Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg leste i hvert fall ingenting om fysisk straff, men det går faktisk an å bruke negativ forsterker uten å i det hele tatt røre hunden. Problemet er at det er mye vanskeligere å vite om hunden opplever f.eks. hysjing eller ordet "nei" som noe negativt, mens det er UTROLIG enkelt å se at en boks med leverpostei oppleves positivt ;)

 

Edit: Leverposten, Gildes ukentlige debattmagasin...

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bikkja bjeffer ut av en annen verden i det han hører meg utenfor leiligheten og helt frem til jeg kommer inn døren. Fruen er hjemme og det hjelper selvsagt ikke kjefte på beistet da han er så giret at han eksploderer.

 

Har forsøkt å roe han ned ved å ignorere han til han sitter og så rose han, men noen måte å få vekk bjeffingen? Prøvde å sprute vann på han når han bjeffet, men det fungerer dårlig :p

Lenke til kommentar

Avleding er det første jeg ville prøvd. Blir vanskelig å få til når ingen er hjemme, så dette tror jeg krever en intens treningsperiode...

Noe som f.eks. å lokke hunden til senga si med en godbit, og så kose rolig med den så den roer seg og til slutt sovner.

 

Dette er selvsagt helt umulig å gjøre når ingen er hjemme, så det fungerer jo bare når en går og en blir hjemme...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis alt går etter planen så blir jeg og samboeren å få en spansk Galgo utpå nyåret. Vi har funnet en i Spania på et shelter vi vil redde. Har betalt et par tusen allerede slik at han skal få medisiner og vaksiner osv. Forhåpentligvis her i Norge i midten av januar! :D

 

Deilig å kunne redde en hund, samt å gi en lekekamerat til Basenjien vår!

Jeg håper virkelig dere sørger for å teste mot ALLE sykdommer de har i Spania slik at vi slipper å få hjerteorm mm hit til Norge.

Det er nok fremmed dritt som har kommet fra før, og mattilsynets krav er dessverre ikke strenge nok til å stoppe alt..

 

Det er svært mange hunder her hjemme som trenger et godt hjem.

 

Det er fint at man heller vil ta til seg en slik hund enn å kjøpe en valp på vanlig måte, forutsatt at det er en gjennomtenkt anskaffelse, men det er også mange hunder på Finn og generelt mange hunder i Norge som trenger et nytt hjem.

Det er trist at folk skaffer seg hund fra land med helt andre sykdommer enn her hjemme, vi risikerer at vi om få år ikke en gang kan spise bær vi plukker i skogen..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er fint at man heller vil ta til seg en slik hund enn å kjøpe en valp på vanlig måte, forutsatt at det er en gjennomtenkt anskaffelse, men det er også mange hunder på Finn og generelt mange hunder i Norge som trenger et nytt hjem.

Vi har alltid planlagt å ha minst to. Har hatt vår første i 2 år nå, så tenker det passer greit med nummer to nå straks. Passer også veldig bra i forhold til livssituasjonen vår for øyeblikket. Vi har sett her i Norge også, men vi falt for rasen spansk Galgo samt at vi kjenner andre som har gode erfaringer med å adoptere fra spania.

 

 

 

Jeg håper virkelig dere sørger for å teste mot ALLE sykdommer de har i Spania slik at vi slipper å få hjerteorm mm hit til Norge.

Det er nok fremmed dritt som har kommet fra før, og mattilsynets krav er dessverre ikke strenge nok til å stoppe alt..

 

Det er svært mange hunder her hjemme som trenger et godt hjem.

 

 

Det er trist at folk skaffer seg hund fra land med helt andre sykdommer enn her hjemme, vi risikerer at vi om få år ikke en gang kan spise bær vi plukker i skogen..

 

Det er bestilt alt mulig slags tester og vaksiner. De frivillige vi har kontakt med for å hjelpe har base her i Norge og har adoptert bort mange hunder med stort hell. Virker som de er til å stole på. Man må være forsiktig, men samtidig så har media vært flinke å hause opp skremselpropaganda med å adoptere hunder fra utlandet.

 

Vi satser på at det går fint vi. Gjør det man kan. :)

Lenke til kommentar

Det er bestilt alt mulig slags tester og vaksiner. De frivillige vi har kontakt med for å hjelpe har base her i Norge og har adoptert bort mange hunder med stort hell. Virker som de er til å stole på. Man må være forsiktig, men samtidig så har media vært flinke å hause opp skremselpropaganda med å adoptere hunder fra utlandet.

 

Vi satser på at det går fint vi. Gjør det man kan. :)

Greia er den at det er en del ting det ikke er lett å teste for, og skal du teste for alt kan du regne med noen titusener i veterinærkostnader (hvis det gjøres i Spania ja)

Media har tvert imot vært flinke til å tone ned et seriøst problem, Mattilsynet har heller ikke vært så direkte som de bør være.

 

Det er trist hvordan en del mennesker er så egosentriske at de utsetter mennesker og dyr her hjemme for unødig risiko for å bli smittet av svært skumle sykdommer og parasitter.

 

Det er kjipt at vi er nødt til å forholde oss til en masse EU-regulativ som ikke tar hensyn til at Norge har vært skånet for det meste av stygge sykdommer i all tid. Som om ikke det holder er det nå større og større sannsynlighet for at en del av disse stygge parasittene kan smitte også her hjemme som følge av at vi har hatt mange milde år særlig på sør- og østlandet.

 

Men jada, de fleste som driver med formidling av valper/hunder vil selvsagt påstå at media har hauset opp sakene, mens eksempelvis Mattilsynet vil si noe annet.. Sånn hvis du lurte er det Mattilsynet som sitter på fagekspertisen.

 

Er det Reitan og kompani du handler fra?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vi lever allerede i en enorm verdensomspennende infeksjonspool, der det er fri passasje for mikrober. Problemet er ikke importerte hunder som har gått igjennom en hel rekke tester og karantenetid, da ville jeg heller bekymret meg for den gigantiske mengden av mennesker som forflytter seg fra a til b på noen få timer.

 

Antar at dere som er så i mot import av hunder fra andre land, ALDRI har vært i syden eller handlet ting på e-bay fra Kina eller whatever.

Lenke til kommentar

Vi lever allerede i en enorm verdensomspennende infeksjonspool, der det er fri passasje for mikrober. Problemet er ikke importerte hunder som har gått igjennom en hel rekke tester og karantenetid, da ville jeg heller bekymret meg for den gigantiske mengden av mennesker som forflytter seg fra a til b på noen få timer.

 

Antar at dere som er så i mot import av hunder fra andre land, ALDRI har vært i syden eller handlet ting på e-bay fra Kina eller whatever.

 

Dette representerer ikke den samme risiko.

Det rådes gjerne til å tenke gjennom hvilken omgang man har med både dyr og mennesker i andre land med tanke på smittevern.

 

Problemet er ikke de hundene som har gått gjennom en hele rekke tester og karantenetid, og det tror jeg du skjønner.

Problemet er de hundene som folk importerer ulovlig.

Hvilken kompetanse besitter du som danner grunnlag for dine påstander?

 

Du kan jo forsøke å lese deg opp litt på feltet før du kommer med slike nedsnødde påstander.

Ja, ulovlig import representerer en enda større fare men mange av sykdommene er altså ikke noe man tester for..

 

Det finnes flere aktuelle artikler blant annet hos Mattilsynet, jeg velger å legge ved link til en av de som gjelder gatehunder.

Nå representerer gatehunder høyere risiko enn hunder fra private hjem, men man må anta at en del av hundene på shelters har levd som gatehunder og at således både de og andre hunder på shelteret vil representere en større risiko enn en hund fra privat hundehold.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/risikovurdering_veterinaerinstituttet_frykter_smitte_fra_gatehunder.7620

Lenke til kommentar

 

Vi lever allerede i en enorm verdensomspennende infeksjonspool, der det er fri passasje for mikrober. Problemet er ikke importerte hunder som har gått igjennom en hel rekke tester og karantenetid, da ville jeg heller bekymret meg for den gigantiske mengden av mennesker som forflytter seg fra a til b på noen få timer.

 

Antar at dere som er så i mot import av hunder fra andre land, ALDRI har vært i syden eller handlet ting på e-bay fra Kina eller whatever.

 

Dette representerer ikke den samme risiko.

Det rådes gjerne til å tenke gjennom hvilken omgang man har med både dyr og mennesker i andre land med tanke på smittevern.

 

Problemet er ikke de hundene som har gått gjennom en hele rekke tester og karantenetid, og det tror jeg du skjønner.

Problemet er de hundene som folk importerer ulovlig.

Hvilken kompetanse besitter du som danner grunnlag for dine påstander?

 

Du kan jo forsøke å lese deg opp litt på feltet før du kommer med slike nedsnødde påstander.

Ja, ulovlig import representerer en enda større fare men mange av sykdommene er altså ikke noe man tester for..

 

Det finnes flere aktuelle artikler blant annet hos Mattilsynet, jeg velger å legge ved link til en av de som gjelder gatehunder.

Nå representerer gatehunder høyere risiko enn hunder fra private hjem, men man må anta at en del av hundene på shelters har levd som gatehunder og at således både de og andre hunder på shelteret vil representere en større risiko enn en hund fra privat hundehold.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/risikovurdering_veterinaerinstituttet_frykter_smitte_fra_gatehunder.7620

 

Leste DU den artikkelen? 

Lenke til kommentar

 

Den vi skal importere blir sjekket og vaksinert for masse utover det som er et krav fra mattilsynet. Hjerteorm som du er så flink å nevne er en av de. Vi har også kontakt med vår veterinær her slik at vi har flere anbefalinger og at ting blir gjort riktig.

 

Hva spesifikt er det du mener som er så risikofylt? Ser ofte at mange nevner hvor farlig det er, men når det kommer til spesifikke sykdommer så er ikke de fleste flink til å nevne i fleng. Kjenner flere som har importert hunder (alt fra spanske til indiske) og det har gått helt fint. Verken smittet noen eller blitt syk selv. Så lenge de er friske når de sendes og blir sjekket og vaksinert mot relevante sykdommer så ser jeg ikke problemet. 

 

Vi skulle gjerne adoptert i Norge vi, men det har vært vanskelig å finne noen som passer kravene våre her. Vi har også falt for rasen spansk galgo og den har vi ikke sett noen av her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...