Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Klart jeg kan. Jeg snakker om Bowmore 12yo, den eneste Bowmore-varianten jeg har erfaring med.

 

For the record: jeg samler Islay-whiskyer som gruppe, og de to jeg har vært grundig borti er Caol Ila og Bowmore. Jeg har smakt eksempler på andre, men ikke nok til å danne meg et skikkelig grunnlag.

 

Grunnen til at jeg finner Bowmore anonym er nettopp, vel, imaget Islay-whisyker har med sitt kraftige malt- og torvpreg - en god, røkt ettersmak. Bowmore er kjedelig der - smått alkoholkraftig i starten, men ebber raskt bort der e.g. Caol Ila gir en lang og tydelig ettersmak. Det er i grunn mangelen på ettersmak som gjør at jeg finner Bowmore 12yo anonym, endog jeg er åpen for at den er tilstede i yngre varianter. Den smaker godt, for all del, men gir ikke den helhetsopplevelsen jeg forbinder med Islays.

 

Note: På aroma er den smått tilbaketrukken, men fortreffelig.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smakte på Cragganmore Distillers Edition hos en kompis på tirsdag. Flaska var helt uåpnet og hadde ikke fått luftet seg. Hverken jeg eller eieren var helt fornøyd, men av erfaring så er vi ikke sikkre i vår dom før vi får smakt på en dramm når flaska har fått luftet seg litt.

 

Kommer sikkert med tilbakemelding neste gang den har stått på bordet.

 

Her i heimen er det nå tomt for single malt. Kjøper meg vel en flaske snart. Mulig jeg skal kjøpe Bowmore 12. Det har vært flere i denne tråden som har kommentert den heller negativt. Jeg har et positivt minne av den, men det er mange år siden jeg smakte den sist og smaken min har utviklet seg. Det er på tide å teste den på nytt så jeg får gjort meg opp en egen mening. Ellers så står en Springbank 15 på ønskelista, det samme gjør Arran 14. Får se hvor lysten tar meg når jeg står i butikken. :)

Lenke til kommentar

Er totalt grønn når det kommer til whisky, men ettersom min bror - helt randomly - kjøpte en flaske Jameson til meg da han kom hjem fra Belgia, har jeg fått smaken på de gylne dråpene. Dog er det få typer jeg kan skryte over å ha smakt. Er vel Jack Daniels, Jameson og Famous Grouse. Sistnevnte i anledning i at vi smakte litt på siden da vi laget Irish Coffee.

 

Noen som vil gi meg et tips over en 2-3 forskjellige jeg bør prøve, og hvilke forskjeller i smak jeg bør "legge meg merke i"?

Lenke til kommentar

Ville kjøpt denne

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/brennevin/skottland/the-arran-1999-bourbon-cask-edition/sku-8030901

 

Den er veldig søt og fruktig, med litt brandy type smak.

 

Så ville jeg kjøpt denne

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/brennevin/skottland/highland-park-single-malt-12-years-old/sku-12701

 

Den har en honning type smak med et lite hint av røyk og torv.

 

 

På den helt andre siden har du

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/brennevin/skottland/lagavulin-single-malt-16-years-old/sku-464401

 

En kraftig røykfull whisky med hint av hav og salt.

 

Da har du 3 typer whisky, som går fra søt uten noe røyk, til litt mer røyk til masse røyk.

Lenke til kommentar

Er totalt grønn når det kommer til whisky, men ettersom min bror - helt randomly - kjøpte en flaske Jameson til meg da han kom hjem fra Belgia, har jeg fått smaken på de gylne dråpene. Dog er det få typer jeg kan skryte over å ha smakt. Er vel Jack Daniels, Jameson og Famous Grouse. Sistnevnte i anledning i at vi smakte litt på siden da vi laget Irish Coffee.

 

Noen som vil gi meg et tips over en 2-3 forskjellige jeg bør prøve, og hvilke forskjeller i smak jeg bør "legge meg merke i"?

Synes Singleton of Dufftown er en fin, relativt billig og lett tilgjengelig single malt. Hvilke smaker du bør legge merke til er jeg dog ganske grønn på pga. min whiskygane er utrent, men jeg kan i det minste si at den har et tydelig sitruspreg og også innslag av røyk.

 

Edit: Jack Daniels kan for øvrig ikke klassifiseres som whisky; Det er Satan-juice!

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 300 kroner på en drittwhisky for første gang i mitt liv - Glengrant Major's reserve. Fint med studentøkonomi. :(

 

Artig, jeg kjøpte min på tirsdag og drakk den opp igår. Også grunnet studentøkonomi. Var heller ikke spesielt fornøyd med den. Alt for lett for min smak. Dette har jo mange speyside-whiskyer til felles, men denne ble liksom bare helt anonym.

 

Noen som har erfaring med Snow Grouse?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...