidenav denne butikken, så jeg har prøvd en del forskjellig whisky med tiden, hehe :tease:

 

Juulsvinhandel

 

Sjekk prisene, synd at det bare er lov til å ha med en flaske, men det kan jo fort bli to, tre med sånne priser.

 

 

Lagavulin har jeg ikke prøvd ennå faktisk, hvordan rangerer du denne (12) iforhold til styrke med Caol Ila og Laphroaig?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Den eneste Islay-malten jeg smakte da jeg var fersk var Laphroaig. Den var jeg ikke helt klar for selv om jeg begynte å like den etter ikke så veldig lang tid. Hvordan jeg ville oppleve øvrige Islay-malter som nybegynner blir derfor mest antakelser. Jeg er helt enig i at både Caol Ila distillers edition og Bunnahabhain vil være mye lettere tilgjengelige for en nybegynner enn f.eks Lagavulin, Ardbeg og Laphroaig, men jeg har likevel en magefølelse for at det er lettere å bli introdusert til whisky via Spey-malt enn Islay. Det blir som sagt antakelser og synsing :)

 

Lagavulin selges normalt i 16 års versjon og det er bare den jeg har smakt. Det er en 12 åring i Cask Strength og noen Special Release versjoner med årsbetegnelse av 12 åring, men vanlig utgave av Lagavulin 12 har i alle fall ikke jeg truffet på. Lagavulin er en urwhisky. Masse torv, rund og god, jod, salt, sjø, tang, medisinsk, sødme, maskulin, sterk! litt salt, krass. Lagavulin og Laphroaig er jo lokalisert ikke så langt fra hverandre så slektskapet merker man. Setter man Lagavulin 16 og Laphroaig 10 opp mot hverandre vil jeg si at Lagavulin har ikke et så intenst røyk og sjøpreg som Laphroaig. Jeg vil også mene at det er mer eik/treverk i Laphroaig mens det er mer sødme i Lagavulin. Selv om de er svært ulike så har jeg en oppfattelse av at de som liker Talisker også setter svært pris på Lagavulin.

Endret av Havlet
Lenke til kommentar

Noe er iverfall galt. Kan være at noe av alkoholen har fordampet, smaker uansett ikke helt som den skal.

 

 

Testet også et par forskjellige Blended whiskyer. Tror jeg holder meg til single malt.

 

 

Samme har jeg erfart på bar. Den siste slumpen i Jameson pleier å smake forferdelig herk, har også merket en skikkelig dau Highland Park. Altså at whiskyslumpen har ligget så lenge at alkoholen ebber ut og det ikke smaker slik det skal.

 

Den siste slumpen i flasken skal man ikke la ligge altfor lenge tror jeg. Hell over på mindre flasker, feks en halvflaske eller miniatyrflaske du har stående.

 

Jeg tror det er luft og tid som dreper whiskysmaken i slumpene, jeg er ikke helt sikker på hvor lang tid det er snakk om før det skjer.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...