Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Flott at du som har mops ser hvor galt det har gått med rasen, undersøkte dette grundig og trolig valgte riktig oppdretter. Men jeg mener at man må avslutte avlen på mops, som følge av at det ikke er bred nok enighet om hvor ille det står til, og hva man må gjøre for å reversere dette. Samme med engelsk bulldog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

 

Tankar om mine tankar? Burde enkelte rasar "avsluttast"? 

Hadde vi latt ting gått naturens gang, så hadde nok enkelte raser ganske kjapt død ut.

Engelsk bulldog greier jo ikke å formere seg en gang. 

 

Problemet er i all hovedsak mennesker, som hele tiden har egoistiske ønsker og "behov".

Å få allmenheten til å gi slipp på "behovene" sine er vanskelig, og det kan fort føre til enda verre avl i undergrunnen, ettersom det forsatt er et markedet for hunderasen. 

Vi ser jo alt i dag at mange kjøper hunder fra Øst-Europa pga. pris og tilgjengelighet. 

Slik som det er nå er det iallefall noen seriøse oppdretter (slik som de du fikk den mops fra). 

 

Har dessverre ikke en god løsning selv, men å si at "fra nå av får ingen drive med avl på X hunderase", blir fryktelig urealistisk.

 

I motstand ende, har vi jo et problem her i Norge med at 6 av 7 norske hunderaser holder på å dø ut av noe så teit som "manglende interesse" for rasene.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

"For harehundenes del tror hun noe av årsaken er at det er lite harejakt nå i forhold til tidligere."

 

Det stemmer nok bra. Og jeg synes ikke at det er verdens undergang hvis brukshunder som det ikke lenger er bruk for (hvis dere skjønner hva jeg mener) forsvinner. Litt overraskende at elghund sort er i faresonen, men vet jo at grå er mer populær.

Lenke til kommentar

Har ingen ønsker om at rasene skal "avsluttes". I så fall må det bare være i tilfeller der det ikke er nok friske eksemplarer til å redde rasen. 

Det burde heller være strenge regler på avl og oppdrett, og på de utsatte rasene så burde ingen få lov å avle med mindre de har godkjente foreldre. Hvis det da til slutt ikke er friske nok hunder, så dør rasen ut naturlig. Schæfere er jo også helt forferdelig ødelagt, noe som er synd. Har vokst opp med schæfer når jeg var liten og har alltid ønsket meg en, men måtte legge bort tanken da de aller fleste har så mange helseproblemer og avlingen har en forferdelig trend.

 

 

Her er en video de fleste hundeinteresserte enten burde se eller allerede har sett

(Egentlig hele greia, men spesielt fra ca 06:12)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ATQ9ciTZSmA&feature=youtu.be&t=6m12s

 

Her ser man hvor ødelagt rasen er, vinklene er helt forferdelige og hundene klarer såvidt å gå. Noen av disse klippene ble tilogmed ikke vist offentlig på TV i motsetning til resten av showet. Mest sannsynlig fordi synet er så ille. Og så fortsetter de å velge fram de syke eksemplarene som "best". Helt forferdelig. En engang stolt og fin rase er nå ødelagt til det punktet at det ikke går an å se på de uten å synes synd i de.

 

Strenge regler og straffer hvis folk ikke følger sunne retningslinjer for rasene burde bli iverksatt synes jeg.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Eg synes de har veldig gode poeng. Mops Norge har akkurat hatt ein vetrinærutvikla undersøkelse for alle eigarar her til lands, spent på både utfall og eventuelle konsekvensar.

 

Har sett fleire filmar frå Westminster-greiene. Heilt forkasteleg. Høyrde eit sitat ein gong som eg likte: "Dyrene blir avlet frem for menneskets forfengelighet"

Lenke til kommentar

Det går ikke an å "la naturen gå sin gang" når hundeeierne selv bestemmer hvilke hunder som skal parres og med hvem. Det er tusenvis av år siden naturen gikk sin gang for hundene. 

Men vi kunne jo f.eks. sluppet 30 individer fra hver rase ut i et naturreservat og bare lukket området i 20-30 år. Morsomt tankeeksperiment i hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Det er faktisk pr. nå allerede forbudt med avl av blant annet mops og engelsk bulldog her i landet slik jeg leser lovverket.

 

Lov om dyrevelferd sier:

§ 25.Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,

b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller

c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om avl av dyr i strid med prinsippene i denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar

Schæfere er jo også helt forferdelig ødelagt, noe som er synd. Har vokst opp med schæfer når jeg var liten og har alltid ønsket meg en, men måtte legge bort tanken da de aller fleste har så mange helseproblemer og avlingen har en forferdelig trend.

 

Schäferhund er en brukshund, og det skal være mulig å skaffe seg en sunn og frisk schäferhund hos de som setter bruksegenskaper i fokus.

Lenke til kommentar

Blanding er egentlig en dårlig idé. Får ikke den samme oversikten over slektningenes helse, du risikerer å støtte valpefabrikker osv. Men tenker at det kan være greit å sette en sluttstrek for visse raser og skape noen nye (som antagelig er ganske komplisert og vanskelig å gjennomføre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, kjenner du begge foreldrene og de er sykdomsfrie og har trekk du liker, så er jeg ikke så negativ til blanding. Ikke at det er 100% suksessratio på de heller, selvsagt, men det at alle skal ha rasehunder er jo bare tull.

Avl er ikke bare foreldredyr, men søsken, onkler, tanter, tremenninger, besteforeldre, oldeforeldre etc. Du kan ha et helt friskt og flott eksemplar, mens alle andre søsken er avlivet pga aggressivitet eller bilnde pga arvelig sykdom. Det ligger i gener latent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At blandingshunder skal være så utrolig friske er selvsagt bare tull, faktum er at de svært sjelden sjekkes like grundig som rasehunder.

 

Noen av rasene avbildet i artikkelen det vises til er også ganske villedende.

Eksempelvis finnes det fortsatt fine og funksjonelle schäfere, de er bare ikke å se i utstillingsringen.

 

 

Da jeg fikk tispa mi hadde jeg brukt lang tid på å granske og undersøke svært mange individer av de samme linjene..

Oppdretteren gjorde noe rett, og jeg gjorde noe rett.

Jeg har nemlig endt opp med akkurat den hunden jeg hadde håpet på, gemyttet er som jeg vil ha det, fysikken er som jeg vil ha den og mentaliteten er knallsterk.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Dere som er frelst på renrasede hunder, dere er klar over at de fleste anerkjente hunderasene i dag er blanding av noe? De laget nye raser ved å blande eksisterende raser som hadde ønskede attributter.

 

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat en hemmelighet det, nei. Det er jo det avlsarbeid er, å forsøke å samle ønskede egenskaper og kvitte seg med uønskede. Hundeavl har ingenting på f.eks. okseavl. Ta en titt i oksekatalogen til Geno hvis du vil se hvor ekstremt grundig det kan gjøres. 

 

I utgangspunktet så er det tryggere å velge rasehund, fordi man da får stamtavle, oversikt over genetikk og en god pekepinn på hva slags hund man får. En blandingshund kan selvsagt være en veldig sunn hund, men det er jo fordi slekta også er sunn. 

 

Det varierer jo også hva som vektlegges i avlen. En arbeidsrase har gode egenskaper innen hva nå enn det er den skal brukes til, og jeg har inntrykk av at de ofte er friske raser, selv om de og kan ha problemer det kan være vanskelig å avle bort. Ulempen med dem er også at de nødvendigvis er så gode familiehunder, som de fleste ønsker. Derfor er det i utgangspunktet ikke å anbefale velge en arbeidshund (som f.eks. en jakthund) hvis man ikke har tenkt å bruke den i arbeid.

 

Jeg er glad for at folk er begynt å bli mye mer bevisst på raser og genetikk nå enn før. Det er ikke så mye mer enn et par år siden det omtrent ikke var noen som brydde seg, også her på forumet. Nå gjenstår det bare at folk også vektlegger lynne og væremåte i litt større grad, så vil det dukke opp mange fine hunder i folks hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...