Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Ja, har fått til ei ordning med Facetime. Spent på kor lang tid det tek før han roar seg. Kva visst det tek opp til 30 minutt, berre vente uansett?

Begynn med å ha valpen i grinden når du rydder litt, dusjer, gjør noe i et annet rom, henter posten etc. Når du ser at valpen klarer dette fint kan du øke til fem minutter, ti minutter, femten minutter etc. 

 

Blir valpen krakilsk eller tydelig redd (bjeffer, veldig urolig, gnager på møbler/vegger etc) har du gått for fort frem og du må starte på nytt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Skype.

Lagde en konto på datan med webcam og en konto på telefonen. Satt innstillingene på skypen på datan til å svare automatisk på oppringning, satt datan opp så kameraet pekte i retning av der hunden var, skrudde av lyden på datan (for ikke å forvirre hunden med lyder når jeg ringte opp), og gikk ut. 

Lenke til kommentar

Ja, har ordna meg akkurat same ordning med Facetime. No har me hatt valpen i ei inngjerding heime, og han er meir og meir vane til det. Så i morgon byrjar me med å gå ut av leiligheita. Spørsmål: me skal jo berre vere vekke i 5 minutt fyrste gong, men er dette ei gjeldande tid frå og med han sluttar å pipe? Om han til dømes pip i 10 minutt, skal me då vere vekke i 15?

Lenke til kommentar

Ja, har ordna meg akkurat same ordning med Facetime. No har me hatt valpen i ei inngjerding heime, og han er meir og meir vane til det. Så i morgon byrjar me med å gå ut av leiligheita. Spørsmål: me skal jo berre vere vekke i 5 minutt fyrste gong, men er dette ei gjeldande tid frå og med han sluttar å pipe? Om han til dømes pip i 10 minutt, skal me då vere vekke i 15?

 

Jeg hadde gått inn med en gang valpen roet seg ned i starten, selv om det var etter 4 min. Du kan øve 3 ganger hver dag, da går det kjapt fremover. Det er veldig lurt at valpen er litt sliten og rolig når dere drar. 

 

Starter valpen å grine veldig eller blir helt fra seg har dere gått for fort frem. Rykk tilbake til start. 

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa alle!

 

 

No prøvde eg akkurat å la han vere aleine for fyrste gong, og han peip ikkje ein einaste lyd i løpet av dei fem minutta. Han ser ikkje utgangsdøra, så me har nok trent han litt på å vere aleine ved å ha han i buret i stova medan me har vore på kjøkenet før.

 

 

Neste runde tenkte eg å vere vekke 15 minutt, høyres det ålreit ut? Når bør eg gjere dette? Han er rimeleg trøtt no, men skal kanskje vente litt?

Endret av ZenCo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

Oppdaget for en måneds siden at det er miniatyrhund treff en gang i uken 5 minutter fra der jeg bor.

Det er kun et sosialt treff på et relativt stort inn-gjerdet område, hund og eier får sosialisert seg i det som har virket som veldig trygge omgivelser (lite drama til å være 30+++ hunder).

Helt kanon, kan anbefale alle å oppsøke lignende i sitt område :) 

Lenke til kommentar

Sjelden jeg drar i hundeparken eller lignende små plasser hvor menneskene står stille, hvis det er mer enn 4-5 hunder der inne fra før av. Syns fort hundene begynner å "plage" en hund eller at det er 1-2 hunder det ikke er spesielt stas for, selv om det ikke alltid er så tydelig. På tur når hundene er løse derimot syns jeg sjelden det er noe problem.

 

Drar i hundepark innimellom når det passer seg eller jeg skal i nærheten og tilfeldigvis har med hunden, og så ser jeg an. Men har heldigvis tilgang på store områder hvor jeg kan ha hunden løs ellers, så klarer som regel å få dekket løpebehovet der :) . Og mange hundevenner!

Lenke til kommentar

Slike samlingsplasser er sosialisering for eierne, utbyttet for hundene er ikke mye å skryte av.

Hunder har rett og slett bedre av å være i situasjoner der de møter individer de er trygge på og kjenner (det er litt av greia med flokkdyr)

 

Mine hunder møter andre hunder på tur, vi går gjerne sammen folk vi kjenner og de har sine ca 5 faste turkompiser de trives godt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...