Gå til innhold

Hva synes du om OpenOffice?


Jeg har testet både OpenOffice 2, MS Office 2003 og synes ..  

248 stemmer

  1. 1. Jeg har testet både OpenOffice 2, MS Office 2003 og synes ..

    • MS Office 2003 er mye bedre enn OpenOffice 2 på alle måter
      45
    • MS Office 2003 har noen svakheter, men er som oftest bedre enn OpenOffice 2
      67
    • MS Office 2003 og OpenOffice 2 er mer eller mindre jevngode
      61
    • OpenOffice 2 har noen svakheter, men er som oftest bedre enn MS Office 2003
      49
    • OpenOffice 2 er mye bedre enn MS Office 2003 på alle måter
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

89.1 mb, last ned å test ... ;)

personlig liker jeg openoffice, mest pga at jeg slipper å bekymmre meg om 1000 lappene det koster, eller ulovelig kopiering =P OG, det har stortsett alle funksjonene jeg har behov for i ett skriveprogram ... =] Alt jeg kan foreslå for deg er å prøve det ut selv, å formulere egne meninger om programmet .... noen liker det, andre hater det, noen liker det fordi det ikke er microsoft, andre hater det av samme grunnen =P

 

-PerStian-

Lenke til kommentar

Dessuten så leser openoffice eldre word filer som ikke nyeste word takler.

 

På macen min bruker jeg NeoOffice (konvertert openoffice), og den fungerer supert.

 

Ser ikke poenget med å bruke lassevis med penger på MSoffice når man får Open office. :love:

 

P.S Dessuten har de et åpent filformat.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt OpenOffice lenge nå og foretrekker å benytte det fremfor Microsoft Office. Benytter tilogmed OpenDocument istedet for DOC/XLS/osv.

 

Men OpenOffice kan godt sammenlignes med Microsoft Office 97 i utseende, men har endel bedre funksjonalitet enn den versjonen. Microsoft Office har ikke forandre seg så veldig mye mellom 97 og 2003, stort sett bare utseendemessig.

 

Jeg fikk et reiseregningsskjema fra staten tilsendt i Microsoft Office Excel format med endel makroer. Åpnet greit i OpenOffice, men ingen makroer virket. Måtte installere Microsoft Office for å få fylt ut dette skjemaet. Staten trenger å få fart på sitt tiltakverk med at offentlige dokumenter skal baseres på åpne standarder.

Lenke til kommentar

Sakset fra en tidligere tråd om samme emne:

 

Calc:

Færre muligheter innen bruk av diagrammer.

Ingen mulighet for å lage egendefinerte diagramoppsett.

Tungvint å lage egne tallformater.

Ikke støtte for pivottabeller.

Ikke mulig å koble regnearkområder og diagrammer til andre OO-programmer.

 

Writer:

Ikke støtte for en del typografifunksjoner.

Ikke tilstrekkelig støtte for feltkoder (ihvertfall ikke lett tilgjengelig).

Bruk av stiler tungvint og med begrensede muligheter.

Ikke støtte for inndelinger.

Ikke støtte for hoved- og deldokumenter.

For få visningsalternativer for større dokumenter fører til tungvint redigering.

Tungvint innstilling av topp- og bunntekst og alt for få innstillingsmuligheter.

Tabellfunksjonene er håpløse og utilstrekkelige.

Tekstboksfunksjon ser ut til å mangle.

For få justeringsmuligheter for tegnede objekter.

 

Det var det jeg fant i løpet av noen minutter med disse to programmene.

 

Men for all del: Den har blitt mye bedre enn forrige versjon og det meste fremstår som direkte kopi av MS Office. Grensesnittet er imildertid unødvendig billig og tungvint.

5306552[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg bruker OpenOffice 2.0.2 på laptopen både i Windows 2000 Pro og Slackware 10.2. Det fungerer greit i og for seg. Er ikke noen funksjoner jeg savner iallefall. Vurderer å bytte til OpenOffice på stasjoæren også, men har ikke rukket det enda, da jeg ikke har funnet et likanes Outlook Alternativ enda.

Så se om jeg finner det først, så kan jeg bytte til OpenOffice for godt. Ikke for det, Office XP går no greit å bruke det å.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

OpenOffice er meget bra! Men etter at jeg har prøvd Microsoft Office Beta i tre timer, må jeg bare inse at OpenOffice må se seg slått. :)

Lenke til kommentar

Openoffice er da grei den, men kan ikke måle seg med ms office. Office er både kjappere, har flere funksjoner og ser bedre ut enn ooo, og dette er emulert på en linuxboks. Det som irriterer meg mest er avhengigheten av java, samt den totalt ubrukelige spellcheckeren(orddeleren er vel et bedre ord).

 

Jeg bruker heller ei blanding av abiword og ms office enn den ressurskrevende og dårlige openoffice. Å sammenlikne prisen til openoffice vs ms office blir òg uinteressant, da jeg får tak i begge til kr 0,0.

Lenke til kommentar

Det med at OpenOffice er litt treig kan du faktisk endre på, dabear. Bare se i innstillingene for OpenOffice så skal du finne noe greier som gjør at OpenOffice oppstarten blir litt kjappere. På min Laptop med 800 MHZ, 128 MB ram går den ganske så kjapt nå. Både i Windows 2000 og Slackware 10.2, også på jobb-maskina mi går den også ganske greit, og den har enda dårligere maskinvare enn laptopen min. Den ene av mine 2 jobbmaskiner kjører Slackware 10.2 den også, og der går OpenOffice like bra egentlig.

Endret av wil
Lenke til kommentar

eeeeeh. Du har da støtte for Access Databaser i OpenOffice. Det er en av grunnene til at jeg faktisk har gått over til OpenOffice også. Bare prøv den nyeste versjonen du (2.0.2) så har du støtte for Databaser så det holder. Programmet du skal bruke heter "Base" Det er database-programmet til OpenOffice.

Har prøvd det selv, og det er helt greit å bruke, men litt uvandt. Uannsett, du får no åpna Access-Databaser med den, det var en av kriteriene jeg satte for å installere OpenOffice.

Lenke til kommentar

Jeg bruker writer jevnlig. Stavekontrollen er full av (orddelings)feil, og er etter mitt skjønn så godt som ubrukelig. Men ellers fungerer det glimrende, og er definitivt verdt prøve hvis man ikke ønsker å betale for et bedre program. Ut i fra hvilket program som er best, ville jeg valgt MS office, men siden oo.org er gratis, funker det fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...