Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke den 10-åringen på vinmonopolet.no hvertfall..må vel bestilles. Selv om et av kriteriene for WOTY er Availability. Han mener neppe i Norge :p

 

Edit: Men de har Bruichladdich Islay Single Malt 12 Y.O. Second Edition

 

Han nevner 12-år som nest best etter 10-åringen. Jaja. Billig også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke den 10-åringen på vinmonopolet.no hvertfall..må vel bestilles. Selv om et av kriteriene for WOTY er Availability. Han mener neppe i Norge :p

 

Edit: Men de har Bruichladdich Islay Single Malt 12 Y.O. Second Edition

 

Han nevner 12-år som nest best etter 10-åringen. Jaja. Billig også.

 

Fjorårets var Bunnahabhain 12 years, nydelig whisky det også.. Enda bedre nå som den er unchillfiltered.

 

Sitter og koser meg med blåmuggost og brød, litt kjeks og en Ægir Bøyla øl og litt røkt kjøtt... og en røkt Laphroaig..

 

Nydelig kombo..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Uff endelig hjemme fra jobb og sprengkulde. Var på møte idag, slapp tidlig fra jobben.

 

Jeg kjører Scooter!

 

Iskaldt, da er det ekstra godt å sette seg ned med en varmende røykbombe Laphroaig og noe ølsmaking..

 

Yes, sitter å hører Cohen på norsk med Kari Bremnes og CC cowboys. Genial Cd..

 

Livsnyter :cool:

 

Prøvde faktisk Laphroaig i går. Var ganske mektig torvsmak som for min del var ganske vanskelig å venne seg til. Var ok, men blir nok ikke kjøpt fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, de hadde bare helflasker med Bruich, så jeg tok med en Caol Ila 12-yr 20cl til 150,- istedet. Den var sterk.

 

Det er en tilvendingsak, tro meg...

 

Første gang man smaker en torvpreget Islay så rynker de fleste på nesen, men andre eller tredje gang så blir du vandt. Når du kjenner smaken av Islay på tungen da er du hektet til slutt hehehe.

 

Blandt whiskyentusiaster så foretrekker mange Islaysmaken inkludert meg, så jeg anbefaler dere å bli kjent med både Laphroaig og Caol Ila... Det fortjener de.

 

Men om dere vil ha en soft/trygg introduksjon, kjøp en Bunnahabhain eller en Bruichladdich. De er veldig snille og søte i smaken til å være Islay whisky. Altså de er veldig lettdrikkelige.

 

Islay whiskyene er de som har sterkest smak av alle, så det er greit med en mild introduksjon....

 

Satser på at dere begge liker både Caol Ila og Laphroaig til slutt, bare husk å gi de en ny sjangse om en tid.. :)

 

Siden du nevnte at Caol Ila er sterk, ja den er det, men Laphroaig og Ardbeg er enda sterkere i smak, bare så det er sagt. Jeg elsker Caol Ila pga den gode salt og røyksmaken. Laphroaig har også saltsmaken, Ardbeg har mer torv og maltsmak og lukt. Men disse tre med Lagavulin er de sterkeste whiskysmakene du får...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Prøvde Laphroaig på nyttårsaften også. Da klarte jeg ikke mere enn en slurk før jeg hoppet tilbake til Highland park. Nå i går var den mye mere drikkelig, men er fortsatt en veldig kraftig smak å venne seg til når man nesten er ny på whisky.

 

 

Helt normalt, prøv feks Bruichladdich eller Bunnahabhain først.. Bunnahabhain er mildest. Begge er geniale whiskyer produsert med omtanke for forbruker..

Lenke til kommentar

Glenfiddich er jo en trygg sak, selv om den kanksje er litt vel snill og ordinær i smaken.

 

Ellers har du Springbank, veldig god kvalitetwhisky...

 

Bunnahabhain og Bruichladdich er to veldig snille og samtidig komplekse whiskyer som de fleste vet å sette pris på.

 

Alle er ganske rimelige whiskyer med god kvalitet.. Glenfiddich er ikke min favoritt, men den er veldig lett å like for folk som ikke har smakt så mye whisky før....

Lenke til kommentar

Han har nå Laphroaig som han liker ganske godt om det hjelper. Er usikker da jeg ikke vet helt hva han har prøvd, og hva han liker best. Tror kanskje han vil sette mer pris på noe med mye smak, og kanskje noe annet en typisk høyland ala Highland Park ol.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...