Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei folkens!

 

Jeg holder for tiden på å ferdigstille min egen hjemmepub, og tiden nærmer seg for å fylle opp hyllene med godsakene. Jeg tenke å kjøpe inn et par-tre forskjellige typer whisky, men på grunn av min manglende whiskykunnskap, tenkte jeg å legge ansvaret over på dere som er eksperter på området.

 

For å dekke bredest mulig tenker jeg å kjøre en skotsk whisky(helst med litt røyksmak), en irsk og en amerikansk. Har dere noen tanker rundt hva jeg bør kjøpe, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg holder for tiden på å ferdigstille min egen hjemmepub, og tiden nærmer seg for å fylle opp hyllene med godsakene. Jeg tenke å kjøpe inn et par-tre forskjellige typer whisky, men på grunn av min manglende whiskykunnskap, tenkte jeg å legge ansvaret over på dere som er eksperter på området.

 

For å dekke bredest mulig tenker jeg å kjøre en skotsk whisky(helst med litt røyksmak), en irsk og en amerikansk. Har dere noen tanker rundt hva jeg bør kjøpe, og hvorfor?

 

En kompleks og røykfull skotsk whisky som allikevel er litt rund i smaken.. Talisker feks.

 

 

Irske har du jo ikke så mange destillerier å velge mellom, jeg vil gjerne foreslå den Irske whiskyen jeg har selv. Tullamore Dew 12 years. Jeg synes denne er kjempegod.

 

Amerikansk er jeg ikke så kjent med, pleier som regel bare drikke Jack en gang i mellom på byen.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å hoppe glatt over jack. Jack fortjener ikke å bli kalt whisky, smaker jo spyleveske, negelakkfjerner og vanilje.

 

Anbefaler som vanlig Highland park 12år da dette er en god og veldig lettdrikkelig whisky.

 

Enig at ikke Jack er så godt, synes heller ikke amerikansk whiskey er så godt.

 

Nå smaker jo Amerikansk whiskey mye mer forskjellig pga mais bla og endel sukker enn de Skotske og Irske...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

For å dekke bredest mulig tenker jeg å kjøre en skotsk whisky(helst med litt røyksmak), en irsk og en amerikansk. Har dere noen tanker rundt hva jeg bør kjøpe, og hvorfor?

Som jeg anbefalte litt lenger opp her (uten at jeg har allverdens erfaring med irske) er Bushmills 15+ ganske fin. Minner mer om bourbon enn whisky, men.

 

Laphroaig er fin av de skotske om du vil ha en Islay.

 

Anbefaler å hoppe glatt over jack. Jack fortjener ikke å bli kalt whisky, smaker jo spyleveske, negelakkfjerner og vanilje.

Tull, Jack Daniels er kjempefint. Men det er bourbon, ikke whisky, og drikker du den og forventer en skotsk blir du garantert skuffet.

Lenke til kommentar

Det er litt feil å si at alt annet enn skotsk ikke er "ekte whiskey". Det er massevis av andre land som lager knallgod whiskey.

 

Det gikk en programserie på Travel Channel som het The Thirsty Traveller, der Kevin Braunch, en bartender og alkoholkjenner reiser verden rundt og tester ut lokale brennevin og øltyper, som et slags reiseprogram bare med mye drikking. Ikke noe fylleprogram, though, han er aldri synlig full. Han lærer masse om bruken av "bitters" på Jamaica, hvordan de lager Tequila i mexico og hjemmebrent i Chile, besøker gamle ølbryggerier i Ungarn etc

 

En episode tar han for seg whisky fra forskjellige land, og sier at folk bør åpne øynene hvis de tror bare skotsk whisky er "det eneste". Akkurat som at mange andre land enn Jamaica lager god rom.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er litt feil å si at alt annet enn skotsk ikke er "ekte whiskey". Det er massevis av andre land som lager knallgod whiskey.

 

Helt riktig, men i Skotland så heter det Whisky og ikke Whiskey.

 

Whiskey heter det i Irland og USA.

 

 

Andre steder i verden som produserer spennende whisky er feks Sverige og Japan.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Glenlivet Whiskey 15åring i Køben.. Noen som har vært borti den?

Skulle være en snill whiskey for dem som ikke har drukket så mye av det.

Gleder meg til å bli venn med den ja :p

 

Edit: Denne - http://www.gordonandmacphail.com/distillery-labels/distillery-labels-smith-s-glenlivet-15-years-old-strength-43-157.html

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Ble at jeg kjøpte meg en ny Laphroaig 10 years for 275kr i København, har kjøpt noe ølflaskesnacks også.. koser meg nå med en liten dram og Evil Twin Istegade Hipster Ale en medium IPA.

 

Kjøpte det på Juuls?

 

Ja, gjorde det. Litt teit å kjøpe standard Laphroaig 10 years kanskje paa selveste Juuls, men, men. Neste gang blir det kjøp av rom, hint hint... Appleton extra estate fra Jamaica skal vere serskilt god for pengene 175 eller 275 paa Juuls om jeg husker korrekt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Kjøpte en Glenlivet Whiskey 15åring i Køben.. Noen som har vært borti den?

Skulle være en snill whiskey for dem som ikke har drukket så mye av det.

Gleder meg til å bli venn med den ja :p

 

Edit: Denne - http://www.gordonandmacphail.com/distillery-labels/distillery-labels-smith-s-glenlivet-15-years-old-strength-43-157.html

 

Har ikke erfaring med 15 åringen, men et langt kjennskap til Glenlivet 12 og 18. The Glenlivet 12 var min introduksjon til single malt. Etter hever som smaken har utviklet seg så syntes jeg 12 åringen blir litt for enkel i smaken, men 18 åringen syntes jeg fortsatt er en hyggelig opplevelse.

 

Glenlivet er mild og lyngaktig. Ablsolutt en whiskey som burde passe for noen som vil bli kjent med single malt :thumbup:

Lenke til kommentar

Flyr gjennom CPH på vei hjem fra London nå på mandag, og tenkte å benytte meg av sjansen til å kjøpe med meg en flaske på tax-free -- men jeg er litt usikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Så på vareutvalget på nett, og har funnet frem disse.

 

The Glenlivet, 15 y.o.

Highland Park, Special Edition 1998

Glenfiddich, Rich Oak 14 y.o.

Glenfiddich, 15 y.o.

 

Noen tanker?

Eventuelt om det er noen andre som anbefales? Setter et tak på 350 DKK tenker jeg, og vareutvalg finnes her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...