Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av alkoholen kan ha fordampet, ja, men det er fryktelig lite det er snakk om. Fra et fat som ligger i et år fordamper 2,5% av alkoholen (prosent, ikke prosentpoeng). I en åpnet flaske med korken på fordamper vesentlig mindre enn dette. Hvor lenge har flasken stått?

 

Den har ikke stått veldig lenge, men er lite igjen (rundt 1-2dl igjen.)

 

Samme har jeg erfart på bar. Den siste slumpen i Jameson pleier å smake forferdelig herk, har også merket en skikkelig dau Highland Park. Altså at whiskyslumpen har ligget så lenge at alkoholen ebber ut og det ikke smaker slik det skal.

 

Den siste slumpen i flasken skal man ikke la ligge altfor lenge tror jeg. Hell over på mindre flasker, feks en halvflaske eller miniatyrflaske du har stående.

 

Jeg tror det er luft og tid som dreper whiskysmaken i slumpene, jeg er ikke helt sikker på hvor lang tid det er snakk om før det skjer.

 

Tenkte det gikk bra siden jeg ikke hadde tenkt til å la den stå så lenge. Heldighvis er den gode ettersmaken av røyk enda der, så jeg kommer nok til å drikke den uten problem.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme med dårlig smak. Min green label sparte jeg i et år for å se om smaken ble forandret. Drakk litt og litt hver måned. Og etter ca 6 måneder så syns jeg ikke den smakte like bra. Etter 12 måneder så var smaken egentlig ganske elendig.

 

Så min neste flaske blir nok drukket i løpet av 6 mnd.

 

Er ikke en nybegynner på Whisky, har drukket Whisky og Jack Daniels i noen år nå. Min første single malt var for 3-4 år siden, det var Highland Park, etter det så ble det Bowmore og en del andre. Liker røyk smak, men er greit med litt forandring. Og Green Label syns jeg var veldig behagelig.

 

Har ennå ikke kjøpt for jeg stikker en tur til England snart så kjøper en flaske på vei hjem. Men har skrevet ned alle tipsa. :)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

 

Alder er vel ikke det beste for Islay whiskyene. Selvfølgelig veldig stas å ha i samling, men ikke noe særlig å drikke. Da er jo feks Cognac eller whiskyer fra speyside eller lignende bedre å lagre...

 

Får jo 30-40 år cognac til bare 600-1000 kr.

 

Alder dreper mye av karakteristikken til Islay-whiskyen. Du skal ikke mye over 20 år før peat og røyksmaken avtar og blir erstattet av sherrysmak eller hva slags fat varene er lagret på.

 

Skal du bare la whiskyen støve ned på en hylle så er det jo greit, verdien stiger vel også så det er jo greie aksjer sånn sett.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Tenkte meg at fantes en Whisky tråd et sted på forumet :D

 

Selv er jeg litt ny til Whisky opplegget, men er ute etter å få prøvd litt forskjellig.

 

Nåværende favoritt er Johnnie Walker Black.

 

Hva er det dere Whisky-veteraner ville anbefalt for en grønnskolling som ikke har prøvd så veldig mye annet en det mest vanlige?

Lenke til kommentar

Tenkte meg at fantes en Whisky tråd et sted på forumet :D

 

Selv er jeg litt ny til Whisky opplegget, men er ute etter å få prøvd litt forskjellig.

 

Nåværende favoritt er Johnnie Walker Black.

 

Hva er det dere Whisky-veteraner ville anbefalt for en grønnskolling som ikke har prøvd så veldig mye annet en det mest vanlige?

 

Er også ganske ny, og synes Highland Park er veldig god. Har bare prøvd 12 åringen, men skal kjøpe meg en 18 åring til nyttårs kos.

Lenke til kommentar

Johhnie Walker er såvidt jeg vet laget av feks bla Caol ila. Jeg vil som før foreslå Caol Ila Distillers edition.. Den må bestilles. Den er ikke en Islay stil men heller en Highland stil om jeg husker korrekt fra merkelappen. Veldig søt og god.

 

Deretter kan du prøve deg på Bunnahabhain 12 years, en perfekt søtladen introduksjon til Islay.

 

Du kommer nok til å like disse to tipper jeg rett.. Begge må bestilles fra polet regner jeg med.

Lenke til kommentar

Tenkte meg at fantes en Whisky tråd et sted på forumet :D

 

Selv er jeg litt ny til Whisky opplegget, men er ute etter å få prøvd litt forskjellig.

 

Nåværende favoritt er Johnnie Walker Black.

 

Hva er det dere Whisky-veteraner ville anbefalt for en grønnskolling som ikke har prøvd så veldig mye annet en det mest vanlige?

 

Svært lenge siden jeg har smakt Black label. Vet den inneholder mest Spey-malt, men det er ikke de mest kjente brenneriene fra Spey som er dominerende i blenden. I tillegg er Caol Ila en viktig bestanddel.

 

Innenfor Spey så kan du f.eks teste ut The Glenlivet 12 eller Balvenie Doublewood 12.

 

Slutter meg til Dropkmurphy`s anbefaling av Caol Ila Distillers edition. Det er en av mine favoritter, men jeg tror Spey er et mer safe område å teste ut enn Islay for en som ikke er så erfaren med singlemalt.

Lenke til kommentar

Spurte en stund tilbake hva jeg burde kjøpe meg. Tenkte at det kunne være greit å oppdatere.

 

Var en tur til England, og tok en tur innom Asda (butikk ala Meny). Og der fant jeg noen whiskyer som jeg aldri har hørt om på tilbud. Så jeg sjanset på at de var bra.

 

Kjøpte meg en 35cl flaske med Glenmorangie The original 10 years single malt til 99kr. En 35cl Glenfiddich 12 år til 90kr. Og til slutt så kjøpte jeg en 70cl med Aberlour Malt Whisky til 170kr.

 

Tenkte at det var greit å prøve et par forskjellige, åpna nå nettopp Glenmorangie flaska, og den var veldig fin. Så langt så ser det ut som sjanse spillet var verdt det. Skål! :)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...