Gå til innhold

Microsoft endrer Office 2007


Anbefalte innlegg

Er hæh? her går alle og klager på at MS lager egene proprietære formater for lyd, bilde og video, også er det faktisk noen som vil ha det for "pdf" også? :why:

PDF er så utrolig godt utbredt at det er en defacto standard. Hvis MS liksom skulle lage sitt eget format hadde det bare blitt rot - og garantert klager fra forbrukere på lik linje med klagingen på WMA, WMV og WMP..(for ikke å snakke om ActiveX, MSHTML (eller hva de nå liker å kalle det) o.s.v..

6235811[/snapback]

Defacto standard..... PDF er eid av Adobe og man må installere Adobe Acrobat Reader, vil man gjøre noe mer med ett PDF dokument så skal man i praksis kjøpe Adobe Acrobat. Vi trenger ikke å like det, men for 90% av brukerne ville det vært mest praktisk at dette var ett MS format :)

 

Poenget mitt er at PDF er like mye ett proprietært format som noe MS selv kunne kokt sammen. For MS burde det være enkelt; legge støtten til i Windows vha windows update, de kunne sikkert spredd formatet ganske enkelt ved å integrere støtten rett inn i Word.. Hvor mange PDF dokumenter blir ikke generert vha plug-ins via Word? Andre plattformer? Det burde ikke være ett problem for MS å lage en leser for dette og hvertfall ikke dersom de var smarte og gjorde formatet åpent. Dog finnes det vel allerede åpne postscript formater som man i utgangspunktet burde bruke?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt jeg:

 

Adobe:

PDF is also an open standard in the sense that anyone may create applications that read and write PDF files without having to pay royalties to Adobe Systems.

 

Microsoft:

Early versions of VirtualDub supported importing of Microsoft's *.asf file format but due to a software patent issue this was removed in version 1.3d onwards.

 

VirtualDub cites US Patent 6,041,345 as that most likely to have been infringed. For future versions, Avery has promised "legal" *.asf support through the use of DirectShow Filters.

http://www.advogato.org/article/101.html

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så vil formatet komme, men noe forsinket. PDF er, når du har blitt venn med det, et genialt format. Det er verken enkelt eller vanskelig å lese/redigere.

 

Men som med mange andre formater brude microsoft jobbet mer taktisk for å få det som et proprietært filformat i WINDOWS (ikke office alene). Hvis Microsoft hadde SERIØST prøvd å holdt det de lovet (f.eks at vista skulle blitt brukervennlig), burde det ikke vært NOE problem å betale noen mill for pdf formatet (eller hele adobe). Utgiftene får de igjen før eller siden likevell hvis de utvikler Windows Genuine trenden de har begynt på.

Lenke til kommentar

Microsoft hadde planlagt støtte for både PDF og XPS i Office 2007. XPS er en "PDF-konkurrent" basert på XML. (XPS = XML Paper Specification.)

 

XPS skal være en åpen og royalty-fri standard:

 

Microsoft plans to freely license XPS technology to encourage its use as general-purpose documents. Microsoft will grant a royalty-free copyright license to copy, display, and distribute the XML Paper Specification. Microsoft will also grant a royalty-free patent license to read, write and render XPS Documents.

 

I midlertid mente tydeligvis Adobe at det tilsammen ville gjøre at folk ikke lenger ville trenge deres egne produkter. Hvis Office kan skrive og lese PDF, hva skal man da kjøpe Acrobat for?

 

Og siden Adobe er et kommersielt selskap er det et problem, uanserr hvor mye de sier at PDF er en åpen og royalty-fri standard. Det er den sikkert, så lenge de tjener på at den er det. Og så lenge de som bruker den er små og snille....

 

For å omgå problemet har Microsoft bestemt at PDF-støtten skal legges til en nedlastbar patch. Men om vi skal tro Wall Street Journal vil Adobe har royalties på patchen også, og der sier Microsoft stopp. (Har ikke noen link, Wall Street Journal er en betalingsbasert webavis. Men følg linken fra Hardware's oppslag til CRN, der er det nevnt.)

 

For å gjøre saken verre er Microsoft blitt redd for at noen skal trekke dem for retten for inkludere XPS i Vista. (Det vil si at det kan oppfattes som teknologibundling, som de har fått så mye bråk for med Media Player og Internet Explorer.) PC-produsentene står derfor fritt til å velge en versjon av Vista uten XPS heller. Igjen vil det finnes en patch tilgjengelig for sluttbrukerne. Da blir det vårt valg om vi vil ha det, og ikke noe vi velger bare fordi det finnes på maskinen...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvis Microsoft hadde SERIØST prøvd å holdt det de lovet (f.eks at vista skulle blitt brukervennlig), burde det ikke vært NOE problem å betale noen mill for pdf formatet (eller hele adobe). Utgiftene får de igjen før eller siden likevell hvis de utvikler Windows Genuine trenden de har begynt på.

6236772[/snapback]

Adobe er verd ca. 17,5 milliarder dollar for øyeblikket. Kanskje MS har råd til det, men det er ikke så enkelt. Du kan ikke kjøpe hvis ikke eierne er villig til å selge. Det kunne blir dyrt å få en majoritetspost i selskapet.

 

Å betale "noen millioner" (hvor mye det nå er) for lisensen slik Adobe ber om kunne de selvsagt, men de føler vel det er utpressing fra Adobes side, siden ingen andre må betale. Og den kostnaden var det til slutt vi som måtte bære, siden produktet ville bli dyrere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
blankt ja... interessant :p

Men hvorfor kjøpe office 2007 når man med noen få trykk får open office, som jeg selv syns er bedre....

er vell ikke mye mer å få ut av de over 1000kr du må punge ut..

6235637[/snapback]

Fordi mannen i gata har ikke hørt om open office..

6235659[/snapback]

Eller fordi Microsoft er meget bedre enn OpenOffice?

Lenke til kommentar

Følger deg på mange punkter Geir, men såvidt jeg vet kan ikke Office åpne eller redigere PDF dokument.

 

Jeg synes det er nyttig å lagre filene mine i pdf og vite at jeg kan skrive det ut på skolen uten at oppsettet forandres. Adobe Printer er tungvint og unødvendig for å kunne lagre dokumenter som PDF, da bruker jeg heller XPS som visstnok skal gi bedre kvalitet ved bruk av f.eks bilder og masse farger.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg:

 

Adobe:

PDF is also an open standard in the sense that anyone may create applications that read and write PDF files without having to pay royalties to Adobe Systems.

 

Åpenbart en sannhet med modifikasjoner, men sett fra Adobe sin side forstår jeg dillemmaet; dvs at hele Acrobat for Windows markedet deres ville i praksis forsvinne... hvertfall den delen de tjener penger på. Når det er sagt kunne sikkert MS kjøpt opp Adobe eller bare betalt disse royalties uten at de trang å sette opp prisen på produktene, jeg tipper MS har gode marginer på både Office og Windows. Jeg har ofte lurt på hvordan MS priser produktene sine.....

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hadde MS vært delt (f.eks i Windows, IE/MSN, WMP og Office) hadde dette ikke vært ett tema. Da hadde antakelig adobe sett det positive i dette, at dokumenter hadde blitt lagret i pdf, istede for doc (som jo forandres annet hvert år, og hvor det knapt er mulig og lage skjema). Adobe trurer ikke med noe rettsak mot OOo og andre fordi de aldri er en trussel, MS er alltid en trusse fordi de er altfor dominerende i markedet +at historien har vist at de ikke nøyer seg med å være størst, de knuser konkurerentene etterhvert som de møter dem (netscape osv).

Lenke til kommentar

Muligheten for å lagre .pdf i Office hadde Adobe tjent på tror jeg. PDF er et velkjent format så folk haddde sikkert lagret i det formatet heller enn XPS som er et ukjent og foreløpig lite utbredt format. Nå derimot tror jeg mange ikke vil være klar over PDF-støtte via plugin og derfor lagrer som XPS.

 

Det er faktisk litt morsomt at MS ikke vil ha royalties på XPS, det kan faktisk bli interessant hvordan dette formatet vil kjempe mot PDF.

Lenke til kommentar
blankt ja... interessant :p

Men hvorfor kjøpe office 2007 når man med noen få trykk får open office, som jeg selv syns er bedre....

er vell ikke mye mer å få ut av de over 1000kr du må punge ut..

6235637[/snapback]

Fordi mannen i gata har ikke hørt om open office..

6235659[/snapback]

Eller fordi Microsoft er meget bedre enn OpenOffice?

6237725[/snapback]

Det er nok en god del som vil si seg uenig i det: Avstemning

Nå er det riktignok OpenOffice 2 vs. MS Office 2003, men det er en rettferdig nok sammenligning. Neste år blir det ny avstemning: MS Offoce 2007 vs. OpenOffice 3.

Lenke til kommentar

48 som liker Office 2003 bedre enn OO 2.

14 som liker OO 2 bedre enn Office 2003.

 

OO som et skrivebehandlingsprogram er helt greit, langt ifra perfekt.Til manges bruk og lommebok er det ingen problem å bruke OO. Jeg lurer på hva de som stemte at OO er bedre enn Office mener at OO har som Office mangler. Da snakker jeg ikke om .pdf støtte, men funksjoner i redigeringer. Det jeg har hørt er bare:

 

1) Støtter lagring til pdf.

2) Er en åpen standard.

Lenke til kommentar
Da hadde antakelig adobe sett det positive i dette, at dokumenter hadde blitt lagret i pdf, istede for doc (som jo forandres annet hvert år, og hvor det knapt er mulig og lage skjema).

6238720[/snapback]

Med unntakt av enkelte spesielle funksjoner (som 1 av 100 bruker) har det ikke vært vesentlige endringer i doc-formatet siden Office 97. Å lage et skjema i Word er en svært enkel sak. Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Tror nok disputten mellom MS og Adobe er mer komplisert enn oppslag rundt om kring kan gi uttrykk for. Så det meste blir vel bare spekulasjon. At Adobe er redd for kannibalisering av egne produkter er nå ikke så rart.

 

Forhold som at MS lager et konkurrerende format, at Office også har Publisher i sin pakke, samt MS sin markedsandel kan ha betydning for Adobe.

 

Vi vet også alt for lite om på hvilken måte MS har implementert støtten for PDF, og om det her kan ligge opphavsrettslige spørsmål. MS har tross alt en historie som kan diskuteres på dette området.

 

At mangel på nativ pdf støtte vil være en ulempe i Office 2007 er klart. Men jeg tror det betyr lite for mange organisasjoner som alt har nødvendige integrasjon på plass. Det er heller tvilsomt om de på kort sikt vil oppgradere uansett.

 

Når det gjelder forholdet mellom OO og Office, er min daglige erfaring som følger. Jeg tenderer til å bruke OO når jeg skriver lengre rapporter, lager skjemaer, skriver manualer med mer. Når det gjelder regnark og presentasjoner blir nok Excel og Powerpoint fremdeles foretrukket.

Lenke til kommentar
Da hadde antakelig adobe sett det positive i dette, at dokumenter hadde blitt lagret i pdf, istede for doc (som jo forandres annet hvert år, og hvor det knapt er mulig og lage skjema).

6238720[/snapback]

Med unntakt av enkelte spesielle funksjoner (som 1 av 100 bruker) har det ikke vært vesentlige endringer i doc-formatet siden Office 97. Å lage et skjema i Word er en svært enkel sak. Hva er problemet?

6239638[/snapback]

Det er alltid problemer med å åpne doc fra en word versjon som er eldre en den man har lagret den i. Og det blir sef. ikke noe bedre i denne versjonen.

Når det gjelder små skjemaer som går på en enkelt side funker stort sett word greit. Og endre dem derimot er ikke så enkelt, og om de i tillegg går over flere sider huff og huff, tro meg, jeg jobber daglig med å hjelpe folk som har problemer med dette, og dette er ikke noe hvilken som helts 40-50 år gammel person får til. Det er ikke bare enklere å lage skjema i adobe, det er også mye enklere å få dem til å se bra ut, man trenger ikke bruke hele dagen om man skal ha litt runde kanter osv.

 

En viktig forskjell på som gjør at større bedrifter velger Office er outlook. Og denne blir faktisk mye bedre med 2007. Nå er det mye bedre når det gjelder å lage oppgaver, og man kan sette på mange parametere, slik at en jobb kan gå gjennom mange ledd direkte i outlook. Som f.eks:

1. En artikkel skal skrives (en oppgave lages)

2. Artikkelen er påbegynt

3. Artikkelen er skrevet, og klar til godkjenning

4. Artikkelen er godkjent og klar til publisering

5. Artikkelen er publisert.

(Anbefales å prøve)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...