Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Da har jeg hvertfall fått åpningsspørsmålet mitt besvart. Hvis det faktisk er sånn at Norwegian baserer driften sin på overtid og ikke tok høyde for konsekvensene av at overtidsavtalen gikk ut rett før høysesongen så er det ekstremt slapp ledelse. I utgangspunktet høres hele overtidsavtalen ut som om den grenser til uansvarlig rovdrift, så det beste for alle de involverte (bortsett fra de som kun er opptatt av pris) ville kanskje vært om avtalen ikke blir fornyet og Norwegian må ansette flere piloter. Problemet med det er selvfølgelig at Norwegian kan bli enda mer avhengig av å være billig nå som omdømmet deres har fått seg en solid ripe.

 

Jeg kommer i det minste til å ha denne episoden i bakhodet når jeg kjøper billetter fremover, selv om jeg strengt tatt ikke har hatt noen negative opplevelser på de 20-30 flyvningene jeg har hatt med Norwegian. Norwegian i fellesferien er i det minste utelukket.

 

Edit: Norwegian opplyser nå at "vi tar en dag av gangen". Jeg håper de ikke mener dette bokstavelig, for jeg har ikke hørt noe om selskap som gjør det, selv ikke det lille firmaet til onkelen min med 3-4 ansatte.

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/norwegian---alle-fly-gar-som-normalt/3423240681.html

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

De som har tenkt seg utenfor Schengen i sommer bør vite at det kan være 2-3 timers kø i passkontrollen på OSL nå.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/politiansatte-slar-alarmnbsp-nbspkritisk-lav-bemanning-pa-gardermoen/60267112

Fløy utenfor Schengen den 6. juli og var kø, men tok ikke mer enn 20 minutter. Litt skummelt da. Greit å være tidlig ute. Jeg skulle bare mellomlande i London -.-
Lenke til kommentar

Skal fly med 737-800 neste helg. Men når jeg bruker SeatGuru for å sjekke setetips, er det 3 versjoner av flyet. Hvordan finner jeg ut hvilken versjon det er på SAS 737-800 flyet jeg skal reise med? Kunne brukt setekartet men det er ikke tilgjengelig før jeg skal booke seter. Hmm?

Lenke til kommentar

Skal fly med 737-800 neste helg. Men når jeg bruker SeatGuru for å sjekke setetips, er det 3 versjoner av flyet. Hvordan finner jeg ut hvilken versjon det er på SAS 737-800 flyet jeg skal reise med? Kunne brukt setekartet men det er ikke tilgjengelig før jeg skal booke seter. Hmm?

 

Du kan vel gå inn å velge seter allerede nå,  mot betaling? Eller i det minste gå inn å se på kartet?

Endret av marfo83
Lenke til kommentar

 

Skal fly med 737-800 neste helg. Men når jeg bruker SeatGuru for å sjekke setetips, er det 3 versjoner av flyet. Hvordan finner jeg ut hvilken versjon det er på SAS 737-800 flyet jeg skal reise med? Kunne brukt setekartet men det er ikke tilgjengelig før jeg skal booke seter. Hmm?

Du kan vel gå inn å velge seter allerede nå, mot betaling? Eller i det minste gå inn å se på kartet?
Yes, fikk det til nå, takk!. Var på mobil så hadde ikke den muligheten :) fant ut det var versjon 1.

 

 

 

Hvor mye mer poeng får man ved SAS Plus versus SAS Go?

 

EDIT: Fant ut av det, men skjønte ikke helt det med booking class, var enten 1500 poeng eller 2000 poeng på Plus.

 

Uansett. Reiser direkte til Barcelona om noen dager, med Ungdom Go. Tenkte å by på oppgradering med poeng, og ser maks man kan by på den ruten er 10.000 poeng. Det har jeg.

En oppgradering fra Go til Plus koster 860kr ekstra hvis man betaler mellomlegget for oppgradering.

 

Så er spørsmålet, vil det være verdt å by sånn 7350 poeng? Det tilsvarer vel rundt 800kr. Jeg reiser tidlig og får dermed frokost hvis jeg reiser Plus. Og det står man kan få det fra menyen, men er det alt man kan få?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hadde du betalt 800kr for en frokost noe annet sted enn inni et fly? 

 

Spoiler: svaret er nei. 

 

 

Oppgraderinger på intra-europa er ikke verdt det. Du får akkurat de samme setene som gutta bakerst i bussen, men det er mulig at de blokkerer ut midtsetet dersom ikke PLUS er full. Du får sikkert en enhet eller to med alko dersom du er gira på det tidlig om morgenen også. 

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Sant det. Men har aldri prøvd Plus før.

 

Derimot, så koster det 580kr å oppgradere til Plus Saver. Det skal være samme som pluss minus at du må betale for endring på billett og slikt.

Så da synes jeg 7000 poeng blir litt for mye. Kanskje 4100 da? Det tilsvarer 450kr (regnet for flybillett.)

 

Men hvordan vet jeg booking class? Det står at Plus gir enten 1500 eller 2000 poeng for Europa avhengig av booking class.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hadde du betalt 800kr for en frokost noe annet sted enn inni et fly? 

 

Spoiler: svaret er nei. 

 

 

Oppgraderinger på intra-europa er ikke verdt det. Du får akkurat de samme setene som gutta bakerst i bussen, men det er mulig at de blokkerer ut midtsetet dersom ikke PLUS er full. Du får sikkert en enhet eller to med alko dersom du er gira på det tidlig om morgenen også. 

Flyr man SAS (sikkert andre også) har man jo lounge på flyplassen. For meg som gjerne må vente et par timer på hver flyplass (reiser mellom to byer med labert tilbud) er det suverent å kunne slappe av på lounge med gratis mat, drikke og strøm.

Lenke til kommentar

Ser det koster rundt 3100 kr tur/retur for å reise fra Tromsø til Istanbul den 25-28. august.

 

Noen som vet hva prisen for en sånn tur vanligvis hadde ligget på hadde det ikke vært for "statskuppet"?

 

 

Frister veldig å ta seg en helgetur dit når det er så billig. Men vet jo egentlig ikke om det er billig i forhold til før..(?)

Lenke til kommentar

Kan sølvmedlemmer ta med seg gjest i fast tracken?

 

Leser på insiderflyer.no at en spurte om det var mulig for sølvmedlem i perioden de har tilgang, og svaret var ja. Men står ikke det noen steder?

Svaret er vel "nei". Du kan ta med en til lounge, under vise betingelser, men ikke gjennom fast-track.

https://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/solv/

 

Fast Track

  • Som Sølvmedlem har du tilgang til Fast Track i Norge, Sverige, Danmark og Finland 1/7-31/8, samt 15/12-15/1, samme dag du reiser med SAS eller Widerøe. Gjester er ikke tillatt.
  • Fast Track i Zürich når avreise er med SAS.

Lounge

  • Som Sølvmedlem har du tilgang til alle SAS-lounger (unntatt SAS Gull Lounge) 1/7-31/8, samt 15/12-15/1, når du fremviser et gyldig boardingkort for avreise samme dag med SAS eller Widerøe fra den flyplassen du befinner deg på. Mulighet for å ta med en gjest eller nærmeste familien (ektefelle/samboer og egne barn, maks 4 familiemedlemmer) i Loungen. NB! SAS Lounge innland er ubemannet, her er det kun mulig å ha med 1 en gjest.
  •  
Lenke til kommentar

Har vel flydd ut fra OSL nærmere 10 ganger siste året og aldri vært noe kø så har hatt behov for fast track egentlig. Er ganske fornøyd med security der

Fast Track på OSL er en vits. Slusene for fast track er utformet slik at de er tregere enn de andre slusene. Om noen ikke tror det så sjekk hvor lang tid det tar per person eller spør de som jobber der. Dette er antagelig gjort for å presse flyselskapene til å åpne flere sluser som de skal betale mere for.

 

Selv om jeg vanligvis har akess til fast track tar jeg den ikke på OSL då det som oftest tar lengere tid. Jeg bruker å se hvem som stiller seg opp i fast track samtidig som meg i den vanlige køen og så ser jeg hvor kort den personen har kommet når jeg er gjennom.

Lenke til kommentar

Fikk avslag på oppgradering til SAS Plus. Tenker meg SAS har lagt inn noe automatisk i systemet slik at man _må_ by over en viss sum for å få oppgradering.

 

Uansett, er det mat på SAS Loungen på Flesland? Om noen vet.

 

EDIT: Eller, er det ikke lounge der? Det er et avsperret område der man kan sitte ... Trodde det var lounge men den står ikke på oversikten hos SAS. Vel vel.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...