Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg holder for tiden på å ferdigstille min egen hjemmepub, og tiden nærmer seg for å fylle opp hyllene med godsakene. Jeg tenke å kjøpe inn et par-tre forskjellige typer whisky, men på grunn av min manglende whiskykunnskap, tenkte jeg å legge ansvaret over på dere som er eksperter på området.

 

For å dekke bredest mulig tenker jeg å kjøre en skotsk whisky(helst med litt røyksmak), en irsk og en amerikansk. Har dere noen tanker rundt hva jeg bør kjøpe, og hvorfor?

 

Andre amerikanske som er god er Jim Beam (bourbon), Four Roses (bourbon), og Seagram's 7 Crowns (amerikansk whisky).

 

Hovedforskjellen mellom bourbon og whisky (smaksmessig) er vel at bourbon oppleves som mer søt og mild enn whiskyen. Personlig foretrekker jeg alle de tre jeg nevner langt foran Jack Daniels.

 

Forøvrig, et lite drinktips mens jeg først var inne på det:

2cl Four Roses, 2cl Southern Comfort og 4cl sourmix. En artig variant av Whisky Sour.

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flyr gjennom CPH på vei hjem fra London nå på mandag, og tenkte å benytte meg av sjansen til å kjøpe med meg en flaske på tax-free -- men jeg er litt usikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Så på vareutvalget på nett, og har funnet frem disse.

 

The Glenlivet, 15 y.o.

Highland Park, Special Edition 1998

Glenfiddich, Rich Oak 14 y.o.

Glenfiddich, 15 y.o.

 

Noen tanker?

Eventuelt om det er noen andre som anbefales? Setter et tak på 350 DKK tenker jeg, og vareutvalg finnes her.

Hva med å heller stikke innom The Whisky Exchange på Vinopolis, hvis du allerede er i London?

Lenke til kommentar

Flyr gjennom CPH på vei hjem fra London nå på mandag, og tenkte å benytte meg av sjansen til å kjøpe med meg en flaske på tax-free -- men jeg er litt usikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Så på vareutvalget på nett, og har funnet frem disse.

 

The Glenlivet, 15 y.o.

Highland Park, Special Edition 1998

Glenfiddich, Rich Oak 14 y.o.

Glenfiddich, 15 y.o.

 

Noen tanker?

Eventuelt om det er noen andre som anbefales? Setter et tak på 350 DKK tenker jeg, og vareutvalg finnes her.

 

 

Spørs jo hva du liker det. Jeg ser du har valgt deg milde whiskyer. Jeg kan si at Glenfiddich 15 er litt interessant fordi den er laget etter "Solera" måten. Solera lagring

 

Dette vil si at noe av whiskyen er endel eldre enn 15, men den er minst 15 år gammel. Dette er en meget gammel metode som gir god kvalitet.

 

EDIT, ser ut som om det ikke er samme 15 åringen. Men om du ser en 15 åring som det står Solera på så anbefaler jeg kjøp om prisen er god.

 

Ellers ville ikke jeg dratt utenlands uten å ta med meg en Ardbeg eller Laphroaig i en eller annen form. Men det er også de mest komplekse og sterke whiskyene... Da går det på personlige preferanser igjen, og jeg ser at du velger mildt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Barista Bob: Aldri hørt om stedet, men vil egentlig bruke tiden i London til litt andre ting -- får heller dra innom en annen gang. Greit å slå ihjel litt tid på flyplassen også.

 

dropkickmurphy: Fikk det ikke med, men jeg er ikke erfaren whisky-drikker. Har lurket i denne tråden en stund, og bitt meg merke at disse merkene nevnes i samme åndedrag og i sammenheng med Highland Park (har 12-åringen stående nå, og den falt godt i smak), så jeg tenkte jeg kunne prøve meg der først.

 

Er ikke det at jeg ikke vil prøve noe nytt og bare holde meg til en snever smaksprofil, men i første omgang vil jeg heller prøve meg på de milde whiskyene, lære meg å kjenne forskjellene på de og så heller utvikle smaken rolig, og ikke hoppe på en kompleks og "ekstrem" whisky med en gang.

 

Takk for informasjonen om solera-lagring forresten!

Lenke til kommentar

Ville iverfall ikke tatt med meg Laphroaig uten å ha smakt på den. Har fått intrykk av at enten elsker man den, eller så kan man ikke fordra smaken. Ardberg har jeg ikke smakt, men regner med den er i samme gate som Laphroaig.

 

Om du skal velge av de ville jeg valgt The Glenlivet eller Highland Park, men det er veldig individuelt hva man liker.

Lenke til kommentar

De har vel sånne søte små 20-25cl flasker på taxfree også? De er glimrende til å teste ut ting. De er boxed og fine akkurat som de store flaskene, og jeg får hvertfall 4 relativt store glass ut av en.

 

 

Hmm kan du fortelle meg hvilken grunn de har småflasker til på taxfree? Kan ikke huske jeg har sett det annet enn flerpakker. Med en grense på 1liter så blir det vel mye dyrere enn å kjøpe en hel liter???

Lenke til kommentar

Aner virkelig ikke om de har eller ei. Har bare kjøpt flere på polet i her, gode og kjente whiskyer på liten flaske. Ikke sånne bittesmå "sukkerkulør" flasker, det er omtrent som en brusflaske.

 

Jo jeg vet hva du mener, kjøpte en Caol Ila småflaske for ikke så altfor lenge siden.

 

På Taxfree tror jeg de selger liter og halvlitere. Men jeg tror jeg har sett at de selger flere i pakker, Caol Ila, Lagavulin og Talisker. Men jeg tror ikke at de selger 20cl hver for seg.

 

Dessuten blir det jo alltid dyrere å kjøpe småflasker tilogmed på polet. Men om du ikke vil bestille Caol Ila og bare er innom så er det jo greit å ta med seg en sånn miniflaske.

Lenke til kommentar

Ville iverfall ikke tatt med meg Laphroaig uten å ha smakt på den. Har fått intrykk av at enten elsker man den, eller så kan man ikke fordra smaken. Ardberg har jeg ikke smakt, men regner med den er i samme gate som Laphroaig.

....

Elsk hat forhold! Stemmer!

Men en gang må være første gang og det er ikke siker at man hater hvis man prøver. Jeg har introdusert Islay-Whisky for mange som ikke kan fordra "vanlig" whisky. Det viser seg at røykpreget liker de veldig godt og er blitt hekta.

 

Når det gjelder Ardberg er denne whiskyen den som har høyest fenol verdier i ppm, i snitt. Dette er noe som brukes til å måle røyksmak eller smak generelt. Selve målemetoden har vært diskutert i mange år, men den gir i alle fall en indikasjon. Grovt sett kan vi si at Ardberg ligger på ca. 55 ppm, Laphroaig på ca. 50, Lagavulin på ca. 35, mot de "normale" whiskyene som ligger på 2 til 3 ppm.

 

 

Aner virkelig ikke om de har eller ei. Har bare kjøpt flere på polet i her, gode og kjente whiskyer på liten flaske. Ikke sånne bittesmå "sukkerkulør" flasker, det er omtrent som en brusflaske.

 

På spesialbutikker i England/Scotland før man kjøpt små flasker mellom 20 til 35 cl og mange av disse er nummerert. Av mange merker. Dette er beregnet for personer som ikke er sikker i valget og ønsker å smake. Jeg handler ofte slike flasker for å få med meg flere merker hjem. Og er du ekstra heldig finner du noen skikkelige godbiter.......

Lenke til kommentar

Ville iverfall ikke tatt med meg Laphroaig uten å ha smakt på den. Har fått intrykk av at enten elsker man den, eller så kan man ikke fordra smaken. Ardberg har jeg ikke smakt, men regner med den er i samme gate som Laphroaig.

....

Elsk hat forhold! Stemmer!

Men en gang må være første gang og det er ikke siker at man hater hvis man prøver. Jeg har introdusert Islay-Whisky for mange som ikke kan fordra "vanlig" whisky. Det viser seg at røykpreget liker de veldig godt og er blitt hekta.

 

Når det gjelder Ardberg er denne whiskyen den som har høyest fenol verdier i ppm, i snitt. Dette er noe som brukes til å måle røyksmak eller smak generelt. Selve målemetoden har vært diskutert i mange år, men den gir i alle fall en indikasjon. Grovt sett kan vi si at Ardberg ligger på ca. 55 ppm, Laphroaig på ca. 50, Lagavulin på ca. 35, mot de "normale" whiskyene som ligger på 2 til 3 ppm.

 

 

 

Ardbeg er nok kanskje den sterkeste ja, men det er også kanskje en av de best balanserte Islayene.

 

Laphroaig er veldig sterk, men her er det ikke like balansert. Noe som gjør at man får veldige utslag av sjø, torv, salt, røyk og bensin.

 

Ardbegen er røykfull og torvpreget som bare det, men på en mer subtil måte. Torvpreget er kanskje det mest karakteristiske på Ardbeg både når det gjelder lukt og smak.

 

Laphroaig er mer torv, sjø og salt.

 

Caol Ila er også veldig sjø og saltpreget.

Lenke til kommentar

……

Ardbeg er nok kanskje den sterkeste ja, men det er også kanskje en av de best balanserte Islayene.

 

Laphroaig er veldig sterk, men her er det ikke like balansert. Noe som gjør at man får veldige utslag av sjø, torv, salt, røyk og bensin.

 

Ardbegen er røykfull og torvpreget som bare det, men på en mer subtil måte. Torvpreget er kanskje det mest karakteristiske på Ardbeg både når det gjelder lukt og smak.

 

Laphroaig er mer torv, sjø og salt.

 

Caol Ila er også veldig sjø og saltpreget.

 

Her er jeg uenig med deg, men smaken er som baken……

 

Ardberg er en røykbombe men jeg synes den er litt tørr og litt for mye etanolsmak som fører til at den er litt vanskelig å drikke. I motsetning til kaldfiltrerte Laphroaig Cask Streng som har alle de aromatiske oljene bevart og er lett og drikke (for de som liker Islay).

 

I tillegg har vi Lagavulin 16 år som har en intens god ettersmak og er blant mange eksperter på whisky betegnet som den beste. For mage poster siden hadde jeg en sammenligning mellom Lagavulin 12 og DE. Hvis det er av interesse se Post 490

 

Men likevel kommer Ardberg på topp 10 listen over destillerier og det er Uigedail som trekker dem opp. Denne har ikke den samme intense etenol og røyksmak som de andre til Ardberg.

Lenke til kommentar

……

Ardbeg er nok kanskje den sterkeste ja, men det er også kanskje en av de best balanserte Islayene.

 

Laphroaig er veldig sterk, men her er det ikke like balansert. Noe som gjør at man får veldige utslag av sjø, torv, salt, røyk og bensin.

 

Ardbegen er røykfull og torvpreget som bare det, men på en mer subtil måte. Torvpreget er kanskje det mest karakteristiske på Ardbeg både når det gjelder lukt og smak.

 

Laphroaig er mer torv, sjø og salt.

 

Caol Ila er også veldig sjø og saltpreget.

 

Her er jeg uenig med deg, men smaken er som baken……

 

Ardberg er en røykbombe men jeg synes den er litt tørr og litt for mye etanolsmak som fører til at den er litt vanskelig å drikke. I motsetning til kaldfiltrerte Laphroaig Cask Streng som har alle de aromatiske oljene bevart og er lett og drikke (for de som liker Islay).

 

I tillegg har vi Lagavulin 16 år som har en intens god ettersmak og er blant mange eksperter på whisky betegnet som den beste. For mage poster siden hadde jeg en sammenligning mellom Lagavulin 12 og DE. Hvis det er av interesse se Post 490

 

Men likevel kommer Ardberg på topp 10 listen over destillerier og det er Uigedail som trekker dem opp. Denne har ikke den samme intense etenol og røyksmak som de andre til Ardberg.

 

Litt rart at Ardbeg koster så mye mer enn Laphroaig i utlandet. Laphroaig ligger på 275kr og Ardbeg ligger på ca 380kr. Kan jo være fordi den er unchillfiltered, men skulle tro det var mer enn det.

 

Personlig så synes jeg at all whisky skulle vært servert unchillfiltered og med sedimenter, men skjønner jo at ikke alle liker dette.

Lenke til kommentar

Flyr gjennom CPH på vei hjem fra London nå på mandag, og tenkte å benytte meg av sjansen til å kjøpe med meg en flaske på tax-free -- men jeg er litt usikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Så på vareutvalget på nett, og har funnet frem disse.

 

The Glenlivet, 15 y.o.

Highland Park, Special Edition 1998

Glenfiddich, Rich Oak 14 y.o.

Glenfiddich, 15 y.o.

 

Noen tanker?

Eventuelt om det er noen andre som anbefales? Setter et tak på 350 DKK tenker jeg, og vareutvalg finnes her.

 

Jeg hadde kjøpt Higland Park. Har ikke smakt Spesial Edition, men det forekommer meg som svært edle dråper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og kameraten min tok en turetur med Strømstad-Sandefjord. Letet gjennom taxfree tilbudet, men synes de hadde lite utvalg av single malts. Ingen Islayer der, Laphroaig hadde vist vært utsolgt siden Jul fikk jeg greie på av betjeningen. Skulle tro de hadde bedre kunnskap om hva folk vil ha for røykfulle Islayer er jo tross alt ganske populært blitt. Jeg tok med meg en Dalwhinnie 15år for en meget god pris for literen. Angret litt på at jeg ikke fant Highland Park der for så at andre hadde fått tak i den, men den så jeg ikke.

 

Dalwhinnie har jeg litt kjennskap til fra før da jeg fikk en flaske fra min bror til jul. Men den smakte ikke det samme som sist synes jeg. Litt rart det der. Smakte ikke noe særlig til lagringantydninger. Den var bare på 43% men spritsmaken var veldig dominerende. Veldig lang ettersmak. Jeg liker det men ikke alle som liker det. Røyksmaken henger litt og den er veldig sterk kost å drikke. Kameraten min likte det ikke i det hele tatt, men han liker bare milde whiskyer og koste seg i baren med Chivas Regal 21 years old...

 

Dalwhinnie er forøvrig Skotlands høyeste whiskydestilleri, ligger på fjellet.

Lenke til kommentar

Whiskyen utvikler seg i utgangspunktet ikke særlig etter at den har kommet på flaske. Det er under fatlagringen den utvikler seg. Hvordan det er når en flaske har stått så lenge som i ditt tilfelle tør jeg ikke ha en sterk mening om. Har aldri vært borti et slikt tilfelle.

 

Har flasken ligget eller stått? Har den stått så er det sjanse for at korken har tørket ut og da kan det ha dunstet bort alkohol og kan ha foregått en del oksydering av smaksstoffende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...