Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Aldri hørt andre enn dere nevne at den hindrer naturlig bevegelse, og det virker litt rart da den er laget som er arbeidssele, og som nevnt brukes som fast sele av politistyrker og militæret i visse land. Hadde den vært så ille at den kun var brukanes til tur tror jeg det hadde vært større advarsel forbundet til kjøp og bruk av den. Den hindrer i hvert fall ingen bevegelse på hunden min hva jeg kan se, selv om vi kun bruker den til normal turgåing. Skal en ha trekksele burde man vel kjøpe en sele beregnet for akkurat dette til det formålet.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg hører også om brukere som sier at k9 selen hindrer naturlig bevegelse med at den ligger over skuldrene. Så er det de som sier at så lenge selen passer godt, så gjør den ikke det, og sverger til den selen. Ikke vet jeg. Jeg synes den er interessang i og med at den virker så solid og med håndtak. Vurderer å kjøpe den for å bruke til miljøtrening. Se hvordan den sitter på da først selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Archongamer: Har du snakket med noen andre om dette, enn her på forumet? F.eks. hundekiropraktorer, som har kunnskap om bevegelse og anatomi hos hund?

 

Da jeg var på FHSK så var det ikke mye hensyn til korrekte drag osv. på hunden da vi var i felten.

 

Du kan selv sammenligne design på den du har og den Juliess har kjøpt på mål og tenke over hvorfor de ser så forskjellige ut, og hvor alt trykket kommer på de to selene om de brukes til drag.

 

Det er ingen forpliktelser fra en produsents side å informere hva du ikke kan/burde bruke produktet til.

 

Gjerne bruk den til å trekke med, men jeg anbefaler deg å oppsøke en dyrekiropraktor etterhvert for å se på skulderbevegelighet hos hunden din. Det er mange som går rundt med halte hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hører også om brukere som sier at k9 selen hindrer naturlig bevegelse med at den ligger over skuldrene. Så er det de som sier at så lenge selen passer godt, så gjør den ikke det, og sverger til den selen. Ikke vet jeg. Jeg synes den er interessang i og med at den virker så solid og med håndtak. Vurderer å kjøpe den for å bruke til miljøtrening. Se hvordan den sitter på da først selvfølgelig.

 

Hva betyr det at selen passer godt, og hva betyr det at selen virker så solid med håndtak?... 

 

Som jeg sier: til turbruk så fungerer det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Med solid så mener jeg at den virker solid. Den virker holdbar. Og med håndtakene kan du få skikkelig tak når en sterk hund vil bykse etter biler og andre hunder/mennesker. Har opplevd at en billig sele har røket, og det skal ikke skje igjen.

Lenke til kommentar

Les litt om seler på Seleverkstedet sin side: 
http://www.seleverkstedet.no/litt-om-seletoy

 

Har prøvd å tegne litt her, kanskje det hjelper å se et skjelett inni selen for å se litt mer for seg hvor hunden ender opp med å trekke med - nedre del av halsen. Har man en hund som ikke trekker noe særlig i båndet så er det ikke verdens største krise, men da trenger man vel kanskje heller ikke en robust sele egnet for trekk? :) Hovedpoenget er at de selene med bånd som går vannrett over fronten på hunden vil komme i konflikt med skulderbladet, og over lengre tid er det uheldig for hundens bevegelsesmønster og helse. 

post-104005-0-43171700-1482180491_thumb.jpg

 

 

Disse typene seler fordeler trykket bedre og hunden drar med fronten, de sklir heller ikke oppover mot halsen (som kan skje med noen seler, spesielt om de er littegrann for store eller feil i fasongen). På bildet nederst til høyre ser du at skuldra står fritt med tanke på bevegelse fremover også. 

12751336_855931041183442_1664917314_n.jp

Dette er ikke seler som ryker. Hun som syr dem sydde opprinnelig seler til weightpull (der hvor hunder drar mange hundre kilo på tralle), og så utvidet markedet sitt til vanlige seler og tur-trekkseler. 

Lenke til kommentar

I går kom løpetiden igjen. Har vært spennende når de skulle komme, for det er den tredje løpetiden og gir en god pekepinn på hvor lange intervaller det blir. Nå har hun ikke hatt løpetid siden påske, så det passer meg ypperlig hvis det blir såpass lenge mellom! :D

Ja, det er ganske slitsomt hvis du ikke vil parre(Mennesker, eller hund).

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Angående sele så bruker vi Ruffwear Webmaster da den ekstra stroppen den har gjør at det er den eneste hundeselen som hunden vår ikke kommer ut av. Synes også den sitter bra/treffer de riktige punktene slik at den ikke sliter på han. 

 

Bilde av han med den på instaen hans https://www.instagram.com/p/BMOt8rSDDmQ/?taken-by=houdinithebasenji

Jeg hadde Ruffwear Webmaster til hannhunden min en stund også, det er med denne viktig å passe på så den bakre reima som går under buken ikke presser på for mye da det kan medføre vesentlig ubehag for hunden. 

 

 

Det der er jo et typisk eksempel på en sele som begrenser de naturlige bevegelsene i skulderpartiet.

Greit nok for å gå tur med, men ikke for noen belastning.

 

Ja den brukes jo bare blant annet av forsvar og poiliti hunder, og de belaster jo ikke noe særlig.

 

 

At noe brukes av forsvar og politi er på ingen måte noe kvalitetsstempel..

Politiet i Oslo bruker natoløkke rett som det er.. Det er ulovlig praksis i Norge, men er dessverre noe både politi og forsvar bruker i tillegg til Norske Redningshunder som man kan se på dette bildet.

https://dieselfisel.files.wordpress.com/2011/05/dscn1590.jpg

 

Natoløkke består i at man legger båndet rundt magen på hunden slik at den påføres kraftig ubehag hvis den trekker.

 

I politi og forsvar er ofte ikke hundens velferd det viktigste, det er å få utført en jobb.

De samme bruker også helstrup rett som det er, og man kan observere kraftige rykk i halsbånd når hunden går med det..

 

Det er rett og slett en skam hvordan enkelte tjenestepersoner i disse etatene behandler hunden sin.

Det er dog viktig å påpeke at de fleste gjør det de kan for å behandle hunden bra.

 

Så da kan man konkludere med at til 9/10 hunder så fungerer den selen helt fint?

 

Så lenge det er snakk om å gå tur uten trekk, det er uansett bedre med en slik sele enn halsbånd.

Det er jo en del som fortsatt foretrekker halsbånd også..

 

Aldri hørt andre enn dere nevne at den hindrer naturlig bevegelse, og det virker litt rart da den er laget som er arbeidssele, og som nevnt brukes som fast sele av politistyrker og militæret i visse land. Hadde den vært så ille at den kun var brukanes til tur tror jeg det hadde vært større advarsel forbundet til kjøp og bruk av den. Den hindrer i hvert fall ingen bevegelse på hunden min hva jeg kan se, selv om vi kun bruker den til normal turgåing. Skal en ha trekksele burde man vel kjøpe en sele beregnet for akkurat dette til det formålet.

Husk at arbeidssele kan være så mangt, eksempelvis å gå spor.. Går hunden spor kan det være en fordel å begrense bevegelsene for å hindre at det får for fort.. 

 

Jeg hører også om brukere som sier at k9 selen hindrer naturlig bevegelse med at den ligger over skuldrene. Så er det de som sier at så lenge selen passer godt, så gjør den ikke det, og sverger til den selen. Ikke vet jeg. Jeg synes den er interessang i og med at den virker så solid og med håndtak. Vurderer å kjøpe den for å bruke til miljøtrening. Se hvordan den sitter på da først selvfølgelig.

 

Det er godt mulig den er solid, men en god sele for annet arbeid enn å gå spor er den definitivt ikke.

 

Dette er ikke seler som ryker. Hun som syr dem sydde opprinnelig seler til weightpull (der hvor hunder drar mange hundre kilo på tralle), og så utvidet markedet sitt til vanlige seler og tur-trekkseler.

Det stemmer at den opprinnelige ideen var å sy WP-seler ja, med en noe annerledes konstruksjon enn de fleste andre for å få utnyttet hundens krefter og vekt bedre.

 

Mine første seler derfra begynner å bli noen år gamle, jeg lurer på om jeg ikke fikk WP-selene og turselene samtidig..

Hundene mine var forresten blant de aller første hundene som testet turselene til Minipina.

Hannhunden min går fortsatt rundt med en tidlig utgave av tur-selene, mens tispa flyr rundt i en trekk-sele det meste av tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Hvilken hunderase er helt svart , tykk pels.....ser ut som en slags schæfer eller ulv ?

 

Tipper Groenendael :) (belgisk fårehund). 

 

"Canis lupus familiaris"

 

Familiaris , ja :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

Det finnes jo, men det er jo sjeldent godt utvalg.

Da er det bedre å ty til Internett.

 

Var innom en Petsmart butikk i USA rett før Halloween, der hadde hylle opp og ned med kostymer for hund. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Se der ja. Ikke har de fulgt reglene eller noe som helst. Må virkelig passe på hvem det er man kjøper hund hos. 

 

 

 

Farlige saker. Skummelt å se hvor fort det kan spre seg med litt uforsiktighet.

 

Heldigvis så var det visst ingen frykt for at det sprer seg videre ifølge mattilsynet, og godt er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...