Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Sele og annbefale noen? Har ikke prøvd så veldig mange typer, har nå en trixie sele men passformen er ikke optimal. Ofte blir de for vide rundt halsen virker det som, så nå er jeg på utkikk etter noe med gode justeringsmuligheter pluss at det må være god kvalitet, det er en sterk hund som kan rykke hardt til. Har sett litt på hurtta og juliusK9, noen som har erfaring med de?

Lenke til kommentar

Hadde en sele fra Hurtta, men den var helt feil fasong for min hund. Har nesten ikke funnet seler som passer på henne, så nå har vi tursele sydd på mål fra Minipina. Koster litt, men verdt det. Er den sydd på mål så er du ikke avhengig av å kunne justere i alle retninger heller. 

Hundens skuldre får full bevegelsesfrihet, i motsetning til mange standardseler hvor reimene ofte hindrer full bevegelse fremover. I tillegg når hunden drar i båndet er trekkpunktet på selen godt plassert slik at det ikke kommer press på halsen eller skuldrene.

Jeg har tre andre venner med ulike typer hunder (stor blandingshund, staff, bostonterrier) med samme sele og alle er fornøyd med den. 

Eneste minus jeg kan komme på er at det går an å rygge ut av den, men det må nevnes at venninna mi med staff som er en sånn typisk "ryggehund" som rygger seg ut av ting og stikker av, han har ikke stukket av fra denne selen :)

 

Ser at skuldra har god plass

post-104005-0-17909200-1481623645_thumb.jpg

 

Ringen du fester båndet i henger "løst" bakerst, slik at selen ikke vrir seg selv om hunden går litt på skrå foran deg.

post-104005-0-22298600-1481623655_thumb.jpg

 

Når hunden drar i selen fordeler trykket seg jevnt over fronten, isedet for å dra selen "oppover" og bakover, som jeg syns mange andre seler gjør (og kommer for høyt opp på halsen)

post-104005-0-81026600-1481623809_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sele og annbefale noen? Har ikke prøvd så veldig mange typer, har nå en trixie sele men passformen er ikke optimal. Ofte blir de for vide rundt halsen virker det som, så nå er jeg på utkikk etter noe med gode justeringsmuligheter pluss at det må være god kvalitet, det er en sterk hund som kan rykke hardt til. Har sett litt på hurtta og juliusK9, noen som har erfaring med de?

Minipina sine seler er helt konge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvor sover hundene deres om natta? Har min på soverommet. Men lurer på om jeg må prøve å finne en annen løsning. Hun varsler på alt når jeg sover med vinduet oppe, ett helvetes spetakkel. Ikke bor vi i byen eller tettbygd strøk heller, det er ikke bråk her. Er så sint på den dustebikja nå. Hun tar det hele med stor ro selvfølgelig og har nå lagt seg i godstolen for å ta igjen tapt søvn.

Lenke til kommentar

Hun er på soverommet, men hadde stengt henne i stua om vi ikke hadde nabo.. :p . Hun sutrer og kan finne på å ule fordi hun vil på soverommet. Tenker at det er upopulært for naboen som skal tidlig opp. Dersom jeg vet naboen skal på ferie lenge neste sommer så kommer vi til å prøve den perioden til å venne henne av med det. Hun klarer det hjemme hos mamma, der er det en annen hund som selskap. Så derfor tror jeg at om vi er konsekvente over f. eks to uker, så vil det gå.

Lenke til kommentar

Slet lenge med å finne en god og passende sele her i gården, men endte opp med Julius K9 sele, og er veldig fornøyd. God kvalitet, gode innstillingsmuligheter både rundt brystet og i halsen og håndtak på ryggen som tåler mye.  

 

attachicon.gifCIMG25742.jpg

Det der er jo et typisk eksempel på en sele som begrenser de naturlige bevegelsene i skulderpartiet.

Greit nok for å gå tur med, men ikke for noen belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har hatt vår hund på soverommet mesteparten av tiden, men har i det siste begynt å trene på å la han sove i stua i sofaen eller senga si. Har fungert ganske greit. Av og til så skraper han på døra om natta og vil inn, da ber vi han gå og legge seg og peker på sofaen. Av og til sover han hele natta der, av og til må vi si ifra 3 ganger på en natt. Det å ikke ha han på soverommet på natta, og at han ikke får være i sofaen med mindre vi ber han komme dit hjelper at han ikke skal bli så høy på pæra. Å ha litt slike hverdagsregler gjør at han er blitt lydigere over hele fjøla, selv om vi i utgangspunktet ikke bryr oss om at han sover i senga. 


Angående sele så bruker vi Ruffwear Webmaster da den ekstra stroppen den har gjør at det er den eneste hundeselen som hunden vår ikke kommer ut av. Synes også den sitter bra/treffer de riktige punktene slik at den ikke sliter på han. 

Bilde av han med den på instaen hans https://www.instagram.com/p/BMOt8rSDDmQ/?taken-by=houdinithebasenji

Lenke til kommentar

 

Slet lenge med å finne en god og passende sele her i gården, men endte opp med Julius K9 sele, og er veldig fornøyd. God kvalitet, gode innstillingsmuligheter både rundt brystet og i halsen og håndtak på ryggen som tåler mye.  

 

attachicon.gifCIMG25742.jpg

Det der er jo et typisk eksempel på en sele som begrenser de naturlige bevegelsene i skulderpartiet.

Greit nok for å gå tur med, men ikke for noen belastning.

 

 

Ja den brukes jo bare blant annet av forsvar og poiliti hunder, og de belaster jo ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg konkluderer ikke at den selen fungerer fint for 90 % av hundeeiere uten å ha sett fakta/undersøkelse på at 90 % av hundeeiere kun bruker hunden sin til å *gå* tur med.

 

Det jeg kan konkludere med er at den selen, slik Snylter har påpekt, begrenser hundens naturlige bevegelese i forparten slik at hunden vil få belastningsskader om den selen brukes til noe *annet* enn å tur med.

 

Men, så lenge du bruker den til å *gå* tur med, så er alt fint og flott! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...