Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Hva har du funnet ut om denne rasen da? Er en av rasene med dårligst helse. Jeg skjønner at det ikke er så gøy å få slike kommentarer når man mener at man har funnet riktig rase, står på venteliste osv, men jeg sier det fordi mange ikke helt vet hvor ille det står til med denne rasen.

 

Jeg går ut ifra veldig mange oppdrettere fremstår som seriøse, selv om det de ikke driver med er så veldig seriøst (men heller ganske kritikkverdig). En video forteller ikke så mye. Jeg vet egentlig ingenting om hvem denne oppdretteren er eller hvor seriøs vedkommende er, men jeg mener at det må være vanskelig å avle på en så syk rase og mange av de som avler på CKCS er nok dessverre ikke særlig seriøse.

Fant fra men artikkel på dyrebar.no om rasen som blant annet skrev dette:

 

Cavalieren er dessverre rammet av flere genetiske helseproblemer, blant annet hjertefeil og en sykdom i ryggmargen (SM). Hjertefeilen, som kalles endocardiose, er en lidelse der hjerteklaffene (mitralisklaffene), som sitter mellom venstre forkammer og venstre hjertekammer, ikke fungerer normalt. Dette er arvelig, men oppdrettere gjør mye for å slette dette fra genene, men enkelte oppdrettere kan være useriøse, så for denne rasen er det spesielt viktig å kjøpe valp fra en seriøs oppdretter.

Også sykdommen Syringomyelia (SM) er relativt utbredt hos cavalieren. Ved SM fylles hulrom i ryggmargen med væske. Sykdommen kan gi sterke smerter, og føre til permanent vridning av hundens hode. Et vanlig, første symptom på sykdommen, som gjerne opptrer når hunden er ett til halvannet år gammel, er kløe. Hunden vil klø seg mot halsen, skuldrene eller hodet, noen ganger klør den seg ut i luften. Ofte vil kløen oppstå når hunden blir opphisset, for eksempel når det kommer besøk, den treffer en annen hund, og så videre. Det er få behandlingsmuligheter for sykdommen, men i enkelte tilfeller kan en operasjon være til nytte, ifølge nettstedet syringomyelia.no (link i kildeoversikten under).

Øyesykdommer som progressiv retinal atrofi, en sykdom som angriper synscellene i netthinnene og kan føre til blindhet, og grå stær, der linsen mister sin klarhet og blir blakket, kan også forekomme. Kneskålluksasjon er ikke uvanlig hos små raser. Kan lett få tannstein, tennene bør derfor pusses jevnlig.

At hundens helse er god er veldig viktig for meg og har lett igjennom mange oppdrettere i nærområdet mitt og denne var den mer seriøse, egen nettside og skriver flere oppdateringer om helsen til dyret etter veterinær besøk. Her er et lite innlegg fra siden til oppdretterens oppdatering om helsen til mor:

 

 Hjerte og patella uten anmerkning 13.04.2016

 

Øyenlyst fri for sykdom. 

(Litt PPM på det ene øyet. Det er en liten streng av fosterhinnen som henger igjen på øyet).

 

Virker seriøs i mine øyne, planlegger tur for å besøke foreldrene i uken og skal i samme slengen få helseattesten. Oppdretteren har også skrevet dette på siden som er enkelt å finne frem til:

 

Valpene blir levert med helseattest, ormekur x 3, ID-merket og registrert i Norsk kennel klubb.

Norsk Cavalier klubb anbefaler veiledende valpepris fra 01.01.2015  kr.14000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mange år med research har jeg landet på Havanese. De er ikke for store, ikke for små, og relativt friske. Selvfølgelig kan alle hunder bli syke, uansett rase. Men genetisk sett er denne rasen ganske frisk. De er sosiale, knytter seg lett til eieren sin, lette å trene opp, kan holdes i leilighet eller hus med hage, trenger ikke mye mosjon, men kan få det. De er ikke kjent for å være høylytte, slik som mange andre små raser. Dette kan jo være noe å tenke på for de som ønsker seg en hund av den litt mindre varianten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Da vet du i hvert fall hva denne rasen har å stri med. Jeg ville ikke turt dette, men du kan jo være en av de som får en relativt frisk hund.

Jeg håper jo det beste, men med små hunder fører jo det gjerne til helseproblemer da de mindre ofte er avlet frem til å skal være selskapshunder. Oppdretteren skrev nettopp i siden sin at valpene vil bli født rundt 16 juli, blir noen besøk før dette.

Lenke til kommentar

 

Da vet du i hvert fall hva denne rasen har å stri med. Jeg ville ikke turt dette, men du kan jo være en av de som får en relativt frisk hund.

Jeg håper jo det beste, men med små hunder fører jo det gjerne til helseproblemer da de mindre ofte er avlet frem til å skal være selskapshunder. Oppdretteren skrev nettopp i siden sin at valpene vil bli født rundt 16 juli, blir noen besøk før dette.

 

 

Jeg synes det blir feil å snakke om at andre små selskapshunder også har sine problemer (selv om det forsåvidt er sant) for å rettferdiggjøre anskaffelse av CKCS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om en rase er kjent for å ha div. adferdsproblemer betyr det kun at man må ha ekstra fokus på det fra den dagen man får valpen.

Jeg har selv noe så rart som en lydig, snill(mot voksne, barn, hunder) og lydløs Pomeranian.

Opplever ofte at folk får en helt annen opplevelse av han, enn hva de hadde forventet seg fra en Pomeranian. 

Lenke til kommentar

Jack Russell er mer krevende. Mer stri, krever mer aktivisering. JR er opprinnelig en jaktrase.

 

Det er det inntrykket jeg og har av dem. Aktive og veldig intelligente. Lette å trene opp. Sikkert ikke riktig hund hvis du vil ha noe du ikke trenger gå tur med eller på andre måter aktivisere daglig. Jeg har inntrykk av at de fleste er snille da, om enn noe propell.

Lenke til kommentar

Jeg har en kleinspits og en mittelspits, kleinspitsen har hatt en del problemer, først ble den dausjuk av en uforklarlig grunn, så patella i knærne, 4 grad. Sistnevnte ble opperert vellykket, men hun "døde" på operasjonbordet i narkose hvor de klarte å vekke henne til live igjen, ingen skjønte hvorfor...

 

Nå må hun trekke noen løse tenner og vi avventer det til aug hvor hun da trekker med sovetabletter og smertestillende i området fremfor narkose da vi rett og slett ikke tør putte henne i narkose lengre.. 

 

Mittelspitsen derimot har nada problemer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har en kleinspits og en mittelspits, kleinspitsen har hatt en del problemer, først ble den dausjuk av en uforklarlig grunn, så patella i knærne, 4 grad. Sistnevnte ble opperert vellykket, men hun "døde" på operasjonbordet i narkose hvor de klarte å vekke henne til live igjen, ingen skjønte hvorfor...

 

Nå må hun trekke noen løse tenner og vi avventer det til aug hvor hun da trekker med sovetabletter og smertestillende i området fremfor narkose da vi rett og slett ikke tør putte henne i narkose lengre.. 

 

Mittelspitsen derimot har nada problemer. :)

Opererte patella på min også for et år siden, gikk heldigvis over all forventning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det en dyr operasjon? Det er jo utrolig vanlig.

Snaut 25 000 hos min vanlige veterinær, da er det greit med kun egenandel på forsikring...

Har lest at det er fullt mulig å få det billigere enn det (iallefal 10k billigere), men jeg vil bruke den veterinæren som har kjent han i alle år, hvor han i tillegg får litt spesialbehandling siden mor til forrige eier jobber der :) 

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen rundt helse og oppdrett av miniatyrhundar er viktig og interessant!

 

Eg er nok det sorte får her sidan eg er mopseeigar, og eg veit at mange ikkje likar at folk kjøper rasen. Då me kjøpte hunden las eg mykje om rasen, både for og mot. Mopsen er utvilsomt offer for forferdeleg avling, og tiltak trengs. Eg er veldig for strenge reglement og restriksjonar for oppdrett av alle slags dyr, og oppdrett av mops i Noreg er svært kritikkverdig med tanke på på alle problema mange har. Hovudskleg går dette på pust.

Likevel tenker eg at det er for drøyt å fjerne rasen heilt, slik som leiaren i Dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus har føreslått. I mine mangfaldige timar på Google, var det mange gongar at namnet på ein spesifikk kennel kor mopsekjøparar derfrå aldri hadde hatt helseproblem med sin hund. Ho som driv kennelen har 30 års erfaring og er vetrinærassistent, og med alle anbefalingane så virka drifta svært god. Dermed kjøpte me derfrå, etter lang ventetid. Eg føler då at me har støtta rasen så godt me kunne slik situasjonen er i dag. Ingen i stamtavla har hatt helseproblem, og vetrinæren vår sa at han har gode luftvegar. Han grynter aldri og snorkar aldri.

 

Tankar om mine tankar? Burde enkelte rasar "avsluttast"? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...