Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Se der ja. Ikke har de fulgt reglene eller noe som helst. Må virkelig passe på hvem det er man kjøper hund hos. 

 

Det står i artikkelen at alt av pass, chip og vaksiner stemte. Om dette var forfalsket eller ikke vet ikke jeg, men uti fra dette er det lett å gå i fella at alt er 100%. Den har jo tydeligvis kommet seg over grensen også uten at noen var ekstra nysgjerrige.

 

Hadde det ikke vært for dyktig kunnskap fra veterinæren sin side, kunne dette endt annerledes.

Endret av Nettels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det står i artikkelen at alt av pass, chip og vaksiner stemte. Om dette var forfalsket eller ikke vet ikke jeg, men uti fra dette er det lett å gå i fella at alt er 100%. Den har jo tydeligvis kommet seg over grensen også uten at noen var ekstra nysgjerrige.

 

Hadde det ikke vært for dyktig kunnskap fra veterinæren sin side, kunne dette endt annerledes.

 

Har også en naturlig skepsis på dokumenter fra andre land. Hvor enkelt er slikt å forfalske for en veterinær? Ganske enkelt vil jeg tro. På den andre siden så er ikke hjerteorm påkrevd å teste for (noe det burde være på hunder/dyr fra relevante land).

 

Når det gjelder akkurat denne saken så jeg fått høre at de som importerte hunden visste om hjerteorm-situasjonen og hadde tilogmed prøvd å samle inn penger for å hjelpe den. Den nye eieren som kjøpte hunden hadde ikke fått vite om noe av det. Hvis det stemmer så sier det mye om hvor sleipe de er.

 

 

Jeg og samboeren skal selv adoptere en hund fra utlandet og er nøye med å sjekke hvem som er pålitelig og gjøre alt vi kan for å vite at ting er på stell. Vi tar også med hunden til veterinær så fort vi får den for en helsesjekk og for å se om det virker som alt stemmer fra de man adopterer hos.

 

Det er alltid en risiko for sykdommer og slikt, men det er det jo når man reiser på ferie også så man får bare ta de forhåndsreglene man kan og gjøre det så godt man kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Haha  :p  får sjekke litt på butikkene rundt omkring ja. Tror det hadde vært midt i blinken for henne, hun er veldig flink til og bruke nesa  si og super interessert i spor og lukter i skogen. 

 

Hun er forøvrig veldig usikker på andre mennesker, og utragerer voldsomt på fremmede. Andre som har hatt slike problemer og overkommet dem? Dette er da en omplasseringshund og jeg vet lite om hennes fortid.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Me har til no hatt hundane våre stengt inne i stova i leilegheiten på 50 kvm, men vurderer no å la dei gå fritt i heile kåken utanom soverommet. Burde me la dei vere kun i stova? Dei gongane dei har har vore lause så ventar dei alltid ved døra. Er det ein uting mtp lydane frå gangen?

 

Spør moglegvis dumt her, men har blitt fortalt mykje forskjelleg på dette og er usikker på argumenta.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig praktisk å ha litt kontroll på hva de kan få tak i når de ikke er under oppsyn... Her så settes de fast med bånd på hver sin seng/pute, og har et par meters bånd å gå på. Tepper ryddes unna ved behov. (Eldste hunden her sliter med mageproblemer og kaster opp litt vel ofte, enklere å vaske parketten enn å måtte vaske et teppe.)

 

Om de reagerer på lyder og sånt er jo noe man fint kan trene bort, og om det blir vanskelig så skader det ikke å gi de mindre område å boltre seg på om det viser seg å være problematisk.

 

Det må vel nevnes at hundene her er litt vel glupske - alt som er spiselig, spises om de får anledning. Diverse ting som ikke er spiselige raseres også, f.eks pappesker og diverse papirsaker. Vi har til og med måtte finne en lukket vedkorg siden de stjeler små og store biter og til og med hele vedskiver.  :rofl: Hadde vi ikke satt de fast slik vi gjør så hadde de sikkert klart å få tak i diverse ting de ikke skal spise... (Eldste hunden er også kattegal, og vi tør ikke la de være sammen alene. :hm: )

 

Se an dine hunder, og hva de vil finne på om de får fritt leide. Er de snille og greie, så kan det gå veldig bra å la de få gå der de vil. Men har de faktisk behov for det, når det ikke er noen som følger med? Får de kontakt med deg ved behov, uten å ha tilgang på alt? (Her, så  klarer de å vekke meg... fra etasjen under og gjennom to lukkede dører - når de bare "må" ut midt på natten.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

De har jo ikke vondt av å bare være i stua heller? Våre to hunder pleier å ligge i bur om dagen når ingen er hjemme, og om natten. Det går helt fint det.

Lukket bur da eller? Dvs ca 16 timer i døgnet i bur?

Lenke til kommentar

 

 

De har jo ikke vondt av å bare være i stua heller? Våre to hunder pleier å ligge i bur om dagen når ingen er hjemme, og om natten. Det går helt fint det.

Lukket bur da eller? Dvs ca 16 timer i døgnet i bur?

 

Blir vel noe sånt da kanskje, kanskje litt mindre da det ofte er noen hjemme tidlig på ettermiddagen.

 

 

Og hvorfor synes du dette er greit? 

 

Min har tilgang til hele huset, på liklinje som kattene. Hun ligger stort sett i sofaen eller ser ut vinduet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snur du det på hodet så er hundene dine mer i bur enn ute av det. Hvis de er så trygge der trenger du vel ikke å stenge døra? :) 

 

Jeg brukte veldig mye bur på den første hunden jeg hadde, fordi "alle" mente det var helt vanlig og et godt verktøy for å trene/oppdra/oppbevare hund. Jeg ble veldig sur og irritert om noen prøvde å si at hunden burde være mindre i bur. Etterhvert havnet jeg i en situasjon hvor jeg både måtte kvitte meg med buret og samtidig fikk en annen holdning til det. 

Er enig i at det er praktisk at hunden KAN være i bur, men syns at mange har en overdreven bruk. At en voksen hund som ikke gjør noe gærent skal sove i bur med lukket dør syns jeg er 100% unødvendig og ganske slemt. Har folk i familien som gjør det, og jeg har prøvd å snakke med dem om hvorfor, og får bare argumenter som at "det er tryggere" for hundene (her snakker vi voksne, små hunder som ikke ødelegger noenting og kan holde seg i ti timer..).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De klager ikke, og jeg kan ikke se at de lider noen nød. De sover som steiner hele natta uansett. Burbruken begynte med at den eldste ødela så mye ting om natta hvis hun gikk løs. Dessuten, hvis de får gå løse så legger de seg ved et vindu og bjeffer på alt de ser oghører. Det funker ikke når folk skal sove. 

 

Jeg skjønner at det kan høres barbarisk ut, men jeg er overbevist om at de har det bra. Fattern er veterinær og er også enig i det. Jeg likte det ikke i starten jeg heller, men det var helt nødvendig. Jeg tror uansett at det kan variere fra hund til hund hvor godt det går å ha de i bur.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...